Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roeru117

Ze zien er wel prachtig uit, maar inderdaad wat een bedragen. En dan heb je alleen nog maar de luidsprekers...
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Staaled

De tijd dat 'high-end' werd weggegeven is nu eenmaal voorbij.
Marktconform.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted User

De opvolger van mijn Dynaudio Confidence C1 mkII is ruim 4500 euriesmurries  per set duurder geworden  :ohmy:

FWK

Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

cccp

Volgens mij gaat de Evidence lijn weg. De nieuwe Confidence lijn gaat deze plaats innemen. De Confidence C20 kan dus gezien worden als soort van Evidence monitor. Het blijft gruwelijk veel geld overigens....

Roeru117

Of misschien komt er volgend jaar een nieuwe Evidence lijn... Er is nog genoeg ruimte boven de nieuwe Confidence en ongeveer 100K voor nog een lijn.  8)
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

cccp

Quote from: Roeru117 on May 15, 2018, 17:41:42
Of misschien komt er volgend jaar een nieuwe Evidence lijn... Er is nog genoeg ruimte boven de nieuwe Confidence en ongeveer 100K voor nog een lijn.  8)
Ik denk het niet want dit bericht komt van ingewijden van Dynaudio zelf.

"What I am trying to say is, the new Confidence line is not only replacing the Confidence, but also the Evidence. Confidence 20 is not only replacing C1, it's the Evidence monitor that we never had. I guess if we had named the whole range Evidence instead of Confidence, the comments would have been different... The Confidence 60 is easily the best speaker we have ever created." Bron: http://www.avsforum.com/forum/89-speakers/686371-dynaudio-owner-s-thread-1301.html

MAW

Tja, het blijft een gepoorte 2weg Dynaudio. Dat bedrag staat niet in verhouding voor wat je krijgt.
Gr. Martijn

cccp

Nou ja er zijn meer merken die exorbitante bedragen vragen voor monitor luidsprekers.

Wilson Benesch Discovery II:  20.500 euro
Raidho C-1.2: 14.000 euro
Raidho D-1.1: 20.500 euro
Magico Q1: 35.900 euro
Focal Diablo Utopia: 10.500 euro
Linn Akudorik: 21.220 euro

Om een paar te noemen.

MAW

#684
Ja belachelijke prijzen voor zulk 2-weg kinderspeelgoed toch?!

Als je Kii Three in dat rijtje zet is het de goedkoopste. Dat is toch bizar.
Gr. Martijn

Roeru117

Quote from: cccp on May 16, 2018, 13:31:39
Nou ja er zijn meer merken die exorbitante bedragen vragen voor monitor luidsprekers.

En er zullen ook een flink aantal mensen zijn die het er voor betalen.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Xander32

Op basis van wat kan jij dat bepalen? Bij welke producent krijg je dan wel hetgeen wat in verhouding staat tot het bedrag  ??? .


Quote from: MAW on May 16, 2018, 07:26:10
Tja, het blijft een gepoorte 2weg Dynaudio. Dat bedrag staat niet in verhouding voor wat je krijgt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Quote from: MAW on May 16, 2018, 20:46:07
Ja belachelijke prijzen voor zulk 2-weg kinderspeelgoed toch?!
Als je 'cost plus' denken hanteert, dan heb je waarschijnlijk gelijk. Als je de ontwikkelings-, productie- en bijkomende kosten bij elkaar optelt, dan zit er waarschijnlijk een flinke marge op. Als fabrikant kan je er voor kiezen om je product voor kostprijs + 10% in de markt te zetten. Maar er is ook nog zoiets als prijselasticiteit: hoever kan je de prijs opdrijven zonder significant minder exemplaren te verkopen? Misschien dat je bij een dubbele prijs, nog maar 20% minder exemplaren verkoopt. En dan is Dynaudio (net als andere leveranciers) natuurlijk stom als ze het niet voor die prijs wegzetten in de markt.

Hier op het forum denken m.i. veel mensen vanuit hun hobby gedachte: je hebt materiaal nodig en de rest is allemaal liefdewerk. Maar zo werkt het niet bij de meeste grote luidsprekerfabrikanten. Helaas.  ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Staaled

Quote from: Xander32 on May 17, 2018, 06:42:43
Op basis van wat kan jij dat bepalen? Bij welke producent krijg je dan wel hetgeen wat in verhouding staat tot het bedrag  ??? .
Bij vele.
Pas als het om de top gaat is het wat de gek ervoor geeft.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MAW

#689
Quote from: Xander32 on May 17, 2018, 06:42:43
Op basis van wat kan jij dat bepalen? Bij welke producent krijg je dan wel hetgeen wat in verhouding staat tot het bedrag  ??? .

Nou tegenwoordig in ieder geval niet bij Dynaudio.

Moet je kijken wat voor ATC's je bijvoorbeeld kunt kopen voor dat bedrag. ATC is duur, maar dan heb je echt veel meer waar voor je geld dan bij Dynaudio.
Gr. Martijn

Deleted User

Quote from: MAW on May 17, 2018, 21:03:25
Nou tegenwoordig in ieder geval niet bij Dynaudio.

Moet je kijken wat voor ATC's je bijvoorbeeld kunt kopen voor dat bedrag. ATC is duur, maar dan heb je echt veel meer waar voor je geld dan bij Dynaudio.

Hoezo, heb je de nieuwe Confidence serie al gehoord dan? Dacht het niet, ze worden in het najaar pas gelanceerd..

cccp

Quote from: MAW on May 17, 2018, 21:03:25
Nou tegenwoordig in ieder geval niet bij Dynaudio.

ATC is duur, maar dan heb je echt veel meer waar voor je geld dan bij Dynaudio.
Waarom dan?

MAW

#692
Nieuwe Dynaudio 'top'serie; zelfde Esotar drivers erin (of misschien Esotar3; weer goedkopere materialen ten bate van een hogere marge), ander kleurtje erop, mooi marketingverhaaltje erbij en de verkoopprijs weer flink omhoog.

Zo werkt de hedendaagse marketing-driven Dynaudio organisatie.

Maargoed, als je het niet weet ga je het van mij niet aannemen.
Zal ook niet het ideale topic zijn om Dynaudio te bashen voor wat het is.. :P
Gr. Martijn

Xander32

Jouw mening is dus louter op basis van allerlei aannames. Helder.

Quote from: MAW on May 17, 2018, 22:33:52
Nieuwe Dynaudio 'top'serie; zelfde Esotar drivers erin (of misschien Esotar3; weer goedkopere materialen ten bate van een hogere marge), ander kleurtje erop, mooi marketingverhaaltje erbij en de verkoopprijs weer flink omhoog.

Zo werkt de hedendaagse marketing-driven Dynaudio organisatie.

Maargoed, als je het niet weet ga je het van mij niet aannemen.
Zal ook niet het ideale topic zijn om Dynaudio te bashen voor wat het is.. :P
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted User

Quote from: MAW on May 17, 2018, 22:33:52
Nieuwe Dynaudio 'top'serie; zelfde Esotar drivers erin (of misschien Esotar3; weer goedkopere materialen ten bate van een hogere marge), ander kleurtje erop, mooi marketingverhaaltje erbij en de verkoopprijs weer flink omhoog.

Zo werkt de hedendaagse marketing-driven Dynaudio organisatie.

Maargoed, als je het niet weet ga je het van mij niet aannemen.
Zal ook niet het ideale topic zijn om Dynaudio te bashen voor wat het is.. :P

AHA...Zo worden ATC luidsprekers dus verzonnen, weer wat geleerd, flauw omdat dan gelijk maar aan te nemen dat Dynaudio zo werkt....

MAW

#695
Quote from: Xander32 on May 18, 2018, 07:00:31
Jouw mening is dus louter op basis van allerlei aannames. Helder.


Zo is het de afgelopen 'nieuwe' series gegaan. Nooit iets baanbrekends nieuws maar wel de prijs flink opgeschroefd. Helaas is dat bij de meeste audio fabrikanten de ontwikkeling. Eerst product-driven; ontwikkeling van nieuwe technologie waarmee ze een concurrentievoordeel creeren. Maar zodra ze een gevestigde naam zijn wordt het steeds meer marketinggedreven en bepalen de marketingdepartments in de grootste mate het design en moet engineering binnen die banen er nog wat van maken.

Dat is exact wat bij Dynaudio gebeurt.

Vergelijk de Confidence 3 maar eens met de Confidence 20. Wat is daar anders aan behalve goedkopere materialen (esotar 2? ipv de orginele) en estetisch design (wat niets met productkwaliteit te maken heeft maar met mooiboyswensen). Kijk bv. naar de Contour 5. Daar gebruikte Dynaudio nog hun 5,2mm softdome (die zat bv. ook in de Consequence serie). Later hadden ze nog een 76mm midrange dome. Dat waren de beste middentoner die Dynaudio ooit gemaakt en gebruikt heeft. Die was veel beter dan de (veel goedkopere) conus die ze tegenwoordig gebruiken als dedicated midrange driver. De marketingverhaaltjes zijn wel steeds mooier geworden naarmate ze steeds goedkopere componenten zijn gaan gebruiken..

Ik heb verschillende Dynaudio's gehad maar ik zou echt nooit meer iets van dat merk kopen. De BM6A is bijvoorbeeld van een degelijke monitor ge-deevolueerd naar een bureauspeakertje.

Ik zou veel liever investeren in een merk dat daadwerkelijk de winst herinvesteert in productoptimalisatie. Denk bv. aan Kii. Dat bedrijf is overduidelijk veel meer product/tech gedreven.

Quote from: jazzman on May 18, 2018, 07:20:32
AHA...Zo worden ATC luidsprekers dus verzonnen, weer wat geleerd, flauw omdat dan gelijk maar aan te nemen dat Dynaudio zo werkt....

Vergelijk de huidige SM75-150 eens met die conus die Dynaudio als midrange gebruikt met marketinglabeltje Esotar..
De SM75-150 is een driver die steeds verder doorontwikkeld is (en nog steeds de beste midrange tranducer in de markt is). Dynaudio midranges zijn alleen maar veranderd om ze goedkoper te kunnen produceren..

Maargoed, hier zitten natuurlijk alleen maar Dynaudio fans in ontkenning voor wat er bij Dynaudio gebeurt (is)..

Dit legt de marketingbullshit van Dynaudio wel mooi bloot:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=80902.0
Gr. Martijn

cccp

#696
Wat is baanbrekend? Hoezo is Dynaudio niet `tech gedreven`? Alsof jij zicht hebt per speakerfabrikant hoeveel winst wordt hergebruikt voor ontwikkeling. Dynaudio heeft enige tijd geleden overigens een nieuw research en development lab geopend. Daarin zit onder andere een nieuwe meetkamer: https://www.youtube.com/watch?v=DGPVkPDNGpc

Verschil Esotar2 ten opzichte van de Esotar t330d: http://i66.tinypic.com/azgzf8.jpg

De Esotar2 gebruikt juist een duurdere neodymium magneet. Voor de rest bestaan beide tweeters gewoon uit een metalen plaat, soft dome etc. Voor de nieuwe Confidence serie schijnt een `compex` composiet gebruikt te worden wat een behoorlijk duur materiaal schijnt te zijn. Dus ik weet niet hoe je bij `goedkope materialen` komt.

Waarom is de oude middentoner beter dan nieuwe? Meet die beter? Die oude middentoner stamt uit begin jaren 90. Toen hadden ze nog niet de ontwikkelmogelijkheden en kennis van nu. Als die middentoner zo goed was waarom dan een nieuwe ontwikkelen? Dat is toch duurder dan de oude blijven gebruiken? Of zat daar platina in of zo?

Dynaudio blijft uiteindelijk een bedrijf. Daar is winstmaximalisatie het belangrijkste. Ga nou niet doen alsof dit alleen voor Dynaudio geldt, maar niet voor Kii of ATC. Alsof ATC speakers niet gruwelijk duur zijn. Vooral de pro serie.

Xander32

... alleen maar Dyn fans  :nowink:

In algemene zin zijn Dynaudio ls keurige speakers, doen niets verkeerd en niets uitgesproken goed, kleuren keurig binnen de lijntjes en dat is voor velen, voor de Dyn fans waarschijnlijk juist diens kracht. Echter gaat mijn voorkeur uit naar een speaker met ietwat meer karakter, met ietwat meer een eigen gezicht.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

cccp

Quote from: Xander32 on May 18, 2018, 10:40:46
kleuren keurig
Volgens mij staan Dynaudio speakers bekend dat ze juist niet zoveel kleuren maar meer naar de`neutrale` kant neigen. Door velen wordt dit gezien als `saai.`

Worf

#699
Ik ben afgezien van hun tweeter die ik wel altijd erg goed vond nooit een fan geweest van Dynaudio. Met mijn muziek, veel symfonisch metal, ook niet bepaald eerste keus. Echter, onlangs bij een dealer kort de special forty gehoord en die klonk niet meer zo saai. Maar de prijs, 3000,--!!! En volgens dealer moesten daar stands van 600,-- bij. Vind ik absurde bedragen. Blijft een kleine monitor en vraag me af in hoeverre de Focus 160 er voor onder doet. Maar voor de prijs van de special forty kun je bij andere merken ook heel veel moois kopen en misschien wel beter. Dat is ook mijn kritiek op Dynaudio. Vind de prijs/kwaliteitverhouding niet goed. Speel zelf met een Tannoy xt8f. Niet perfect, maar heb deze voor 1200 GBP uit Engeland meegenomen en betere prijs/kwaliteitsverhouding dan Dynaudio ondanks dat de tweeter van Dynaudio veel beter is. En de special forty wordt door hifibladen natuurlijk de hemel in geprezen want alles is fantastisch. Kritische opmerkingen mogen niet vanwege advertentiebelangen. Als consument heb je dus ook niets hieraan. Alhoewel 1 artikel wat kritischer lijkt te zijn over de special forty en lijkt zelfs Dynaudio nu over te gaan naar "brighter"tweeters. Vraag me trouwens wel af waarom je deze zo luid bejubelde speakers zo snel op marktplaats terugziet.

https://www.soundstagehifi.com/index.php/equipment-reviews/1124-dynaudio-special-forty-loudspeakers

Ik denk dat de beste prijs/kwaliteitsverhouding op dit moment bij een merk als q acoustics ligt.