Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: phy on May 21, 2012, 21:32:55
en opboren en zoiets erin lijmen is dat niets?
http://www.waalstaal.com/producten_nl.html?pmCatId=500


:D Toeval? op die manier heb ik de speakers in de bollen gezet...

Ik laat alles even bezinken en met wat meer mensen eens luistersessies houd oid...hierna weer een hardwareaampassing waaronder de tweetermontage...

s.t.

Is het niet makkelijker om de tweeter iets te laten uitsteken en dan een kapje over de hele ophangconstructie maken. Dit kapje kan je aan de achterkant vastzetten en zie je niks meer van de constructie.

Arno P

Quote from: s.t. on May 23, 2012, 07:46:14
Is het niet makkelijker om de tweeter iets te laten uitsteken en dan een kapje over de hele ophangconstructie maken. Dit kapje kan je aan de achterkant vastzetten en zie je niks meer van de constructie.


Ik denk dat de onderste helft hout gaat verdwijnen en dat er om de tweeter een messing strip komt die vervolgens met de draadeinden vast komt te zitten op de vlakjes van het bovenste stuk hout.
Op de bovenkant zou het low-profile moeten worden en dat kan goed door een balkje messing te voorzien van niet doorlopende schroefdraad en het balkje in de lengte onder de juiste hoek te vijlen....mooi raadsel zo'n omschrijving realiseer ik mij net... ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

...of draad tappen in de tweeterbehuizing... :-X :-X :-X
Als dat kan is het wel het mooiste...geen "omlijsting"....(en beste?)... :-X :-X :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on May 23, 2012, 09:02:05
...of draad tappen in de tweeterbehuizing... :-X :-X :-X
Als dat kan is het wel het mooiste...geen "omlijsting"....(en beste?)... :-X :-X :-X

Hartinfarct hier....maar het is wel mooi "out of the box denken"  :thumbs-up:

Erik van Voorst (in memoriam)


Kijk als je de technische tekening ervan hebt is er misschien ruimte om bovenop een gat/gaatje te boren en een M6 oid draad te tappen...kun je hem nog zelfs "richten"  ;D

Maar ik wil geen hartinfarct op mijn geweten hebben  :turn:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on May 23, 2012, 09:52:51
Kijk als je de technische tekening ervan hebt is er misschien ruimte om bovenop een gat/gaatje te boren en een M6 oid draad te tappen...kun je hem nog zelfs "richten"  ;D

Maar ik wil geen hartinfarct op mijn geweten hebben  :turn:

Als er een technische tekening zou zijn en hierin alle materiaal massief lijkt...dan was het gedachte-experiment weer een stap verder... ;)

VlisChris

Is de fabrikant niet te benaderen met zo'n vraag? Kan me voorstellen dat ze je niet gaan vertellen welke onderdelen ze gebruiken enz om te voorkomen dat je zelf iets in elkaar kunt gaan zetten, maar als je een gerichte vraag aan ze stelt willen ze wellicht nog wel meewerken?
Paar mooie foto's van je project er bij opsturen, en dan kan ik me voorstellen dat ze je nog wel vertellen waar je zo iets zou kunnen monteren :)
Of denk ik nu te simpel over dit soort informatie?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Arno P

Quote from: Christiaan S on May 23, 2012, 11:51:28
Is de fabrikant niet te benaderen met zo'n vraag? Kan me voorstellen dat ze je niet gaan vertellen welke onderdelen ze gebruiken enz om te voorkomen dat je zelf iets in elkaar kunt gaan zetten, maar als je een gerichte vraag aan ze stelt willen ze wellicht nog wel meewerken?
Paar mooie foto's van je project er bij opsturen, en dan kan ik me voorstellen dat ze je nog wel vertellen waar je zo iets zou kunnen monteren :)
Of denk ik nu te simpel over dit soort informatie?

In het geval van een Japanse fabrikant is die insteek te simpel verwacht ik

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik "denk" dat de buitenste messing rand "veilig" is.
Het zwarte blok erachter zal veel gevaarlijker zijn.

Of die buitenste messing rand (waar de 3 schroefgaten zitten) massief is weet ik niet....maar als de wanddikte maar een paar mm bedraagd heb je al genoeg "tapvlees"... :-X :o >:D

Maar ik geef toe dat het wel een stap verder is dan "normaal" ...maar goed ...zijn wij dat... :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

#460
Ik dacht aan zoiets

Erik van Voorst (in memoriam)

#461
is beter...

.....en als je wel 2 of 4 kleine schroefjes durft te monteren aan de bovenkant van de behuizing...dan kun je 1 groter boutje met flenskop aan de binnenkant plafond van de hoorn nemen de kop erin schuiven en deze middels 1 moertje aan de buitenkant plafond van de hoorn rotsvast draaien...

Niet de makkelijkste manier maar...het gaat wel werken....en een vrije "look" met mogelijk een betere prestatie (weet ik niet zeker).....

foto van het plaatje....

Ach ik denk maar wat mee omdat ik op mijn werk ben en eigenlijk geen zin heb (zeer pijnlijke rib...maar toch maar gegaan)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

...en de laatste voor vandaag...ik ga naar huis....

een metalen RVS spanband...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on May 23, 2012, 16:30:06
...en de laatste voor vandaag...ik ga naar huis....

een metalen RVS spanband...


Niet in messing?  :D

Arno P

#464
Gisteravond na een hele goede BBQ...whisky...donkere woonkamer...warmte van de zonnige dag nog aanwezig en "in de verte" het gloeien der buizen en paneelmetertjes...DAT is het optimale genieten..
CD was overigens Baseline Returns

Nu Particia Barber...ideaal om de micro-tweaks van het filter op los te laten...tikkie meer mid...pats...stem spot on zonder over the top te zijn...Dit wordt nog een lang traject waar ik mogelijk hulp bij nodig ga hebben...zo ook DE referentieopnamen aangezien een paar dB verschil in opname binnen een deel van het frequentiegebied al snel tot een iets andere geluidsbalans stuurt...
Bekkens te hard opgenomen...tweeter zachter effect...stem te hard opgenomen...mid iets terug..Gulden middenweg vinden...maar Barber klinkt hier op dit moment in ieder geval kwijlend adembenemend!  :)

Alvast een oog werpend op de definitieve beperkte doch oh zo belangrijke filteronderdelen...weerstand/spoel voor de lowther en weerstand/condensator voor de tweeter....Duelund is geweldig om te zien...maar prijs/prestatie is volgens mij de klassieke "het is duur dus hoor ik het"...daarentegen staan de Jantzen Wax spoelen wel weer met de poten op de grond..
Weerstanden MOX denk ik...condensator...moet ik nog overdenken

Wat een straf  :D

Zo en nu weer lekker luisteren op deze prachtige pinksterzondag

Arno P


Arno P

Wat een verschillen zeg...met/zonder phaseplug met zonder LR seriefilter...
Met phaseplug wordt imaging  beter maar de afzonderlijke geluidselementen klinken iets "te gevangen" niet erg open. Met filter (drukt het mid een aantal dB naar beneden) en zonder phaseplug is het open en zonder filter is het meteen BAM de stemmen in je gezicht...

Ik voel hier een analytische doch beperkte M&G aankomen om die verschillen eens mee in te schatten  ;)

wupsie

Quote from: Arno P on May 23, 2012, 09:57:15
Als er een technische tekening zou zijn en hierin alle materiaal massief lijkt...dan was het gedachte-experiment weer een stap verder... ;)

Wat weegt die tweeter eigenlijk??
Draadeind M6 lijkt mij een soort van overkill in deze kwestie, verder is het wel een mooie oplossing natuurlijk  ;D :headbanging:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Arno P

Quote from: wupsie on May 28, 2012, 15:40:18
Wat weegt die tweeter eigenlijk??
Draadeind M6 lijkt mij een soort van overkill in deze kwestie, verder is het wel een mooie oplossing natuurlijk  ;D :headbanging:

3,55 kg  ;)

wupsie

Quote from: Arno P on May 28, 2012, 15:52:36
3,55 kg  ;)

Zo: dat is een ferme knaap tweeter  :D
Moet makkelijk aan een M4 kunnen  :D :pompom:

Moet eerlijk zeggen dat dit project echt super is: veel details, en de keuzes zijn allemaal wel overwogen, petje af :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Erik van Voorst (in memoriam)

Prachtige cd's..heb ze ook...en ook (nog) de eerste van Baseline... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on May 29, 2012, 12:29:44
Prachtige cd's..heb ze ook...en ook (nog) de eerste van Baseline... 8)

Laat mij geen keuze dan dat ik de eerste ook moet gaan luisteren  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Arno P on May 29, 2012, 12:37:50
Laat mij geen keuze dan dat ik de eerste ook moet gaan luisteren  ;)

Als ik het goed heb heet deze "Baseline"....wel even luisteren want ik vind zelf de tweede iets "mooier"  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Zit ik nu toch al een tijd naar cassandra wilson te luisteren zonder filter ertussen...erg mooi...

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on May 23, 2012, 16:30:06
...en de laatste voor vandaag...ik ga naar huis....

een metalen RVS spanband...

Blokken nog aangepast en zelfs met weggewerkte schroefkoppen geeft het mij niet de "zinnnngggg" die het zou moeten geven...

Setje spanbanden besteld.. mooi dun bandje erom heen...nog niet zo gek... ;)