Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Vandaag maar eens wat gemeten aan deze houtjes touwtjes versie met tijdelijk incorrecte speaker en ook de vergelijking met de simulatie gemaakt:

Eerste plaatje op 2m afstand...duidelijk is de bekende hoog bult te zien maar voor de rest niet onaardig


Arno P

En de vergelijking gemeten/simulatie voor de hoornmond alleen


Interficior

Komt behoorlijk goed overeen zeg met de simulatie!

Zou je wellicht het hoog kunnen temperen door er een PVC-pijp voor te zetten? Dat werkt akelig goed en is bovendien volledig analoog!
Take it or lease it

Arno P

Quote from: Interficior on June 20, 2011, 22:04:49
Komt behoorlijk goed overeen zeg met de simulatie!

Zou je wellicht het hoog kunnen temperen door er een PVC-pijp voor te zetten? Dat werkt akelig goed en is bovendien volledig analoog!

Een lowther heeft de optie van een phaseplug...en hiervoor kun je zelf weer vanalles in de plaats zetten..De vase-achtige kegel spreidt de hoge tonen het duidelijkst en krijg je daardoor meer afval op de as....maar het is ook niet ondenkbaar dat iets van shelving in komt (heel subtiel bult plat leggen en 12kHz+ iets liften).

Hoe dan ook....zo'n licht membraan klinkt geweldig en da's verslavend!

solitaire

da's ook mijn ervaring

alles in het leven heeft z'n voor- en nadelen, maar de door een hoorn versterkte weergave van zo'n licht membraam is errggg aanstekelijk :pompom:

't gaat goed !




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P


ener


Arno P


phy

Quote from: Arno P on June 19, 2011, 21:09:13
Als nu nog iemand bas-reflex durft te zeggen lach ik hem uit (wat een pre-historisch principe toch)
Hoi Arno mooi gebouwd!
maar bas-reflex moet je niet over 1 kam scheren.
Ik heb klipschorns gehad, la scala's,
Altec voice of the theater.
Zelf de Hedlund hoorn gebouwd met lowther dx 3 en later de AER md2
de Jericho horn met Ciare drivers
verschillende Fostex hoorns.
en Lowther ontwerpjes
een Oris systeem met AER md3 breedbanders
En ik speel nu met bas reflex en heb  het mooiste geluid dat ik ooit gehad heb.


Arno P

Quote from: phy on June 26, 2011, 12:06:15
Hoi Arno mooi gebouwd!
maar bas-reflex moet je niet over 1 kam scheren.
Ik heb klipschorns gehad, la scala's,
Altec voice of the theater.
Zelf de Hedlund hoorn gebouwd met lowther dx 3 en later de AER md2
de Jericho horn met Ciare drivers
verschillende Fostex hoorns.
en Lowther ontwerpjes
een Oris systeem met AER md3 breedbanders
En ik speel nu met bas reflex en heb  het mooiste geluid dat ik ooit gehad heb.

Ik scheer alle weergevers over 1 kam :devil: ;)...maar niet alle liefhebbers...elke smaak zijn eigen voorkeur als het de emotie maar raakt....recht in het hart!  ;)
De vergelijking hoorn vs basreflex ging mij hoofdzakelijk om het principe dat erachter zit...helmholz...1 frequentie in een buis laten trillen (nou ja, beetje kort door de bocht) en een hoorn, een volwaardige geleidelijke impedantieaanpassing van membraam naar luisterruimte

VlisChris

Ik dacht, ik kijk weer eens in dit topic om te kijken hoever het plannen staat.
Zijn ze al bijna klaar :o
Erg gaaf om te zien, en heel veel respect voor je sneheid van werken!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

phy

Quote from: Arno P on June 26, 2011, 12:15:25
Ik scheer alle wergevers over 1 kam :devil: ;)...maar niet alle liefhebbers...elke smaak zijn eigen voorkeur als het de emotie maar raakt....recht in het hart!  ;)
De vergelijking hoorn vs basreflex ging mij hoofdzakelijk om het principe dat erachter zit...helmholz...1 frequentie in een buis laten trillen (nou ja, beetje kort door de bocht) en een hoorn, een volwaardige geleidelijke impedantieaanpassing van membraam naar luisterruimte
Ja ik ben ook een echte hoorn fan en liefhebber  :-*
alhoewel er meer slechtklinkende (sterk gekleurde)hoorns zijn dan goed klinkende.
Een goede hoorn kan echt fenominaal goed klinken zeker als je er de juiste versterker bij gebruikt, laag vermogen single ended  triode zonder neg. feedback
De driver heeft zijn vrijheid nodig, demping is niet nodig omdat er geen uitslag is.
dan word het echt mooi!
Ik ben benieuwd welke driver je erin gaat zetten ik heb nog een setje AER md3 liggen.

Arno P

Quote from: phy on June 26, 2011, 12:35:39
Ja ik ben ook een echte hoorn fan en liefhebber  :-*
alhoewel er meer slechtklinkende (sterk gekleurde)hoorns zijn dan goed klinkende.
Een goede hoorn kan echt fenominaal goed klinken zeker als je er de juiste versterker bij gebruikt, laag vermogen single ended  triode zonder neg. feedback
De driver heeft zijn vrijheid nodig, demping is niet nodig omdat er geen uitslag is.
dan word het echt mooi!
Ik ben benieuwd welke driver je erin gaat zetten ik heb nog een setje AER md3 liggen.

De dx4 set is onder weg....AER md3...had ik dat geweten.. :satisfied:

WimB

Zal best heel erg mooi klinken, maar over smaak valt niet te twisten. Ik zou de ESL's houden als het om uiterlijk ging.

Arno P

Quote from: WimB on June 26, 2011, 17:19:21
Zal best heel erg mooi klinken, maar over smaak valt niet te twisten. Ik zou de ESL's houden als het om uiterlijk ging.
:D Uiterlijk?
De hoorn is pas in ruwbouw he? Na de afwerking wordt de keuze om het uiterlijk een stuk moeilijker hoor  ;)
Ik zat meer te schipperen over de keuze qua geluid....en de beperkte ruimte zodat plaats voor beiden nagenoeg onmogelijk is

WimB

Quote from: Arno P on June 26, 2011, 17:23:33
:D Uiterlijk?
De hoorn is pas in ruwbouw he? Na de afwerking wordt de keuze om het uiterlijk een stuk moeilijker hoor  ;)
Ik zat meer te schipperen over de keuze qua geluid....en de beperkte ruimte zodat plaats voor beiden nagenoeg onmogelijk is
Dan heb ik niets gezegd en wacht ik af tot het kastje eromheen zit  :D

Arno P

Quote from: WimB on June 26, 2011, 17:26:14
Dan heb ik niets gezegd en wacht ik af tot het kastje eromheen zit  :D
;D Als dit prototype/ruwbouw voldoet met de juiste drivers erin wordt de tweede gemaakt....voldoet het dan nog steeds....dan is het afwerken geblazen
Idee is om een beige lakkleur te kiezen en vervolgens in de omgeving van de luidspreker iets met hoogglans meranti te gaan doe als eye-catcher...tevens rond de hoornopening

Arno P

Quote from: Christiaan S on June 26, 2011, 12:21:16
Ik dacht, ik kijk weer eens in dit topic om te kijken hoever het plannen staat.
Zijn ze al bijna klaar :o
Erg gaaf om te zien, en heel veel respect voor je sneheid van werken!

