Het Dynaudio topic

Started by the limp man, June 9, 2011, 20:56:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Staaled

Mooi dat je tevreden bent
Lyngdorf gaat idd prima met Dynaudio. :thumbs-up:

Ik heb enige tijd mijn TDAi op Focus 110 en 140's gehad.

Nu op C1 , maar wel icm actief laag. :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Maneblusser

Quote from: Hipster on January  5, 2013, 14:59:22
Mooi dat je tevreden bent
Lyngdorf gaat idd prima met Dynaudio. :thumbs-up:

Ik heb enige tijd mijn TDAi op Focus 110 en 140's gehad.

Nu op C1 , maar wel icm actief laag. :music:
Welke subwoofer gebruik je ? Was de 140 ook met actief laag ?
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

Staaled

Quote from: Maneblusser on January  6, 2013, 10:12:12
Welke subwoofer gebruik je ? Was de 140 ook met actief laag ?
2 JTR Captivators.

De 110's en 140's heb ik een tijdje full range gebruikt ivm inspelen.
Vervolgens gingen de 110's als surrounds en de 140's als fronts aan de gang.
Ook met actief laag dus , maar wel andere subs. Als ik het goed heb Dynaudio sub 500's
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Maneblusser

#103
Iedereen die  Dynaudio's heeft of ooit gehad heeft, waat dat ze door hun lage impedantie en gevoeligheid wel wat stroom kunnen gebruiken. Ze hebben dus baat bij een krachtige versterker met een zware transformator. En dat zijn door de band versterkers die ook een aardige duit kosten. Met een Marants Ki-Lite, een Primare I21 , een Arcam A28 en andere versterkers van rond de €1200 kom je er gewoon niet. Je moet je budget al naar €1800 optrekken. Wetende dat in een normale stereo-set de luidsprekers ongeveer 40% van het budget verbruiken, lijkt me dat  bij de goedkopere Dynaudio's die verhouding niet klopt. Immers, een paar DM2/6 kost €650 , maar een versterker van €650 kan deze niet goed aansturen. Je hebt een versterker nodig die veel meer kost. Bij een Contour, Consequence of Evidence is de wanverhouding minder zichtbaar omdat die dingen al een arm en een been kosten, en de prijs van de versterker zowiezo al hoog mag zijn.  Ik vind dat hier iets niet klopt. Ik bedoel dus :  "Welk nut hebben Dynaudio's zoals de DM en de Excite -reeks , als je ze met navenant geprijsde versterkers niet tot hun volle potentieel kunt laten komen ? " Wat vinden jullie van mijn "bedenking" ?
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

gastje13

#104
Ik heb ondertussen ook al ruim een half jaar een set DM 2/6 speakers van dynaudio. Fantastische speaker, erg mooi vol geluid voor het formaat.

Ik lees vaak het verhaal dat dynaudio monster versterkers nodig hebben om fatsoenlijk te klinken, echter mijn ervaring is totaal anders.

In de winkel heb ik ze beluisterd met een mid-end stereo versterker van marantz (PM6001 of iets in die trend, weet niet precies meer). Ik vond ze daar ter plekke al mooier klinken dan o.a. vergelijkbare focal en Kef modellen. Beter in de zin van voller en vooral een goede hoge toon weergave welke ik bij dynaudio duidelijk neutraler vind dan bij kef en focal.

Ook thuis op m'n SR6001 zijn ze een succes. Zeer levendig geluid, volle bass en zuivere hoge tonen. Ze klinken in elk geval vele male beter dan m' n wharfedale evo voorgangers.
Ik heb ze ook getest op een buizenversterker, 6v6 push pull in triode geschakeld. 5 Watt per kanaal. Eerlijk, het geluid was iets anders, met name de midden tonen klonken iets "kouder" of waren iets meer aanwezig. Verder waren er geen enorme verschillen hoorbaar. Het ging ook luid genoeg, misschien geen oorlog sterkte meer maar voor een kleine ruimte meer dan genoeg. Toegegeven, in grotere ruimtes zou het te weinig zijn.

