Afstand modem tot aansluiting,belangrijk?

Started by papaleo, May 31, 2011, 07:34:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Ik ben een Ziggo gebruiker,en heb een vraag over waar je het beste je modem kan plaatsen.

Is dit zo dicht mogelijk bij de Ziggo-kabel aansluiting (meterkast),dus waar Ziggo de wooning binnen komt,of maakt dat niet uit...zou je de modem,met een lange kabel, ook bijvoorbeeld 10 meter daarvandaan kunnen plaatsen zonder dat je aan internet snelheid gaat inboeten?

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

htandre

Ik heb een 15 meter lange kabel tussen de router en modem, dit geeft bij mij geen problemen qua snelheid.

André
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

The Guardian

Als ik het goed begrijp dan gaat het om de afstand tussen binnenkomst en modem en niet tussen modem en router.
Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden, omdat ik enkele dagen geleden de router 20 meter van het modem heb geplaatst en mij heb afgevraagd of ik niet even goed of beter het modem op 20 meter van binnenkomst kabelaansluiting had kunnen plaatsen.

jowi

Als je goede coaxkabels en connectoren gebruikt, bijv. van Hirschmann, en een goede AOP hebt die het signaal correct splitst, kun je de boel zonder problemen verlengen. Ik zou wel adviseren om het dan ook daadwerkelijk vanaf de AOP te pakken en niet ergens vanaf een radio/tv einddoos in een muur.

Op een moderne AOP wordt het binnenkomende signaal ten eerste galvanisch gescheiden van je huisinstallatie, maar ook wordt het signaal al op correcte wijze gesplitst tussen radio/tv en internet.

papaleo

Ok,dus goede (50ohm)? kabel en goede connectoren verminderen mijn snelheid dus niet...mooi. ;)

En wat betekend de afk. AOP ?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jowi

AOP betekent 'Abbonnee Overname Punt'. Van chelloo.com:

"Je moet beginnen bij het begin, het zogenaamde Abonnee Overname Punt (AOP) ook wel het Signaal Overname Punt (SOP) genoemd. Dit is het punt waar de kabelexploitant (bijvoorbeeld UPC) het signaal overdraagt aan de abonnee. Dit punt bevindt zich meestal in de meterkast en is veelal herkenbaar aan een groene kabel die van buiten het pand ingevoerd is. Om te voorkomen dat door storing of andere problemen de werking van het interne CAI ysteem beïnvloed wordt, zal men het Abonnee Overname Punt uitvoeren met een galvanische scheiding. Dit houdt in dat zowel de buiten- als de binnengeleider in de aanvoerkabel van elkaar gescheiden zijn"

bijv:



Neem voor kabel bijv. de Hirschmann Koka 779 (75 Ohm).

EJ

Quote from: papaleo on May 31, 2011, 12:36:01
Ok,dus goede (50ohm)? kabel en goede connectoren verminderen mijn snelheid dus niet...mooi. ;)

En wat betekend de afk. AOP ?
75 ohm! Tv kabel hoort al heel lang 75 ohm te zijn.

papaleo

Duidelijk,dan ga ik er eerst werk van maken om de kwaliteits spullen in huis te halen...thx.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

Ik zou altijd het modem op de plek waar de kabel het huis binnenkomt zetten. Met ethernet kun je beter 10 tallen meters maken zonder enig verlies tot je router. Met coax niet zonder versterking, en dat wil je net niet voor je modem. Na je router kun je weer verder.

Ik heb zelf modem + router in de meterkast, en vanuit daar naar de meeste ruimtes CAT5E.

papaleo

Quote from: Teejoo on June  1, 2011, 22:55:49
Ik zou altijd het modem op de plek waar de kabel het huis binnenkomt zetten. Met ethernet kun je beter 10 tallen meters maken zonder enig verlies tot je router. Met coax niet zonder versterking, en dat wil je net niet voor je modem. Na je router kun je weer verder.

Ik heb zelf modem + router in de meterkast, en vanuit daar naar de meeste ruimtes CAT5E.

Zo had ik het,destijds ook begrepen van de installateur van Ziggo,maar wist het niet meer zeker...vandaar dat ik de vraag hier neer gelegd heb.

Dan ga ik èn betere kabels en connectoren gebruiken,èn ik zal het modem toch maar zo dicht mogelijk bij het AOP gaan zetten  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jowi

Quote from: papaleo on June  2, 2011, 20:00:27
Dan ga ik èn betere kabels en connectoren gebruiken,èn ik zal het modem toch maar zo dicht mogelijk bij het AOP gaan zetten  ;)
Zo doe ik het inmiddels ook. In de meterkast, bij de AOP dus, staan nu de modem, de router en de switch, en van daaruit gaan via patch panels alle netwerkkabels het huis door :) het lijkt wel een professionele serverruimte daar , alleen de airco mist nog :) ook is er al ruimte gemaakt om een (paar!) NAS-jes neer te kunnen zetten...

twani

In mijn installatiepakket van Ziggo werd expliciet gemeldt dat  het modem zo dicht als mogelijk bij het SOP moet worden geplaatst ;)

NewHT

Kwam dit oude topic tegen...

Ben vanaf volgende week over op Ziggo Alles in één Extra (150MB down 15 up). Nu zit bij mij het AOP in de woonkamer en heb ik juist alles (Airport Extreme, Switch, NAS, Woonveilig Unit) in de meterkast zitten met CAT5e bekabeling naar alle computers, HT en een Airport Express in de woonkamer.

Mijn wens is eigenlijk om de bestaande infrastructuur (inclusief de Routerfunctie van de Apple) te blijven gebruiken en de Modem in de meterkast te hebben. Dan zit ik dus een meter of 13-15 ondergronds van het AOP naar de Meterkast. Hiervoor zou ik dan goede Hirschman 75 Ohm kabel gebruiken en een versterker. Tevens splits ik het Digitale TV signaal bij het AOP wel af richting HT (max 4 meter) en vervang ik het oude AOP met goede nieuwe.

Mijn vraag:
Wetende dat dit niet 'aanbevolen' wordt, zou dit niet gewoon toch goed werken? Waarom eventueel niet? Kost dat dan snelheid, bandbreedte, stabiliteit?




papaleo

#13
Dat gaat zeker uitmaken wat betreft je snelheid.
Ik heb dit zelf hier bij mij thuis ervaren en uitgeprobeerd,ik had de Ziggo modem ongeveer 7 meter van af het AOP punt staan en moest zo'n 30 a 40% aan snelheid inleveren,en ik had ook een goeie kwaliteit Hirschman kabel er aan hangen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Nahpets

Glasvezelmodem in de meterkast -> daarna alles via UTP -> geen enkel probleem, 300+ Mbps up en down
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Siddartha

heb ongeveer 7 meter tussen AOP en modem zitten.. geeft weinig problemen maar toen ik eens wel een issue had zei de monteur dat het probleem waarschijnlijk lag aan de afstand... hij heeft er een on ander filtertje tussen gezet waarna ik geen problemen meer had.

Heb nooit een speedtest gedaan met direct bij AOP en 7m er vandaan maar heb geen snelhiedsissues.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

W.Otter

ik gebruik sinds kort een echobox (multimedia over coax) hierbij hangt mijn router/modem gewoon in de meterkast net als de MoCa-adapter. Deze verstuurt een tv én internet signaal over de bestaande coax kabels en met behulp van een extra adapter converteer je dit op de plek waar de coax weer uit de muur komt weer naar tv en internet. dit gaat over lengtes van 10 tot 15 meter en daarbij haal ik nog steeds een (stream)snelheid van 176mbit/s en een optimale download snelheid zoals aangegeven door Ziggo.

de echoboxen versterken ook gelijk je coax signaal, wat mij betreft beter/makkelijker dan een extra UTPkabel over lange afstanden.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

NewHT

Quote from: papaleo on August 21, 2013, 12:13:41
Dat gaat zeker uitmaken wat betreft je snelheid.
Ik heb dit zelf hier bij mij thuis ervaren en uitgeprobeerd,ik had de Ziggo modem ongeveer 7 meter van af het AOP punt staan en moest zo'n 30 a 40% aan snelheid inleveren,en ik had ook een goeie kwaliteit Hirschman kabel er aan hangen.

Thx. Het kan dus, gezien de verschillende ervaringen hier, kennelijk ook verschillend uitpakken. Zou een versterker hier nog verschil hebben kunnen maken? (wordt aanbevolen vanaf 10m, welliswaar na het AOP).