Dat lijkt zo...maar de laatste 20% duren 80% van de tijd...net zo voordat mijn ESL's de perfectie bereikten  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Arno P on June 26, 2011, 17:30:22
;D Als dit prototype/ruwbouw voldoet met de juiste drivers erin wordt de tweede gemaakt....voldoet het dan nog steeds....dan is het afwerken geblazen
Idee is om een beige lakkleur te kiezen en vervolgens in de omgeving van de luidspreker iets met hoogglans meranti te gaan doe als eye-catcher...tevens rond de hoornopening


Klinkt errug gaaf  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on June 26, 2011, 18:01:40
Klinkt errug gaaf  O0

Zit nu nog even globaal in mijn hoofd....eerst het functionele voor elkaar krijgen en dan het cosmetische in praktijk brengen... ;)

EJ


Arno P

Zo....weer een dikke week verder met luisteren naar de oude 9710M's in de hoorn....verslavend...zeker geen esl en het laag komt steeds beter naar voor door break-in...zover dat het te weinig is geworden...
Maar dat kwam mooi uit, gisteren de luidsprekers binnen en er 1 gemonteerd......SHIT geluid  :wacko: :blink: :unhappy:

Nog eens een nachtje over geslapen en bedacht dat als er iets teveel lek in de tijdelijke drukkamer zit...er niet veel kracht over blijft...DUS...mijn zoon heeft PlayDoh gehaald en hiermee heb ik alle kieren gestopt...speaker er weer in...en......BAS!
Met en zonder phaseplug nog wat verschil maar zonder blijft opener...
0.68mH in serie om het hoog iets plat te leggen...yep...al heel aardig in de richting...en knoerhard! Ik heb mijn oude 2x15W buizenbak uit het stof gehaald en ik moet mijn preamp op de eerste tik van de volume stappenschakelaar zetten... :o en dan is het nog te hard...buizenamp zal ook wel iets teveel ingangsgevoeligheid hebben....de 300B lonkt..
Wordt dus een kwestie van afstemmen...serie L, serie R, hieroverheen Ctje....in extreemste geval to een supertweeter voor >10kHz...wie weet..
Een heerlijk lange weg te gaan en het hout voor de tweede hoorn is reeds afgetekend  ;)
ESL's dreigen nog steeds gesloopt of verkocht te worden... :lookaround:

Arno P

En nummer2 is ook in de maak  ;)


Martijn M

Quote from: Interficior on June 20, 2011, 22:04:49
Zou je wellicht het hoog kunnen temperen door er een PVC-pijp voor te zetten? Dat werkt akelig goed en is bovendien volledig analoog!

Lepain deed dat met zijn giganten! Ben je echter niet bang dat je daardoor te veel diffractie creëert? Al maakt dat miss. ook niet zo veel uit met dit soort speaker.

Arno, goed bezig! Wanneer verwacht je de driver er in te kunnen zetten en dus stereo te kunnen luisteren?
Dutch & Dutch

Arno P

Quote from: keyser on July  7, 2011, 20:28:49
Lepain deed dat met zijn giganten! Ben je echter niet bang dat je daardoor te veel diffractie creëert? Al maakt dat miss. ook niet zo veel uit met dit soort speaker.

Arno, goed bezig! Wanneer verwacht je de driver er in te kunnen zetten en dus stereo te kunnen luisteren?

In de eerste heb ik al een lowther zitten...tweaks met/zonder phaseplug (met klinkt eigenlijk helemaal niet zo goed)...serie L van 1.8mH met hierover heen 15...25ohm klinkt heel behoorlijk in de richting maar ik ga pas echt tweaken als er 2 staan want dan hoor je pas echt wat je aan het doen bent..

De tweede schiet op. Gisteravond de zijpanelen gezaagd, vandaag de stokken ertussen en vanavond zat de eerste lap triplex op de achterkant en al de reep op de voorkant zodat de hoornmond al zijn vorm heeft. Hierna tweede laag buigtriplex tussen "slurf en kast en hierna volgt het buigtriplex deel over de kleine topradius...
Het zou wel eens kunnen dat hij dit weekend in zijn ruwe vorm af is...dan nog een tijdelijke compressiekamer en de driver erin
En dan ook eens kijken of ik mijn versterker kan aanpassen dat ik ook weer het volume kan regelen want met dit rendement is het op de eerste volumetik al aan... ;D