Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carrol

Heb de ouwe contour 1.4 gehad en die klonk in het hoog/midden niet echt lekker.
Dus de LE doet dat dus wel echt beter als ik jou begrijp.
Bedankt voor de feedback,misschien dat ik hem daardoor toch ga aanschaffen.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

raindog

Quote from: Carrol on February 26, 2018, 20:34:56
Heb de ouwe contour 1.4 gehad en die klonk in het hoog/midden niet echt lekker.

Denk dat dit eerder aan de ruimte of de set gelegen heeft dan aan de speaker. Ik ken de S1.4 goed en vind het één van de fijnst klinkende Dynaudio's omdat ze zo natuurlijk en homogeen klinken, gekoppeld aan veel controle. Prachtig middengebied en onopvallend mooie detailweergave. Echt één van de fijnste speakers die ik ken. De LE-variant is feitelijk dezelfde speaker met een paar kleine tweaks en een luxere afwerking. De verschillen zijn subtiel.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Roeru117

#652
 ^^

Ik heb de 1.4 LE gehad en deze klinkt heel erg goed en is mooi in balans, maar er mag wel een serieuze versterker voor om ze echt aan het zingen te krijgen. En natuurlijk is de plaatsing en akoestiek ook best van belang.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

BJF

Vraagje aan de Dynaudio XD bezitters:
In de handleiding lees ik dat de volumeregeling van de XD kan worden omzeild door ze op 'External' in te stellen. Het volume kan vervolgens worden geregeld met bijv. een Sonos Connect.
Ik maak uit de handleiding op dat dit (alleen?) werkt als de XD's middels cinch/RCA/tulp zijn aangesloten. Klopt dit, of werkt het ook bij aansluiten via optisch coax? In dat geval houd ik het hele proces digitaal...
NAD M10 V2
Elac FS247

BuSpu

Geen ervaring mee, maar waarom zou je dat willen?

Volume regeling gebeurd bij de XD in het digitale domein dus denk je dan dat die van bv de Sonos veel beter is?

Roeru117

Quote from: BJF on April  3, 2018, 10:16:03
Vraagje aan de Dynaudio XD bezitters:
In de handleiding lees ik dat de volumeregeling van de XD kan worden omzeild door ze op 'External' in te stellen. Het volume kan vervolgens worden geregeld met bijv. een Sonos Connect.
Ik maak uit de handleiding op dat dit (alleen?) werkt als de XD's middels cinch/RCA/tulp zijn aangesloten. Klopt dit, of werkt het ook bij aansluiten via optisch coax? In dat geval houd ik het hele proces digitaal...

Dat werkt alleen voor de analoge ingang, maar ik zou niet weten waarom je dat zou doen. De kracht van dit systeem zit er juist in om het signaal zo lang mogelijk digitaal te houden. Alles (dsp, volumeregeling) wordt in het digitale domein geregeld.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

BJF

Dank voor de reacties.
De reden waarom ik dit wil is puur praktisch, nl. het gemak van géén afstandsbediening (extra) te hoeven gebruiken.
Scenario: ik start Spotify via de Sonos app waarna de speakers automatisch aangaan. In diezelfde app regel ik het volume. Simpeler kan bijna niet, geen AB nodig.

Ik stelde mijn vraag omdat ik in principe het signaal van begin tot einde digitaal wide houden, zoals jullie hierboven al aangeven. Omdat dit extra handelingen van mij zou vergen laat ik dat liever aan de apparatuur. Gemak dient de mens!
NAD M10 V2
Elac FS247

BuSpu

Maar dan zet je de speakers toch gewoon eenmalig flink hard en regel je ze terug met de afstandsbediening van de Sonos?

Roeru117

ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

BJF

Als dat mogelijk is, is dat precies wat ik graag wil! De stand 'External' doet namelijk exact hetzelfde, het volume wordt vastgezet op maximaal. "Ik ben blij!"
NAD M10 V2
Elac FS247

Roeru117

Quote from: BJF on April  5, 2018, 08:16:11
Als dat mogelijk is, is dat precies wat ik graag wil! De stand 'External' doet namelijk exact hetzelfde, het volume wordt vastgezet op maximaal. "Ik ben blij!"

