Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb hier wat RVS spanbanden en die zien er gewoon goed uit....ben benieuwd... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on June  3, 2012, 17:27:51
Ik heb hier wat RVS spanbanden en die zien er gewoon goed uit....ben benieuwd... 8)

2 soorten besteld...ook RVS...voor/achter 1 band, iets met een messingkoppelblokje naar de kast...en mogelijk een reepje hout ter afwerking van het "mechanisme".. ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Kan natuurlijk altijd nog een reepje fineer over het bandje lijmen... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

De klembanden zijn binnen...rvs...nog lang niet zo gek...nu de constructie verder uitvogelen...


Arno P

#479
"The Plot Thickens"...het variabele filter is nu vervangen door een minder variabel filter met betere componenten om zo de volgende luisterronde in te gaan..
De Tweeter heeft ook een mooie Jantzen condensator gekregen

Op dit moment speelt Art Blakey "Moanin" op vinyl.... ;)

Arno P

We zijn er bijna....straks alleen nog het messing wat "shine" geven en een afdekstukje van hout over het bovenste "technisch ogende deel"


Contour

Pas op dat de plus en min draad van die waxcoils elkaar niet raken, ook het 'donkere' deel van de aansluitdraden is geleidend!

Groetjes Walter

Arno P

Quote from: Contour on June 10, 2012, 19:55:27
Pas op dat de plus en min draad van die waxcoils elkaar niet raken, ook het 'donkere' deel van de aansluitdraden is geleidend!

Groetjes Walter

Ok, thx  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R


solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on June 11, 2012, 09:21:07
kijk dat oogt fff mooier  8)

Mee eens, bedankt voor de inspiratie en het "zetje"  ;)

Vanavond enkele CD's geluisterd waaronder die van de Koreaanse en Tom Waits en bij deze sessie had ik zeer sterk de neiging om het filter kort te sluiten...wel op hoger volume...de stem STAAT pats in het midden en live in de woonkamer...prachtig!

wupsie

Een mooi resultaat op meerdere vlakken, petje af voor dit gesleutel  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


Arno P

Quote from: morca on June 11, 2012, 21:20:55
Je maakt het weer mooi afgewerkt Arno  :thumbs-up:  prachtig

Stukje hout om het mechaniek af te dekken "will realy tie the room together"  :D ;)

Joris1971

Arno, wat ben jij een handige mensch  :worship: :clapping: :clapping: :clapping:

advr

Quote from: Arno P on June 11, 2012, 20:48:59
Vanavond enkele CD's geluisterd waaronder die van de Koreaanse en Tom Waits en bij deze sessie had ik zeer sterk de neiging om het filter kort te sluiten...wel op hoger volume...

mooie oplossing voor de tweeter. :clapping:

ik snap even niet de opmerking van het kortsluiten van het filter... wat bedoel je daarmee en wat is dan het resultaat?  :withstupid:

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

#492
Quote from: advr on June 12, 2012, 13:43:34

ik snap even niet de opmerking van het kortsluiten van het filter... wat bedoel je daarmee en wat is dan het resultaat?  :withstupid:

:D Kan ik mij voorstellen...Even toelichten dat het gaat om een seriefilter/notch bestaande uit een spoel en parallelweerstand...kortsluiten is dan filterloos  ;)....(ipv een versterkerkortsluiting  :devil: :D)

Arno P

Quote from: Joris1971 on June 12, 2012, 12:50:18
Arno, wat ben jij een handige mensch  :worship: :clapping: :clapping: :clapping:

Ach ja, blijven prutsen en uiteindelijk lukt er dan wel eens een keer iets... ;D

solitaire

klinkt vanzelfsprekend ... :nopompom: (maar mijn handen zijn misschien iets linkser ? ;))

Wanneer je luisterd naast de luister-as ('k ken je luistersituatie niet), is er dan enig verschil, afgezien van een verschil in frequentiebalans an sich, dat veranderd bij het toevoegen van de tweeter (bv. stabiliteit van de ruimtelijke afbeelding) ?

Een breedbander heeft eigenlijk altijd een vroeg intredende afval in het laag en/of hoog, waardoor de wens kan ontstaan op deze 'onderbelichtte' bandbreedtes additionele weergevers in te zetten: bij mij is bij het toevoegen van een tweeter aan een breedbander vaak de mate waarin de ruimteafbeelding stabiel blijft worden weergegeven, zeker off-axis, een probleemgebied, ook wanneer ik de weergave-overlap beperkt houdt.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on June 12, 2012, 16:22:12
klinkt vanzelfsprekend ... :nopompom: (maar mijn handen zijn misschien iets linkser ? ;))

Wanneer je luisterd naast de luister-as ('k ken je luistersituatie niet), is er dan enig verschil, afgezien van een verschil in frequentiebalans an sich, dat veranderd bij het toevoegen van de tweeter (bv. stabiliteit van de ruimtelijke afbeelding) ?

Een breedbander heeft eigenlijk altijd een vroeg intredende afval in het laag en/of hoog, waardoor de wens kan ontstaan op deze 'onderbelichtte' bandbreedtes additionele weergevers in te zetten: bij mij is bij het toevoegen van een tweeter aan een breedbander vaak de mate waarin de ruimteafbeelding stabiel blijft worden weergegeven, zeker off-axis, een probleemgebied, ook wanneer ik de weergave-overlap beperkt houdt.



soli
Ik ben begonnen met alles in te regelen met de hoorns recht vooruit te laten stralen, tweeter ingefaseerd totdat het goed klonk....hierna heel lichtjes toe-in totdat het middengebied er in klikt en links midden en rechts een mooi aandeel hebben en er aan de binnenzijde net naast elke luidspreker ook de instrumenten goed worden afgebeeld.
Meettechnisch de tweeter volledig op hetzelfde niveau zetten (1m afstand) is overigens een verkeerde keuze en je meet de tweeter een beduidend deel lager dan de rest...zoals eerder vergeleken met "a pinch of salt" in een gerecht
Moeilijk om in woorden uit te leggen, horen is eenduidiger  ;)

solitaire

die pinch kan idd. de hele weergave 'open gooien'

Heb er zelf ook wel oren naar, ikm. mijn FASTs, die natuurlijk afgerond zijn in hun ontwikkeling, maar waarbij wellicht een pinch'je tweeter net even de aanzet naar 'meer' kan zijn ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

advr

Quote from: Arno P on June 12, 2012, 14:29:04
:D Kan ik mij voorstellen...Even toelichten dat het gaat om een seriefilter/notch bestaande uit een spoel en parallelweerstand...kortsluiten is dan filterloos  ;)....(ipv een versterkerkortsluiting  :devil: :D)

dank u!
zoiets dacht ik wel maar ik dacht, toch maar even vragen ;D ;D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Paul Demo

k zou voor de nieuwsgierigheid wel eens een paarvan die hoorns achter mijn Atma's willen hangen. Dat zal wel een live ervaring geven den ik zo.

Arno P

Quote from: Paul Demo on June 14, 2012, 16:07:42
k zou voor de nieuwsgierigheid wel eens een paarvan die hoorns achter mijn Atma's willen hangen. Dat zal wel een live ervaring geven den ik zo.

Kan ik geen inschatting over maken maar de 300B bakken spelen in ieder geval de sterren van de hemel (op dit moment een EST live CD)  ;)