Ofwel samengevat, ik herken het verschijnsel niet dat dynaudio alleen op monster versterkers goed speelt.
Misschien zijn dynaudio speakers wel lager qua impedantie dan gemiddeld (de DM 2/6 is overigens 6 Ohm en geen 4 zoals meestal bij dynaudio), ze dippen er vaak niet veel onder. Er zijn luidsprekers, bijvoorbeeld B&W, welke 8 Ohm gespecifieerd zijn maar bij bepaalde frequentie ruim onder de 4ohm dippen. Deze zijn technisch en in theorie moeilijker aan te sturen dan menig dynaudio.

Zie hier bijvoorbeeld een impedantie meting van een dynaudio excite X12. Dit zijn absoluut geen moeilijke of uitzonderlijke impedantie curves. Dit kun je al prima aansturen met een fatsoenlijke EL34/KT66 buizen versterker in push pull.



Als we dan ook het rendement erbij pakken: stel dit is 84DB/w op 1m gemiddeld (doorgaans is dit lager dan opgegeven) en we zitten op 3 meter:

1 watt: 75DB (per meter gaat er 3db af)
2 watt  78DB
4 watt  81DB
8 watt  84DB
16 watt 87DB
32 watt 93 DB
64 watt 96 DB

Als je twee speakers pakt (= dubbele geluidsdruk = +3db) zit je met 64 watt op bijna de pijn grens van 100DB. Ter vergelijk, 100DB is wat men in belgie als geluidsnorm voor een festival wil opleggen . . .

Een goede stereoversterker van rond de 500 euro pakt met gemak 60 watt op 4ohm continu.

@maneblusser
Wat maakt volgens jouw een 1800 euro versterker zoveel beter dan een 500 euro? En hoe zou je het geluidsverschil omschrijven op zo' n dynaudio DM/excite ? 

Charlemagne

Mijn Dynaudio Sapphire's heb ik eerst op een Lyngdorf  TDAI2200 gehad. Die versterker had een prima grip op de bassen. Later heb ik een upgrade gedaan naar Devialet. Met deze amp eraan zit ik nu echt op high-end niveau. Het paar speakers en de versterker zijn beide in dezelfde prijsklasse en klinken hemels mooi. Mijn Dynaudio speakers hebben nog nooit zo mooi geklonken. Dat geldt overigens ook voor andere speakers die ik aan de Devialet hang. Het is wel even doorsparen of de lotto winnen of zo.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

wim bruins

Vroeger wel eens dynaudio beluisterd en de kleine 52 staat nog fris in mijn geheugen.
Geweldig ding en wat een geluid.

Ben aan andere luidsprekers toe { de mijne reeds verkocht } en een keuze maken is niet makelijk.

Of het worden weer magnepans of een monitor luidspreker, gewone luidsprekers kunnen max 40 cm van de achterwand worden geplaats en met vloerstaanders ben ik dan weer bang voor te veel laag.

Welke kleine dynaudio geven een groods geluid met een goede laagweergave zonder te gaan overheersen.

Gebruikt mag natuurlijk ook

Nad 160 voorversterker
Nad 216 eindversterker




 

Maneblusser

Quote from: gastje13 on January 21, 2013, 00:07:40
Ik heb ondertussen ook al ruim een half jaar een set DM 2/6 speakers van dynaudio. Fantastische speaker, erg mooi vol geluid voor het formaat.

Ik lees vaak het verhaal dat dynaudio monster versterkers nodig hebben om fatsoenlijk te klinken, echter mijn ervaring is totaal anders.

In de winkel heb ik ze beluisterd met een mid-end stereo versterker van marantz (PM6001 of iets in die trend, weet niet precies meer). Ik vond ze daar ter plekke al mooier klinken dan o.a. vergelijkbare focal en Kef modellen. Beter in de zin van voller en vooral een goede hoge toon weergave welke ik bij dynaudio duidelijk neutraler vind dan bij kef en focal.

Ook thuis op m'n SR6001 zijn ze een succes. Zeer levendig geluid, volle bass en zuivere hoge tonen. Ze klinken in elk geval vele male beter dan m' n wharfedale evo voorgangers.
Ik heb ze ook getest op een buizenversterker, 6v6 push pull in triode geschakeld. 5 Watt per kanaal. Eerlijk, het geluid was iets anders, met name de midden tonen klonken iets "kouder" of waren iets meer aanwezig. Verder waren er geen enorme verschillen hoorbaar. Het ging ook luid genoeg, misschien geen oorlog sterkte meer maar voor een kleine ruimte meer dan genoeg. Toegegeven, in grotere ruimtes zou het te weinig zijn.

Ofwel samengevat, ik herken het verschijnsel niet dat dynaudio alleen op monster versterkers goed speelt.
Misschien zijn dynaudio speakers wel lager qua impedantie dan gemiddeld (de DM 2/6 is overigens 6 Ohm en geen 4 zoals meestal bij dynaudio), ze dippen er vaak niet veel onder. Er zijn luidsprekers, bijvoorbeeld B&W, welke 8 Ohm gespecifieerd zijn maar bij bepaalde frequentie ruim onder de 4ohm dippen. Deze zijn technisch en in theorie moeilijker aan te sturen dan menig dynaudio.

Zie hier bijvoorbeeld een impedantie meting van een dynaudio excite X12. Dit zijn absoluut geen moeilijke of uitzonderlijke impedantie curves. Dit kun je al prima aansturen met een fatsoenlijke EL34/KT66 buizen versterker in push pull.



Als we dan ook het rendement erbij pakken: stel dit is 84DB/w op 1m gemiddeld (doorgaans is dit lager dan opgegeven) en we zitten op 3 meter:

1 watt: 75DB (per meter gaat er 3db af)
2 watt  78DB
4 watt  81DB
8 watt  84DB
16 watt 87DB
32 watt 93 DB
64 watt 96 DB

Als je twee speakers pakt (= dubbele geluidsdruk = +3db) zit je met 64 watt op bijna de pijn grens van 100DB. Ter vergelijk, 100DB is wat men in belgie als geluidsnorm voor een festival wil opleggen . . .

Een goede stereoversterker van rond de 500 euro pakt met gemak 60 watt op 4ohm continu.

@maneblusser
Wat maakt volgens jouw een 1800 euro versterker zoveel beter dan een 500 euro? En hoe zou je het geluidsverschil omschrijven op zo' n dynaudio DM/excite ?
De DM hebben inderdaad 6 ohm  :blush: en zijn aldus makkelijker aanstuurbaar, sorry.
Ikzelf heb Focus 140 ,  86db 4 ohm luidprekers. Ik ben met deze bedenking begonnen , juist omdat ik een versterker-upgrade heb gedaan van een nochtans niet misse Primare I20 (die meer dan €500 kostte) naar een Lyngdorf SDAI2175. Er is nu veel meer grip op de bassen, veel evenwichtiger klankbeeld. Kortom , er zit mee leven in mijn Dyns. Echt dag en nacht  vershil. en dan is ie nog niet ingespeeld. Alleen kost zo'n SDAI2175 even veel als een paartje Focus 140 , en niet "de helft", zoals in een normale opstelling. Het ging zelfs zo ver dat een Naim Nait XS er geen leven in kreeg. Met de extra PSU (Flatcap??) , was dat al heel wat anders. Vriend van mij heeft Exciste X32(ook 4 ohm) , aangestuurd met een NAD C375. Geen goedkope bak, dus. Mijn  Lyngdorf  er even aan gehangen en meneer is aan het sparen geslagen voor een SDAI2175. Hij zal zich wel mogen haasten, want dat model is uit productie genomen. In tegenstelling tot mijn vorige post hebben hebben Dyns volgens mij niet zozeer vermogen nodig , maar vooral een goede voeding :  zo kreeg een Sugden A21a Series 2 mijn Focussen wél aan het zingen. En een standaard Nait XS dus niet. En een Rotel RB1582 + RC1550 ook niet. Allemaal dus relatief duur spul om een paar Focusjes aan te sturen.
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

MarcFR

Mn Rega Brio R heeft totaal geen moeite met de DM 3/7. Deze speakers zijn 4 ohm.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

the limp man

#109
Mijn NaitXS heeft geen enkele moeite met mijn excitex12 speakers. En toen ik mijn Naïm op de Focus hoorde was dat ook niet het geval

