Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: Arno P on June 13, 2011, 19:01:31
Zegt mijn vrouw: "Help mijn man heeft een Hobby" doelend op het gelijknamige TV-programma, waarop ik stellig kan garanderen dat als de programmamakers hier zouden komen kijken, ze na de koffie nooit meer terug zouden komen ("Dit gaat echt te ver...")  ;D
Als ze je eruit zet dan kan je altijd nog in je hoorn gaan wonen   :coffee:
Geweldig project  :worship:

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Arno,

Geweldig jongen !!!!
Ik zou wel zo weinig mogelijk MDF nemen maar goed dat weet je zelf ook... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Quote from: Arno P on June 13, 2011, 18:59:02
Wat een fysiek zware klus zeg, zeker als je lagen triplex vol lijm door een smalle opening probeert te persen... :crazy:
Maar het geluk was er ook....vind ik bij de Gamma toch ineens buigtriplex voor de kleinste radius... :smile:
Het begint op te  schieten

Ieder materiaal heeft zijn inprint op de klank, klein of groot, positief of negatief, toepasbaar of verwerpbaar, ... Gelukkig dat je hebt gevonden wat je zocht (toch ?).

d'r zit schot in je project 8) als je de tuning/afstemming ook ze snel kan :worship:




Wolf

Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on June 13, 2011, 19:44:48
Hoi Arno,

Geweldig jongen !!!!
Ik zou wel zo weinig mogelijk MDF nemen maar goed dat weet je zelf ook... 8)
Erik !!!??!!  :clapping:  :clapping:  :worship:  :worship:  :thumbs-up:...en je weet waarom

Ik heb even tegen mdf aan staan te hikken....ik dacht voor het tussenschot 9mm en alleen bij de scherpe bocht inzagen. Ik had namelijk een proefstukje daarvan en na het nat maken met kokend water was het te buigen als rubber....maar dat doet mdf dus ook over tijd als er genoeg vocht is...
Het meest kritische stuk van de bouw is gepasseerd. Al mijn gewrichten doen pijn, handen op meerdere plekken serieus lek...pleisters bleven in de buurt.
Morgen weer naar het werk kan ik tenminste lichamelijk herstellen  ^-^


Arno P

Quote from: solitaire on June 13, 2011, 20:57:12
Ieder materiaal heeft zijn inprint op de klank, klein of groot, positief of negatief, toepasbaar of verwerpbaar, ... Gelukkig dat je hebt gevonden wat je zocht (toch ?).

d'r zit schot in je project 8) als je de tuning/afstemming ook ze snel kan :worship:




Wolf



Tuning afstemming zal een hoop meer tijd in beslag gaan nemen. Eerst de driverkamer/volume...inkoppeling hoornopening...en dan.....oei oei het mid/hoog...o ja...ook nog drivers regelen natuurlijk  :D ;)

Arno P

Niet te vergeten....het gaat voorspoedig door de hulp van mijn gedegen opvolger en zoon (15j en hard aanpakkend)

johnhifi

Zoooo jij hebt veel lijmklemmen!  ;D

Mooi project!
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Arno P


Arno P

Ondanks de forumstilte toch hevig aan het doorbouwen hoor  ;)
Het smalle stuk is nu voorzien van de dubbele houtlaag en ook het omhoogwippende brede stuk. Hierna nog 1 lang stuk aan de achterkant voor een derde laag en dan is de basisconstructie af en kunnen de uitstekende delen eraf worden gehaald. Hierna een tijdelijke luidsprekerbox eraan maken en ik dacht de eerste keer eens uit te proberen met een philips 9710M waarvan ik er volgens mij nog een paar heb liggen van mijn eerste project een jaar of 20 geleden  ;D
OF ik moet iemand tegen komen waar ik een Lowther (of AER   :worship:) unit van zou kunnen lenen...Iemand op het forum met een DX4, PM2A, MD1?  :-\

Voor vanavond het schip weer onder zeil de nacht laten doorbrengen want met al die eruit lekkende PU lijm zet ik hem nu even liever niet binnen

blue-eyes

Je hebt zelfs je accu uit je auto gehaald :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Arno P

Quote from: Blue-Eyes on June 16, 2011, 21:44:36
Je hebt zelfs je accu uit je auto gehaald :D

Nee hoor...de auto zit eronder  :D alleen de wielen moet ik nog monteren  :D

solitaire

Als je de geometrie ruim genoeg hebt genomen voor een breed scala drivers, dan heb je idd. met tuning nog de handen vol ... :butbut:

Lowthers, met hun top-down weergave, zijn niet mijn ding. AERs hebben hierbij een stuk meer nuance, maar wat je al schrijft, wel tegen een prijs ... Philips'en zijn meer mid-out, en passen me persoonlijk beter.

Het enige wat ik heb liggen is een set Philips AD1265/M8, en al denk ik dat die buiten de toepassingsrange van je hoorn vallen, en ook letterlijk wellicht niet passen :D ... je zou ze mogen lenen.