Die stand doet inderdaad hetzelfde maar dat is een analoge aansluiting. Het eerste dat dan in de luidspreker gebeurd is dat het signaal omgezet wordt naar digitaal. Ga je digitaal in dan scheelt dat weer een omzetting van het signaal.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

BJF

Ja, snap ik. Ik ga op zoek naar digitale coax om die stap over te slaan.
NAD M10 V2
Elac FS247

BJF

Inmiddels staat er naar volle tevredenheid een Dynaudio Connect die de speakers draadloos aanstuurt. Ik heb momenteel geen behoefte om het ook nog eens via digitale coax te gaan proberen.

Vraagje: welk type tweeters zit er in de Focus 200 XD? Ik lees daarover in reviews verschillende info, van Esotar 2 naar Esotec/tar (plus) en alles daaromheen. Dynaudio geeft zelf nergens het antwoord, ik kan het tenminste niet vinden. Ook de stickers op de behuizing helpen me niet verder.
Ik vraag dit omdat de soft domes deukjes vertonen en ik overweeg ze te vervangen.
NAD M10 V2
Elac FS247

Roeru117

Volgens mij maken ze in de Focus XD modellen gebruik van de Esotec+ tweeter. De (betere) Esotar wordt vanaf de Contour lijn gebruikt met de Special 40 als uitzondering. Het staat inderdaad niet op de website maar ik meen het ergens een keer gelezen te hebben (geen idee meer waar).

Wanneer je de tweeters wil vervangen dan zou ik eens contact opnemen met een leverancier. De tweeters zijn niet zo maar uitwisselbaar tussen verschillende modellen en zijn specifiek voor een bepaald type speaker gemaakt.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

cccp

Quote from: BJF on May  5, 2018, 08:11:49
Ik vraag dit omdat de soft domes deukjes vertonen en ik overweeg ze te vervangen.
Heeft daar in een vinger ingezeten of is dat `zomaar` ontstaan?

BJF

Dat eerste...

Overigens had ik tijdens mijn zoektocht ergens een interview gevonden waarin de CEO van Dynaudio zegt dat ze zelf een beetje 'a mess' hebben gemaakt van de benamingen van hun units. Ik weet zo niet meer waar ik dat las.

Quote from: Roeru117 on May  5, 2018, 10:42:25
Volgens mij maken ze in de Focus XD modellen gebruik van de Esotec+ tweeter. De (betere) Esotar wordt vanaf de Contour lijn gebruikt met de Special 40 als uitzondering. Het staat inderdaad niet op de website maar ik meen het ergens een keer gelezen te hebben (geen idee meer waar).

Wanneer je de tweeters wil vervangen dan zou ik eens contact opnemen met een leverancier. De tweeters zijn niet zo maar uitwisselbaar tussen verschillende modellen en zijn specifiek voor een bepaald type speaker gemaakt.
Ik heb al leveranciers benaderd voor reparatie, maar de tarieven lopen nogal uiteen. Zelfs zodanig dat ik vermoed dat die ook niet precies weten welke tweeter er in zit. D280 wordt genoemd o.a., maar ook de tweeter uit de referentieserie. Ik wil uiteraard de origineel geplaatste, maar dat valt nog niet mee dus.
NAD M10 V2
Elac FS247

Deleted User


Roeru117

Quote from: BJF on May  5, 2018, 13:44:50
Ik heb al leveranciers benaderd voor reparatie, maar de tarieven lopen nogal uiteen. Zelfs zodanig dat ik vermoed dat die ook niet precies weten welke tweeter er in zit. D280 wordt genoemd o.a., maar ook de tweeter uit de referentieserie. Ik wil uiteraard de origineel geplaatste, maar dat valt nog niet mee dus.

