Control 4

Started by Etiennevh, May 30, 2011, 22:23:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Etiennevh

Hallo allemaal,

Ik kwam per toeval Control 4 tegen, een bedrijf wat op domotica redelijk ver is als je het mij vraagt.

www.control4.com

Vooral de betaalde iPad app in combinatie met een Wifi ontvanger die tot 8 apparaten via de ir ingang kan aansturen spreekt mij erg aan.

Iemand ervaring met dit systeem? Of is het al lang bekend bij jullie, dan heb ik er overheen gelezen.

Commerciële link verwijderd.

De Demo app die gratis te downloaden is ziet er goed uit!!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Softpower

Over een maand zal ik ervaringen delen. Dan komt het binnen. Heb het werkend gezien en ben heel erg enthousiast. Iphone app is top. Alles is gewoon werkend te krijgen. Je kunt ook instellen dat er meerdere handelingen tegelijk moeten plaatsvinden. Dus bv als je thuiskomt dat je en de lampen aan doet en de screens omhoog met 1 druk op de kop. Ik heb een automatische poort en die kun je er ook mee bedienen. Simpele pulsen kunnen verwerkt worden. Ondersteunt ook ip-cams.

Daar ik nog geen ervaring heb kan ik niet zeggen hoe makkelijk het allemaal is. Maar als ik kijk naar de kosten om e.e.a te laten programmeren dan moet het niet zo moeilijk zijn.

Control4 lijkt me verder dan rti en anderen.. De ihpone/ipad app van rti moet nog uitkomen terwijl die van control4 al heel volwassen lijkt..

Maar goed voor mij geld eerst zien en dan geloven. Maar heb investering gedaan dus ga het straks ervaren.
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Etiennevh

Ik ben benieuwd wat je nou precies benodigd hebt om in ieder geval je HT goed te kunnen laten functioneren.. En wat het zo ongeveer kost? Mag ook via PM :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Softpower

De hc300 inclusief sr250 afstandsbediening en homesite device licentie kost 1600 euro. Dan zitten daar ook de apps voor iphone/ipad bij. Je kunt dan de bedieningssoftware op een hele partij verschillende apparaten installeren. 50 geloof ik.

Dan is er een basic mogelijkheid om zelf wat te doen. Je kunt helaas niet zelf nieuwe devices toevoegen. Dat schijnt de dealer alleen te kunnen. Maar goed.. Dat kunnen ze van afstand. Als je dan de rest zelf maar kunt. Ik begrijp uit het forum van control4 dat je met de simpele applicatie in ieder geval zelf wel wijzigingen kunt doorvoeren aan de gedraging van je devices. Zoek maar eens op programming control4.  :google:

Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Etiennevh

Ok. Maar als je nu alleen je iPad gebruikt, heb je toch geen sr250 afstandsbediening meer nodig? Heb je nog verschillende staffels in de Homesite device licentie? Bijvoorbeeld alleen Hifi, alleen licht enz..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

richardnl

Ook maar eens bekijken  ;D

Softpower

Ja die zijn er. Prijzen nket verhouding tot site licentie...
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

jaco

prijzen zijn wat moeilijk te vinden. Wel een 2009 prijslijst gevonden:

C4-SR250-Z-B System Remote Control, SR-250 $199.00
C4-HC300B-E-B Home Controller HC-300 $699.00

oudere units:
C4-TSWM7-EG-B POE & Wi-Fi Touch Screen - 7" Wall Mount $1,195.00
C4-TSTR7-EG-B POE & Wi-Fi Touch Screen - 7" Tabletop $1,299.00
C4-TSM7-G-B Wi-Fi Touch Screen - 7" Portable $1,499.00

software:
C4-CHE-XXX Composer Home Edition $149.00
C4-EI-13X Easy Importer $29.95


PKfotografie

moet me nog eens gaan verdiepen in de composer HE edition (geen idee wat je als user mag programmeren)
voor een basis installatie heb je voldoende aan een HC300C (hc300b is stuk trager )
verder wil krijg je bij de hc300 een normale AB (werkt wel zo fijn voor dagelijks gebruik) een ipad of iphone ziet er wel gelikter uit, maar werkt stukken minder prettig voor normaal tv kijk zappen)

wanneer alles werkt blijft het ook betrouwbaar werken is mijn ervaring. en uitbreidingen zijn redelijk makkelijk en snel te doen.