isleofarran

Hallo, ik heb audience 122 luidsprekers. Eerst aangestuurd met een Musical Fidelity XA2. Duurde eeuwen voor er een beetje geluid uit kwam, maar het bleef altijd slechter dan JM Labs met de XA2. Nadien een Arcam A90 gekocht met Arcam CD 192 omdat velen Arcam gebruiken met Dynaudio. Was iets beter maar nauwelijks bas toch, geen hifi waardig geluid. Beste tweak was toen de LS dwars in de kamer zetten ipv in de langsrichting omdat dat meer bas geeft. Maar die bas was ongedefinieerd en eerder boomy. Dan heb ik zelf twee monoblokken gebouwd op basis van de GB150D van Greg Ball (componenten prijs zonder behuizing rond de 1000 €). Man, ik geloofde mijn oren niet. Bass was er plots, veel breder stereobeeld. Echt een mooie klank. Ik dacht dat de audience omwille van zijn lagere prijsklasse (1300 €) gewoon niet beter kon. Die luidsprekers hebben echt een totale metamorfose ondergaan. Ik ga helemaal akkoord dat deze speakers een stabiele versterker nodig hebben die stroom kan leveren. Met een simpel klein transfootje zoals in die arcam lukt het echt minder goed.

Bart

wim bruins


Mijn luidsprekers verkocht en wil graag een paar kleine dynaudio,s
Alles gaan beluisteren word moeilijk.

Zijn de nieuwe modellen beter of gelijkwaardig aan de oudere modellen.

x16
x12

110
140
1.3 mk2

De 140 en de 1.3 mk2 worden gebruikt aangeboden voor net geen 1000 euro.

Deleted User

Goedenavond,

Ik ben sinds kort op zoek naar zeer goede monitor luidsprekers. Ik heb 2 Final electrostaten die binnen kort final zijn denk ik....  :( Als ze daadwerkelijk defect gaan, dan heb ik niet veel zin om ze te laten repareren. Nu heb ik de Lyngdorf DPA1 icm SDA2175, het laag wordt ondersteund door een Velodyne SPL-1200 Ultra. Ik las een paar keer dat Dynaudio met Lyngdorf goed samen gaat. Het lijkt een goede match te zijn..

Wat bedoelen jullie daar mee?

Mijn eerste voorkeur is B&W 805D, daarboven komt dan de Dynaudio C1 mkII, echter is wel een stuk duurder.... Vandaar de twijfel... Wat heeft Dynaudio wat B&W niet heeft... kort door de bocht....

Xander32

Ook al naar Usher 718 dmd gekeken/geluisterd?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted User

Ehhh Nee... maar dan zit ik in het verkeerde Topic denk ik...  ;D

Charlemagne

#115
Quote from: jazzman on February 19, 2013, 19:22:46
Goedenavond,

Ik ben sinds kort op zoek naar zeer goede monitor luidsprekers. Ik heb 2 Final electrostaten die binnen kort final zijn denk ik....  :( Als ze daadwerkelijk defect gaan, dan heb ik niet veel zin om ze te laten repareren. Nu heb ik de Lyngdorf DPA1 icm SDA2175, het laag wordt ondersteund door een Velodyne SPL-1200 Ultra. Ik las een paar keer dat Dynaudio met Lyngdorf goed samen gaat. Het lijkt een goede match te zijn..

Wat bedoelen jullie daar mee?

Mijn eerste voorkeur is B&W 805D, daarboven komt dan de Dynaudio C1 mkII, echter is wel een stuk duurder.... Vandaar de twijfel... Wat heeft Dynaudio wat B&W niet heeft... kort door de bocht....
@jazzman: Een vriend van mij heeft de combi van jouw versterker en de Dynaudio C1mkII. Dat klinkt heel fraai kan ik je vertellen. Ik mis bij hem wel iets in het laag, maar jij hebt een velodyne, dus dan komt dat wel goed. Mijn Dynaudio Sapphires klonken ook heel mooi met de Lyngdorf TDAI2200. En nu met de Devialet nog mooier, maar da's weer een heel ander verhaal. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Staaled

Quote from: jazzman on February 19, 2013, 19:22:46
Goedenavond,

Ik ben sinds kort op zoek naar zeer goede monitor luidsprekers. Ik heb 2 Final electrostaten die binnen kort final zijn denk ik....  :( Als ze daadwerkelijk defect gaan, dan heb ik niet veel zin om ze te laten repareren. Nu heb ik de Lyngdorf DPA1 icm SDA2175, het laag wordt ondersteund door een Velodyne SPL-1200 Ultra. Ik las een paar keer dat Dynaudio met Lyngdorf goed samen gaat. Het lijkt een goede match te zijn..

Wat bedoelen jullie daar mee?

Mijn eerste voorkeur is B&W 805D, daarboven komt dan de Dynaudio C1 mkII, echter is wel een stuk duurder.... Vandaar de twijfel... Wat heeft Dynaudio wat B&W niet heeft... kort door de bocht....
De match ligt hem in het feit dat Dynaudio' s pas gaan zingen indien een versterker ( veel) stroom kan leveren.
Een stabiele voeding is een vereiste.

Op de laatste vraag :
een rijk middengebied gekoppeld aan onverwachte punch in het laag .
En het hoog nooit scherp wordt terwijl de resolutie intact blijft.
Ook kunnen ze luid spelen zonder te vermoeien dankzij deze eigenschappen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Xander32

Quote from: Hipster on February 19, 2013, 22:03:34
De match ligt hem in het feit dat Dynaudio' s pas gaan zingen indien een versterker ( veel) stroom kan leveren.
Een stabiele voeding is een vereiste.

Op de laatste vraag :
een rijk middengebied gekoppeld aan onverwachte punch in het laag .
En het hoog nooit scherp wordt terwijl de resolutie intact blijft.
Ook kunnen ze luid spelen zonder te vermoeien dankzij deze eigenschappen.
... De door jouw omschreven karakteristiek van Dynaudio spreekt mij erg aan; ik ga binnenkort ook maar eens luisteren naar een Focus 260 en/of 340.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jurrien1962

Quote from: Charlemagne on February 19, 2013, 21:00:06
@jazzman: Een vriend van mij heeft de combi van jouw versterker en de Dynaudio C1mkII. Dat klinkt heel fraai kan ik je vertellen. Ik mis bij hem wel iets in het laag, maar jij hebt een velodyne, dus dan komt dat wel goed. Mijn Dynaudio Sapphires klonken ook heel mooi met de Lyngdorf TDAI2200. En nu met de Devialet nog mooier, maar da's weer een heel ander verhaal. ChM
Ik kan u allen verzekeren: Charlemagne overdrijft niet wat betreft zijn combi met de Dynaudio Sapphires. Ik zou ze zomaar op mijn verlanglijst zetten (mits de zilvervloot afmeert bij mijn bankrekening).

Staaled

Quote from: Xander32 on February 20, 2013, 07:00:46
... De door jouw omschreven karakteristiek van Dynaudio spreekt mij erg aan; ik ga binnenkort ook maar eens luisteren naar een Focus 260 en/of 340.
8)

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted User

Quote from: Charlemagne on February 19, 2013, 21:00:06
@jazzman: Een vriend van mij heeft de combi van jouw versterker en de Dynaudio C1mkII. Dat klinkt heel fraai kan ik je vertellen. Ik mis bij hem wel iets in het laag, maar jij hebt een velodyne, dus dan komt dat wel goed. Mijn Dynaudio Sapphires klonken ook heel mooi met de Lyngdorf TDAI2200. En nu met de Devialet nog mooier, maar da's weer een heel ander verhaal. ChM

Kijk hier heb ik wat aan.... Mijn dealer in Amsterdam heeft de Dynaudio C1mkII staan en heeft ook mijn Lyngdorf set vorig jaar geleverd. Hij is pas B&W dealer, wellicht dat hij een set 805D ter vergelijk neer kan laten zetten. Maar wat ik lees hoop ik uit mijn set te horen.... en mijn referentie is vrij hoog  8)

Quote from: Hipster on February 19, 2013, 22:03:34
De match ligt hem in het feit dat Dynaudio' s pas gaan zingen indien een versterker ( veel) stroom kan leveren.
Een stabiele voeding is een vereiste.

Op de laatste vraag :
een rijk middengebied gekoppeld aan onverwachte punch in het laag .
En het hoog nooit scherp wordt terwijl de resolutie intact blijft.
Ook kunnen ze luid spelen zonder te vermoeien dankzij deze eigenschappen.

Ook het laatste is een aanknopingspunt wat mij gaat interesseren. Ik weet echter nooit waaraan je kunt zien/horen/merken of een versterker voldoende stroom kan leveren en een stabiele voeding heeft. Maar gezien de reacties zit het met mijn set wel snor...

