Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: Arno P on October 26, 2011, 10:25:59Je snapt (bijna) niet dat veel mensen nog scheidingsfilters in hun luidsprekers willen hebben... :D
Dan doel je op passieve filters neem ik aan?
Denk dat het gaat om geen obstakels tussen amp en drivers (of panelen  :thumbs-up: ) ?

Arno P

Quote from: AbZ on October 26, 2011, 10:47:34
Dan doel je op passieve filters neem ik aan?
Denk dat het gaat om geen obstakels tussen amp en drivers (of panelen  :thumbs-up: ) ?
Inderdaad passief....
Een hoofdtelefoon heeft immers ook maar 1 breedband weergever...niet?

Martijn M

Voor serieuze hifi - met als doel accurate weergave - ontkom je m.i. niet aan crossovers. Het doel heiligt de middelen. En ach, zo veel nadelen hebben passieve componenten in de signaalweg nou ook weer niet. Als je een puristische less-is-more filosofie nastreeft en bereid bent daar e.e.a. voor op te offeren, is het natuurlijk prima om zo veel mogelijk componenten uit de signaalweg weg te halen. Met een speaker als deze van Arno staat volgens mij beleving voorop. Een bultje of dipje hier en daar maakt dan niet zo veel uit.
Dutch & Dutch

Arno P

Quote from: keyser on October 26, 2011, 11:02:32
Voor serieuze hifi - met als doel accurate weergave - ontkom je m.i. niet aan crossovers. Het doel heiligt de middelen. En ach, zo veel nadelen hebben passieve componenten in de signaalweg nou ook weer niet. Als je een puristische less-is-more filosofie nastreeft en bereid bent daar e.e.a. voor op te offeren, is het natuurlijk prima om zo veel mogelijk componenten uit de signaalweg weg te halen. Met een speaker als deze van Arno staat volgens mij beleving voorop. Een bultje of dipje hier en daar maakt dan niet zo veel uit.

Correct. Dynamiek boven liniaalgladde curves

AbZ

Quote from: Arno P on October 26, 2011, 10:53:12
Inderdaad passief....
Een hoofdtelefoon heeft immers ook maar 1 breedband weergever...niet?
Yep, de goede iig wel  :music:

solitaire

Een mechanisch/akoestische benadering verschuift de in het muzieksignaal aanwezige energie zo dat er een zo evenwichtig mogelijk gebruik van kan worden gemaakt.

Een passief filter grijpt in op genoemde aanwezige energie door als-regel alles boven een hoogste gemene waarde in een weergave (van een driver, of van meerdere tov. elkaar) in warmte om te zetten.

Wat ik hoor in een vergelijk is dat van alle criteria die muziek 'maken' een gedeelte mist; niet alleen 'dynamiek', maar ook bv. 'klankpalet' en iets waar ik geen andere term voor kan bedenken als 'tastbaar / vlees op de botten'.

Een luidspreker met een compex filter is imo. een teken voor het gebruik van matige drivers / driver-mismatch (zeker bij DHZ spullen valt me dit op) / driver-kast-mismatch. Natuurlijk zijn er situaties waarbij een filter ontontbeerlijk is (van dergelijke situaties gebruik maken is een keuze).

Wat de filterafstemming aangaat ... de valkuil is een luidspreker af te gaan stemmen met uit-gemiddelde (smoothed) criteria.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Martijn M

Hmm... de argumentatie kan ik niet helemaal volgen. Een luidspreker zet zelf ook ongeveer 99% van alle elektrische energie om in warmte. Demp een resonantie door een driver te modificeren en je zult de hoeveelheid energie die in warmte omgezet wordt alleen maar doen toenemen. Wat dat betreft begrijp ik niet zo goed wat er mis is met een sper- of zuigkring, want uiteindelijk doen ze hetzelfde.

Misschien gaan we ook een beetje te off-topic?
Dutch & Dutch

Arno P


AbZ

Quote from: Arno P on October 27, 2011, 13:56:52
Nee hoor  ;)
Ik vind dit ook leuk en passend bij het topic. 

@keyser, het lijkt me dat de thermodynamische sommetjes (warmte) wellicht toch niet geheel recht doen aan de manier waarop het uiteindelijke geluid en hoe dit tot stand komt.  Er zijn ook twee verchillende kwesties van smaak in betrokken denk ik:  wat vind je een mooie techniek en wat vind je mooi om te horen.

Martijn M

AbZ,

Met Arno's welbevinden, wat is er mis het 'sommetje'? Ik ben benieuwd naar jouw kijk op de zaak. 
Dutch & Dutch

AbZ

Quote from: keyser on October 27, 2011, 14:40:44
AbZ,

Met Arno's welbevinden, wat is er mis het 'sommetje'? Ik ben benieuwd naar jouw kijk op de zaak. 
Ok, het lijkt me dat er weinig principieel verschil is tussen verschillende principes van bijregelen (thermodynamisch of telekinetisch, maakt mij niet) maar de verschillende oplossingen voor soortgelijke problemen (EQ, filtering, mechanisch/akoestisch) kunnen toch nogal verschillen in precisie en side effects?  Volgens mij probeer ik hier op een omslachtige manier te zeggen dat je het verschil waarschijnlijk gewoon kunt horen...

solitaire

Quote from: keyser on October 27, 2011, 13:32:12
Hmm... de argumentatie kan ik niet helemaal volgen. Een luidspreker zet zelf ook ongeveer 99% van alle elektrische energie om in warmte. Demp een resonantie door een driver te modificeren en je zult de hoeveelheid energie die in warmte omgezet wordt alleen maar doen toenemen. Wat dat betreft begrijp ik niet zo goed wat er mis is met een sper- of zuigkring, want uiteindelijk doen ze hetzelfde.

Het modden van een driver was niet zozeer wat ik in gedachte had, meer het spelen met (kast)vormen (in dit vb. bv. de phase-plug en de exacte specs van de driverkamer/hoorn) / materiaal-keuzes en -toepassingen, en het beter matchen van aktieve elementen (drivers, in hun toepassing) onderling dusdanig dat niet een gedeelte van het muzieksignaal weggegooid moet worden, averaged-out naar de laagste gemene (weergave)data.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Zit nu weer te luisteren zonder phase plugs....geen kleuring, minder bundeling en minder focus in het midden...op zoek naar de perfecte phase plug  ;)

Kwabbernoot

Quote from: Arno P on October 15, 2011, 08:53:52
Het gaat mij niet zozeer om de Pass versterkers maar meer om de bewustwording hoe belangrijk de eerste watt is bij hoogrendement luidsprekers en je hier bijvoorbeeld niet het vaste aandeel vervorming van push pull wilt hebben maar wel de " meestijgende" vervorming van single ended.
Of een Output transformerless Single Ended gebakje?
Wellicht OTL-SET of de iets zwaardere Mini beast?

Maar ze zijn prachtig geworden, die speakers.  :worship:

Groeten...

Arno P

Quote from: Kwabbernoot on October 30, 2011, 16:28:37
Of een Output transformerless Single Ended gebakje?
Wellicht OTL-SET of de iets zwaardere Mini beast?

Maar ze zijn prachtig geworden, die speakers.  :worship:

Groeten...

Het zal worden..... ;D.....een SET 300B... ;)
Nog aan het afwegen of de 6SN7 driver in cascade danwel SRPP komt te staan...

phy

Quote from: Arno P on October 30, 2011, 17:32:08
Het zal worden..... ;D.....een SET 300B... ;)
Nog aan het afwegen of de 6SN7 driver in cascade danwel SRPP komt te staan...
met een 300b buis geeft de 6sn7 de versterker een inganggevoeligheid van ongeveer 3 a 4 volt
en de cascade schakeling rond de 0,2 volt

hoe wil je de versterker gebruiken met een voorversterker of direct ?


Arno P

Quote from: phy on October 30, 2011, 23:55:11
met een 300b buis geeft de 6sn7 de versterker een inganggevoeligheid van ongeveer 3 a 4 volt
en de cascade schakeling rond de 0,2 volt

hoe wil je de versterker gebruiken met een voorversterker of direct ?



Quasi-direct  :)...met de passieve pre...zal dan toch cascade worden aangezien ik er niet nog een buis bij wil stoppen

Ruud-

Niet toevallig spelen twee vrienden met hoorns van Doppenberg aangestuurt met Aitos OTL op het mid/hoog. Persoonlijk niet zo'n liefhebber van hoorns maar eerlijk is eerlijk het kllinkt wel erg goed. Bij interesse om dat eens te horen wil ik weleens langs komen met een setje OTL's.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

phy

Quote from: Arno P on October 31, 2011, 07:02:05
Quasi-direct  :)...met de passieve pre...zal dan toch cascade worden aangezien ik er niet nog een buis bij wil stoppen
6sl7 in srpp geeft ongeveer 1 volt ingangsgevoeligheid en is mooier dan de 6sn7 in cascade
zeker bij Lowthers

Arno P

Quote from: phy on October 31, 2011, 07:32:38
6sl7 in srpp geeft ongeveer 1 volt ingangsgevoeligheid en is mooier dan de 6sn7 in cascade
zeker bij Lowthers

Maximale uitgangsstroom wel weer lager dan een 6sn7...niet?

Arno P

Quote from: Ruud- on October 31, 2011, 07:15:37
Niet toevallig spelen twee vrienden met hoorns van Doppenberg aangestuurt met Aitos OTL op het mid/hoog. Persoonlijk niet zo'n liefhebber van hoorns maar eerlijk is eerlijk het kllinkt wel erg goed. Bij interesse om dat eens te horen wil ik weleens langs komen met een setje OTL's.

Die hou ik in gedachten, bedankt voor het aanbod!

Arno

phy

Quote from: Arno P on October 31, 2011, 07:44:21
Maximale uitgangsstroom wel weer lager dan een 6sn7...niet?
als je beide in srpp gaat vergelijken wel maar de 6sl7 klinkt dan beter
ee 6sl7 kan in srpp heel goed een 300b aansturen

RobertD

Wat een onwijs gaaf topic. Ik heb wel een single-ended EL84 om even uit te proberen hoor. Dat moet heel leuk klinken op deze mooie hoorns.

Het blijft leuk om versterkers zelf te bouwen, zolang het maar met buizen gebeurt!

Arno P

Quote from: RobertD on October 31, 2011, 22:12:54
Wat een onwijs gaaf topic. Ik heb wel een single-ended EL84 om even uit te proberen hoor. Dat moet heel leuk klinken op deze mooie hoorns.



El84 heb ik er al aan hangen  ;)

phy

EL 84 is een hele mooie buis daar kan je ook iets heel moois mee bouwen
vergis je niet in deze kleine rakker!
maar een mooi dht ontwerp is toch echt mooier.
maar er zijn ook zat 300b versterkers die minder presteren dan een mooie el84
welke versterkers heb je er nu op aangesloten is het se of pp?