PKfotografie

Quote from: jaco on June  1, 2011, 10:43:35
prijzen zijn wat moeilijk te vinden. Wel een 2009 prijslijst gevonden:

C4-SR250-Z-B System Remote Control, SR-250 $199.00
C4-HC300B-E-B Home Controller HC-300 $699.00

oudere units:
C4-TSWM7-EG-B POE & Wi-Fi Touch Screen - 7" Wall Mount $1,195.00
C4-TSTR7-EG-B POE & Wi-Fi Touch Screen - 7" Tabletop $1,299.00
C4-TSM7-G-B Wi-Fi Touch Screen - 7" Portable $1,499.00

software:
C4-CHE-XXX Composer Home Edition $149.00
C4-EI-13X Easy Importer $29.95



bedragen in euro's liggen er redelijk naast.
verder de prijslijst van 2009 is onder tussen zo oud dat er 2 flinke software veranderingen geweest zijn, en daar is de apparatuur ook op aangepast


voor 1 ruimte met alleen audio video kun je met een hc300C en een sr250 leuk vooruit (een ipad / iphone app is wel fun maar dan echt niet nodig )

zelf heb ik nu 1 ruimte audio video, 2 ruimtes alleen audio, 10+ verlichting groepen draaien op een oude hc300 en dat gaat best ( is alleen een nieuwe versie software uit en als je al die functies ook wil benutten is de oude controller wat aan de zwakke kant )

de prijzen van de apparatuur zijn natuurlijk maar een klein deel (aangezien je niet alles zelf mag programmeren) dus.. neem contact op met een dealer. en vraag daar naar de kosten en mogelijkheden.  je mag mij ook mailen voor contact met een dealer van control4 (linkjes spammen is niet echt gewenst dacht ik)

C4

Hallo allemaal,

zoals Jaco al aangeeft kan met control4 bijna alles in huis aansturen.

alle geïntegreerde woningfuncties kunnen worden bedient vanaf aanraakschermen,
keypads, afstandsbedieningen, televisies en het internet.       

Wij zijn nu bijvoorbeeld bezig om een OLIVE O4HD aan te sluiten op hun control4 systeem.
(over IP, 2-weg communicatie) Alles wordt getoond op de Iphone/Ipad interface wanneer deze
bron is geselecteerd. Dat is maar een klein voorbeeldje van wat met control4 mogelijk is.

Prijzen zijn inderdaad lastig te vinden maar dat komt omdat de hardware niet het enige is waarvoor
je betaald. Zoals met de meeste domotica systemen is programmatie wellicht nog belangrijker dan
de hardware. Hierin ligt een belangrijke rol voor de dealer. Laat je goed informeren naar de mogelijkheden.
Je zult versteld staan maar er zijn ook beperkingen. (ik heb ze echter nog niet kunnen vinden)

Inspiratie opdoen? Kom eens op bezoek in onze Demowoning!

Groet,

Esai
(C4 Programmeur)

Softpower

@c4 oei dat klinkt gevaarlijk explosief :)

Er zijn een hoop mensen die graag zelf het programmeer werk doen (en dat ook kunnen of willen uitzoeken). Het is dan jammer dat dat niet mogelijk is.

Ik laat het zelf installeren maar zou graag de mogelijkheid hebben om als er nieuwe zaken zijn of toch veranderingen moeten komen dat eerst zelf op te lossen. Ik zeg backup maken van programma en dan zelf de vrijheid hebben om zaken te veranderen. Ik vind het zelfs raar dat je om zelf kleine aanpassingen te doen je een programma moet kopen waarmee je dan nog niet eens alle vrijheid hebt.

Maar goed ik heb er voor gekozen om het te laten doen omdat ik er gewoon weg de tijd niet voor heb. Je moet prioriteiten stllen. Ik zou als fabrikant het vrij laten. Het overgrote deel van de klanten laat het doen om gemaksredenen en dat ze willen dat het werkt. Ze willen niet weten hoe, wat en waarom. Voor die klanten die het juist wel graag willen laat je het vrij.

Daarnaast zitten er bij mij nog wat complexe zaken in als poort-aansturing icm ip-cam en triggering als er aangebeld wordt.
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

jaco

Quote from: C4 on June 15, 2011, 01:47:26
Prijzen zijn inderdaad lastig te vinden maar dat komt omdat de hardware niet het enige is waarvoor
je betaald. Zoals met de meeste domotica systemen is programmatie wellicht nog belangrijker dan
de hardware. Hierin ligt een belangrijke rol voor de dealer. Laat je goed informeren naar de mogelijkheden.
Je zult versteld staan maar er zijn ook beperkingen. (ik heb ze echter nog niet kunnen vinden)

Inspiratie opdoen? Kom eens op bezoek in onze Demowoning!

Groet,

Esai
(C4 Programmeur)
Is dit niet een deel van het 'probleem' ?
Mensen zijn een programmeerbare remote van 200-800 euro gewend, die ze zelf kunnen programmeren door IR te leren.

Dit soort oplossingen zijn veel mooier, maar daardoor ook duurder.
Waar ik het probleem zie is dat als je een device hebt wat een dealer niet kent je waarschijnlijk niet echt een goed werkende oplossing krijgt. Moet je dan je apparaat aan de dealer gaan geven zo dat deze kan gaan proberen om een stuk code er voor te schrijven ?

Ik heb helaas weinig vertrouwen in dealers voor wat betreft programmeren. Meestal hebben ze geen programmeer achtergrond, en is het hobby werk.
Ik heb ooit in de advanced pronto training gezeten met custom installers. Toen ik wat vroeg over 2 weg management via RS-232 werd aangegeven dat dat buiten de scope van de training was. Er zullen er wel wat gezeten hebben die het konden maken denk ik.

Uiteindelijk zelf maar opgezet (idee geleend vanuit een game voorbeeld) en doorgegeven aan mensen hier op het forum, ik zie meer in open source oplossingen..

PKfotografie

zijn we nu Control4 en pronto met elkaar aan het vergelijken?

met Control4 is veel meer mogelijk. omdat er meer mogelijk is is het wel handig als de basis goed opgezet word.
om te kunnen "garanderen" dat een control4 systeem goed werkt/ gaat werken, moet dit geprogrammeerd worden door iemand met verstand van zaken.

dat je bij een pronto training met mensen zit waar je niet echt veel vertrouwen in hebt is begrijpelijk. maar je mag er van uit gaan dat de mensen die een control4 cursus gedaan hebben wel wat meer verstand van zaken hebben. het bedrijf waar ik bij werk heeft momenteel 1 persoon die de cursus gedaan heeft. deze heeft naast jullie geliefde pronto, ook de kennis van bv. crestron en amx programmatie.
control4 is ook niet een merk wat je bij de mediamarkt gaat halen.

natuurlijk willen jullie (op dit forum dan) graag een hoop zelf doen en aanpassen wanneer nodig.
het is ook met composer HE goed tedoen om wat aan te passen.
zolang de installatie fysiek het zelfde blijft kun je programmeren wat je wil.
alleen de componenten toevoegen (plus hun driver) en verbindingen leggen in de software tussen de apparaten en audio / video endpoint's is iets wat een dealer moet doen.
dit is echter ook op afstand mogelijk. dus als je zeker bent van je eigen kennis kun je zelf alles aansluiten en dan je dealer bellen om even een driver er bij te zetten en wat verbindingen te maken in de software. (ik weet alleen niet hoeveel dealers daar echt op zitten te wachten aangezien als het niet werkt, of slecht werkt en ze zouden op locatie moeten komen om het probleem op te lossen, het moeilijk is om dat te kunnen factureren. )

wat je als gebruiker kan en mag is acties knopen aan events, dus bv. als iemand de voordeur opmaakt, verlichting aan op een bepaald percentage, muziek aan op een bepaald volume, de tv aan op een bepaalde zender, een mailtje met een webcam foto van de voordeur van het moment van openmaken naar een gekozen mail account.
wat je niet kan is, de logische bindings aanpassen. dit voorkomt dat mensen de controle connecties door de war schoppen.

