Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul Demo


Arno P

Quote from: Paul Demo on June 14, 2012, 22:40:35
De Atma's zijn 60 watt klasse A OTL



Veeeeeel te veeelll......3..9 hele mooie Watts zijn voldoende...ik heb nu al moeite om op laag volume muziek te kunnen luisteren ;-)

phy

Quote from: Paul Demo on June 14, 2012, 22:40:35
De Atma's zijn 60 watt klasse A OTL
Ook veel te veel feedback een single ended zonder tegenkoppeling hoort bij een hoorn.

Kwabbernoot

Quote from: phy on June 15, 2012, 07:39:22
Ook veel te veel feedback een single ended zonder tegenkoppeling hoort bij een hoorn.
Want?

phy

#504
Quote from: Kwabbernoot on June 16, 2012, 15:59:30
Want?
Omdat de  hoorn die Arno gebouwd heeft het gebruik van een single ended triode versterker mogelijk maakt en dat is de mooiste versterking die er bestaat
helaas is 95% van de speakers niet geschikt voor het gebruik van zo'n versterker en hebben velen nog nooit een mooie se triode versterker  echt goed gehoord om er een oordeel over te kunnen geven.
dat wil niet zeggen dat elke hoorn luidspreker dat vanzelfsprekend geschikt is voor zo'n versterker.

Arno P

Na 6 versies  :blink: zijn de afdekplaatjes goed...hierna nog schuren en in de donkere beits en jachtlak zetten


advr

Prachtig Arno!!

Heeft zo'n 'hoorn' tweeter nog last van het bevestigingsplaatje ivm ongewenste reflecties of is het zo gebundeld dat je er geen last van hebt? :withstupid:

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arieson

#508
Dit is werkelijk de grootste kul uitspraak die ik vandaag heb gelezen!  :clapping: :clapping: :clapping:

Quote from: phy on June 16, 2012, 16:26:11

...helaas is 95% van de speakers niet geschikt voor het gebruik van zo'n versterker ...

Arno P

Quote from: advr on June 17, 2012, 16:10:43
Prachtig Arno!!

Heeft zo'n 'hoorn' tweeter nog last van het bevestigingsplaatje ivm ongewenste reflecties of is het zo gebundeld dat je er geen last van hebt? :withstupid:

Bij een hoorn ga je iets anders denken dan bij de conventionele luidspreker....het is meer een gulden middeweg tussen conventioneel en PA benadering en je merkt zeker niets van de ophanging dat is duidelijk...
Bij de conventioenele opbouw wordt de omgeving van de tweeter zelfs nog vaak met vilt oid afgeplakt maar hier blijft die mooi messing  ;)

dr. knibbeling

Quote...helaas is 95% van de speakers niet geschikt voor het gebruik van zo'n versterker ...

Hoi Arieson,

Ik kan je met recht gelijk geven. Een 300B versterker is de meest onderschatte versterker die er is.  :headbanging:
Het merendeel van de luidsprekers kan wel degelijk goed kan worden aangestuurd met een mooie 300B.

Dus grote onzin, idd. :clapping:

dr. knibbeling

Overigens errrug mooi tweeters hangen daar! :pompom:

Mijn complimenten, Arno

phy

Quote from: dr. knibbeling on June 17, 2012, 23:24:47
Hoi Arieson,

Ik kan je met recht gelijk geven. Een 300B versterker is de meest onderschatte versterker die er is.  :headbanging:
Het merendeel van de luidsprekers kan wel degelijk goed kan worden aangestuurd met een mooie 300B.

Dus grote onzin, idd. :clapping:
Daarom schreef ik ook dat veel mensen nog nooit gehoord hebben waartoe zo'n versterker in staat is
Ja geluid krijg je altijd wel uit een speaker met een 2a3 of 300b.
Arno heeft de perfecte combinatie

Arno P

Quote from: phy on June 18, 2012, 00:53:59
Arno heeft de perfecte combinatie

:D Hoor ik graag, maar ook na deze stap kijken we weer uit naar een volgende...hoe klein die ook is... ;)

phy

Quote from: Arno P on June 18, 2012, 10:18:04
:D Hoor ik graag, maar ook na deze stap kijken we weer uit naar een volgende...hoe klein die ook is... ;)
front hoorn ;)

Arno P


Arno P

En nu ben ik wel tevreden over de ophanging...mooi subtiel en in de stroomlijning van de vorm van de luidspreker  :)
De tweeter is door de beugelophanging naar voor/achter kantelbaar en de hoek heb ik gelijk gezet mbv een digitale waterpas (eerst de lowtherhoek meten en dan de tweeter hetzelfde instellen).
Om de tweeter in die stand vast te zetten drukt deze met het voorste "juk" tegen de bovenkant van de behuizing en zit er aan de achterkant van het "scharnier" een jukje dat tegen die kant drukt (met wat vilt ter bescherming en als indrukbuffer).

Klaar voor luistersessies om de optimale filtering in te gaan schatten en te bevriezen (en parallel natuurlijk de 300B SET van hout te voorzien en misschien nog een specialer smoorspoeletje erin  ;) )




Arno P

En...aangezien er geen phaseplug in komt wil ik wel nog gaan kijken voor een messing afwerking in het hart van de lowther (een hele vlakke cone oid met 3,5mm schroefdraad eraan  ::) )

Helmuth

Ik wil net zeggen ik zou geen backloaded horn meer bouwen maar hij is al klaar.

Een frontloaded horn werkt beter voorspelbaar naar mijn mening. Dat zou zo'n BD-toeter er voor betekenen.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Arno P

Quote from: Helmuth on June 24, 2012, 19:38:04

Een frontloaded horn werkt beter voorspelbaar naar mijn mening. Dat zou zo'n BD-toeter er voor betekenen.

Kleuring verwacht ik...
Als de luidspreker met een gesloten achterkamer zou worden gebruikt icm met een fronthoorn moet het m.i wel weer kloppen

phy

Quote from: Arno P on June 24, 2012, 20:23:00
Kleuring verwacht ik...
Als de luidspreker met een gesloten achterkamer zou worden gebruikt icm met een fronthoorn moet het m.i wel weer kloppen
een achter geladen hoorn geeft sneller kleuring
maar er zijn ook zat fronthoorns die slecht ontworpen zijn en toeteren de BD hoorns hebben daar geen last van als je ze gebruikt met wat hogere magnetische flux units.

Joris1971

Wanneer ga je die bungelende draden wegwerken?  :D

Arno P

Quote from: Joris1971 on June 25, 2012, 12:27:59
Wanneer ga je die bungelende draden wegwerken?  :D

Na nog wat luistersessies en het bepalen van het definitieve filter  ;)

dr. knibbeling

Hey Arno,

Ik heb even een vraag.
Wat is je overweging om te kiezen voor de Fostex T900a en niet voor bijv. de T90a of de T925a?
In spec zit er niet zo heel veel verschil in, in prijs zeker. (en gewicht)

Ik wil zelf ook een setje aanschaffen, maar vraag me af wat de meerwaarde is van de T900a tov zijn goedkopere brooers.

groet



Arno P

Quote from: dr. knibbeling on July  8, 2012, 10:24:37
Hey Arno,

Ik heb even een vraag.
Wat is je overweging om te kiezen voor de Fostex T900a en niet voor bijv. de T90a of de T925a?
In spec zit er niet zo heel veel verschil in, in prijs zeker. (en gewicht)

Ik wil zelf ook een setje aanschaffen, maar vraag me af wat de meerwaarde is van de T900a tov zijn goedkopere brooers.

groet

De 900A was gewoon de coolste  ;)...
Ik heb naar de specs gekeken en de 500 was te gortig, de 900A leek mij als next runner up de beste naar de huidige stand van techniek