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on June 16, 2011, 22:11:43
Als je de geometrie ruim genoeg hebt genomen voor een breed scala drivers, dan heb je idd. met tuning nog de handen vol ... :butbut:

Lowthers, met hun top-down weergave, zijn niet mijn ding. AERs hebben hierbij een stuk meer nuance, maar wat je al schrijft, wel tegen een prijs ... Philips'en zijn meer mid-out, en passen me persoonlijk beter.

Het enige wat ik heb liggen is een set Philips AD1265/M8, en al denk ik dat die buiten de toepassingsrange van je hoorn vallen, en ook letterlijk wellicht niet passen :D ... je zou ze mogen lenen.




Wolf


Laten we maar eens beginnen met de 9710M's......hetgeen mij er van is bij gebleven is het uitstekende middengebied....met een soort Lowther shout....oftwel...als dit goed uitpakt is het laag kennelijk hoog genoeg in verhouding met de pieken in mid/hoog...

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Arno P on June 16, 2011, 21:43:01
Voor vanavond het schip weer onder zeil de nacht laten doorbrengen want met al die eruit lekkende PU lijm zet ik hem nu even liever niet binnen

Hoi Jongen,

Hou wel rekening met nog steeds vochtige nachten...... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on June 17, 2011, 20:04:27
Hoi Jongen,

Hou wel rekening met nog steeds vochtige nachten...... ;)

Yep...errrugggg goed om PU lijm uit te laten harden  :D ;)

Swifty

Ik zit hier met mijn zoons van 4 en 7, en de jongste vraagt net of dit een boot is waar mee je op echt water kan varen  :clapping: Zijn grote broer: Nee joh, natuurlijk niet, dat is een skatebaan ::)

Arno P

Quote from: Swifty on June 18, 2011, 09:36:27
Ik zit hier met mijn zoons van 4 en 7, en de jongste vraagt net of dit een boot is waar mee je op echt water kan varen  :clapping: Zijn grote broer: Nee joh, natuurlijk niet, dat is een skatebaan ::)

Beide opties staan inderdaad nog steeds open  :D

kermy

Beste Arno,


Waar haal je de tijd en de moed telkens weer vandaan? ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

Arno P

Quote from: kermy on June 18, 2011, 11:57:24
Beste Arno,


Waar haal je de tijd en de moed telkens weer vandaan? ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

Passie en heel veel nieuwsgierigheid!  :)

Overigens tijd? Dat hoor ik wel vaker maar ik denk dat veel mensen niet optimaal gebruik maken van de uren die in een dag zitten...
Ik zit bijvoorbeeld dagelijks 3uur in mijn auto naar/van mijn werk....werktijden op locatie 10uur en slapen uur of 7...opgeteld nog een uur of 3..4 om te eten, even op de bank TV te kijken en per dag een uurtje te knutselen...
Weekend: uur of 10 knutselen met tussen de bedrijven door de vaste verplichtingen (inkopen enz)...'savonds lekker met het gezin wat doen...filmpje...eten...tv...tijdens het knutselen zoon erbij...enz enz...
En zo kun je elk project aan....hoe lang het op die manier ook duurt  ;)

Arno P

Vandaag de laatste lap triplex erop....en je kunt door de foto meteen raden in welk land dat dit gebeurd  ;D

jantje112

Ik zou echt 4 jaar nodig zijn om op de helft te komen. Petje af!!!!!

solitaire

Dit gaat idd heel erg rap ! Petje af.

Als je aan het tunen bent en 'versie2.0' en wellicht '3.0' moet maken om voor de toepassing de optimale geometrie te krijgen, daar is het waar bij mij de snelheid er echt uit gaat ... Maar mijn 'versie1.0' duurde al langer dan je jouwe :worship:

En hij ziet er, zo 'door het materiaaloverschot heen kijkend', toch al behoorlijk strak uit !




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Vandaag na de laatste lap triplex te hebben gelijmd kon ik eindelijk de overtollige flappen ervan af halen....en toen kwam het model met al zijn glooiingen mooi tot zijn recht. Helaas werd ook duidelijk dat het buitriplex een stuk zwakker is dan het normale en hier braken wat stukjes uit. Maar goed...kneedbaar hout en het komt weer goed  ;)
Hierna een voorlopige steun maken dat hij recht kan staan en dan de luidsprekerbox maken......

Arno P

En in geval van een goed klinkende hoorn....helemaal plamuren, schuren enz enz
En in het geval van een slecht klinkende hoorn...zagen, zagen zagen... :devil: :D ;)

solitaire

Quote from: Arno P on June 18, 2011, 22:47:55
En in geval van een goed klinkende hoorn....helemaal plamuren, schuren enz enz
En in het geval van een slecht klinkende hoorn...zagen, zagen zagen... :devil: :D ;)

;)



'k ben geen 4, geen 7, eerder 47, maar voor mij is het een erotisch sculptuur 8)




Wolf

Hinterm Horizont geht's weiter.