Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: paarslicht on July 21, 2011, 09:26:12
Voor mij wel hoor Arno.

Mooi. Ik ben ook benieuwd naar jouw uitleg mbt wat kleuring nu eigenlijk zou moeten zijn in gemeten data...

paarslicht

Quote from: Arno P on July 21, 2011, 09:46:49
Mooi. Ik ben ook benieuwd naar jouw uitleg mbt wat kleuring nu eigenlijk zou moeten zijn in gemeten data...

Welke gemeten data?

Arno P

Quote from: paarslicht on July 21, 2011, 18:41:53
Welke gemeten data?

Ik ben op zoek naar de kwantificering in te meten parameters van wat jij "kleuring" noemt.....is het te meten? Zo ja, wat is kleuring en wat dan weer niet....in hoeverre mag een luidspreker verkleuren voordat het "hoornluidsprekers verkleuren altijd" wordt...

paarslicht

Quote from: Arno P on July 21, 2011, 20:06:07
Ik ben op zoek naar de kwantificering in te meten parameters van wat jij "kleuring" noemt.....is het te meten? Zo ja, wat is kleuring en wat dan weer niet....in hoeverre mag een luidspreker verkleuren voordat het "hoornluidsprekers verkleuren altijd" wordt...

Het is helaas een subjectief gebied. Ik heb hoorns gehoord (triode festival > 100.000 euro ( tja , welke gek..) ) die zeer aannemelijk klonken met een stuk opera maar gigantisch door de mand vielen met een enkel stukje muziek met harp*.
Op dat laatste stuk ga ik het echter wel beoordelen.......  


* Susann Mc Donald, the world of the harp: http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/1007223/a/World+Of+The+Harp.htm

Niet alleen fraai om te beluisteren maar ook nog eens een stuk muziek wat goed is opgenomen en zeer goed als referentie materiaal is te gebruiken.

AbZ

Quote from: paarslicht on July 21, 2011, 21:19:31Het is helaas een subjectief gebied.
Dat zat er aan te komen  ;D 
Kleuring = subjectief = niet meetbaar  :wacko:  ergo nada parameters  :nowink: 

Quote from: paarslicht on July 21, 2011, 21:19:31Ik heb hoorns gehoord (triode festival > 100.000 euro ( tja , welke gek..) ) die zeer aannemelijk klonken met een stuk opera maar gigantisch door de mand vielen met een enkel stukje muziek met harp*.  Op dat laatste stuk ga ik het echter wel beoordelen.......   

* Susann Mc Donald, the world of the harp: http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/1007223/a/World+Of+The+Harp.htm

Niet alleen fraai om te beluisteren maar ook nog eens een stuk muziek wat goed is opgenomen en zeer goed als referentie materiaal is te gebruiken.
Een stuk?  Lekker informatief.  Er staan er 16 tracks op die cd...
Klopt wel dat harp een ondergewaardeerd en f***ing lastig instrument kan zijn qua opname & weergave.

Martijn M

Kleuring wordt primair veroorzaakt door problemen in de frequentiekarakteristiek. Bij een hoorn is het wat lastiger dan bij een directe straler om de frequentiekarakteristiek vrij van resonanties te krijgen. Wat dat betreft heeft paarslicht dus wel een punt.
Dutch & Dutch

paarslicht

Quote from: AbZ on July 21, 2011, 22:20:18
Dat zat er aan te komen  ;D  
Kleuring = subjectief = niet meetbaar  :wacko:  ergo nada parameters  :nowink:  
Een stuk?  Lekker informatief.  Er staan er 16 tracks op die cd...
Klopt wel dat harp een ondergewaardeerd en f***ing lastig instrument kan zijn qua opname & weergave.

Dat moet je mij niet kwalijk nemen maar de "heren" die niet in staat zijn die te kwantifiseren*
Kleuring is een algemeen bekend fenomeen, niks bijzonders dus om waar te nemen.

p.s track 1 is goed maar de rest ook hoor

* er is wel veel meetbaar maar het interpreteren van deze data is subjectief

AbZ

Quote from: paarslicht on July 21, 2011, 22:23:30
Dat moet je mij niet kwalijk nemen maar de "heren" die niet in staat zijn die te kwantifiseren*
Kleuring is een algemeen bekend fenomeen, niks bijzonders dus om waar te nemen.

* er is wel veel meetbaar maar het interpreteren van deze data is subjectief
Yeah, blame the geeks...  omdat ze jouw subjectieve waarneming* niet staven   :dry:  Net zeg je immers nog dat het subjectief is.  Nu is het algemeen bekend en desalniettemin ondefinieerbaar?  Tja, er is zoveel subjectief.  Er zijn zelfs mensen die iets met Marco Borsato hebben.  Dat noemt men dan (wan)smaak.  Wat is de relevantie daarvan (en van je voorgegeven desinteresse) voor dit project, dat anderen wel interessant vinden?

* of ditto interpretatie.  Hey, nu we het er toch over hebben:  hoe interpreteer jij die data dan?

AbZ

Quote from: keyser on July 21, 2011, 22:23:21
Kleuring wordt primair veroorzaakt door problemen in de frequentiekarakteristiek. Bij een hoorn is het wat lastiger dan bij een directe straler om de frequentiekarakteristiek vrij van resonanties te krijgen. Wat dat betreft heeft paarslicht dus wel een punt.
Nee, volgens paarslicht is het subjectief  :nowink: 
(Heeft wel een edit van z'n post gedaan om nog iets van jouw bijdrage mee te nemen, but the point is lost...)

Arno P

Even weer off-topic  :D...uhhh On-topic...
Zojuist al 1 paar saladekommen gescalpeerd...oftwel de bodem eruit gezaagd zodat ik een opening krijg waar de speaker net op de rand valt...morgen eens kijken hoe ik de achterkant moet gaan zagen...

Arno P

Quote from: keyser on July 21, 2011, 22:23:21
Kleuring wordt primair veroorzaakt door problemen in de frequentiekarakteristiek. Bij een hoorn is het wat lastiger dan bij een directe straler om de frequentiekarakteristiek vrij van resonanties te krijgen. Wat dat betreft heeft paarslicht dus wel een punt.

AH!...en nu de 10Mil Quizzzvraag....hoeveel mag een curve afwijken om in de categorie kleuring te vallen?

En welke "normale" speakers vallen er dan of niet in....bijv deze??? Kleuring of niet?


paarslicht

Quote from: AbZ on July 21, 2011, 22:42:08
Yeah, blame the geeks...  omdat ze jouw subjectieve waarneming* niet staven   :dry:  Net zeg je immers nog dat het subjectief is.  Nu is het algemeen bekend en desalniettemin ondefinieerbaar?  Tja, er is zoveel subjectief.  Er zijn zelfs mensen die iets met Marco Borsato hebben.  Dat noemt men dan (wan)smaak.  Wat is de relevantie daarvan (en van je voorgegeven desinteresse) voor dit project, dat anderen wel interessant vinden?

* of ditto interpretatie.  Hey, nu we het er toch over hebben:  hoe interpreteer jij die data dan?

Nogmaals welke data? Er is nu nauwelijks enige data bekend van dit project en er zijn vele vele verschillende metingen mogelijk.
Tht bijvoorbeeld of een fft? Laser diffractie metingen? Doe eerst die metingen maar voor dat we weer verder praten.

Het project hier is een Lowter speaker met back loaded hoorn...tractrix....   1927......
Hier is echt helemaal niets nieuw aan!

paarslicht

Quote from: Arno P on July 21, 2011, 22:55:10
AH!...en nu de 10Mil Quizzzvraag....hoeveel mag een curve afwijken om in de categorie kleuring te vallen?

En welke "normale" speakers vallen er dan of niet in....bijv deze??? Kleuring of niet?



Dit zijn niets zeggende curves Arno. Een waterval diagram is al wat beter.

AbZ

Quote from: Arno P on July 21, 2011, 22:55:10
AH!...en nu de 10Mil Quizzzvraag....hoeveel mag een curve afwijken om in de categorie kleuring te vallen?
En welke "normale" speakers vallen er dan of niet in....bijv deze??? Kleuring of niet?
Leuke quiz!  Uhmm, ...   Ik kan de kwantiteiten niet goed genoeg lezen vrees ik, maar voorzover ik kan zien komen de grafieken netjes overeen met 'algemeen bekende' oordelen dat B&W laag wat zwaarder klinkt (boemerig?) en de SF qua midbass wat warmer (what's new).  Met zulke verschillende woorden voor soortgelijke bulten op andere plekken wordt het oordeel impliciet ook meer positief cq negatief gekleurd.  Grafiek van de Dyn verbaast me; had het strakker verwacht (kastresonanties? - check it out on Stereophile).  Ik beschouw eea overigens niet per se als verkeerd.  Hey, if it works for you...

Arno P

maar goed...mee eens ...veel hoorns kleuren...maar een aantal ook zo weinig dat die verkleuring in de categorie van normale weergevers valt
Minder hoorns worden vaak ook beschreven als "cupped hands" oftewel alsof je in gebolde handen praat...toetertje zeg maar. Volgens mij heb je in zo'n geval te maken met een te groot hoorn ontwerpcompromis...20Hz uit een 1m lange hoorn halen bij wijze van spreken.
Maar laten we het eens van een andere kant benaderen...de ideale impedantietransformatie wordt bepaald en gemaakt...driver helemaal happy en de hoorn is zo lang en groot (en gestrekt) als het nodig is...DAN moet de natuurwet zeker kloppen en moet "kleuring" beperkt blijven tot de berekende afval in laag en hoog..
Indien we dit non-plus-ultra-principe dus toepassen voor een hogere frequentie (lees: 40Hz bijvoorbeeld) dan blijft dit ook kloppen...bij hoeveel hoorndesigns is er voor deze correcte benadering gekozen en hoe klonken deze?

Arno P

Quote from: paarslicht on July 21, 2011, 23:55:01
Zie jij berekeningen hier van ergens?  van Arno? Heb je enig idee wat tractrix betekend en waar de afwijking hier zit die Arno heeft gemaakt?  Nee dus, dat is nu wel duidelijk.


U vraagt, wij draaien.... :D...berekening.simulatieresultaat:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112675.0

Tadaaa! Staat geschreven  ;D ;)

paarslicht

Quote from: Arno P on July 22, 2011, 00:03:36
U vraagt, wij draaien.... :D...berekening.simulatieresultaat:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112675.0

Tadaaa! Staat geschreven  ;D ;)

Simulatie dus.
En maar ten dele heb je een tractrix gemaakt.....
Tractrix is dus een wiskundig verloop dat normaliter van de voorzijde een ronde vorm laat zien en niet gevouwen is. Daar wijk je behoorlijk van af.


Arno P

Quote from: paarslicht on July 22, 2011, 08:23:16
De randvoorwaarden zoals jij omschrijft geven het al aan.... een afwijking van de wiskundige vorm


Oh heerlijk, ik ga weer verder met bouwen  ;)

blue-eyes

Op verzoek van TS enige schoning toegepast.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Arno P

Na wat denkwerk toch een manier gevonden om de bollen te zagen en tegen elkaar te lijmen

Arno P

En dik in de lijm...

AbZ

en weer mooi werk!  :worship:  (no. 5 kan naar de keuken?  ::) )
Deel vd hoorn dat in de bol steekt wordt nog ingekort?

Arno P

Quote from: AbZ on July 22, 2011, 16:32:13
en weer mooi werk!  :worship:  (no. 5 kan naar de keuken?  ::) )
Deel vd hoorn dat in de bol steekt wordt nog ingekort?

No5 naar de keuken..alleen als het helemaal af is...je weet immers maar nooit

De hoornnek krijgt idd een boogje

Interficior

Quote from: Arno P on July 22, 2011, 16:41:31
No5 naar de keuken..alleen als het helemaal af is...je weet immers maar nooit

De hoornnek krijgt idd een boogje
Prachtig Arno!
Take it or lease it

Arno P

Net weer naar Ikea voor Berkenplanken die een beetje bij het hout van de saladekommen passen..
Bizar eigenlijk...ik haal daar dingen om kapot te zagen  :devil: :D