Misschien even een mail naar Dynaudio Benelux sturen: [email protected] (volgens hun Facbook pagina)

Quote from: jazzman on May  5, 2018, 13:54:48
Het staat op hun website: Esotec+ drivers...

https://www.dynaudio.com/home-audio/focus-xd#features

Gewoon een kwestie van goed lezen dus.  ;D
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Deleted User

Quote from: Roeru117 on May  5, 2018, 13:59:55
Misschien even een mail naar Dynaudio Benelux sturen: [email protected] (volgens hun Facbook pagina)

Ik weet niet wie je dealer is, maar mijn dealer belt de vertegenwoordiger waar ik bij sta. Edwin de Vlieger is de vertegenwoordiger van Dynaudio.

Is vrijwel altijd op shows aanspreekbaar. Van hem weet ik dat in München de nieuwe Confidence serie geïntroduceerd wordt. Een totaal ander concept dan de bestaande serie :-)

BJF

Quote from: jazzman on May  5, 2018, 13:54:48
Het staat op hun website: Esotec+ drivers...

https://www.dynaudio.com/home-audio/focus-xd#features
Quote from: Roeru117 on May  5, 2018, 13:59:55
Misschien even een mail naar Dynaudio Benelux sturen: [email protected] (volgens hun Facbook pagina)

Gewoon een kwestie van goed lezen dus.  ;D
Mail naar Dynaudio Benelux verstuurd.

Voor wat betreft de vermelding op de site (Esotec+ drivers), als ik daarop het wereldwijde web doorzoek vind ik niks specifieks. Wat overigens ook geen wonder is; zoals eerder aangegeven had ik ergens gelezen dat iemand van Dynaudio zelf al had gezegd dat ze van hun benamingen nogal een zooitje hadden gemaakt. Ik heb me de afgelopen dagen suf gezocht waar ik dat had gelezen en heb het uiteindelijk gevonden. Blijkt niet de CEO te zijn, maar de productmanager, ene Otto Jørgensen.
Op het AVSforum reageert hij regelmatig in het Dynaudiotopic. Op vragen over de benamingen van de gebruikte units zegt hij het volgende:

"To be honest, we have not been very consistent when it comes to the naming schemes of our drivers. This is mostly due to the fact that we are no longer selling individual drivers. We are not trying to create lineups of drivers that are easy to understand, as we don't want you to buy drivers, but to buy speakers. Our drivers, especially our woofers, are available in many different variants, and it's not easy to draw lines between them, as the differences are not straight forward. And in many cases we do not tell you what the actual difference is, for several reasons. Sometimes a difference that is small on paper makes a huge difference in sound. Sometimes it's the opposite. For this reason we are actually trying not to put too much emphasis on the individual component details, however it's a balance as this is exactly the details that most enthusiasts want to hear... So for instance for the new Contour we are going a bit deeper in detail than what we have usually done.

But, generally speaking, for instance 18 W 75 tells you that you have an 18 cm Woofer (W) with a 75 mm voice coil. But that doesn't actually say much, other than the size. There are a LOT of variations within one size, as you may imagine. Esotar is our marketing name for our top of the line tweeters (and is also used for high-end aftermarket car woofers, with no underlying logic other than to say "this is the best one"). We don't actually have a defined set of features that make out an Esotar, other than to say that it's the best we have.

Esotec started out as the name for the D260 tweeter, and has since been used to varying degrees to designate a level of quality that is below the Esotar, but above what we call our "standard" drivers (which actually don't really have a marketing name as such). Esotec+ basically means a driver using Ferrite+ magnets, but again there can be many variations.

