Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

dit gaat goeoed !

Afgezien van je bouw-perikelen, ben ik ook erg benieuwd naar de meer weergave-gerichte ontwikkel-fases in context met constructie- of electrische aanpassingen (niet dat je niet snel genoeg werkt of zo !).




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on July  7, 2011, 22:12:37
dit gaat goeoed !

Afgezien van je bouw-perikelen, ben ik ook erg benieuwd naar de meer weergave-gerichte ontwikkel-fases in context met constructie- of electrische aanpassingen (niet dat je niet snel genoeg werkt of zo !).
Wolf

De 9710M klonken heel aardig en de lowthers aanvankelijk crappy...lek in de tijdelijke behuizing...klei-afdichting en het laag is er weer
Spoel in serie met parallelweerstand kwam in de buurt van iets heel moois...doch tot 20kHz is een utopie...tot 10..15kHz klinkt heel aardig..
Ook gewisseld van parasound 2200 naar buzienampje 15W....wereld van verschil...veel beter mid
Even de tweede erbij en dan helemaal los met luisteren en tweaken  ;)

Overigens....luisterafstand...niet te dichtbij kiezen voor een homogeen "inblenden" van hoorn en luidspreker

Arno P

O ja....compressiekamer verder gevuld met houtblokken om volume kleiner te maken en volgens mij wordt het eerder een kleiner dan een groter volume

solitaire

bus/fles-met-inhouds-aanduiding (een babyflesje gebruikte ik) vullen met zand, daaruit zandzakjes aanmaken en daar de kast mee 'proef'vullen om zo de verkleining-factor te bepaling ? werkt makkelijk / nauwkeurig / reproduceerbaar

ging de weergave in de bas-regionen niet over z'n nek met een transistor ('houten-been' effect, om het zo even te noemen ;)) ? wel mijn ervaring





Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on July  7, 2011, 22:43:55


ging de weergave in de bas-regionen niet over z'n nek met een transistor ('houten-been' effect, om het zo even te noemen ;)) ? wel mijn ervaring



Laat ik het zo zeggen, met buis klonk completer...verdere tests volgen  ;)

Arno P

Mijn hele lijf doet weer pijn....fysiek de zwaarste audioklus die ik ooit heb gedaan...MAAARRRRR...dat is een goed teken want nummer2 hoeft nu alleen nog maar de laatste lap triplex te krijgen en vervolgens een tijdelijk setje poten en een LS-kastje erop. Hierna volgt het spannende moment om deze jongens eindelijk eens in stereo te kunnen beluisteren...


solitaire

Veel lijmklemmen zitten schijnbaar alleen op een enkel houtpaneel: if so why ?



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on July 10, 2011, 15:50:52
Veel lijmklemmen zitten schijnbaar alleen op een enkel houtpaneel: if so why ?



Wolf

Wat bedoel je precies?

solitaire

'k zie even niet waar de klemmen in de rode cirkels op klemmen ... en waar de kracht vandaan komt die het hout in die hoge bocht van de bashoorn in vorm houd




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on July 10, 2011, 15:59:34
'k zie even niet waar de klemmen in de rode cirkels op klemmen ... en waar de kracht vandaan komt die het hout in die hoge bocht van de bashoorn in vorm houd
Wolf


Ooohhh  ;D
De strook triplex is gespijkerd en wordt gelijmd op de vorige laag. De lijmklemmen klemmen de nieuwe en de vorige laag op elkaar op de overstekende randen  ;)

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on July 10, 2011, 16:43:47
Ah, OK, duidelijk

het wordt mooi !




W.

Ach... en die laatste laag net ook maar "even" gedaan...niet gespijkerd maar volledig met lijm/dwarsbalken/lijmklemmen  ;D ;)

Arno P

Vanavond snel een paar poten ertegenaan en de LS erin...TADAAAAAAA.....de camera heeft zijn best gedaan om alles erop te krijgen...zij het met vervorming in de hoeken  ::)
De enige "problemen" die ik nu nog heb:
Ingangsgevoeligehid van de tijdelijke buizenamp is te hoog....op standje 1 van de volumeregelaar wordt ik de kamer uitgeblazen...tsja rendementje he  ;D ;)
De TV heeft gekleurde vlekken door de enorm sterke magneten....eens kijken of de TV deze weg kan "de-gaussen"  :devil:
Mijn ESL's ik wil ze toch niet kwijt..toch?...en als....toch zeker niet slopen ...?  :'( :-\

solitaire

Quote from: Arno P on July 12, 2011, 18:12:40
Mijn ESL's ik wil ze toch niet kwijt..toch?...en als....toch zeker niet slopen ...?  :'( :-\

Eerst de hoorns maar eens tunen ? Je ESL's slopen zou eigenlijk wel voorkomen moeten worden (koper zoeken of de hoorns niet te goed maken ? ;)

De hoorns zijn werkelijk fraai te zien ! :clapping:



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on July 12, 2011, 18:34:21
Eerst de hoorns maar eens tunen ? Je ESL's slopen zou eigenlijk wel voorkomen moeten worden (koper zoeken of de hoorns niet te goed maken ? ;)

De hoorns zijn werkelijk fraai te zien ! :clapping:



Wolf

Tunen van de hoorns is inderdaad het niet te versmaden gedeelte ....en zoals ik ze nu samen hoor...wat een potentieel...gaat helemaal goed komen...eerst maar eens de tube-amp temperen zodat ik de luisterproeven kan overleven  ;)

Martijn M

Gaaf zeg! Tot welke frequentie heb je ondersteuning van de hoorn?
Dutch & Dutch

Arno P

Quote from: keyser on July 12, 2011, 18:56:34
Gaaf zeg! Tot welke frequentie heb je ondersteuning van de hoorn?

200...500Hz als overgangsgebied...detailmetingen en afstemming volgen nog (alsmede het tweaken van het compressiekast volume)

Martijn M

Ik heb geen ervaring met back-loaded horns. Zojuist heb ik even gegoogled, maar ik kan niet zo 1,2,3- vinden hoe je de cut-off kunt berekenen. Is het gerelateerd aan zowel de lengte als de diameter van de mond? Bij conventionele hoorns voor het midhoog wordt de cut-off hoofdzakelijk bepaald door de afmetingen van mond.
Dutch & Dutch

Arno P

Quote from: keyser on July 12, 2011, 20:10:37
Ik heb geen ervaring met back-loaded horns. Zojuist heb ik even gegoogled, maar ik kan niet zo 1,2,3- vinden hoe je de cut-off kunt berekenen. Is het gerelateerd aan zowel de lengte als de diameter van de mond? Bij conventionele hoorns voor het midhoog wordt de cut-off hoofdzakelijk bepaald door de afmetingen van mond.

Klopt, grootte mond bepaald laag afvalpunt maar ook de lengte van de hoorn welke weer afhankelijk is van het gekozen hoornprofiel...dus voor die van mij 40Hz....400..500Hz voor de hoorn...de rest rechtstreeks door de LS

Arno P

Een paar dagen staat de "evil twin" te spelen en ik merk dat ook de tweede luidsprekerunit los begint te komen. Filtertje dat er nu tussen zit is even in pspice bepaald en de spl metingen laten zien dat het keurig in de goede richting gaat....zonder phase plug klinkt het beste...referentie is ESL mid/hoog. De tijdelijke 2xel84 balans penthode eindtrap heb ik omgebouwd zodat ik niet alleen maar hard of loeihard als optie had en nu is het een triode balans die volgens mij maximaal iets van 5 watt moet geven.....en dat is nog tering hard ;-)
Stemmen staan goed, laag is mooi en hoog genoeg (...of nog net niet?)....metingen roepen bijna om meer detail...CLIO metingen zou eens aardig zijn om die hiervan te kunnen zien.

Nog even wachten totdat het setje experimenteerfilteronderdelen binnen komt want ik had vandaag de postbode gemist hiervoor. Tevens de compartimenten gaan dempen zodat in ieder geval de gereflecteerde mid/hoog tonen achter de luispreker niet tegen de achterwand ketsen en weer keihard tegen de konus op vliegen.
Inlezen mbt 300B concepten volgt ook gestaag

Erik van Voorst (in memoriam)

Inlezen in 300B ....dit wordt een audio-revolutie in huize Arno.... ;D  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on July 19, 2011, 09:27:52
Inlezen in 300B ....dit wordt een audio-revolutie in huize Arno.... ;D  O0

Ook meer een terugweg naar de oorsprong van een voornamelijk buizenversterker getinte set

paarslicht

Ik heb het een beetje door gescrolled maar ik vind het toch een beetje vreemd dat je van een esl naar een zelfbouw hoorn gaat.

Een oude oude rot de heer van der Meulen bouwde ergens 40/50 jaar geleden reeds zijn eigen luidspreker + hoorn en dat moet een indrukwekkend gevaarte zijn geweest. Helaas waren er in die tijd geen web-sites. Deze oude man leeft helaas niet meer.
Een volgeling van hem H. Wieringa heeft het nog eens over gedaan en een zeer grote gevouwen hoorn (2,5m hoog) gebouwd. Eigen gebouwde luidspreker met zelfbouw ophanging en zeemlederen roll-up. Een zeer indrukwekkende verschijning maar zoals altijd met hoorns... kleuring.

Het minst erge wat ik met hoorns gehoord heb was een Electrovoice Patrician 2. Ook de Tannoy Westminster was niet bepaald goed te noemen net als al die Altecs Voice of the theatres.

Ben je nu lekker aan het freaken geslagen en maakt het allemaal niet uit of het nu kleurt of niet of zie ik dat verkeerd?



chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Arno P

Quote from: paarslicht on July 20, 2011, 01:11:27
Ik heb het een beetje door gescrolled maar ik vind het toch een beetje vreemd dat je van een esl naar een zelfbouw hoorn gaat.

Een oude oude rot de heer van der Meulen bouwde ergens 40/50 jaar geleden reeds zijn eigen luidspreker + hoorn en dat moet een indrukwekkend gevaarte zijn geweest. Helaas waren er in die tijd geen web-sites. Deze oude man leeft helaas niet meer.
Een volgeling van hem H. Wieringa heeft het nog eens over gedaan en een zeer grote gevouwen hoorn (2,5m hoog) gebouwd. Eigen gebouwde luidspreker met zelfbouw ophanging en zeemlederen roll-up. Een zeer indrukwekkende verschijning maar zoals altijd met hoorns... kleuring.

Het minst erge wat ik met hoorns gehoord heb was een Electrovoice Patrician 2. Ook de Tannoy Westminster was niet bepaald goed te noemen net als al die Altecs Voice of the theatres.

Ben je nu lekker aan het freaken geslagen en maakt het allemaal niet uit of het nu kleurt of niet of zie ik dat verkeerd?

It really cooks your noodle...doesn't it?  ;D

Het pad is heel logisch....(Top-Freaken overigens)
Het is geen overstap van ESL naar Hoorn...het is een toevoeging van ervaringen op het audiogebied....leg eens iemand uit hoe een aardbei smaakt....het is beter om er een te eten...
Op het vlak van weergevers is mijn streven om het pad zo goed als mogelijk te houden....weinig filters...korte paden ...lage bewegende massa...lage vervorming
In dat past de ESL (helaas dat er een step up trafo in zit) en ook de rear-loaded-1-weergever luidspreker.
Coherentie...timing....hebben mij te vaak de ogen geopend en liniaalrechte frequentiecurveverkregen via mega filters of nog erger...bakken vol NFB klonken vaak niet goed.

Voor wat betreft de Hoorn....ik kan mij voorstellen dat het ontwerpen en bouwen in een tijd zonder computers niet het meest optimale is en de kortere hoorns met een te lage grensfrequentie hebben een onbalans in het concept zitten en verkleuring mag dan ook geen verrassing zijn.
Welnu, in mij opzetje (waar nog altijd het moment mogelijk is dat het tot een mislukking wordt benoemd en er zonder emotie de zaag door gaat) heb ik een hoop gerekend, al dan niet met software en het voornemen gehad dat welke laagste frequentie ik ook zou halen...het dan wel in een passend concept moet zijn....dus geen berekeningen en vervolgens een hoorn "afknippen" omdat die te lang wordt. Vandaar dat 40Hz het compromis is. Ik heb graag 20Hz of in ieder geval 30Hz....maar 40Hz perfect weergegeven...lees: met minimale vervorming geeft alvast een soortgelijke ervaring als ik destijds had voor het vervormingsarme hoog van een ESL.
Bij de hoorn is het middengebied nagenoeg perfect...op een aan te pakken bultje na (toch iets filteren? Plaatsing off-axis LS?)....het extreme hoog...ja daar staan wel vraagtekens bij....hoeveel heb je echt nodig voor muziek...waar ligt de trade-off....zonder te switchen naar een concept waarbij een (fantastisch mooie prachtig glimmende..kwijl  :lookaround: ) supertweeter ernaast wordt gezet.
Naar verkleuring luisterend...laag/mid in orde...en als ik de zogenaamde phase-plug plaats....verkleuring...oftwel duidelijke grote afwijking van wat ik van ESL's ken.

Volgende stappen, bolvorminge LS compressiekamer maken en summier filter tweaken  ;)