onbekende apparaten bij control4.
voor veel apparaten zijn er drivers beschikbaar. waar niet dan moeten ze gemaakt worden. alles kan, maar niet alles kan voor een schappelijke prijs.
een driver voor een speler die alleen IR aan kan is makkelijk te maken.
1weg driver rs232 is iets meer werk maar als de codes beschikbaar zijn is dat erg goed tedoen.
2weg rs232 of ip drivers kunnen ook geschreven worden alleen heb je dan een programmeur nodig die LUA kan schrijven. (mijn kennis is daar niet toereikend voor)
al kan je dealer dit niet, dan kan die vraag altijd gesteld worden aan het hoofdkantoor van control4 en dan schrijven zij het. (hangt alleen een heel ander prijskaartje aan)

hopelijk een beetje een duidelijk antwoord. bij vragen hoor ik het wel (nee ben geen programmeur, kan wel configureren binnen composer)

ga nu weer verder stoeien ben opzoek naar nog een aantal streams om mijn internet radio volledig te maken ben alleen bang dat de laatste zenders die ik zoek geen mp3 stream hebben.....

(ben met de nieuwe update aan het spelen 2.1 )


jaco

#14
Wellicht is het vergelijken met een pronto niet helemaal eerlijk. Maar veel van de mensen hier zullen dat wel doen.
Ik kan 2 weg  RS-232 voor een device in 1 uur maken voor een pronto denk ik. Dat is dan de basis die input en output afhandeld. Daarna komt het grootste werk om de data zinvol te gebruiken.

Moet ik dit vergelijken wat bij contorl 4 voorbereid wordt?

PKfotografie

Quote from: jaco on June 18, 2011, 08:42:33
Wellicht is het vergelijke. Met een pronto niet helemaal eerlijk. Maar veel van de mensen hier zullen dat wel doen.
Ik kan 2 weg  RS-232 voor een device in 1 uur maken voor een pronto denk ik. Dat is dan de basis die input en output afhandeld. Daarna komt het grootste werk om de data zinvol te gebruiken.

Moet ik dit vergelijken wat bij contorl 4 voorbereid wordt?

Iets meer.

Alles wat zinvol is,
Alles wat je extra wil kun je zelf.
Als je dus bv. Watch tv doet, gaat je tv aan, de amp aan, de tunerbox gaat aan, alles op de juiste input.
Als je wil dat er meer gebeurt kun je dat zelf. Dus bv. Na 20:00 als je op watch tv drukt dat de lampen dimmen naar 50% en de gordijnen dicht gaan.


jaco

Ik bedoel meer dat ik in een pronto een functie heb die iets naar een seriele interface stuurt.
Een andere funtie leest domweg uit wat er binnenkomt op de seriele interface.

Alles wat je dan verder moet coderen is een analyse van wat er terug gekoppeld wordt.
Dus met if-then-else sturcturen of een case, en als het een wat moeilijkere communicatie is wat goochelen met strings.

C4

Ik lees met genoegen deze threat. Wij programmeren al een paar jaar voor Control4 en andere producenten, voornamelijk voor hotels, B&B's en andere zakelijke klanten en die hebben hele andere vraagstukken dan hier gesteld worden.
Erg leerzaam moet ik zeggen. (vanuit de programmatiehoek).

Jaco: Spijtig om te horen dat je kennis hebt gemaakt met dealers die niet aan je volwachtingen hebben voldaan. Zoals ik al eerder aangaf heb je met Control4 inderdaad een afhankelijkheid met je dealer.
Ik kan mij voorstellen dat er veel mensen zijn die zelf aan de slag willen gaan met het product wat ze gekocht hebben. Helaas hebben de meeste fabrikanten daar andere ideeen over. (Control4, AMX, Crestron, Gira enz.)
Al moet ik zeggen dat vooral wij (lees NL) graag zelf de regie en controle willen houden. In de US (waar C4 vandaan komt) zijn ze meer gewend aan het idee dat je een product koopt met daaraan gekoppeld een
'service provider'. Ik merk dat sinds de introducering van C4 in europa steeds meer vragen worden gesteld over een functie die meer onafhankelijkheid bied. Dealers kunnen hier helaas weinig aan veranderen vanwege de constructie waarop
licenties voor de benodigde software worden uitgereikt. Licenties waarin alle mogelijkheden worden vrijgegeven worden vanuit de 'fabrikant/C4' alleen maar gekopppeld aan gelicenceerde dealers en die kunnen niet doorgezet worden
aan particulieren. Jammer en teglijkertijd begrijpelijk.

Beste alternatief: Composer HE. Daar kun je alles mee behalve 'nieuwe' apparaten toevoegen aan de bestaande configuratie.

Zoals PKfotografie al zegt: We moeten geen appels met peren vergelijken. In verhouding met andere fabrikanten bied C4 een hele hoop functionaliteit voor een zeer betaalbare prijs. Echter alles heeft z'n voor en
nadelen. Crestron /AMX bijvoorbeeld kunnen praktisch gezien wellicht wat meer dan C4 (voor de particulier echter verwaarloosbaar) maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan. Wat betreft pronto: Einde verhaal,
Philips heeft daar vorig jaar de sterker eruit getrokken. Wat mijn klanten kiezen als alternatief: C4. Waarom?? Prijs/kwaliteit verhouding. C4 levert alles wat pronto kan en meer.

Wij hebben sinds een jaar nu ook de particulieren markt in onze portefeuille. Veel van onze klanten beginnen met een afstandsbediening voor alle audio/video apparatuur. (goeie handel die HD receivers!) Dan komen de lichtschakelaren, alarm, gordijnen, een extra audio-zone, de zonwering buiten, de verwarming etc.. Soms komen er zelfs wensen voorbij waar ik versteld van sta en die we niet eens waar kunnen maken nadat we de besbetreffende fabrikanten hebben gebeld voor meer informatie.

Zoals met alles... Laat je goed informeren! Dat voorkomt een hoop frustratie achteraf.

C4 progammeur


jaco

Inderdaad het pronto verhaal is over. Dat is wel jammer omdat het een redelijk open systeem is.

Zolang mijn pronto het nog goed doet blijf ik die maar gebruiken, en dan kijk ik tegen die tijd wel wat mogelijk is.
Ik denk niet dat ik van een dealer afhankelijk wil zijn om een device toe te voegen. Vooral de kosten zullen me tegenstaan denk ik.. (want wat het kost is onduidelijk)

PKfotografie

er zal vast wel een mogelijkheid zijn om aan prijzen te komen.  dat is alleen maar navraag doen bij een leverancier,

heb even composer-HE op mijn pc gezet, (had eigenlijk verwacht dat het beknopter zou zijn)
even 2 screens van wat je wel kan/mag met de software die ze (kunnen) leveren.




Etiennevh

Betekent het dat je met die composer als het ware ook macro's kunt maken, zoals ik het lees?

Dat zou wel heel gaaf zijn! Enne.. hoe werkt zoiets op iPad / iPhone t.o.v. Control 4?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

PKfotografie

Quote from: Etiennevh on June 22, 2011, 21:52:27
Betekent het dat je met die composer als het ware ook macro's kunt maken, zoals ik het lees?

Dat zou wel heel gaaf zijn! Enne.. hoe werkt zoiets op iPad / iPhone t.o.v. Control 4?

met composer HE kun je IDD macro's maken.

en om het werkend te krijgen op Iphone, Ipad, PC. hoef je niet echt veel te doen. alleen op het systeem aanmelden (wel licentie voor nodig)
er zit een tapje media aan de linker kant, hier kun je alle tv, en radiozenders toevoegen. en de coverart daarvoor. bij muziek en films kan hij het meeste zelf vinden. zo niet kun je het er handmatig bij zetten.

C4

Yep, je kunt met Composer macro's aanmaken. Op device niveau, op kamer niveau (zoals eerder getoond)
en in de driver van een apparaat (door dealer)

Wat een eindgebruiker niet kan: bewerking doen in System Design.

Let op de integratie met Sonos & XMBC ;)

(censuur op namen)


PKfotografie

linkje met ipad apllicatie
MyHome

Etiennevh

Quote from: PKfotografie on June 22, 2011, 22:01:32
met composer HE kun je IDD macro's maken.

en om het werkend te krijgen op Iphone, Ipad, PC. hoef je niet echt veel te doen. alleen op het systeem aanmelden (wel licentie voor nodig)
er zit een tapje media aan de linker kant, hier kun je alle tv, en radiozenders toevoegen. en de coverart daarvoor. bij muziek en films kan hij het meeste zelf vinden. zo niet kun je het er handmatig bij zetten.

Buiten de licentie om, hoe krijg je uiteindelijk het voor elkaar dat je iPhone communiceert met je apparaten? Er moet toch een kastje ofzo zijn die je aanstuurt met welke app dan ook?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto