Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

En weer heel wat luister- en tweakuren verder...en wat hebben we geleerd...?  :D

De filtering van de DX4 (R/L parallel en in serie met de DX4 om een paar dB reductie te krijgen in mid/hoog) staat op uit en de standaard phaseplug (die kogel) zorgt voor een tikje minder "bite". Vervolgens is het diep inzetten van het supertweeterfilter (een R in serie met een C) dat op circa 8kHz begon nog eens goed doorgerekend en ik zag dat het niveau in het "lage" frequentiegebied eigenlijk wel wat dicht bij dat van de DX4 lag...kon wel eens teveel worden voor het gehoor....

DUS...wat extra rekenwerk en het werd zichtbaar dat een veel kleiner C in serie zonder dempingen-R natuurlijk hoger zal inzetten maar hierdoor ga je meteen ook in het lage gebied meer dempen....MET behoud van het stukje curve dat ik zocht voor 12...20kHz
De C ben ik vervolgens al metend en luisterend op afstand gaan switchen (2relais, adaptor en schakelaar om mooi op de luisterplek de waarden te kunnen schakelen)...verschil hoorde ik duidelijk, mijn vrouw niet mijn zoon weer wel..

Het te verwachten effect was, duidelijkere hoorbaarheid van galm, adem, lippen (ja hoor  :D), maar guess what...het fenomen dat de diepe bas beter werd was ook aanwezig... :o

Ja gekker moet het niet worden, maar na een paar keer omschakelen werd het weer heel logisch. Het diepe blijft onveranderd maar doordat je bijvoorbeeld bij drum de attack er beter bij krijgt klinkt het laag strakker...

Mooi man om dit soort subtiele maar oh zo belangrijke microwijzigingen mee te kunnen maken...

advr

Quote from: Arno P on December 20, 2012, 22:46:41
En weer heel wat luister- en tweakuren verder...en wat hebben we geleerd...?  :D

De filtering van de DX4 (R/L parallel en in serie met de DX4 om een paar dB reductie te krijgen in mid/hoog) staat op uit en de standaard phaseplug (die kogel) zorgt voor een tikje minder "bite". Vervolgens is het diep inzetten van het supertweeterfilter (een R in serie met een C) dat op circa 8kHz begon nog eens goed doorgerekend en ik zag dat het niveau in het "lage" frequentiegebied eigenlijk wel wat dicht bij dat van de DX4 lag...kon wel eens teveel worden voor het gehoor....

DUS...wat extra rekenwerk en het werd zichtbaar dat een veel kleiner C in serie zonder dempingen-R natuurlijk hoger zal inzetten maar hierdoor ga je meteen ook in het lage gebied meer dempen....MET behoud van het stukje curve dat ik zocht voor 12...20kHz
De C ben ik vervolgens al metend en luisterend op afstand gaan switchen (2relais, adaptor en schakelaar om mooi op de luisterplek de waarden te kunnen schakelen)...verschil hoorde ik duidelijk, mijn vrouw niet mijn zoon weer wel..

Het te verwachten effect was, duidelijkere hoorbaarheid van galm, adem, lippen (ja hoor  :D), maar guess what...het fenomen dat de diepe bas beter werd was ook aanwezig... :o

Ja gekker moet het niet worden, maar na een paar keer omschakelen werd het weer heel logisch. Het diepe blijft onveranderd maar doordat je bijvoorbeeld bij drum de attack er beter bij krijgt klinkt het laag strakker...

Mooi man om dit soort subtiele maar oh zo belangrijke microwijzigingen mee te kunnen maken...

Jeetje, goed bezig zeg.... leuk om die verschillen te constateren.. :clapping: :clapping:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Erik van Voorst (in memoriam)

Devil is in the details.... >:D

In het nieuwe jaar stort ik me weer eens op Tube Regulation in de Pre-Amp   ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on December 26, 2012, 13:46:30
Devil is in the details.... >:D

In het nieuwe jaar stort ik me weer eens op Tube Regulation in de Pre-Amp   ;)

Dat is dan over 6 dagen  :D...ik verheug mij er nu al op  ;)

Arno P

Vandaag de waarschijnlijk definitieve condensator voor de supertweeter geplaatst  ;)

Ik moest 0,33uF hebben....bestaan er alleen 0,1uF en 0,22uF  ::)...en op die manier kost het meteen dubbel zo veel...maar dan heb je ook wat  ;)


Erik van Voorst (in memoriam)

Voor mij in ieder geval de condensator der condensators....

Binnenkort jan/feb 2013 gaan er twee Duelunds als uitgangscondensator in mijn pre (vervangen de Mundorfers).......kosten zijn "shocking"  :wacko:.....maar daar kom ik overheen ...weet ik zeker... :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on December 28, 2012, 17:57:22
Voor mij in ieder geval de condensator der condensators....

Binnenkort jan/feb 2013 gaan er twee Duelunds als uitgangscondensator in mijn pre (vervangen de Mundorfers).......kosten zijn "shocking"  :wacko:.....maar daar kom ik overheen ...weet ik zeker... :D

Duelunds ook twintigduizend keer naar gekeken, maar op het moment dat je die in zet moet je wel 100% zeker zijn van de waarde die je nodig hebt lijkt mij  :unsure:

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb de luxe dat ik eerst mag "lenen"...als ik maar met crocobekkies werk.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on December 29, 2012, 10:02:37
Ik heb de luxe dat ik eerst mag "lenen"...als ik maar met crocobekkies werk.... ;)

Dus als er op de aansluitingen afdrukjes staan heb jij ze eerst gehad  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Arno P on December 29, 2012, 17:42:18
Dus als er op de aansluitingen afdrukjes staan heb jij ze eerst gehad  ;)

Inderdaad als je boft krijg je meteen "ingespeelde"  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

 :dry: Jajajajajaja....krijg ik de melding

Warning: this topic has not been posted in for at least 30 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.  ::) ;D

Anyhow....vandaag mooie update in de vorm van speciaal gemaakte phaseplugs....die originele zwarte kunststof dingen vond ik altijd al minder....De m3,5 draadeindjes zijn dus uit hetzelfde materiaal gedraaid (ipv gaatje boren en boutje/draadeindje erin)  ;)

Erg blij mee

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Ook na lange stilte loopt het masterplan altijd door  :D ;)

simsatit

#538
Heel mooi die phaseplugs!
Heb je deze laten maken?

Qua speakers:
En hoe tevreden ben je nu Arno?
Eindstation tevreden?
Of heb je een grote schuur waar deze schoonheden in mogen 'wonen' als je het volgende project aanvangt.
Bij mij gaat het wel zo, mijn monitors die ik gemaakt heb gaan niet weg, maar toch wil ik volgend jaar weer andere gaan bouwen, en dan ook het liefst echt anders zodat je soms weer eens kunt wisselen.
Heb jij je esl's nog?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Arno P

Quote from: simsatit on May 24, 2013, 09:14:33
En hoe tevreden ben je nu Arno?
Eindstation tevreden?
Of heb je een grote schuur waar deze schoonheden in mogen 'wonen' als je het volgende project aanvangt.
Bij mij gaat het wel zo, mijn monitors die ik gemaakt heb gaan niet weg, maar toch wil ik volgend jaar weer andere gaan bouwen, en dan ook het liefst echt anders zodat je soms weer eens kunt wisselen.
Heb jij je esl's nog?

Ja hoor, 99% niveau tevreden....zit voortdurend met een smile  :D muziek te luisteren...en die 1% hou ik voor mijzelf altijd open.

De ESL's staan gedemonteerd aan de kant met 1 ESL waarvan de folie door de kat werd gescheurd...oftewel weer een reparatiestap voordat dit weer kan draaien.
Maar goed...hoorns blijven mooi staan en het vervolgproject is al een ruime tijd aan de gang....tunen van een 1963 volvo amazon B18 motor  ;)...en de bouw van een buitenkeuken  ;)

Wat er op audio nog aan zou kunnen komen is een buizen-DAC....maar dat laat nog even op zich wachten

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Arno P on May 22, 2013, 20:05:44
Ook na lange stilte loopt het masterplan altijd door  :D ;)

Same here.... :devil: ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

simsatit

Quote from: Arno P on May 24, 2013, 09:21:17
Ja hoor, 99% niveau tevreden....zit voortdurend met een smile  :D muziek te luisteren...en die 1% hou ik voor mijzelf altijd open.

De ESL's staan gedemonteerd aan de kant met 1 ESL waarvan de folie door de kat werd gescheurd...oftewel weer een reparatiestap voordat dit weer kan draaien.
Maar goed...hoorns blijven mooi staan en het vervolgproject is al een ruime tijd aan de gang....tunen van een 1963 volvo amazon B18 motor  ;)...en de bouw van een buitenkeuken  ;)

Wat er op audio nog aan zou kunnen komen is een buizen-DAC....maar dat laat nog even op zich wachten

Wauw, wat een projecten allemaal..
Mooi he dat diy virus;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

phy

Afgelopen vrijdag ben ik bij Arno eens naar zijn set gaan luisteren, en bekijken.
Bij binnenkomst in de huiskamer vallen de hoorns gelijk op het zijn kunstwerken prachtig gebouwd en mooi afgewerkt.

300b versterkers met ebben behuizingen , messing bovenplaten en zeer goede transformatoren.
en de rest van de set mocht er ook zijn alles was perfect afgewerkt en met edele materialen opgebouwd 
na het bewonderen van al dit moois
kwam het luisteren.

Ik kan hier een hoop over schrijven maar in het kort..... PERFECT
ik heb al de nodige backloaded hoorns en Lowther ontwerpen beluisterd maar geeneen had de balans en de coherentie die deze hoorns hebben, het laag is goed diep en de snelheid sluit daarbij mooi aan op het directe geluid van de conus.
nou moet ik zeggen dat ik ook nog nooit zulke grote bl Lowther hoorns beluisterd heb
het is wel nodig, kleiner geeft niet voldoende laag om van fullrange te spreken.
hier was het fullrange  ;)
De Fostex tweeters waren onhoorbaar en dat is een goed ding, het hoog had geen beperkingen
niet scherp en van de Lowther shout  was niet het geringste te bespeuren.

Ik vind het een heel lekkere set om naar te luisteren
maar ook om te zien.
er is met liefde en passie aan gewerkt dat straalt overal vanaf en zo klinkt het ook
Arno je hebt het goed voor elkaar  :worship:

Arno P

 :D Thank you, thank you...you're too kind" (Om in Waits' bewoording te spreken)....en nu op naar een DAC DIY projectje (That will really tie the room together  ;) )

simsatit

zolang er maar niet overheen gepiest wordt,
man..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Arno P


Arno P

Zaterdag binnen gekregen....doe jezelf eens een echt plezier...en koop deze als je hem nog niet hebt...prachtig...en de hoorns geven stem en piano levensecht weer...genieten!!!!  ;)


Jumping Jack

Erg mooi idd, wel wat winters maar dat past nu ook wel... Op vinyl?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Arno P

Quote from: Jumping Jack on June 23, 2013, 22:01:38
Erg mooi idd, wel wat winters maar dat past nu ook wel... Op vinyl?

Deze heb ik op CD...is die ook op vinyl te krijgen?

Jumping Jack

Ik dacht van niet, vandaar mijn vraag  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs