Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: AbZ on September 29, 2011, 11:48:38
Interessant.  Dit is met passief filter?  Hoe ziet dat eruit?  (schema?)  Dipje rond 200Hz was voorspeld dacht ik?  Piekje rond 8~10k zal wel 'helder' klinken?  En ik vraag het toch maar even:  Wat heb je eigenlijk tegen EQ?  Een filter om eea recht te trekken is toch niet wezenlijk anders?

Filter is voorlopig L//R//C....oftwel een "suck out" curve

Arno P

WBT terminals eindelijk binnen. Mooi plaatje messing gemaakt en ze zijn af


mjveenma


Arno P

Quote from: mjveenma on October  1, 2011, 15:39:32
Dat ziet er weer erg goed uit!

Ook nog een stuk vilt onder de steunpoot geplakt...schuift wat makkelijker  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on October  2, 2011, 07:58:32
Wat is dat draadje links onder?

4mm2  :D

Komt er 1 van de luidspreker en het tweede paar zit aan de terminal. Hiertussen kunnen filtercomponenten geplaatst worden die dan weer in de poot worden ondergebracht

Arno P

Compressiekamervolume vandaag wat aangepast met tempex. na drogen nog bijsnijden en glad schuren

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Quote from: Arno P on October  2, 2011, 14:04:25
Compressiekamervolume vandaag wat aangepast met tempex. na drogen nog bijsnijden en glad schuren

polystyreen alleen ter volume-aanpassing, of ook om de (akoestisch-mechanische) verlies-factor ?




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on October  4, 2011, 18:00:27
polystyreen alleen ter volume-aanpassing, of ook om de (akoestisch-mechanische) verlies-factor ?




soli

Hoofdzakelijk volumeaanpassing....maar "while we were at it"....de vorm zo aangepast dat de "flow" soepel verloopt naar de hoornmond en bijkomend voordeel is de extra mechanische demping van de houten bol.

Arno P

Zo! Vandaag de andere driver terug gekregen uit de UK, keurig gerepareerd en meteen 2 bullet phase-plugs erbij....
Nu het echte werk...fine-tunen...
Zelfs zonder filter klinkt het erg goed...en dat is boven verwachting  ;)

Arno P

Even een tusendoortje...heeft niet meteen met de hoorns te maken...maar tussen de hoorns komt de audio-opstelling en hiervoor moest er in de uit 1932 afstammende muur geboord worden  ::)
Je kunt het raden....op een montagerail van 60cm...4 keilbouten  :o M10....
Aan een kant...4x liep de boor weg....vermoedelijk in een verticale voeg achter het stucwerk  :blink:...dag erna 5cm opgeschoven in de gok dat hier dus de volle baksteen achter moest zitten....en juist! 4x bingo...keihard raak...mooi
De andere kant...mooie gaten maar dat was op de plek waar men gasbeton had geplaatst om een oude deuropening dicht te maken.

NIET stevig genoeg voor pakweg een dikke 100 kilo aan apparatuur...
Draadeind door de muur? (Mensen die dit deden heb ik altijd uitgelachen maar nu leek het wel heel aantrekkelijk  ;D)
Niet doen....vandaag van FISHER voor de eerste keer een busje chemisch anker/cement gekocht...in de te grote gaten...hier de keilbouten in...profiel er snel over heen voor het uitrichten...moeten erop en een paar slagen vast...na 20minuten ROTSvast!!!!!

Kijk en voor dit soort productontwikkelingen zou ik graag de desbetreffende ontwikkelaar van Fisher persoonlijk willen bedanken...RESPECT!!!!  :worship:

ruud2

Nog een tip : een goedkoop chemisch anker is zelf te maken door een gewone plug te gebruiken en hier wat PU lijm in te spuiten.
Of de schroef(draad) te voorzien van PU lijm en dan in de plug te draaien.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Arno P

Quote from: ruud2 on October 13, 2011, 07:57:58
Nog een tip : een goedkoop chemisch anker is zelf te maken door een gewone plug te gebruiken en hier wat PU lijm in te spuiten.
Of de schroef(draad) te voorzien van PU lijm en dan in de plug te draaien.


Thx voor de tip. Zal ik gaan proberen  als deze ankers uit de muur vallen  :D ;)

Arno P

First Watt benadering van Nelson Pass makes sense....zeker met een hoog rendement weergever...
Als je ziet hoe weinig vermogen er maar nodig is voor de lagere of normale geluidsniveaus....dan moet dit lage vermogen wel heel goed van kwaliteit zijn...SET ;-)

WimB

Nu het kastje er omheen zit toch maar weer reageren.
Een zeer indrukwekkend project, een ZEER indrukwekkende speaker. Wat dat betreft mijn enorme respect toch maar weer voor dit soort zelfbouwprojecten die dit resultaat opleveren. Ik zou dit absoluut niet voor elkaar krijgen.
Persoonlijk is deze vormgeving niet mijn smaak (gelukkig smaken verschillen), al hou ik wel van de klank van hoornspeakers (Zingali vind ik geweldig).
Voor mij blijft de Avalonkloon van Erik toch nog steeds de absolute topper op het gebied van zelfbouw wat ik hier op het forum heb gezien.
Maar nogmaals, respect en ik hoop dat ze geweldig gaan klinken.

paarslicht

Quote from: ruud2 on October 13, 2011, 07:57:58
Nog een tip : een goedkoop chemisch anker is zelf te maken door een gewone plug te gebruiken en hier wat PU lijm in te spuiten.
Of de schroef(draad) te voorzien van PU lijm en dan in de plug te draaien.


De echte chemische ankers ( je weet wel die glazen ampullen) hebben het voordeel dat het gegarandeerd goed is. Goedgekeurd voor de bouw en dat voor >25jaar.
Niet dat plotseling al je 100kg naar beneden komt.......oeps.

Arno P

Quote from: paarslicht on October 13, 2011, 22:04:14
De echte chemische ankers ( je weet wel die glazen ampullen) hebben het voordeel dat het gegarandeerd goed is. Goedgekeurd voor de bouw en dat voor >25jaar.
Niet dat plotseling al je 100kg naar beneden komt.......oeps.

No Risk No Fun ;)

solitaire

Quote from: Arno P on October 13, 2011, 11:18:51
First Watt benadering van Nelson Pass makes sense....zeker met een hoog rendement weergever...
Als je ziet hoe weinig vermogen er maar nodig is voor de lagere of normale geluidsniveaus....dan moet dit lage vermogen wel heel goed van kwaliteit zijn...SET ;-)

Antony Michaelson may disagree
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


Over de First Watt's lees/hoor ik veel goeds ... tijd om er eens een tegen het lijf te lopen ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Het gaat mij niet zozeer om de Pass versterkers maar meer om de bewustwording hoe belangrijk de eerste watt is bij hoogrendement luidsprekers en je hier bijvoorbeeld niet het vaste aandeel vervorming van push pull wilt hebben maar wel de " meestijgende" vervorming van single ended.

Arno P

Heerlijk een paar plaatjes aan het luisteren....el84 buizenbakje (zal een 300B worden ;-) )....vinyl...CD...
Tussen de luidsprekeraansluitkabels zit tijdelijk een enorme switchbox met daar in 6 spoelen, 6 condensatoren en 6 weerstanden waarvan elk soort er 1 kan worden gekozen en waarvan LCR parallel staan (dip in middengebied, laag iets boost daardoor en uiterste hoog een wipje omhoog gevende)
Telkens weer kom ik erop uit dat het zonder dit filter het beste klinkt en dat er vervolgens acoustisch nog beter iets te tweaken is door middel van de phase-plugs wel of niet te plaatsen.

Ervaring met de phase-plugs tot nog toe:

Full Equalizer (die deurknop met de gaten erin):
Goede spreiding en geluidsdiepte echter een hogere kleuring bij stemweergave

Gewone "bullet" phase plug:
Weinig tot geen kleuring en goede spreiding/diepte

Zonder phase-plug:
Het dichtste bij de sublieme weergave van stemmen zoals ik dit van de ESL's gewend ben
Maar.....minder goede plaatsing bij drukkere combo's

Misschien een nog kortere phase-plug bulletvorm?

::)

Former member 78

Gewoon wat rustige muziek er op, en je bent klaar ;)

Arno P

Quote from: ArjanR1 on October 26, 2011, 00:03:14
Gewoon wat rustige muziek er op, en je bent klaar ;)

Jazz at The Pawnshop op Proprius Vinyl   ;)

EJ


Arno P

Quote from: EJ on October 26, 2011, 09:00:53
:clapping:

Diana Krall Parijs vinyl voor vanavond....adembenemend

Je snapt (bijna) niet dat veel mensen nog scheidingsfilters in hun luidsprekers willen hebben... :D