Abre Los Ojos (Vanilla Sky is hier remake van)

Started by garmtz, January 22, 2002, 07:13:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

garmtz

Ik heb 2 dagen terug deze DVD gekeken, die op het Nederlandse Filmfreak label uit is gekomen (regio 2 dus).

Deze film is het origineel van de binnenkort uit te komen remake "Vanilla Sky" met Penelope Cruz en Tom Cruise. Ook in Abre Lo Ojos speelt Penelope Cruz een van de hoofdrollen.

Voor een goede synopsis verwijs ik voor het gemak even naar IMDB: http://us.imdb.com/Title?0125659

In het kort gaat het verhaal over de womanizer Cesar, die verliefd wordt op het droommeisje (Sophia) van zijn beste vriend Pelayo. Zijn huidige vriendin Nuria is hier niet zo blij mee en crasht de auto waarin hij en Nuria zitten de morgen nadat Cesar met Sophia naar huis is gegaan tegen een muur. Door het ongeluk is het gezicht van Cesar zwaar verminkt en is hij niet meer de vrouwenversierder die hij was. Op een avond gaat hij uit met Sophia en Pelayo en valt op straat in slaap na een zware nacht. Als hij wakker wordt lijken al zijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen: Sophia houdt van hem en er is een methode ontwikkeld die zijn gezicht volledig kan herstellen. Echter, hij loopt daarna tegen problemen op die hij niet had kunnen dromen...

Abre Los Ojos is een zeer goed gemaakte indepent film, met goed helder spel en een zeer goed plot (en af en toe een schrikmoment). Ik heb de remake nog niet gezien, maar kan me niet voorstellen dat de nieuwe versie ook maar in de buurt komt van (de sfeer van) het origineel (zoals zo vaak bij Hollywood remakes).

De geluidskwaliteit is goed te noemen, hoewel de film zelf niet echt effect gedreven is. Er is naast een Dolby Digital 5.1 zelfs een DTS soundtrack voorhanden. De film is Ned. ondertiteld (niet vast in het beeld, maar te kiezen).

Het beeld is helaas niet anamorphic, maar toch zeer goed, met goed zwart, mooie scherpte en prima kleuren. Beeldruis en EE zijn amper aanwezig. Ik had niet zo'n goede kwaliteit verwacht eigenlijk!

Dit is absoluut een aanrader voor de independent fans!

cinepaulis

#1
Ben benieuwd!

Overigens had ik het gevoel bij de trailer van Vanilla Sky dat het ook erg verdacht veel leek op Fatal Attraction met Michael Douglas en Glenn Close. En volgens mij was die ook weer gebaseerd op een oudere (franse?) film.

Hollywood blinkt op dit moment niet echt in originaliteit heb ik zo het idee. (om over de bioscoop re-release van E.T. nog maar te zwijgen  ??? )

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

FrankL

#2
Ik zie dat er op R1 van Artisan een anamorphic versie is, met engelse ondertiteling:

http://www.dvdmon.com/indexnew.cfm?varArea=videoreview&keySubTypeID=9999&keyReviewID=530
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

garmtz

#3
Zul je altijd zien... *zucht*

FrankL

#4
Ik heb gisteren Vanilla Sky gezien. Voor iemand zoals ik die Abre los ojos niet gezien heeft is het een prima film. Wat mij betreft een aanrader.

Ik ben nu wel zeer benieuwd naar Abre los ojos!
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

garmtz

#5
En ik ben benieuwd naar Vanilla Sky... :) (alhoewel... ;))

Stevie

#6
Ik heb de amerikaanse, en inderdaad hij IS anamorphic. Maar, GEEN DTS track. Das dan wel weer jammer. Wint de reg2 deze keer? Overigens is zowel beeld als geluid heel behoorlijk hoor.

Wereldfilm trouwens. Heb van een filmvriend horen zeggen dat deze veel beter is dan vanilla sky...

Ik ben ook erg benieuwd naar Thesis (van dezelfde maker). Heb hem al ruim een maand in het folie klaarliggen  :-X

Steef
.signature: file not found

garmtz

#7
Ik heb Vanilla Sky niet gezien, maar weet vrij zeker dat Abre Los Ojos beter is. Ik heb trouwens liever een anamorphic transfer dan DTS geluid...

FrankL

#8
Ik zal AlO binnenkort eens bekijken, dan kan ik vertellen welke ik beter vond.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Dat binnenkort werd dus vanavond.
Het is nu al weer een paar maanden geleden, dus vergelijken is misschien niet helemaal betrouwbaar...

Voor mijn gevoel doen de 2 films niet voor elkaar onder. Het is zeker niet zo dat de remake duidelijk inferieur is, zoals zovaak.
Het script is wel nagenoeg identiek, dus ik denk dat de film die je als 2e ziet ietwat tegenvalt, omdat dit m.i. typisch een film is de de eerste keer de meeste impact maakt.

In mijn herinnering vond ik het positief dat Vanilla Sky het laatste stuk niet zo overdreven duidelijk maakte. Dit had ik bij Abre los Ojos niet: daar wat behoorlijk wat uitgelegd. Misschien herinner ik het me verkeerd, maar ik denk dat ik wat dit betreft Vanilla Sky wat sterker vind.

De beeldkwaliteit van de 'filmfreaks' versie was inderdaad niet slecht. Behoorlijk filmisch beeld, misschien ietwat weinig detail.
Jammer dat er geen Spaanse ondertiteling bij zit. Dan had ik mijn spaans wat kunnen oefenen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Marco

Tip voor degenen uit Rotterdam en omgeving: vanavond draait Abre los Ojos bij de pleinbioscoop in het Museumpark.
Dus neem je eigen stoel mee en ga genieten (en natuurlijk is het gratis :D)
 
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

Batman

Hoi,

'Abre los ojos' is IMO en betere film dan Vanilla Sky.
Vanilla sky is zonder twijfel de betere DVD (ik heb ze beide in R1. Off-topic: ik koop uit principe geen R2's.) Ik vind 'Abre los ojos' trouwens ook een betere film dan 'The Others' (ook van AmenĂ¡bar.)

'Abre los ojos' is rauwer, benauwder, spannender...ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Het 'voelt' anders aan. 'Vanilla Sky' is gladder en toegankelijker (ik ben een liefhebber van Cameron Crowe films, BTW.) De verschillen in het verhaal zijn minimaal, maar wel aanwezig. Dit kan ook komen door Tom Cruise...Johnny Depp had de rol moeten hebben.

Ik moet tevens de kanttekening plaatsen dat ik meertalig ben opgegroeid (Spaans, Engels, Nederlands...geen woord Duits.) Ik heb beide films gezien zonder ondertiteling en verwacht dat ondertiteling de belevenis van 'Abre los ojos' negatief beinvloed.


De R1 versie was (is?) trouwens rond de 12 US$.

Groet,

Michel.
...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...

Grindtegel

Het verschil is dat Arbre Los Ojos inderdaad ruwer is, minder "mooi" (let op; niet beter)

Een ander groot verschil is dat Penelope Cruz in Arbe er 10 keer mooier uitziet dan in Vanilla.

Als ik moet kiezen dan zou ik voor de spaanse originele uivoering gaan. (nee, niet omdat P. Cruz mooier is ;) )
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

FrankL

Quote from: Batman on August 19, 2002, 14:06:09Ik heb beide films gezien zonder ondertiteling en verwacht dat ondertiteling de belevenis van 'Abre los ojos' negatief beinvloed.
Dat ben ik met je eens. Ook al vind ik ondertiteling geen belemmering om van een film te genieten, het continu naar beneden moeten kijken leidt helaas wel van de film af.

Ik heb het er vandaag nog met een collega over gehad die Vanilla Sky vorige week gezien heeft. Hij was het met me eens dat er in Vanilla Sky prettig weinig werd uitgelegd. Ben jij het er ook mee eens dat wat het eind betreft VS de intelligentie van de kijker wat serieuzer neemt dan AlO?

Welke film heb je het eerst gezien?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Quote from: Grindtegel on August 19, 2002, 14:52:58Een ander groot verschil is dat Penelope Cruz in Arbe er 10 keer mooier uitziet dan in Vanilla.
Dan weet ik niet meer. Ik weet wel dat ze ontzettend mooi is in Abre los Ojos :-*

Daarentegen vind ik de rol van Cameron Diaz wat sterker dan van haar spaanse tegenhanger. (Maar zoals ik al schreef, er zitten wel maanden tussen de 2 kijkervaringen, dus dat kan bedrieglijk zijn)
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Marco

Gisteren Abre los Ojos gezien (geweldig leuke ervaring trouwens, zo'n pleinbioscoop).
En inderdaad was mij ook opgevallen dat Cameron Diaz net een wat betere 'evil-woman' was. (en een heel stuk knapper :))
Verder kan ik nou niet echt zeggen dat een van beide versies duidelijk beter was. ALO is wat rauwer en Vanilla Sky iets gepolijster. Dat zal met budget en Hollywoodnormen te maken hebben denk ik. En bij ALO werd bij het einde echt niet veel meer uitgelegd hoor, dat valt wel mee.

Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

Batman

Quote from: FrankL on August 19, 2002, 17:19:39
Quote from: Batman on August 19, 2002, 14:06:09Ik heb beide films gezien zonder ondertiteling en verwacht dat ondertiteling de belevenis van 'Abre los ojos' negatief beinvloed.
Dat ben ik met je eens. Ook al vind ik ondertiteling geen belemmering om van een film te genieten, het continu naar beneden moeten kijken leidt helaas wel van de film af.

Ik heb het er vandaag nog met een collega over gehad die Vanilla Sky vorige week gezien heeft. Hij was het met me eens dat er in Vanilla Sky prettig weinig werd uitgelegd. Ben jij het er ook mee eens dat wat het eind betreft VS de intelligentie van de kijker wat serieuzer neemt dan AlO?

Welke film heb je het eerst gezien?

Ik heb ALO eerst gezien, maar heb met een 'open
mind' naar VS zitten kijken. Ergens vond ik het jammer
dat het verhaal grotendeels letterlijk is overgenomen.
Ik had liever een variatie op het thema gehad. :-)
Ik had wel het idee dat het moment van de 'switch' in
de twee films niet op hetzelfde punt ligt (in ALO is er
eerder in de film een scene met de masker ...dacht ik.)
Ik zal ALO nog eens kijken (het is alweer een paar
 maanden geleden.)

Aan het einde van VS wordt (ook) heel erg duidelijk uitgelegd wat aan de hand is. Maar geen van de twee
films is een belediging voor de kijker en zijn beide
aanraders. Vooral de soundtrack van VS is erg
goed...Cameron Crowe natuurlijk :-)

Groet,

Michel.
...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...