Wat is een goede koptelefoon voor een ipod

Started by Tube-freak, May 31, 2011, 21:52:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Former member 78


Interficior

Quote from: ArjanR1 on June  1, 2011, 23:44:46
Vergeet die Dr. Dre dingen.

Heb ik ook beluisterd, je wordt gek van de bass.
bass bass bass en dan de rest...


Het kan nóg erger. Tevens is te zien dat de "zonie" nog een behoorlijk goed apparaat is. Ik mis AKG ook een beetje op het lijstje van Tube-freak.
Take it or lease it

Tube-freak

Quote from: Interficior on June  2, 2011, 11:37:23
Ik mis AKG ook een beetje op het lijstje van Tube-freak.

Nee hoor AKG K 701 had ik er ook bij staan. Nu lees ik wel veel verhalen dat het dus gewoon totaal niet luisterbaar is met rock en dergelijken.
Maar als ik hem kan luisteren dan ga ik dat zelf wel even beoordelen.


Kwam er net overigens achter dat je in itunes per liedje het volume kan aanpassen van het liedje en dan klinkt het ook harder op de ipod (rechts klikken op het liedje -> info tonen-> opties,   daarna ipod even opnieuw synchroniseren)
Zal wel een typisch gevalletje RTFM zijn....  Maar ik vond het wel handig, ik snapte al niet waarom het volume telkens zo hoog moest op de ipod.
Heb nu het volume bj alle liedjes op +80% staan in itunes (+100% had wat vervorming, 80% lijkt goed te gaan).

Nu hoef ik de ipod maar op 40%/45% volume te zetten ipv 80% tot 100%, scheelt weer batterij duur hopelijk en hoef ik me ook geen zorgen te maken mocht de koptefoon wat minder efficient zijn....
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

Quote from: Tube-freak on June  2, 2011, 11:51:10
Nee hoor AKG K 701 had ik er ook bij staan. Nu lees ik wel veel verhalen dat het dus gewoon totaal niet luisterbaar is met rock en dergelijken.
Maar als ik hem kan luisteren dan ga ik dat zelf wel even beoordelen.


Kwam er net overigens achter dat je in itunes per liedje het volume kan aanpassen van het liedje en dan klinkt het ook harder op de ipod (rechts klikken op het liedje -> info tonen-> opties,   daarna ipod even opnieuw synchroniseren)
Zal wel een typisch gevalletje RTFM zijn....  Maar ik vond het wel handig, ik snapte al niet waarom het volume telkens zo hoog moest op de ipod.
Heb nu het volume bj alle liedjes op +80% staan in itunes (+100% had wat vervorming, 80% lijkt goed te gaan).

Nu hoef ik de ipod maar op 40%/45% volume te zetten ipv 80% tot 100%, scheelt weer batterij duur hopelijk en hoef ik me ook geen zorgen te maken mocht de koptefoon wat minder efficient zijn....

Leuk, maar je bent volgens mij nu ook 80% van je muziek aan het clippen. Als het hoorbaar is, zit je vaak al op 10% vervorming....

Tube-freak

Eerlijk gezegt vind ik het nu beter klinken dan daarvoor.  op 100% volume boost had ik wel het idee dat het clipte.
op 80% niet.  Maar volgens mij veranderd er niets aan de file zelf,  het is alleen een tag die veranderd volgens mij  (het is niet hetzelfde als volume gelijk trekken voor alle files, dat is wel een wijziging in de bitjes).  80% of 100% boost maakt verder ook weinig uit qua volume. In beide gevallen speel ik op 40 a 45% volume op mijn ipod.  80% klinkt even hard als 100% maar dan zonder clippen of vervorming.  Ik denk dat eventuele vervorming ook eerder ligt aan de ipod / headphones dan aan de mp3 file, uitgang zal wel overstuurt worden ofzoiets.

Maar goed ik luister gewoon mp3-tjes dus ik zou eens moeten gaan testen met een .wav file misschien en dan dezelfde file een paar keer erop zetten met verschillende volume standen.  Zit wel gelijk mijn ipod vol,  ik heb een 2GB nano, niet kapot te krijgen dat kreng, past alleen weinig op.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Ben vanmiddag bij Snijders hifi geweest in rotjeknor.  Ik heb daar het een en ander beluisterd.
Paar sennheisers, weet niet welk type maar ze gingen geen van allen ergens over (viel me tegen van dat merk).

Die Dr. Dre's klonken ook niet echt verkeerd maar om een lang verhaal kort te maken.
Het ging uiteindelijk tussen de B&W P5 en de Grado SR225i  (Had ook de Grado SR325i beluisterd maar die had iets meer last van schel hoog dus dat werd hem niet, en de Grado RS1 die viel eigenlijk behoorlijk tegen voor het geld, fractie beter dan SR225i/SR325i maar wel 3 keer zo duur).

Helaas hadden ze geen andere merken zoals AKG.

Korte impressie:

B&W P5:
Voordeel: kan direct op de ipod, goede sensitivity.
Klonk heel mooi voor een gesloten koptelefoon.  Ik had eigenlijk meer het idee dat je naar een open model luisterde dus dat was erg prettig.
In het begin was ik onder de indruk met het mooie warme geluid en zijn gedefinieerde bassen.  Dat was dan ook wel meteen een beetje het probleem van
deze P%.  Soms klonk het fanatastisch,maar met andere muziek vond ik het weer te donker klinken.  Het was gewoon niet echt neutraal zullen we maar zeggen.  Kan me voorstellen als je een bepaalde muzieksoort aanhanger ben dat je dan absoluut kan vallen voor de B&W P5 maar ik vond de resulktaten te afwisselend op mijn ipod.

Grado i225.
Nadeel:  kan niet direct op de ipod, moet een versterker tussen.  De Grado was gewoon wel heel consistent neutraal en muzikaal.
met de Grado kan ik langer gneieten denk ik dan met de B&W P5.

Dus ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met een Grado SR225i, een Project Headbox en een Audioquest mini-jack naar rca kabel.
De praktijk zal het leren hoe het bevalt op de lange termijn.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

paaj

Kijk ook eens naar een Line Out Dock, geeft een wat puurder geluid dan de 3,5mm ouput omdat er een versterker minder in de signaalweg zit.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Tube-freak

Ja wil ook nog wel een keer nemen, maar dan eentje met een DAC erin, die gewoon die bijna hele ipod elimineerd.
Ze hadden bij snijders er wel een maar moet eerst ff deze spullen inspelen denk ik.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

BernHardN

ben je ook Audio technica tegen gekomen? die doen het ook erg goed naar het schijnt. kijk ook eens op Headfi daar wordt ook van alles getest.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Tube-freak

Ja Audio Technica hadden ze maar één model van.  Klonk wel aardig maar sprong er ook niet echt uit.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

vertmaori

Ik heb al een tijdje de SR225i, en ik heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf. Het geluid van deze Grado is geen moment vermoeiend te noemen. Als brildrager ben ik zeer te spreken over het draagcomfort (een P5 van B&W zit op één of andere manier voor geen meter met een bril). Goede keuze en veel luisterplezier gewenst.
Sony 65A1,
Denon AVR X4100W, Denon DBT 3313UD, B&W CM7 afronts, B&W CM Centre, B&W CM1 rears
MJ Acoustics Reference 100 Mk II
PS4 pro

Tube-freak

Nou in het begin klinkt het nog wel wat vermoeiend door de schelheid die erg aanwezig is.
Maar na enkele uren is het al duidelijk minder aanwezig.  hij moet lang inspelen. (75 tot 100 uur).

Reden dat ik deze Grado koos over de B&W is gewoon omdat de Grados veel neutraler klinken.
De warmte van de B&W P5 en de diepere bas komen soms van pas maar met andere liedjes erger je je weer dood aan dat het allemaal wat te donker klinkt op momenten dat het juist helder moet klinken. Dus met de Grado's kan ik gewoon langer plezier hebben.  Maar de B&W P5 zijn ook niet verkeerd voor een gesloten koptelefoon (want ze klinken als een open koptelefoon). Met bepaalde muziek denk ik dat ik de voorkeur geef zelfs aan de B&W maar dan met een ander liedje juist weer helemaal niet dus over het hele spectrum gezien zijn de Grado's gewoon beter.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

chgroot

Quote from: ArjanR1 on June  1, 2011, 23:44:46
Vergeet die Dr. Dre dingen.

Heb ik ook beluisterd, je wordt gek van de bass.
bass bass bass en dan de rest...

Vind het iets te voorbarig de dr dre bij voorbaat al uit te sluiten. De Bass is inderdaad ten overvloed aanwezig, maar bij sommige muziekstijlen past dit uitstekend! Ik ben zelf in het bezit van de dr dre pro en heb deze ook met dezelfde merken vergeleken. Mijn voorkeur had de dr dre, omdat het geluid vrij goed was, idd misschien iets teveel Bass. De koptelefoon lekt amper, design is top, zeer duurzaam en ideaal icm met iphone, omdat de stekker 3.5 mm is tov 6.3!! Hoe is dat bij de grado??

Former member 78

Quote from: chgroot on June  3, 2011, 22:39:27
Vind het iets te voorbarig de dr dre bij voorbaat al uit te sluiten. De Bass is inderdaad ten overvloed aanwezig, maar bij sommige muziekstijlen past dit uitstekend! Ik ben zelf in het bezit van de dr dre pro en heb deze ook met dezelfde merken vergeleken. Mijn voorkeur had de dr dre, omdat het geluid vrij goed was, idd misschien iets teveel Bass. De koptelefoon lekt amper, design is top, zeer duurzaam en ideaal icm met iphone, omdat de stekker 3.5 mm is tov 6.3!! Hoe is dat bij de grado??

De Grado heeft beide aansluitingen.

Ik zei trouwens in een latere post ook dat hij de Dre. wel moest beluisteren.
Maar als je een nummer hebt waar wat bass in zit, dan danst dat ding op je hoofd.
Ik persoonlijk stoorde mij er echt aan, aan die overkill van bass.

Is natuurlijk gewoon mijn smaak he, anderen zullen het vast prima vinden.

Over de duurzaamheid van de Dre. lees je verschillende verhalen. Al meerdere keren
gehoord dat ze afbreken.

Tube-freak

Bij Dr Dre moeten er batterijen in is niet handig.  Ik vond ze niet echt verkeerd klinken overigens.  Maar ze klonken heel zacht dus of er was wat gaar aan die aansluiting of de batterijen waren leeg.

Grado heeft een 6,3mm plug.  Maar daar hebben ze verloopplugjes voor uitgevonden.
Maar ik heb er een versterkertje tussen nu dus is niet nodig.

Ik heb de full size koptelefoon sowieso alleen voor thuis gekocht.  Ik ga niet met zo een full size koptelefoon door een winkecentrum lopen.
Daar gebruik ik de bescheiden sony in-ear plugjes voor, had ik een tijdje geleden gekocht als tijdelijke noodoplossing, toen mijn apples oordopje desintegreerde.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz


chgroot

Quote from: Tube-freak on June  3, 2011, 23:26:27
Bij Dr Dre moeten er batterijen in is niet handig.  Ik vond ze niet echt verkeerd klinken overigens.  Maar ze klonken heel zacht dus of er was wat gaar aan die aansluiting of de batterijen waren leeg.

Grado heeft een 6,3mm plug.  Maar daar hebben ze verloopplugjes voor uitgevonden.
Maar ik heb er een versterkertje tussen nu dus is niet nodig.

Ik heb de full size koptelefoon sowieso alleen voor thuis gekocht.  Ik ga niet met zo een full size koptelefoon door een winkecentrum lopen.
Daar gebruik ik de bescheiden sony in-ear plugjes voor, had ik een tijdje geleden gekocht als tijdelijke noodoplossing, toen mijn apples oordopje desintegreerde.

Oké dan is het  een goede keuze!! In de zak lijkt mij een dr dre handiger, ik heb trouwens een pro en geen studio!! Mooie keuze die grado, veel plezier ermee!

FDLARRY

Ik lees dit topic net te laat, ik heb vandaag de AKG Q 701 geluisterd en wat een geluid, kost een paar centen maar dan heb je ook wat, ben zelf net voorzien maar anders was het deze geworden.

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Tube-freak

Hoe klinken deze met rock muziek zoal bijvoorbeeld pink floyd of queen.
Ik lees overal dat die AKG's aleen maar geschikt zijn voor tingel tangel muziekjes, mar wat is jouw mening daarover?

Ik kon helaas nergens een dealer vinded die AKG's heeft (in elk geval niet op vooraad of demo klaar).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

FDLARRY

Daar ben ik het niet mee eens, wel zit er geen overdadige bas in, dus de bas liefhebbers moeten deze telefoon niet nemen, maar het geluid is heel puur, ik hou zelf ook van PF en denk dat het goedkomt met deze hoofdtelefoon, alleen de prijs is wel heftig, maar hij is net nieuw dus de prijs zal nog wel zakken. Ik moet wel toegeven dat ik geluisterd heb met lichte jazz, dus wel een beetje tingel tangel ;)
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Former member 78

Als je zo'n AKG besteld, is die niet echt veel duurder dan de SR225.
Voor €339,- heb je namelijk de Q701 thuis ;)

Jumping Jack

Heb je niet naar de Shure SRH840 geluisterd? Als je een neutrale hoofdtelefoon zoekt is de Shure een zeer waardige optie. Is in se een studio-hoofdtelefoon, maar ik gebruik die voor stereo-doeleinden, icm een MF V-can versterkertje...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Tube-freak

De shure heb ik ook niet geluisterd.  Ik vond 1 tripje naar het buitenland (voor mijn doen dan), namelijk rotterdam, al meer dan genoeg avontuur.  Ik ga niet half nederland afreizen om overal koptelefoons te luisteren.  ik werd wel aardig geholpen ook bij snijders hifi en de verkoper die mij hielp was toevallig ook koptelefoon fanaat.
Ik had ook een  Grado RS1 geluisterd die was in de aanbieding, maar de kleine verbetering ten opzichte vande SR225 was het prijsverschik echt niet waard.

Zijn er betere koptelefoons dan de grado?  misshien wel.  Zijn er slechtere? zeker weten.

De grado is consistent in het geluid, vrij neutraal, net genoeg bass zodat het nog wel in balans is allemaal met de andere tonen, maar niet dat het er niet is.
De soundstage zou wat groter kunnen maar ik ga voor 289 euro niet een vergelijk maken met speakers die een paar duizend euro kosten.

Ik ga er nog wel een ipod DACje bij kopen.  De Grado staat nu even in te spelen op mijn samsung blu-ray spelertje van 300 euro (paar jaar geleden 300 euro)
En het geluid is wel aanzienlijk beter op de samsung speler dan de DAC van de Ipod, dus met kleine investeringen in een relatief goedkope DAC is er nog veel meer uit te halen. Bijvoorbeeld door een HRT istreamer ertussen te zetten.

Maar ik ga eerst dat ding eens rustig inspelen, ik laat hem 's nachts gewoon aan de samsung/headbox hangen met de cd op repeat, dan is hij over een paar dagen wel ingespeeld (evenals de headbox).  Daarna ga ik eens rustig nog meer analyzes maken.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

AbZ

Quote from: Tube-freak on June  5, 2011, 00:30:36
Hoe klinken deze met rock muziek zoal bijvoorbeeld pink floyd of queen.
Ik lees overal dat die AKG's aleen maar geschikt zijn voor tingel tangel muziekjes
Dat staat niet overal en zeker niet in de serieuze recensies.  Het is ook volslagen flauwekul.  Voor speakers van vergelijkbare kwaliteit zou je misschien 10 keer zoveel moeten betalen.  Die AKG's zijn echt verbazend goed in ongekleurde, gedetailleerde en ruimtelijke weergave.  Dit werkt natuurlijk wel het beste als de muziek naar je smaak niet vervormd/verbouwd hoeft te worden.  PF heeft dat imho niet nodig.  Queen, tja...

Tube-freak

Die AKG Q701 zijn overigens gewoon AKG-701's met een ander kleurtje erop en een foto van Quincy Jones op de doos.
De AKG-K701 is maar 228 euro geloof ik en scheelt dus 100 euro. voor hetzelfde geluid.  Nu hebben we het wel over straat prijzen niet over adviesprijzen want de adviesprijzen liggen misschien dichter bij elkaar.

Wat ik nou niet helemaal begrijo is als je een dealer zoek op de website van AKG dan zie je aleen maar phonehouse vestigingen.
Wie koop er nou een koptelefoon in de telefoonwinkel.  Was er overigens laatst langs gelopen en er hingen 0,0 koptelefoons in de winkel.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai