Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk die ladegeleiders oid....geniale move...volkomen normale spielerijtjes voor "ons soort mensen" met prima betrouwbare resultaten  :clapping:

The proof is in the pushing..... :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P


chansig

Heeft die hele constructie geen invloed op de geluidsweergave ? En dat je het bij 1 speaker doet zegt dan toch verder weinig over de totaal weergave ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

phy

Arno probeer de tweeter eens 60 tot 70 cm achter het conus oppervlak van de Lowther en later ook eens een deflector voor de tweeter

Arno P

Quote from: chansig on May 13, 2012, 11:45:08
Heeft die hele constructie geen invloed op de geluidsweergave ? En dat je het bij 1 speaker doet zegt dan toch verder weinig over de totaal weergave ?

Gr Hans

Het doel is om het effect van plaatsing relatief te ervaren....oftwel..theorie snappen we en hart op hart plaatsing is een van de basis regels (al dan niet met een corrigerend fasecorrigerend netwerkje)
Wat ik in ieder geval leuk kon reproduceren is de positieafhankelijk in/tegen-fase tussen de lowther en de T900...je hoort duidelijk de "lobben" welke telkens op een ander deel van het frequentiespectrum een bultje genereren...dit hoor je overigens alleen met pink noise als signaal

Muziek beluisterend (1 luidspreker) is het een ander verhaal en is het niet meteen hoorbaar welke positie het beste zou zijn en waarom.
Heel veel opnamen gehoord zoekende naar het meest gevoelige stukje mbt de plaatsing van de tweeter...zangstemmen....koren...klassiek...jazz...pop...rock...
Het was even zoeken maar ineens had ik het...en het is achteraf nog logisch ook
Michael Hedges' gitaarspel en de geluiden waarbij het verschil duidelijk werd zijn de geluiden die in het middengebied danwel overnamegebied vallen. Tijdens het gitaarspel valt er menig klopje op de gitaarkast en de klankkleur hiervan wordt aanwijsbaar als de tweeter op de as van de middentoner zit en zelfs als de tweeter hier iets voor zit. Laat je de tweeter verder naar achter zakken dan is deze klankkleur stukken minder en niet duidelijk aanwijsbaar.
Het aparte is dat je het doet ervaren als een verbetering van het lage mid maar dat het dus komt door de toevoeging van de hogere frequenties (boventonen?)

Arno P

Quote from: phy on May 13, 2012, 12:12:11
Arno probeer de tweeter eens 60 tot 70 cm achter het conus oppervlak van de Lowther en later ook eens een deflector voor de tweeter

Heel ver naar achteren verdween de "spot-on" compleetheid van het laag-midden en te ver naar voor was echt fout..tweeter los van de lowther

Deflector? Beauhorn-Champignon ervoor of akoestische lens?

phy

#406
Zoiets, je kan iets van karton zelf maken om het te proberen.
http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?8776-JBL-C50-Olympus-Serial-Numbers

Arno P

#407
Heerlijk zo'n hemelvaartdag...wel nog arm in het gips maar met een beetje mazzel mag het maandag na de volgende rontgenfoto ervan af (mijn eigen amateurdoktersinschatting  ::))

De houder voor de tweeter redelijk goed kunnen maken ondanks de beperkte motoriek...

Arno P

#408
Na wat freeswerk..rest nog het schuren en afwerken..en monteren

Arno P

#409
Beetje kleur op de wangetjes  :D

Doet mij toch denken aan de blokkendoos die ik als kind had...ook beuken en ook van die "bruggetjes" erbij


Erik van Voorst (in memoriam)

 Respect hoor doe-het zelf met een arm in het gips.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

VlisChris

Quote from: Erik van Voorst on May 17, 2012, 20:01:58
Respect hoor doe-het zelf met een arm in het gips.... ;)

Ik ga het hem niet nadoen inderdaad 8)
Erg knap wat je zo weet te fabrieken.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

solitaire

afwerking is fineer ?

erg knap (ook de bolle kastvorm  :worship:) ... mijn fineerprojectjes scheitern altijd (heb de moed opgegeven)

en dat ... gehandicapt ! ??? :thumbs-up:




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on May 18, 2012, 19:43:45
afwerking is fineer ?

erg knap (ook de bolle kastvorm  :worship:) ... mijn fineerprojectjes scheitern altijd (heb de moed opgegeven)

en dat ... gehandicapt ! ??? :thumbs-up:




soli

Nee hoor ...fineer dat ligt 20 jaar achter mij...strijkfineer was het zelfs en niet dat echte spul van Erik  ;)
Dit is beuken en de afwerking gesponst Wenge Beits....en daarna natuurlijk meerdere lagen jacht lak

solitaire

gesponst beits ... dat geeft mij bijna weer hoop ...

een pracht resultaat

de main-driver speeld filter-technisch oben-ohne, maar hoe laat je de tweeter opkomen ? loond het om 'symmetrisch' op/af te gaan (laag akoestisch 1eorde fase quasi 90º, hoog 2eorde electrisch + 1e akoestisch geeft quasi -90º)

ben zeker geen filter-kenner, maar hier liep ik een tijd geleden tegenaan (mijn oren zeker), en zette me aan het denken


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on May 19, 2012, 11:16:59
gesponst beits ... dat geeft mij bijna weer hoop ...

een pracht resultaat

de main-driver speeld filter-technisch oben-ohne, maar hoe laat je de tweeter opkomen ? loond het om 'symmetrisch' op/af te gaan (laag akoestisch 1eorde fase quasi 90º, hoog 2eorde electrisch + 1e akoestisch geeft quasi -90º)

ben zeker geen filter-kenner, maar hier liep ik een tijd geleden tegenaan (mijn oren zeker), en zette me aan het denken


soli

Het wordt de natuurlijke afval van de Lowther en de tweeter loopt dan met 1ste orde vanaf 10kHz op.
Het mid wordt iets "geshelved" en meettechnisch kun je een strakke curve krijgen on-axis maar dat klinkt niet optimaal...echter...door iets meer Lowther toe te laten in zijn laatste "bult" en off-axis te luisteren klopt het op de luisterplek luistertechnisch en meettechnisch heel goed...

solitaire

een 'natuurlijk filter' (combi drivers/toepassing/luisterruimte) is qua luisterervaring ook imo. te prefereren boven ingrijpende electronica


luisterse !




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Men make....een boormalletje om in de puntgave hoorn 2 gaatjes te maken  :devil: :D

En wat lapjes vilt....


Arno P

Een mooie "gespreid bedje" voor de tweeter...wie zou hier niet in willen liggen....


Arno P

En na het zorgvuldig inkorten van de draadeindjes en in de dopmoertjes een beetje groene loctite...hangen ze keurig op de juiste plek...

Erik van Voorst (in memoriam)

Prachtig...ik zal wel zeuren maar ik had zelf de dopmoertjes verzonken in het hout...dus onzichtbaar  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

#421
Quote from: Erik van Voorst on May 19, 2012, 20:02:48
Prachtig...ik zal wel zeuren maar ik had zelf de dopmoertjes verzonken in het hout...dus onzichtbaar  ;)

Had ik voor het uiterlijk ook de voorkeur aan gegeven...echter het tweetertje is dermate zwaar (3,55kg  :crazy:) dat de dopmoeren dan door het hout heen zouden worden getrokken. Om die reden zit er aan elke kant nog een lange reep messing op het hout waar de moeren op steunen (ipv een ringetje)

Andere optie was een balkje messing met ingetapte draad

wupsie

Heeeeerlijk al dat handwerk, en het klinkt ook nog geweldig :)
Mooi om te zien dat je voor een mooi ogend product niet afhankelijk bent van wat de handel qua kant en klaar bied.

Mag ik vragen waarmee je e.e.a. afgelakt hebt??
Merk en type??
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Arno P

Quote from: wupsie on May 20, 2012, 08:38:28
Heeeeerlijk al dat handwerk, en het klinkt ook nog geweldig :)
Mooi om te zien dat je voor een mooi ogend product niet afhankelijk bent van wat de handel qua kant en klaar bied.

Mag ik vragen waarmee je e.e.a. afgelakt hebt??
Merk en type??

In loop der jaren heb ik voor bepaalde toepassingen mijn "heilig verklaarde" materialen en middelen ontdekt....zo komt er op grenen vloerdelen altijd GLITSA en voor extreme hoogglans als bij de hoorn is gebruikt wordt het jachtlak...zoals ze zelf omschrijven "voor een mooie bolle glans" zoals ik mij meen te herinneren  ;D ;)

eddy135

Quote from: Erik van Voorst on May 19, 2012, 20:02:48
Prachtig...ik zal wel zeuren maar ik had zelf de dopmoertjes verzonken in het hout...dus onzichtbaar  ;)

Dat was ook het eerste wat ik dacht...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN