Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Impressie

Erik van Voorst (in memoriam)

Mooi sculptuurtje, hoe heb je de bol nu uiteindelijk gezaagd ?  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on July 23, 2011, 09:32:52
Mooi sculptuurtje, hoe heb je de bol nu uiteindelijk gezaagd ?  ;D

De juiste vraag van de juiste man die zelf altijd ook heel veel tijd stopt in het uitzoeken van hulpmiddelen en methoden... ;)

De opening voor de luidspreker:
Een verticale plank geklemd op de geleider van de zaagtafel en de kom hier tegen aangedrukt rondgedraaid zodat telkens een stukje in het zaagblad komt (anders heb je namelijk een lintzaag nodig en die heb ik niet)

De rechthoekige opening aan de achterkant:
De vlakke kant van de kom op een stuk MDF geschroefd met 2 dunne schroefje in de rand van de kom.
De MDF plaat is vervolgens de refentie die tegen de geleider van de zaagtafel geschoven wordt en die ook wordt meegezaagd. Wel opgelet dat de kom mooi in het midden zat natuurlijk. Het laatste stuk tussen de 2 zaagsneden afgetekend en met de decoupeerzaag doorgezaagd.

That's it (3dagen denkwerk, paar uurtjes zaagwerk  ;) )

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik snap hem... :headbanging:

Ik had zelf de kom nog (misschien) met een schroefje aan een 2e verticale plak vast gemaakt deze plank langs je gefixeerde plank geleid en de kom om zijn as aan de schroef steeds verdraaien zodat de zaagsnede precies rond komt....denk even mee of het klopt wat ik zeg.... ;D

Enfin het is gelukt  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on July 23, 2011, 12:36:36
Ik snap hem... :headbanging:

Ik had zelf de kom nog (misschien) met een schroefje aan een 2e verticale plak vast gemaakt deze plank langs je gefixeerde plank geleid en de kom om zijn as aan de schroef steeds verdraaien zodat de zaagsnede precies rond komt....denk even mee of het klopt wat ik zeg.... ;D

Enfin het is gelukt  O0

Ware het niet dat de kom met de reeds open opening (waar de sla in gaat) tegen de verticale plank op staat. Andersom kan theoretisch ook maar dat druk je tegen het grootste deel aan terwijl de eraf te zagen onderkant van de kom tegen de verticale plank wordt gedrukt en als de zaagsnede door is klem je dan de zaag tussen het hout. In omgekeerde opstelling zit de eraf te zagen onderkant aan de buitenkant dicht bij de zaag en kun je de kom tegen de verticale plank drukken en aan de omtrek vasthouden...

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Uurtje of 6 zagen en vijlen...2 rondingen tegelijk in een werkstuk is geen pretje...

Aan de zij- en voorkant van de hoornslurf zijn nu planken geklemd en onderling verlijmd (U-vorm zeg maar) en worden hierna verder als geheel eraf gepakt en verder "gematched" zodat de verschillen die in deze grove vorm zitten wegvallen. Hierna verlijmen aan de bol. Daarna vorm uittekenen op het hout en gaan "Sculpten" (wat een woord) tot een "druppelvorm"...
O ja,,,,en natuurlijk die T*&^ing plankjes voor de andere kant maken  :sigh:

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Arno P

Weer een stukje verder en kan het bovenstuk verlijmd worden aan de bol:


solitaire

een waar sculptuur ! prachtig

lukt het tunen ?





solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on July 25, 2011, 13:50:55
een waar sculptuur ! prachtig

lukt het tunen ?

solitaire

Het tunen is even still komen te liggen doordat ik die bollen aan het maken ben maar daarvoor een serie spoel van 1.5mH en weerstand erover van 22 ohm en het klonk fantastisch...misschien nog een klein Ctje erover voor het uiterste stukje hoog

AbZ

Wat een sculptuur idd  :o
(Is dat het Ikea-hout?  Komt in deze vorm vast niet direct uit de keukenafdeling.)


Arno P

Quote from: AbZ on July 25, 2011, 14:14:00
Wat een sculptuur idd  :o
(Is dat het Ikea-hout?  Komt in deze vorm vast niet direct uit de keukenafdeling.)



Ikea planken inderdaad...hadden alleen nog niet de juiste vorm zeg maar  ;D

solitaire

Quote from: Arno P on July 25, 2011, 14:07:01
Het tunen is even still komen te liggen doordat ik die bollen aan het maken ben maar daarvoor een serie spoel van 1.5mH en weerstand erover van 22 ohm en het klonk fantastisch...misschien nog een klein Ctje erover voor het uiterste stukje hoog

optimaliseer je niet de kast voor je aan de electronica begint ?




solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on July 25, 2011, 14:23:51
optimaliseer je niet de kast voor je aan de electronica begint ?

solitaire

De electronica hangt er maar wat bij en is nog vrij om aan te passen. De kast is in principe groter dan nodig en zal het volume verder aangepast worden door er massief hout aan toe te voegen...hierna idd pas de electronica definitief maken

Clifdon

Prachtig! Echt super om te zien. en ik zou het ook wel eens willen horen :P. Ik was vroeger van plan om een Subwoofer hoorn te maken. Maar daar heb ik maar vanaf gezien. Ikzelf ga dat waarschijnlijk toch niet afmaken :P. Dit ziet er in elk geval goed uit !:D

Arno P

ZO!...weer terug van verre en een aantal dagen bezig met hersenkraken hoe ik de luidsprekers stevig genoeg in die bollen kan monteren...
Extra rand was een must......Zonder PU-Lijm en het dremeltool was mij dit nooit gelukt...raar als je bedenkt dat zo'n kleine zaken zo essentieel kunnen zijn voor het bouwen van dergelijke giganten

Even passen...droogzwemmen zeg maar en vervolgens de bollen in 2 lagen kleur...hierna volgen een behoorlijk aantal lagen hoogglans...Wel tijdelijk voor een paar daagjes de kieren in de behuizing afgedicht met tochtstrip zodat ik in ieder geval mijn nijpend muziektekort wat kon aanvullen...
Parallel kan ik gaan bekijken hoe ik de steunpoten vorm ga geven en mogelijk een afwerkrand rond de hoornopening...




Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martijn M

Wat een werk, wat een werk.. Respect!
Nu maar hopen dat ze goed gaan klinken  :) .
Dutch & Dutch

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on August 12, 2011, 09:33:38
Weer een stappie verder.... 8)

Yep, en vandaag in de eerste hoogglans jachtlak gezet, ESL's weer even terug op hun plek zodat we toch muziek kunnen luisteren...en wat klinken die toch (ook) mooi zeg....

Ook gisteren de ruwe versie van de steunpoot gemaakt. Eerst uitgeprobeerd of de hoorn als een "naaldhakschoen...weird...ik weet het" kan blijven staan en de stabiliteit bleek (zoals waarschijnlijk een vrouw op naaldhakschoen) voldoende te zijn (en hetzelfde als bij de vrouw op naaldhak....stabiel maar je moet er niet te hard tegen duwen  :D :devil: ;)

Arno P

Quote from: keyser on August 12, 2011, 10:26:15
Wat een werk, wat een werk.. Respect!

Van het niveau "monnik eat your heart out"  :P

Quote from: keyser on August 12, 2011, 10:26:15
Nu maar hopen dat ze goed gaan klinken  :) .

Doen ze al...impressive...
In deze fase is het de kunst om het potentieel van de hoorn in te kunnen schatten of dat voldoende is om naar ongekende hoogte te tweaken en dat kan ik bevestigen.. ;)

Arno P

En de naalden van de "naaldhakken" zijn ook klaar om in meervoudige lagen hoogglanslak te worden gezet


solitaire

bijna jammer dat er niet ook aan de voorkant van je giganten pootjes hoeven ... :clapping:



luisterse (waar tochtstrippen al niet goed voor zijn)





solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on August 14, 2011, 22:24:43
bijna jammer dat er niet ook aan de voorkant van je giganten pootjes hoeven ... :clapping:



Aan de voorkant komt ook iets, een kader rond de hoornopening...zelfde afwerking  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Je drinkt in ieder geval goede koffie bij het werk.... :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!