Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

MAW

#1125
Quote from: Rob Eric Blank on July 29, 2021, 15:19:16
Hoeveel ervaring is er met de Dynaudio Evoke 30? Zijn deze een beetje kritisch kwa aansturing?

Die heb ik nooit gehoord, maar bij mij komt een set Dynaudio Focus 380 vrij (in zwart hoogglans).
Misschien heb je daar interesse in? Zijn wel wat groter dan evoke 30, maar ze zijn wel 3-weg met Esotar2 tweeter en 20cm woofers.

Reden is overigens dat ik gisteren een set contour 60 gescoord heb.  :inlove:
Gr. Martijn

bramsat


En heb je ze alleen naar thuis gebracht? dat zijn nogal zwaargewichten....mag ik jouw kamer afm is weten?

gr Bram :smile:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Richi

Quote from: MAW on October 11, 2021, 13:49:42
Reden is overigens dat ik gisteren een set contour 60 gescoord heb.  :inlove:
Ik heb ze al mogen zien en horen vanochtend.  :inlove:  :headbanging:  :pompom:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MAW

#1128
Quote from: bramsat on October 11, 2021, 14:06:35
En heb je ze alleen naar thuis gebracht? dat zijn nogal zwaargewichten....mag ik jouw kamer afm is weten?

gr Bram :smile:

Ja het zijn flinke jongens maar we hebben gelukkig wel de ruimte hier. Kan er prima staan (zie foto).
Ik had hulp van mijn vader. Met twee man en een grote steekwagen was het goed te doen. :)
Gr. Martijn

MAW

Hier nog een paar foto's van de Contour 60's en de Focus 380's.

De Focus 380 lijken op deze foto's niet zo groot maar die zijn al >120cm hoog.  ;D
Gr. Martijn

Deleted User

Baas boven baas!! Mooi hoor... Kan je het klank verschil in je ruimte beschrijven tussen deze luidsprekers?

MAW

#1131
Quote from: Jazzman on October 11, 2021, 20:00:37
Kan je het klank verschil in je ruimte beschrijven tussen deze luidsprekers?

Zeker. Ik ben nooit ontevreden geweest met de Focus 380, maar dit is wel een mooie upgrade.
Ze hebben wel redelijk dezelfde klankkleur, maar dan een stap beter. Het geluid is nog rustiger.

Focus 380
De Focus 380 is naar mijn mening een heel fijne luidspreker. Hij heeft dezelfde driver bezetting als de Contour S5.4. Dat betekent een Esotar2 tweeter, 15cm mid en twee 20cm woofers.
Mid en hoog zijn naar mijn mening uitstekend. De nadruk ligt altijd iets meer op het hoog, maar de Esotar2 klinkt geweldig dus hij scoort continu punten zeg maar :) De tweeter doet ook relatief veel (>2,6KHz)
Het laag vind ik relatief tot het hoog en mid wat minder. Het is zeker wel aangenaam om naar te luisteren, genoeg volume en wel warm geluid, maar het is relatief wat minder gedefinieerd dan het mid en hoog. Laagbereik en vermogen zijn bij deze luidspreker overigens dik in orde. Ze geven groot geluid.

Contour 60
Alles is een tik beter. Ze zijn groter en hebben grootser geluid. Het hoog is rustiger. De tweeter doet minder (echt alleen het hoog >4.5KHz). Ik hoef niemand te overtuigen van het hoog denk ik. Veel detail en toch altijd licht en luchtig.
De midrange doet alles tussen 220Hz en 4,5KHz. Dat is echt top. Er gaat heel veel door het midden tussen die 2 crossovers. Het klinkt ook echt alsof er niks tussen zit. Stemmen bv zijn heel realistisch en onvervormd. Heel gemakkelijk. Doet me veel denken aan het middengebied van de Geithains in mijn studio.
Het laag is een stuk gedefinieerder dan de F380. Loopt verder door en heeft meer power. Maar het is nog steeds wel lichtelijk warm gekleurd. Meer kleuring dan in mid en hoog, maar ook het laag ligt heel fijn in het gehoor.

Sowieso echt fijne luidsprekers dit. Daar kan een 'Martijn approved' stikker op! :)
Gr. Martijn

Dura

Quote from: MAW on October 11, 2021, 19:42:57
Ja het zijn flinke jongens maar we hebben gelukkig wel de ruimte hier. Kan er prima staan (zie foto).
Ik had hulp van mijn vader. Met twee man en een grote steekwagen was het goed te doen. :)
Wat een mooi stijlvol interieur👍
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Richi

Quote from: MAW on October 11, 2021, 20:16:41
Zeker. Ik ben nooit ontevreden geweest met de Focus 380, maar dit is wel een mooie upgrade.
Ze hebben wel redelijk dezelfde klankkleur, maar dan een stap beter. Het geluid is nog rustiger.

Focus 380
De Focus 380 is naar mijn mening een heel fijne luidspreker. Hij heeft dezelfde driver bezetting als de Contour S5.4. Dat betekent een Esotar2 tweeter, 15cm mid en twee 20cm woofers.
Mid en hoog zijn naar mijn mening uitstekend. De nadruk ligt altijd iets meer op het hoog, maar de Esotar2 klinkt geweldig dus hij scoort continu punten zeg maar :) De tweeter doet ook relatief veel (>2,6KHz)
Het laag vind ik relatief tot het hoog en mid wat minder. Het is zeker wel aangenaam om naar te luisteren, genoeg volume en wel warm geluid, maar het is relatief wat minder gedefinieerd dan het mid en hoog. Laagbereik en vermogen zijn bij deze luidspreker overigens dik in orde. Ze geven groot geluid.

Contour 60
Alles is een tik beter. Ze zijn groter en hebben grootser geluid. Het hoog is rustiger. De tweeter doet minder (echt alleen het hoog >4.5KHz). Ik hoef niemand te overtuigen van het hoog denk ik. Veel detail en toch altijd licht en luchtig.
De midrange doet alles tussen 220Hz en 4,5KHz. Dat is echt top. Er gaat heel veel door het midden tussen die 2 crossovers. Het klinkt ook echt alsof er niks tussen zit. Stemmen bv zijn heel realistisch en onvervormd. Heel gemakkelijk. Doet me veel denken aan het middengebied van de Geithains in mijn studio.
Het laag is een stuk gedefinieerder dan de F380. Loopt verder door en heeft meer power. Maar het is nog steeds wel lichtelijk warm gekleurd. Meer kleuring dan in mid en hoog, maar ook het laag ligt heel fijn in het gehoor.

Sowieso echt fijne luidsprekers dit. Daar kan een 'Martijn approved' stikker op! :)
Wat Martijn er niet bij schrijft, is dat hij de luidsprekers 'zo maar' in de ruimte heeft neergezet, een gamma luidsprekerkabel eraan (die ook nog eens op het snoer ligt van de gamma stekkerdoos) en spelen maar. Nu klinkt het al super, maar met een beetje meer aandacht kunnen er nog wel een paar puntjes op de i worden gezet. De basis is uitstekend, dat dan wel!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Dirk

dé basis is bij Martijn natuurlijk een akoestiek waaraan doordacht aandacht is besteed.
niet te zien op de foto's...maar des te belangrijker vwb het eindresultaat  :thumbs-up:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bramsat


Zo op het oog een akoesties knalharde kamer....de mijne is daar in vergelijk redelijk gedemt....en ik kreeg al adviesen

om te gaan dempen....wat ik dus niet doe,ik ben niet zo'n dempbeliever.

En ik ga Mav niet de les lezen in deze  materie....trouwens heb je de laatste tijd veel van jouw vorige speakers de deur

uitgedaan ook de MFB 587? :unsure:

Alsnog gefeliciteerd met de dyns Mav 8)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

MAW

#1136
Quote from: Dirk on October 11, 2021, 21:25:29
dé basis is bij Martijn natuurlijk een akoestiek waaraan doordacht aandacht is besteed.
niet te zien op de foto's...maar des te belangrijker vwb het eindresultaat  :thumbs-up:

Dank voor de toevoeging.

