" aan de Mac "

Started by jantje112, June 7, 2011, 22:45:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jantje112

Waarschijnlijk doet hier een MacBook air zijn intrede. Mooie compacte laptop en design is echt helemaal mijn ding..

Voordat ik er Windows op zet wil ik toch osx proberen... Wat zijn de Apps die elke Mac bezitter moet hebben?

Oh ja, ik heb ook iPod/iPad/iPhone (en dus ook snel iCloud)

HAL

Open deur: wat ga je er mee doen?

Nosoforos

#2
"voordat ik er Windows opzet".... alsof het de vanzelfsprekendste zaak van de wereld is...  :mellow:  

Nosoforos

Maar goed, een fijne app vind ik bijvoorbeeld:

1Password, dat integreert in je browser en bewaart al je wachtwoorden.
Plex, is mijn favoriete mediacenter
Transmission, is een fijne simpele torrent-downloader
Max, is om flac-bestanden om te zetten naar iTunes formaat
VLC, om alles af te kunnen spelen
Virtualbox, gratis virtualisatieprogramma (voor als je dus windows wil/moet gebruiken...)
Pages, gebruik ik toch een stuk vaker dan Word
Handbrake, om video's om te zetten naar welk formaat je wil

Tegenwoordig is er natuurlijk een hoop leuks te vinden in de Mac App store. Daar koop ik ook wel eens iets, een spelletje of klein programma. De app store staat standaar op je nieuwe Mac.

danielo

#4
Hai,

Let op de airs zullen snel vervangen worden met nieuwe types, we denken 1 a 2 maanden. Tevens zal die binnen een iets meer dan een maand standaard met lion komen het nieuwe OS wat bijvoorbeeld beter is voor dingen als SSD.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

VlisChris

Dat Lion eraan komt zou geen reden hoeven zijn om nu niet te kopen lijkt me.
23 euro en je bent klaar. En misschien dat ze nog wel zo vriendelijk zijn hem gratis mee te geven ook als je bij een goede dealer komt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosoforos

#6
 ;D De dealer in de app store zeker?

- Lion wordt een download in de app store. Je kunt het niet in de winkel meer krijgen.

VlisChris

Huh? Ok dan. Te wazig voor woorden.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosoforos

Te wazig? De cd/dvd is dood, de Air heeft nota bene niet eens een dvd-drive. Ik vind het wel mooi, een stapje in de richting om OS-updates toegankelijker te maken voor mensen die zich er tot nu toe niet aan waagden.

danielo

Quote from: Christiaan S on June  7, 2011, 23:35:42
Dat Lion eraan komt zou geen reden hoeven zijn om nu niet te kopen lijkt me.
23 euro en je bent klaar. En misschien dat ze nog wel zo vriendelijk zijn hem gratis mee te geven ook als je bij een goede dealer komt.

Mee eens, ik voegde dat als extra toe, sorry wilde geen verwarring scheppen. Dat de kans redelijk is dat er binnen zeg 60 a 90 dagen een aangepaste air komt leek mij wel zinnig om te weten.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

#10
Quote from: Nosoforos on June  7, 2011, 23:37:44
;D De dealer in de app store zeker?

- Lion wordt een download in de app store. Je kunt het niet in de winkel meer krijgen.

De kans is heel groot dat je hem ook op een usb stick kan krijgen/maken immers dat zit ook al zo bij airs. Kan niet zo zijn dat je helemaal geen recovery kan doen bijvoorbeeld.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nosoforos

Idd, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Al zal het in principe ook wel met iCloud kunnen werken op de een of andere manier, net als je iOS devices.

VlisChris

Ik wil gewoon fysiek een schijf in handen hebben met daarop de betaalde data.
Of dat nu een floppy..... of cd/dvd/usb-stick is zal me worst wezen.
Maar dat is wat offtopic.
Als je aan de Mac bent zou ik je niet aanraden om bij de App store te kijken. Toen het net uitkwam even gekeken, en daarna van mijn scherm verwijdert, en door dit topic eigenlijk weer even opnieuw gekeken, maar daar kom je eigenlijk alleen maar nonsens tegen lijkt het wel.
Wat ik gebruik?
- Adobe Bridge
- Adobe Photoshop
- Finder
- iCal
- Pages/numbers
- Filezilla
- Tweetdeck
en wat losse rotzooi. Maar echt schokkende dingen heb ik er niet bijstaan.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

danielo

Quote from: Nosoforos on June  7, 2011, 23:49:43
Idd, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Al zal het in principe ook wel met iCloud kunnen werken op de een of andere manier, net als je iOS devices.

Misschien wel een direct boot vanaf de 'bios' ofzo of dat je daar je apple id kan ingeven en dan maakt die een usb stick voor je met de 4Gig aan Lion. Maar wat ze ook doen ze stoppen met cd's,dvd's,blurays das duidelijk draaiende onderdelen gaan snel uit de apple producten.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

#14
Quote from: Christiaan S on June  7, 2011, 23:50:43
Ik wil gewoon fysiek een schijf in handen hebben met daarop de betaalde data.
Of dat nu een floppy..... of cd/dvd/usb-stick is zal me worst wezen.
Maar dat is wat offtopic.
Als je aan de Mac bent zou ik je niet aanraden om bij de App store te kijken. Toen het net uitkwam even gekeken, en daarna van mijn scherm verwijdert, en door dit topic eigenlijk weer even opnieuw gekeken, maar daar kom je eigenlijk alleen maar nonsens tegen lijkt het wel.
Wat ik gebruik?
- Adobe Bridge
- Adobe Photoshop
- Finder
- iCal
- Pages/numbers
- Filezilla
- Tweetdeck
en wat losse rotzooi. Maar echt schokkende dingen heb ik er niet bijstaan.

Niet de plek om deze discussie te hebben maar als IETS de prijzen van software gaat drukken is het wel de app store helemaal omdat je ze ook nog eens op 10 machines mag installeren. Veel keuze (als bij de iOS appstores) is lastig maar er zijn gewoon manieren om de goeie eruit te halen daar hebben we het internet en reviews voor.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nosoforos

De betaalde data is gewoon gekoppeld aan je account hoor, dus die kun je nooit kwijtraken.
Ik snap wel dat mensen een fysieke disc willen hebben voor het geval dat. Ben zelf ook wel benieuwd hoe dat zal gaan. Maar ik denk dat je makkelijk zelf een disc zult kunnen branden/ het op een usb'tje zetten. Het OS is maar 4 gb groot.
De Mac app store is echt wel ok hoor, een hoop is er nog niet te krijgen, maar het hangt er vanaf wat je zoekt natuurlijk. Het is tenminste overzichtelijk welke updates er zijn en met een druk op de knop zijn al je Apps up to date.
Maar de Apps die ik noemde zul je er niet vinden, dat is dan weer wel zo. Maar dat is geen probleem, die vind je op de ouderwetse manier wel.

jantje112

Quote from: Nosoforos on June  7, 2011, 23:18:27
"voordat ik er Windows opzet".... alsof het de vanzelfsprekendste zaak van de wereld is...  :mellow:  

Ik heb nog nooit met mac os gewerkt, echter is de macbook air precies het model wat ik zoek voor mijn zakelijke toepassingen. Ik wil echter eerst OSX eens proberen voordat ik er een beslissing over neem.

Office 2011 heb ik reeds aangeschaft via het home user program
Fusion of Parralels (Op windows gebruik ik vmware, zijn de images dan 1 op1 op fusion te gebruiken?)

Verder gebruik ik de laptop voor presentatie, wat office en browsing. En alles waarin een Mac mijn windows pc af zou moeten troeven.

Ik weet dat de nieuwe versie om de hoek staat maar ik kan deze air voor een erg aangename prijs kopen...

EJ

#17
Denk er aan dat de air geen bedrade netwerkaansluiting heeft. Alles moet draadloos of via een usb2netwerkding.

Enne, Apple die gaat bepalen welke apps je gaat draaien? Apple die gratis en voor niets reclame gaat injecteren? Want dat zijn de geruchten rond lion... Weet nog niet zeker of ik wel wil upgraden. Misschien een upgrade naar ubuntu... ;)

jantje112

Quote from: EJ on June  7, 2011, 23:59:46
Denk er aan dat de air geen netwerkaansluiting heeft. Alles moet draadloos of via een usb2netwerkding.

Enne, Apple die gaat bepalen welke apps je gaat draaien? Apple die gratis en voor niets reclame gaat injecteren? Want dat zijn de geruchten rond lion... Weet nog niet zeker of ik wel wil upgraden. Misschien een upgrade naar ubuntu... ;)

Ik heb gelukkig wifi@home en mijn werk. En een wireless hotspot op mijn Mac.

Overigens heb ik nog 2 usb/lan adapters liggen welke vroeger door essent werden verstrekt bij hun internet. Is apple zo vriendelijk om ook de algemene usb/lan adapters te ondersteunen?

danielo

#19
Quote from: EJ on June  7, 2011, 23:59:46
Denk er aan dat de air geen netwerkaansluiting heeft. Alles moet draadloos of via een usb2netwerkding.

Enne, Apple die gaat bepalen welke apps je gaat draaien? Apple die gratis en voor niets reclame gaat injecteren? Want dat zijn de geruchten rond lion... Weet nog niet zeker of ik wel wil upgraden. Misschien een upgrade naar ubuntu... ;)

Link naar die geruchten graag, gezien de "and no ads" opmerkingen van Steve Jobs lijk mij die kans heel klein. De prijs is gewoon laag omdat de winst in de hardware zit. Verder zijn er redenen waarom ze mensen snel op lion willen hebben omdat veel van hun toekomst verdien gedachtes daar van afhankelijk zijn.

Daniel.

PS: wifi is ook een netwerk aansluiting hoor :)
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nosoforos

Reclames injecteren? Zeker niet, het is geen Google.

BJF

Quote from: jantje112 on June  7, 2011, 22:45:50
Waarschijnlijk doet hier een MacBook air zijn intrede. Mooie compacte laptop en design is echt helemaal mijn ding..

Voordat ik er Windows op zet wil ik toch osx proberen... Wat zijn de Apps die elke Mac bezitter moet hebben?

Oh ja, ik heb ook iPod/iPad/iPhone (en dus ook snel iCloud)
Als design een/de reden is, is deze Dell misschien ook iets om over na te denken?
NAD M10 V2
Elac FS247

EJ

Quote from: Nosoforos on June  8, 2011, 07:24:32
Reclames injecteren? Zeker niet, het is geen Google.
Eerst zien, dan geloven. Apple is erger dan google, maak je daarover geen zorgen.

HAL

#23
Quote from: Nosoforos on June  7, 2011, 23:56:12
Maar ik denk dat je makkelijk zelf een disc zult kunnen branden/ het op een usb'tje zetten. Het OS is maar 4 gb groot.

Inderdaad. Het blijkt te kunnen: http://eggfreckles.net/tech/burning-a-lion-boot-disc/

Etiennevh

Quote from: EJ on June  8, 2011, 08:44:56
Eerst zien, dan geloven. Apple is erger dan google, maak je daarover geen zorgen.
Denk dat dat wel meevalt.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto