Analoog shoot-out

Started by zoldar, June 3, 2011, 20:43:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zoldar

En toen ging het kriebelen. Is dat nou wat met dat analoog? Geen idee, laatste keer dat ik wat hoorde was op een wonderschone set van importeur audio analogue. Dat was ook erg kostbaar.

Dus tijd voor mini-test bij de hifi dealert. Geen idee of het bevalt tov mijn huidige Moon 300d DAC.

De set bij de delaer bestond uit:
PMC speakers

Unision research versterking

Pro-ject phono trap

Ik heb de CD en de LP van hetzelfde album gebruikt: Roger Waters pro's and con's of hitchiking.

Eerst digitaal als referentie geluisterd op een niet misselijke Cary Audio Desing sacd speler.



En dan analoog op LP hetzelfde album.

Clearaudio Concept


Nottingham Audio


Ik dacht aanvankelijk dat het wat overdreven zou zijn om een platen speler zoals de concept tegen een bijna 4 keer zo dure cd speler. Dat bleek niet geheel terecht.

Op sommige vlakken vond ik ik de muziek via de Concept mooier. Er zat meer rust en een vloeibaarheid in de muziek die er gewoonweg niet was met CD. Ook een zekere mate van hardheid ontbrak bij de LP. De verschillende instrumenten waren beter te onderscheiden op de LP en de stemmen klonken op de een of andere manier "echter". Gewoon erg plezierig en een relaxtere manier van muziek beleven.

Aan de andere kant was de dynamiek van de CD vele mlen beter. De drums beuken er echt in bij de Cary. Terwijl bij de Clearaudio het er gewoon aan energie miste. Naar mijn mening echt te weinig slam, te vlak.

Ook naar een duurdere Nottingham geluisterd met loodzwaar plateau en exotisch element. Dit bracht meer hoog, meer laag, meer verfijning. Toch niet de slam en dynamiek die ik bij de CD wel hoorde. En er wordt toch echt een partijtje hard op die vellen geslagen. Ook nog dark side of the moon erop gedraaid. Wonderschoon, diep laag, mooi los hoof en david gilmour klonk perfect tussen de speakers. Echt heel mooi.

Ik vraag me af of de draaitafels hier niet tekort zijn gedaan met een pono trapje van 250 euri?

Ik ben wel zo ver dat vinyl zeker iets toevoegt (rust, vloeiend en alles mooi los in het stereobeeld). Maar voordat ik overstag ga moet er iets aan de dynamiek gebeuren.

Er komt nog een test aan maar dan met een fatsoenlijke phono trap van Graham Slee of Leema. De SRM TECH Arezzo wordt door stuart michel naar NL gestuurd en die gaan we hier ook testen.


to be continued


Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Oud lid

#1
Ik denk dat het Pro-ject phonotrapje veel beter kon en ik denk dat de Unison Research P40 niet alles uit die prachtige luidsprekers haalt.
Nottingham Analogue staat ook niet bekend om zijn "slam". En de Clearaudio Concept, tsja.
Dus verkeerde opzet in het analoog en versterkergedeelte, in mijn ogen.

Erwin B

AbZ

Quote from: Erwin B on June  3, 2011, 21:13:52Ik denk dat het Pro-ject phonotrapje veel beter kon
Was ook mijn 1e gedachte.  Pro-Ject maakt heel leuk spul voor het geld maar dit staat hier echt niet meer in verhouding tot de rest.  Daar kan je het 'analoge' gebeuren dus niet op afrekenen.

zoldar



kijkend naar dit plaatje kan ik me dat wel voorstellen. Voor het geld kun je ook niet meer verwachten. En vergeleken met de line out stage van een Cary audio van 4-5K was dit zeker de zwakste schakel.

Ben ook op zoek naar een betere phono trap. Er staat wat leuks van Leema op ineternet en ik heb al goede ervaringen met Graham Slee die ook mooie amps stages maakt.

Volgende test zal in ieder geval met een betere phono trap zijn. (Lehman Audio Black cube)
Ik verwacht ook wat meer drive en punch van de Arezzo (dubelle belt drive a la Avid).
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Oud lid

Lehmann is een heel stuk beter. En ook de Leema is een heel stuk beter.
Die SRM ken ik niet. Ik heb zelf een Nottingham Analogue draaitafel gehad. En meerdere dure Nottinghams gehoord.Mooi geluid, maar geen slam als je dat zoekt. Ik zou een Rega P7 of P9 eens proberen met een top element en phono amplifier. Veel draaitafels zijn toch wel van een relaxt geluid.  Je moet zoeken. En een element zoeken dat de slam kant op gaat.

Tob Toon

Als je idd slam zoekt, dan kan Rega een goede zijn.
Heb wel eens een Rega P25 en Rega phono gehoord, en klonk erg dynamisch.

Ik speel momenteel nu zelf met een Avid Diva II en een EAR 834P
Aan slam nu geen gebrek !

zoldar

Quote from: Tob Toon on June  7, 2011, 13:47:31
Als je idd slam zoekt, dan kan Rega een goede zijn.
Heb wel eens een Rega P25 en Rega phono gehoord, en klonk erg dynamisch.

Ik speel momenteel nu zelf met een Avid Diva II en een EAR 834P
Aan slam nu geen gebrek !

Thanx voor de tip. Er staan hier en daar wat rega phono trappen te koop.

Momenteel wordt de SRM Tech Arezzo gebouwd en ingespeeld. Verwacht em volgende week. Dan Ortofon 2M blue eronder. Ben nog bezig om een Graham Slee Reflex M phono stage hier bij te halen. De enig andere kandidaat die ik er dan tegenover ga zetten is de Pro-ject  2Xperience. Ik ga deze test dan thuis doen. Weet ik meteen of de slam en dynamiek er bij mij thuis wel uitkomt. (Geloof de de GRAAF gm50b  icm met de BK sub daar een beter verhaal van kan maken dan de P70).

Geweldig mooie draaitafel trouwens, zo'n Diva II  :inlove:
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Tob Toon


Ook de afstelling van de imp van de phono trap icm het gebruikte element kan voor meer slam zorgen, evenals een juiste VTA.


Oud lid

Graaf GM50B, erg mooi hoor! Heb ik gehoord met Diapason Adamantes. Klonk top!

Avid is ook erg mooi. Uiteraard moet wel alles kloppen (phonotrap, afstelling etc.)

Erwin B

zoldar

SRM Tech Arezzo is binnen  pompom. Hij is nu aangesloten op een Graham Slee Reflex M met een Ortofon M2 Blue element. Alles moet nog inspelen maar de pret is er niet minder om.







Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

garmtz


Tob Toon

Dat ziet er zeker heel erg mooi uit !


Oud lid

Ik vind hem lelijk...

ik zie wel de nodige phonoversterkers staan.

Erwin B

Jumping Jack

Ik vind hem mooi. Hij staat ook heel mooi op jouw rack. Heel veel plezier ermee!
(ik zie geen clamp, is die niet voorzien?)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Tob Toon

Ik zie ook een tonearm (RB250 of RB300) waar leuke mod's op kunnen worden toegepast !



garmtz

Blijkbaar alleen direct geleverd vanaf de fabrikant?


AbZ

Quote from: Erwin B on June 21, 2011, 09:22:35Ik vind hem lelijk.
Quote from: Jumping Jack on June 21, 2011, 09:43:00Ik vind hem mooi.
De smaken lopen nogal uiteen bij dit soort ontwerpen  ;D

Quote from: Tob Toon on June  7, 2011, 13:47:31Ik speel momenteel nu zelf met een Avid Diva II en een EAR 834P
Aan slam nu geen gebrek !
Welke arm heb jij op de Diva II en wat is jouw ervaring daarmee?
Al meerdere geprobeerd?

Tob Toon

#19
Quote from: AbZ on June 21, 2011, 12:04:14
Welke arm heb jij op de Diva II en wat is jouw ervaring daarmee?
Al meerdere geprobeerd?

Momenteel heb ik een zwaar gemodificeerde RB250 er op zitten.
(Armbedrading vervangen, Contragewicht vervangen, hoogteverstelling toegevoegd)
Helaas geen andere armen erop gehad, dus een vergelijking is er niet.

In de toekonst wil ik wel naar een SME IV of V.

Maar momenteel bezig met een nieuw huisje, dus ff geen geld meer...

AbZ

Quote from: Tob Toon on June 21, 2011, 12:11:12Momenteel heb ik een zwaar gemodificeerde RB250 er op zitten.
Past deze op de standaard versie (montagegaten) vd Diva?

Tob Toon

Nope, ik heb er een (originele Avid) adapter bij moeten kopen.
De standaard gaten zijn alleen voor een SME arm.

AbZ

Quote from: Tob Toon on June 21, 2011, 13:34:48
Nope, ik heb er een (originele Avid) adapter bij moeten kopen.
De standaard gaten zijn alleen voor een SME arm.
Ok dus toch.  (Dacht ff dat ik dit mis had.)  Bedankt voor de info  :thumbs-up:

Paul Demo

Quote from: garmtz on June 21, 2011, 11:14:46
Blijkbaar alleen direct geleverd vanaf de fabrikant?

Rik Stoet in Den Haag is hier ook dealer van. Hebben echt mooie spullen SRM.

zoldar

Thanx allen.  :smile:

Er kan wel een record klamp op maar zware modellen worden afgeraden. Hij is direct bij Stuart Michell gekocht in de UK.

Hij staat lekker te spelen. Het is nog te vroeg om er veel van te zeggen. De Reflex M phono amp van Graham Slee gaat door verschillende fases heen qua klankleur in de burn-in periode die wel 300hr in beslag kan nemen. Dit heb ik ook ervaren met de hoofdtelefoon versterker. Koud uit de doos klonk het ook koud en de andere dag bijna buizen warm om na een week te "settelen".

Toch gaat het bloed waar het niet kruipen kan en draai ik plaat na plaat natuurlijk. Ik had voor een weekend de Project phono box SE II mee. (wist niet of de Slee er zou zijn, wordt met de hand gemaakt op order).
Dus vandaag toch even een mini vergelijk gedaan met dezelfde plaat en CD die ik in de winkel heb beluisterd. (roger waters pro's and cons of hitchhicking). Is dat eerlijk? (de Slee is niet bepaald budget materiaal de Project wel) Nee. Maar een reality check op zijn tijd is wel noodzakelijk.

Ben er zeer tevreden mee hoor. Analoog is echt een andere ervaring. Een beetje te vergelijken met SACD vs CD. Het stereobeeld is IMAX groot tov breedbeeld van CD wat zich wat vaker tussen de speakers afspeeld. Qua Slam en Bass maakte ik me wat zorgen na de demo in de winkel. Maar daar heb ik nu geen last van. Zeker met de Graham Slee doet analoog niet veel onder voor de Moon 300D. (die gewoon killer bass doet). De Project haalt het daar idd niet bij. Ook qua detail, lucht extensie hoog en laag. Maar het zet wel een lekker luisterbaar plaatje neer voor niet al te veel geld.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech