Full Range Hoorn, studie, denken, maken???

Started by Arno P, June 2, 2011, 10:58:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: apogeefreak on June  4, 2011, 13:55:11
Als ik dit zo zie heeft een hoorn ook wel veel van het principe van een waveguide. Lijkt wel op het vergelijk trompet met b.v. dwarsfluit. Zijn het dezelfde wetmatigheden van akoestische versterking? Is een hoorn systeem ook enorm makkelijk aan te sturen met weinig stroom dus? Interessant!
Hoorn lijkt meer het tegendeel van een taps toelopende transmissielijn?

Quote from: Arno P on June  4, 2011, 15:49:13
Geen vieze woorden hier...equalizer???  :'(  Het gaat hier om een minimalistische aanpak, zo minimalistisch mogelijk pad electrisch als wel acoustisch. Hoogstens nog een spoel/weerstand om het hoog wat plat te leggen maar daar moet het dan bij blijven.
De oldskool purist zet zijn hoorn natuurlijk direct op de LP.  Heb je ook geen RIAA EQ  :D


Anyway interessant topic!

solitaire

Quote from: Arno P on June  4, 2011, 18:04:02
Het gaat eigenlijk nergens over....beetje infantiel geknutsel met karton, papier en lijm  :P
Maar....dat geeft mij alvast meer inzicht van de constructie en waar ik straks tegenaan kan lopen als ik met het echte exemplaar begin...
AutoCAD? Da's voor amateurs  ;D ;) :D

prachtige werkstukken :pompom:

Quote from: Arno P on June  4, 2011, 13:42:15
De tekening laat het idd niet zien, maar een zeer klein kamervolume is ook nauwelijks zichtbaar.  De bouw is zoals je zegt een behoorlijke klus en om de kans op slagen wat groter te maken ben ik de kleuterschoolactiviteiten even voort aan het zetten door er een klein kartonnen schaalmodel van te maken. Op die manier krijg je wat beter gevoel voor de probleemgebieden. Tevens even langs de bouwmarkt gegaan om het plaatmateriaal "te voelen". De zijkanten worden 9mm multiplex en de bochten 3.6mm triplex. Op die manier ontstaat de basisvorm die verder wordt verdikt door meerdere dunnen lagen erop te lijmen al dan niet in sandwichopbouw met demping/bitumen. Bij-effect is dat op deze manier de rondingen heel goed in model worden gehouden en je niet bezig bent om 18mm mdf in een straal van 15cm te buigen  ;D ;)

Ivm. het bouwen van mijn luidsprekers ben ik ook op zoek gegaan naar 'buigbaar' kastwand materiaal (foto indruk): buigmultiplex/triplex, 'vliegtuig' triplex, buigbalsa, vorm-gestoomd triplex, ... met enorme mechanische/auditieve verschillen. De moeite waard idd. (er ontstond een grijns van herkenning bij jouw "materiaal voelen" :D).

De opbouw van de drukkamer is ivm. die van de hoorn nog bepalender voor de uiteindelijke klank imo.. Weet je al welke materialen je hier gaat gebruiken, en onderzoek je waar drukgolven en golffrontreflecties mogelijk gebruikt/onderdrukt kunnen worden in deze kamer ?


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on June  5, 2011, 15:56:47
(er ontstond een grijns van herkenning bij jouw "materiaal voelen" :D).

Ik heb met mijn zoon ieder keer een 122x244 plaat uit het schap genomen en geprobeerd hoe goed dit te buigen of te torderen was....beetje zielige vertoning maar ik weet nu wel hoe het zit  ;)

Quote from: solitaire on June  5, 2011, 15:56:47
De opbouw van de drukkamer is ivm. die van de hoorn nog bepalender voor de uiteindelijke klank imo.. Weet je al welke materialen je hier gaat gebruiken, en onderzoek je waar drukgolven en golffrontreflecties mogelijk gebruikt/onderdrukt kunnen worden in deze kamer ?

Materiaal zou MDF kunnen zijn, ware het niet dat ik ook nog een aantal blokken teak heb liggen...en da's natuurlijk ook mooi materiaal. De kamer wordt volgens het model egaal gevuld met dempingsmateriaal, maar luisteren en meten moeten natuurlijk de doorslag geven.

Arno P

Even bezig geweest om de juiste listing met afmetingen samen te stellen EN een 122x244 plaat mdf 5mm gehaald om eerst maar eens een sjabloon voor de zijkanten te maken....en nu hierop gaat uittekenen  ;)

solitaire

Quote from: Arno P on June  7, 2011, 22:20:56
Even bezig geweest om de juiste listing met afmetingen samen te stellen EN een 122x244 plaat mdf 5mm gehaald om eerst maar eens een sjabloon voor de zijkanten te maken....en nu hierop gaat uittekenen  ;)

... en zo ook de real-life afmetingen tastbaar maken ? :D




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on June  8, 2011, 15:36:34
... en zo ook de real-life afmetingen tastbaar maken ? :D

Wolf

Zelfde gedachte  ;D
De plaat staat op de gang en ik had hem voor het vervoer al in de lengte op een reep van 85cm laten zagen....thuis er toch stiekum eens naast gaan staan voor het gevoel  :P

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P


vJac

Quote from: Arno P on June  8, 2011, 16:03:17
Aparte Hoorn zeg  ;D

Wedden dat er geluid uit komt als je er op blaast of als je er stroom op zet. :P
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

solitaire

Quote from: Arno P on June  2, 2011, 12:02:15
Lengte is 3.4m...

Quote from: Arno P on June  3, 2011, 21:56:30
... gestrekte hoorn ... en de bochten ...

Quote from: Arno P on June  8, 2011, 15:42:49
... staat op de gang ... een reep van 85cm ... eens naast gaan staan ...

basicly een gevoelig type ... tje ... weet volgens mij wel raad met een setje warmgestookte buizen ...

:whatsthat:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on June  8, 2011, 18:03:12
basicly een gevoelig type ... tje ... weet volgens mij wel raad met een setje warmgestookte buizen ...

:whatsthat:



W.

Heb nog wat staan...op EL84 basis...15W 30W....mooi maar....300B, 2A3 845...tsja.... :smile:

solitaire

Dat maakt me wel nieuwsgierig naar hoe de hoorns gaan worden aangestuurd ... ?




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on June  8, 2011, 20:48:12
Dat maakt me wel nieuwsgierig naar hoe de hoorns gaan worden aangestuurd ... ?




Wolf

Buis  :)

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Gisteren het sjabloon volledig uitgetekend zodat ik vandaag kan zagen en afwerken....en planken halen voor de constructie van de hoorn  ;)
Ondertussen nog een paar mails van Bert Doppenberg gekregen met daarin tips voor het ontwerp, constructie en driverkeuze...Thx Bert! En voor wie zijn werk en site nog niet zou kennen:

http://www.bd-design.nl/


Arno P

Het was een lange dag....om 4:00 opgestaan om wat pinkpoppers weg te brengen....om 7:00 weer een uurtje geslapen en toen met de volvo amazon op taxatie...maar hierna...tussen de buien door...lekker doorgewerkt aan de hoorns.

Sjabloon was uitgezaagd en de contouren zorgenvuldig schurend op maat gemaakt.
Hierna de overtrek naar de 2 platen multiplex (eerst vastschroeven natuurlijk)
Tevens heeft het sjabloon op een aantal plekken een gaatje waar straks de schroeven van de tijdelijke steunlatten doorheen gaan (door het hout dan en niet door het sjabloon  ;D)
Platen uitgezaagd en laatste mm's op maat geschuurd.
Hierna de zaagtafel aan en alle koppellatjes op maat gezaagd (dient al het resthout ook nog eens ergens voor)

Het is de bedoeling om de latten in de breedte tussen het linker en rechter paneel te gaan schroeven (al eerder eens ergens gezien), en door de laten een touw te laten lopen zodat ik achteraf de schroeven eruit draai en met  een ferme ruk aan het touw de dwarslatten uit de hoorn kan trekken....toch wel spannend

Arno P

O ja, en herhaaldelijk in de oude tafel gezaagd  :devil: ::) :P ;D ;)

Arno P

Vandaag kwam de krachtinspanning aan bod...Jezus wat is hout sterk als je het ergens naar toe wilt buigen waar het niet heen wil. Maar goed de zijpanelen hangen goed symetrisch aan elkaar en de boel is nat gesproten zodat het enigszins in vorm komt. Hierna wordt het lijmen van de dunne triplexplaat in gang gezet...

EJ

Is stoom niet handiger? Ik dacht dat dat gebruikt werd in de scheepsbouw om houten platen makkelijker te buigen. Hoe je dat als DHZ'er zou moeten gebruiken weet ik ook niet hoor.

Het wordt in ieder geval weer een pracht werkstuk... :)

Arno P

Quote from: EJ on June 12, 2011, 13:06:08
Is stoom niet handiger? Ik dacht dat dat gebruikt werd in de scheepsbouw om houten platen makkelijker te buigen. Hoe je dat als DHZ'er zou moeten gebruiken weet ik ook niet hoor.

Het wordt in ieder geval weer een pracht werkstuk... :)

Deze platen zijn nog redelijk op deze manier in model te krijgen maar die scherpe bocht van de mondopening wordt een hele klus....
Nat maken, verfbrander, inzagen...of toch maar buig-mdf... :sigh: ::)

solitaire

geduld


Mijn ervaring met buigen is dat je beter het hout z'n tijd kan geven om te settelen. Probeerde ik te snel de gebogen delen te bevestigen boog het hout op de onondersteunde gedeelten (= tussen de bevestigingslokaties) weer gedeeltelijk terug, en kreeg het paneel per saldo een 'bult' (mijn gebogen paneel meet ± 74x90, grootste onondersteunde maten ± 45x60).

Stomen voor beginnelingen ... maak twee open-struktuur mallen (bv. uit een balkenconstructie) voor beide zijden van je te buigen mal ... leg nat/hete doeken op de ene, dan je paneel dan weer nat/hete doeken, dan je buitenste mal, en span de constructie op met spanbanden ... blijf de doeken met een plantensproeier (makkelijk is een stevige handmatig-oppompbare) met heet water nat houden ... Bij mij lukte de twee poging zeer goed (= vormvast, ook nadat het hout zich gedroogd/gezet heeft), en die is twee dagen/nacht nat gehouden ...

succes; mooi project !



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on June 12, 2011, 14:30:12
geduld


Mijn ervaring met buigen is dat je beter het hout z'n tijd kan geven om te settelen. Probeerde ik te snel de gebogen delen te bevestigen boog het hout op de onondersteunde gedeelten (= tussen de bevestigingslokaties) weer gedeeltelijk terug, en kreeg het paneel per saldo een 'bult' (mijn gebogen paneel meet ± 74x90, grootste onondersteunde maten ± 45x60).

Stomen voor beginnelingen ... maak twee open-struktuur mallen (bv. uit een balkenconstructie) voor beide zijden van je te buigen mal ... leg nat/hete doeken op de ene, dan je paneel dan weer nat/hete doeken, dan je buitenste mal, en span de constructie op met spanbanden ... blijf de doeken met een plantensproeier (makkelijk is een stevige handmatig-oppompbare) met heet water nat houden ... Bij mij lukte de twee poging zeer goed (= vormvast, ook nadat het hout zich gedroogd/gezet heeft), en die is twee dagen/nacht nat gehouden ...

succes; mooi project !



Wolf

Net wat trials gedaan....kokend water, hete lucht fohn...maar de hoek is echt te scherp....multiplex ingezaagd maar dan wil ook niet echt een bochtje maken..mdf ingezaagd...(diy buig mdf zeg maar)...kokend water erop....buigen!!!
Het idee nu is om 8/9mm mdf te nemen en aan de bovenkant op de positie van de bocht in te zaken en te buigen. Hierdoor zitten de inzagingen aan de bovenkant en moet het later weggewerkt worden, maar is de hoornbinnenkant mooi glad en stevig.
De rug van de hoorn kan dan wel met triplex in een paar lagen want overal mdf maakt het volgens mij veel te zwaar

Arno P

Kon het niet laten, met de houtbuigervaringen van vandaag wel in ieder geval de grote radius al gedaan...


Arno P

Wat een fysiek zware klus zeg, zeker als je lagen triplex vol lijm door een smalle opening probeert te persen... :crazy:
Maar het geluk was er ook....vind ik bij de Gamma toch ineens buigtriplex voor de kleinste radius... :smile:
Het begint op te  schieten

Arno P

Zegt mijn vrouw: "Help mijn man heeft een Hobby" doelend op het gelijknamige TV-programma, waarop ik stellig kan garanderen dat als de programmamakers hier zouden komen kijken, ze na de koffie nooit meer terug zouden komen ("Dit gaat echt te ver...")  ;D