In short, other than the crude definitions of Esotar vs Esotec vs Standard, we currently don't really have a meaningful way of publicly differentiating the drivers from each other. We are looking into how to make this more transparent, but as we are developing the drivers to work optimally for each speaker, not to have it fit into a certain pre-defined lineup of features, it's not a simple project. And we don't want to make worse sounding speakers, just for the sake of putting more "logic" into the feature naming of the drivers. It can be very restrictive to the R&D process to pre-define a set of rules for which features go into each lineup. To give an example, we have a very different set of priorities for a 17W75 woofer in a two way speaker with a crossover point around 2 kHz, and an 18W75 woofer that would go into a three-way with a crossover point at, say, 300 Hz. Looking at the feature list of the drivers, it might not be obvious why we would abandon certain features for the more expensive three-way, when we are touting them as key features for the same size driver in a two-way. But the requirements for a driver are vastly different, depending on the frequency range you are using it in. Because of this, it can be extremely complex to evaluate the quality of a driver, based on the features that go into it. Which also explains why, for instance, a few of our drivers use copper voice coils, while we are at the same time touting aluminum voice coils as superior for most of our products. They are used in different ways.

I'm not sure that's the answer you were looking for, but this is the main reasons why that answer doesn't really exist...
" (Link1)

Soortgelijke reacties vind je ook in Link2 en Link3

Ik wacht een reactie van Dynaudio af en kijk vervolgens met welke dealer ik in zee ga.
NAD M10 V2
Elac FS247

Roeru117

Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Het is mij wel bekend dat zij veel verschillende versie van drivers en tweeters hebben die in de basis dezelfde naam hebben, maar toch erg verschillend zijn. Volgens mij worden ze per model speaker getuned en afgestemd.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

raindog

Informatief en eerlijk antwoord van die Otto Jørgensen. Maar los van een type aanduiding, waarvan ik begrijp dat Dynaudio dat en beetje heeft losgelaten, moet jouw tweeter toch ook gewoon een productnummer/serienummer hebben? Heb je al eens een tweeter er uit gehaald om te kijken wat er op staat? Aan de hand van een productnummer/serienummer moeten ze in Denemarken toch wel kunnen zien welke vervangingsunits ze jou moeten sturen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Roeru117

Volgens mij wordt het juist op die manier gedaan. Afhankelijk van de toepassing wordt een andere magneet, materiaal of iets dergelijks gebruikt Aan de hand van het serienummer kunnen ze ook meetgegevens van de drivers nagaan. In ieder, dat hebben ze mij wijs gemaakt toen ik daar was, maar ik ben ook best goed gelovig.  ;)
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

BJF

#673
Ik was nog vergeten het door @Audiofiel gestarte topic hier op het HTforum aan te halen: Link4. Hij laat hierin middels goed recherchewerk zien dat Dynaudio met typenummers goochelt.

Quote from: raindog on May  8, 2018, 16:26:12
Informatief en eerlijk antwoord van die Otto Jørgensen. Maar los van een type aanduiding, waarvan ik begrijp dat Dynaudio dat en beetje heeft losgelaten, moet jouw tweeter toch ook gewoon een productnummer/serienummer hebben? Heb je al eens een tweeter er uit gehaald om te kijken wat er op staat? Aan de hand van een productnummer/serienummer moeten ze in Denemarken toch wel kunnen zien welke vervangingsunits ze jou moeten sturen.

Quote from: Roeru117 on May  8, 2018, 17:01:07
Volgens mij wordt het juist op die manier gedaan. Afhankelijk van de toepassing wordt een andere magneet, materiaal of iets dergelijks gebruikt Aan de hand van het serienummer kunnen ze ook meetgegevens van de drivers nagaan. In ieder, dat hebben ze mij wijs gemaakt toen ik daar was, maar ik ben ook best goed gelovig.  ;)

Ik heb de tweeters er beide uitgehad en de (serie)nummers ervan op het WWW gezocht. Geen treffers helaas. Er staan sowieso geen typenummers als D280 oid op, alleen 81103 / 7374135 en D3 42. Ik vermoed dan ook dat het typenummer 81103 is en het serienummer 7374135. Waar D3 42 voor staat, geen idee.

Van Dynaudio nog niks gehoord overigens. Misschien moet ik ze nog even op een andere manier benaderen, eventueel inclusief de aangetroffen nummers. Garantie heb ik toch al niet op de tweeters en dus mogen ze ook wel weten dat ik de speakers heb opengemaakt.
NAD M10 V2
Elac FS247