In deze ruimte (woonkamer, eetkamer, keuken) is 3,5m3 akotherm dempingsmateriaal tegen het plafond verwerkt met daaronder een luchtdoorlatend doek.

In de eetkamer en keuken zit 1 laag (zie foto 1) en in de woonkamer zit een dubbele laag demping.
Het is sindsdien echt een compleet andere ruimte. Niet alleen als je muziek luistert maar al vanaf het moment dat je binnen loopt.
Gr. Martijn

MAW

#1137
Quote from: bramsat on October 12, 2021, 06:12:40
trouwens heb je de laatste tijd veel van jouw vorige speakers de deur

uitgedaan ook de MFB 587? :unsure:

Alsnog gefeliciteerd met de dyns Mav 8)

Danku. MFB's heb ik nog uiteraard ;)
Gr. Martijn

bramsat


Jeetje nog aan toe....je haalt wel alles uit de kast!!! en daarbij ook nog een hele ploeg kerels erbij :-[

Tja een pietje precies was je altijd al.....positief bedoeld hoor.

gr Bram.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

chansig

#1139
Quote from: bramsat on October 12, 2021, 06:12:40
Zo op het oog een akoesties knalharde kamer....de mijne is daar in vergelijk redelijk gedemt....en ik kreeg al adviesen

om te gaan dempen....wat ik dus niet doe,ik ben niet zo'n dempbeliever.

En ik ga Mav niet de les lezen in deze  materie....trouwens heb je de laatste tijd veel van jouw vorige speakers de deur

uitgedaan ook de MFB 587? :unsure:

Alsnog gefeliciteerd met de dyns Mav 8)

Ik ben nog niet helemaal kapot van de ruimte van MAW. De vloer, wanden, tv...brrrrr. Maar een plafond doet al erg veel goeds. En een erg mooie kamer/ruimte.

Wat heb jij tegen dempen Bram ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

#1140
Quote from: chansig on October 12, 2021, 09:29:56
Ik ben nog niet helemaal kapot van de ruimte van MAW. De vloer, wanden, tv...brrrrr. Maar een plafond doet al erg veel goeds. En een erg mooie kamer/ruimte.

Zelf ben ik wel heel blij met de ruimte! Eindelijk ruimte voor een echte 'main-field' setup met grote zuilen zoals dit. Er is hier meer dan genoeg ruimte om alles ruim op te stellen (speakers van de muur, bank van de muur, etc.).

Voor het plaatsen van het plafond was het hier een grote galmbak. Dat is nu helemaal weg. Het effect van zo'n plafond wordt denk ik nogal onderschat.
Er zijn altijd reflecties. Normaal blijven die door ketsen (van muur naar vloer naar plafond naar muur etc). Nu wordt iedere reflectie geëlimineerd zodra hij het plafond raakt. Het effect hiervan is heel groot. Het is altijd lastig om in kwantiteit te denken maar probeer je maar eens voor te stellen hoe 90 vierkante meter aan absorbers eruit ziet. Dat zijn 90 absorbers van 1 bij 1 meter. Een stuk of 60 van 2,5cm en een stuk of 30 van 5cm dik :)

Het nadeel van een plafond dempen is dat veel eerste reflecties niet worden gedempt (wat nog beter zou zijn). Maar onze woonkamer is een woonkamer en geen studio. Ik wil gewoon geen akoestisch materiaal in het zicht. Wel willen we nog graag meer aankleding. We zoeken nog kasten en kunst aan de muren. En een kleed op de vloer om de eerste reflectie (via de vloer) te dempen, en om lekker op de bank te 'knussen' in de winter :)
Gr. Martijn

chansig

Tuurlijk is je woonkamer geen studio. Dus met alle beperkingen van dien heb je volgens mij akoestisch een grote stap gezet met het plafond. En gewoon wat dekbedden voor je speakers leggen totdat je een kleed hebt.  :D

Ik ken je kleine kamer nog. Dat was een ook fijne ruimte.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bramsat

Quote from: chansig on October 12, 2021, 09:29:56
Ik ben nog niet helemaal kapot van de ruimte van MAW. De vloer, wanden, tv...brrrrr. Maar een plafond doet al erg veel goeds. En een erg mooie kamer/ruimte.

Wat heb jij tegen dempen Bram ?

Gr. Hans

Mijn standpunt moet je wel kennen Hans,daar hebben we wekenlang over gesteggeld....dus we zijn het 100% eens dat we

het oneens zijn.Ook betreffende big speakers in small rooms of kleine zolderkamers....dus de 305 of 308 waren geschikt

voor jouw ruimte.....en voor de rest moet je wachten totdat er een grotere ruimte beschikbaar komt ;)

Met jouw nieuwe grote speakers.....dat wacht ik wel af.....zie ik keer op keer veranderingen aanbrengen,dan denk ik

dat gaat de verkeerde kant op.Maar ondanks dat hoop ik voor jouw dat het toch een keer goedkomt. :unsure:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

chansig

#1143
De vraag was:

Quote from: chansig on October 12, 2021, 09:29:56

Wat heb jij tegen dempen Bram ?

Gr. Hans

Hoe jij tegen mijn set aankijkt is inderaad wel helder, duidelijk. Als in de zin van: er staan grote speakers in een kleine ruimte en dat kan volgens jou niet. Waarom niet ? Daar is het raden naar.

Vervolgens komt er een rookgordijn met allerlij woorden, zinnen maar geen antwoord op een simpele vraag.

Dus wat is je "afkeer" tegen dempen ? En nee het hoeft zeker niet zoals bij mij, daar houd je van of niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

#1144
Quote from: chansig on October 12, 2021, 11:30:20
En gewoon wat dekbedden voor je speakers leggen totdat je een kleed hebt.  :D

;D
Gr. Martijn

Deleted User

Mooi om te lezen hoe dat plafond gedaan is en vooral hoe JIJ er tevreden over bent. Want DAAR gaat het om en niet wat anderen ervan vinden zonder maar 1 muzieknoot daar beluisterd te hebben.

Ik wil volgend jaar mijn Dyn Confidence C1 mkII gaan vervangen door vloerstaanders, vandaar mijn eerdere vraag. De Confidence 30 komt op 10.000 eurie per stuk, dat vind ik te gortig gezien de andere verbouwingen die gepland staan... Maar wie weet...

ps.. was dat een isolatie bedrijf met specifieke audio/muziek/akoestiek kennis?

MAW

Marcel Wesselink spanplafonds. Ze plaatsen spanplafond bij particulieren en bedrijven.
Voornamelijk akoestisch dempende plafonds. Niet perse voor muziek luisteraars maar die klanten hebben ze wel vaker vertelden ze. Dit plafond was voor mij een herhalingsaankoop (vorige huis en dit huis). Omdat het goed beviel ben ik weer met Marcel in zee gegaan.

Ik moet nog steeds de kabels vervangen en wegwerken en ze nog op de voetjes/spikes zetten, maar dit is het uitzicht. Klinkt heerlijk!  :inlove:
Gr. Martijn

chansig

Volgens mij heeft Marcel toch nog wat gehad aan mijn reclame voor hem.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

#1148
Wauw!! Wat zijn die Contour 60's heerlijke luidsprekers. Ben echt blij met de interactie met de ruimte.
Dat is altijd maar weer afwachten, maar ik had dit resultaat niet verwacht.
Gisteren allerlei genres erop geluisterd. Wat een genot!!
Gr. Martijn

Roeru117

#1149
Gefeliciteerd met de aanwinsten. Dat zijn hele flinke jongens, maar wat een prachtige luidsprekers. Al typend geniet ik hier van mijn Contour 20 en dat klinkt al fantastisch, laat staan hoe een 60 wel niet moet klinken.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q