Aangezien in de 2e helft van het jaar de eurismurries beschikbaar komen, ga ik toch eens bij mn dealer buurten... Wordt vervolgd!! Ben blij dat mn vrouw dit forum niet kent :inlove:

Mordante

Quote from: jazzman on February 19, 2013, 19:22:46
Goedenavond,

Ik ben sinds kort op zoek naar zeer goede monitor luidsprekers. Ik heb 2 Final electrostaten die binnen kort final zijn denk ik....  :( Als ze daadwerkelijk defect gaan, dan heb ik niet veel zin om ze te laten repareren. Nu heb ik de Lyngdorf DPA1 icm SDA2175, het laag wordt ondersteund door een Velodyne SPL-1200 Ultra. Ik las een paar keer dat Dynaudio met Lyngdorf goed samen gaat. Het lijkt een goede match te zijn..

Wat bedoelen jullie daar mee?

Mijn eerste voorkeur is B&W 805D, daarboven komt dan de Dynaudio C1 mkII, echter is wel een stuk duurder.... Vandaar de twijfel... Wat heeft Dynaudio wat B&W niet heeft... kort door de bocht....

Je zou ook kunnen kijken naar de C1 mk1 tweedehands of een Special 25. Er zijn op sommige fora flinke discussies geweest welke beter is de C1 of de special 25. Ik heb ze allebij wel eens gehoord maar nooit met elkaar kunnen vergelijken. Bijde zijn zeer goede speakers. Maar bijde hebben wel een versterker nodig met een heel goede voeding. Persoonlijk ben ik geen van van Lyngdorf ivm de room correctie die ze in hun versterkers proppen.

Charlemagne

Quote from: Mordante on February 21, 2013, 09:40:38
Persoonlijk ben ik geen van (='fan'?) van Lyngdorf ivm de room correctie die ze in hun versterkers proppen.

De RoomPerfect zit er niet standaard in, tenminste niet in de TDAI 2200. Daar moet ie als optie worden bijgekocht. In de voorversterker, zoals jazzman die heeft, zit hij wel standaard.

Je bent nog altijd vrij om hem wel of niet te gebruiken. In de 'bypass' stand wordt ie omzeilt. Of je doet domweg de inmeting niet, bij het installeren en dan wordt er niets gecorrigeerd. Bij de vriend, die ik aanhaalde, is de module zeker in gebruik. Hij heeft acoustisch een zeer lastige ruimte en daar verricht het systeem gewoon wonderen.

Blijft dat Lyngdorf gewoon een goede match is met Dynaudio, al dan niet met RoomPerfect in gebruik.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Deleted User

Helemaal juist het voorgaande. Ik ben blij dat RoomPerfect bestaat, want ook ik heb een beroerde acoustiek. In mijn ruimte doet RP wonderen.... Maar dat is een ander topic....

dchris

Beste Forummers,

Ik heb hier sinds vele jaren ook een Dynaudio set staan, de audience reeks, de instapper onder de Dyn's.
Mijn set bestaat uit L+R 2x 122's : 1x 122C center en 2x 42's als rears.

Ik ben niet een audiofiel pur sang, draai met een surround setup maar ben niet vies van een lekker avondje muziek luisteren, jazz,dire straits, john mayer en film muziek. De pure Direct Mode helpt enorm met de detaillering van het geluid maar het is het nét niet. :dontgetit:

Ik draai met een surround versterker Onkyo 875, 7x 170 watt, deze heeft een flinke bak vermogen en kan de impendatie van de speakers goed aan ook op hoge volumes.
Maar.....................ik ben een klein beetje uitgekeken op deze combi en ben dan ook aan het nadenken over een waardige
vervanger van de Onkyo.

Hiervoor draaide ik volledig met B&W en denon en die sound was totaal anders, warm,soms een beetje té wollig maar wel altijd strak.
De combinatie Dynaudio en Onkyo is een te kil, ik mis de dynamiek en warmte. Ik heb een SVSPC12-NSD subwoofer en die integreerd goed en vullen de sound goed aan, maar het wordt nergens spectaculair.

Hebben jullie voor mij een goed advies welke soort surround receiver/versterker ik zou kunnen proberen met mijn Dyn set?
Ik dacht zelf aan Marantz 7007 of Pioneer LX serie, ik hoor graag jullie mening. :bigsmile:
Misschien meer high end richting cambridge audio, NAD en Arcam?

Alvast bedankt ! :clapping:
Mvg,

Dchris