Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Contour


i2Paq

Wat een heerlijk topic!

Hulde en respect voor Arno P, wat een prachtig stukje huisvlijt/vakwerk!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Interficior

Quote from: Arno P on March 10, 2018, 10:49:21

Mijn grootste verdenking is de mechanische resonantie van condensatoren en de DTAC zijn volledig strak ingegoten.

Dit is een wowwwwww....nu wordt elke component zo gescreend  ;)

Hmm wat zou dat moeten zijn dan? Want de DTAC zijn behoorlijk groot, voor goede performance wat dat betreft zijn kleinere condensators wat beter. Als je doorgaans de impedantie van een foliecondensator meet dan meet je na de resonantiefrequentie wel wat vreemde piekjes die toe te schrijven zouden kunnen zijn aan mechanische resonanties, maar dan heb je het bij 4.7 uF over ~2 MHz en bij 100 nF over ~20 MHz, dus ik denk niet dat het relevant is. Overigens gebeurt dit (voornamelijk) bij de duurdere condensatoren die overduidelijk zijn ingegoten zoals Audyn Plus.

Vervorming heb ik ook gemeten maar allemaal beneden de -100 dB (ruisvloer), behalve elko's.

Dat gezegd hebbende, waarom eigenlijk metalen bouten voor je spoelen? Dat moet als je geluk hebt alleen maar de (reele) weerstand op hogere frequenties doen toenemen, en als je pech hebt zakt je inductie in, vanwege de wervelstromen. PEEK lijkt me het beste materiaal in deze, maar dat is misschien niet zo makkelijk te verkrijgen.
Take it or lease it