Black Swan

Started by Gaeje, May 29, 2011, 12:08:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaeje

Gisteren Black Swan gezien... wat een topfilm alweer.
Het eerste uur weet je niet goed wat voor iets je nu eigenlijk aan het kijken bent, alleen dat het ijzersterk gespeeld wordt, maar dan het tweede uur wordt je echt mee de ondergang in gesleurd.
Prachtige vertolking van Natalie Portman, en de actrice die haar moeder speelt. Daar alleen al voor een aanrader.

Camerastijl a la the wrestler, 16mm dus noisy, maar stoorde mij hier niet aan. De stijl dient het verhaal volledig. aan de subway scènes heb ik me wel weer geërgerd daarentegen, maar dat is een ander verhaal.

Aanrader!

Aronofsky blijft scoren voor mij. (i.t.t velen was ik wel nog redelijk gek van The Fountain)

gerard1

Toevallig ook gister gezien, hele mooie film.
Alleen jammer dat er geen twist ofzo inzit, vanaf het begin is het eigenlijk wel duidelijk.
Nu ben ik de hele film maar aan het denken geweest, zal toch niet zo simpel wezen.dus wel  :devil:
Maar wel geweldig geacteerd, geen moment verveeld.

J.A.F._Doorhof

Eerste film in jaren die we na 45 minuten uitgezet hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 29, 2011, 14:30:45
Eerste film in jaren die we na 45 minuten uitgezet hebben.
:o Wat krijgen we nou?

Ik vind het een prachtige film!

@Gaeje:
Vond je die DSLR shots echt opvallen?
Ik heb Black Swan in de bios (35mm) gezien het integreerde prima met het Super16 materiaal. (men heeft uiteraard grain toegevoegd)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

-chiel-

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 29, 2011, 14:30:45
Eerste film in jaren die we na 45 minuten uitgezet hebben.
Misschien net te vroeg, want zoals TS al aangaf, "pakt" de film je in de 2e helft pas.

celerontje

Trouwens, van
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.
heb dagenlang koppijn overgehouden...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 29, 2011, 14:30:45
Eerste film in jaren die we na 45 minuten uitgezet hebben.
dat is bijzonder jammer. het is inderdaad precies wat op zoek naar zichzelf het eerste uur, maar ik heb
toch geen enkel moment getwijfeld om hem af te zetten...

Het personage van Portman maakt een fantastische evolutie door, en dat is toch wel de moeite op het einde. Net wat veel films van vandaag mankeren, personages blijven vaak gewoon statisch...

Hoop dat je'm nog eens herneemt, al zal het niet hetzelfde zijn, want je bent toch uit de sfeer van de film. (en als je het al afgezet hebt, neem ik aan dat je niet nog eens het eerste deel zal herzien)

Qua twist... ik miste dat niet echt, niet alles moet je continue op het verkeerde been zetten, vind ik. Dit is voor mij niet het soort film dat het moet hebben van z'n twists en turns.

@ Celerontje:
ja toch wel, ik zag van bij het eerste beeld dat het 16mm (met die korrel) dus mijn interesse was zowieso gewekt. waarom nu nog op 16 draaien, en zeker voor zulk een grote film. (hoewel dat relatief is, met 13mln dollar budget)
er zitten redelijk wat subway scenes in, het was mij niet zozeer opgevallen IN de subway, maar wel de scenes die erop volgen. Er komt ineens zoveel textuur terug. De 5 of 7D beelden oogden wat platgeslagen, en als je erop gaat letten: de grain ligt erbovenop, daar waar bij de 16mm je beeld eigenlijk voortkomt uit de grain (bij gebrek aan betere uitleg)

ik vind het geen goed idee om te mengen

celerontje

Het zal ongetwijfeld op Blu-ray meer opvallen dan op film, aangezien 35mm prints digitale ''artefacts'' behoorlijk kunnen verdoezelen. (ik kan het weten, ik heb zelfs een keer een film die met een allergoedkoopste miniDV camcorders is gedraaid op 35mm gezien.)

Met heeft in de Subway met een DSLR gedraaid, zodat men daar zonder toestemming onopgemerkt kon filmen en doen alsof men met een fotocamera bezig was.
Ideaal is het niet, uiteraard!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

ach ja, het heeft niet m'n hele filmbeleving verknald. Maar ik kijk natuurlijk kritischer dan de meeste mensen vermoed ik.

Xstream

Prachtige film. Toch zeker 1 van de beste films van 2010, nu ik er over nadenk zou ik geen concurrent kunnen noemen.
Aranofsky blijft toch koning van het witte doek. Elke keer weet hij weer een pareltje te produceren zonder zich al teveel aan te trekken van hoe 't "hoort" in Hollywood.
Ik kijk uit naar z'n volgende :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Gaeje

@frank: waarom heb je'm eigenlijk uitgezet? kan me voorstellen dat het niet meteen je ding was, maar was het zo'n opgave om hem uit te kijken?

J.A.F._Doorhof

Op dat moment wel.
Ging eraan beginnen omdat er gezegd werd dat het een goede thriller was, kwam bij mij teveel uit op een te vaag en te zweverig concept.
Mooi filmwerk maar voor mij dodelijk saai, sorry.

En dat gebeurt echt zelden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Xstream

Mja, die neiging heeft Aranofsky wel vaker. Eerst een soort concept / uitdieping van karakters, en dan met een bepaald doel ergens naartoe (al zijn er films waar het veel zweveriger is dan deze).
Ik snap wel wat je bedoelt met de 1e 45 min a uur. Dat is inderdaad nog zonder al teveel kaders en richting, behalve dan gewoon een weergave van Natalie haar rol en waarom ze beland in de situatie van het 2e deel van de film.
Toch maakt dat de film zo sterk. Dus zonde dat je niet nog even doorgezet hebt. Maarja, zulke dingen heb je weleens (gebeurt mij ook soms, doch zelden).
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

celerontje

#13
Quote from: Gaeje on May 29, 2011, 17:53:52
ach ja, het heeft niet m'n hele filmbeleving verknald. Maar ik kijk natuurlijk kritischer dan de meeste mensen vermoed ik.

Je praat er wel erg dramatisch over. Ja, je ziet verschil, het zij zo. Wat ik vele malen storender vind in films zijn slechte CGI effecten of ervaren DoP's die niet eens weten hoe je een RED moet belichten en de highlights compleet de zeik in laten gaan, terwijl iedereen met een beetje verstand ervan dat makkelijk had kunnen voorkomen.

Trouwens, vielen die DSLR shots jouw op omdat je het van tevoren wist (zoals ik) of dacht je opeens spontaan... Hé, dit shot is geen Super16?

@Frank: Geef de film nog een kans, echt!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Robbo

Ik kijk zelden dezelfde film 2x kort na elkaar.   Na Black Swan in de bios gezien te hebben, en helaas door kukkelende puber meisjes er niet helemaal in kon komen, maar wel bijzonder goed vond.  Heb ik hem nadat de BR enkele weken later uitkwam nog eens bekeken. 

Normaal komt ie dan onder aan de 'nog eens te zien' stapel te liggen, maar deze ging toch meteen bovenop.   


Voor mij, een van de weinige films dit jaar, die in de categorie 'zeer goed' valt.   Helaas wordt er de laatste tijd weinig meer geproduceerd wat echt de moeite waard is om te kijken.   Het aantal films wat ik na korte tijd voortijdig stopzet is de laatste tijd flink toegenomen.

bmateijsen

Quote from: Robbo on May 30, 2011, 10:44:27
Ik kijk zelden dezelfde film 2x kort na elkaar.   Na Black Swan in de bios gezien te hebben, en helaas door kukkelende puber meisjes er niet helemaal in kon komen, maar wel bijzonder goed vond.  Heb ik hem nadat de BR enkele weken later uitkwam nog eens bekeken. 

Normaal komt ie dan onder aan de 'nog eens te zien' stapel te liggen, maar deze ging toch meteen bovenop.   

Eens!

QuoteVoor mij, een van de weinige films dit jaar, die in de categorie 'zeer goed' valt.   Helaas wordt er de laatste tijd weinig meer geproduceerd wat echt de moeite waard is om te kijken.   Het aantal films wat ik na korte tijd voortijdig stopzet is de laatste tijd flink toegenomen.

Ik zet films bijna nooit af, maar na net Jonah hex voor 40 minuten te hebben gekeken, is dat de 1ste film sinds 3 jaar die ik echt af heb gezet.

Gaeje

Quote from: celerontje on May 30, 2011, 01:14:16
Je praat er wel erg dramatisch over.
ik zei toch dat het NIET heel mijn filmervaring verpest heeft? Das toch niet zo dramatisch dan

Quote
Trouwens, vielen die DSLR shots jouw op omdat je het van tevoren wist (zoals ik) of dacht je opeens spontaan... Hé, dit shot is geen Super16?

nee, ik wist het niet. ik wist ook niet dat hij op 16 was gedraaid, maar dat viel wel erg snel op. Daardoor ben ik heel hard op het beeld gaan letten (zeker in huidige tijden waarbij ik al 2 jaar geen 16mm meer gezien heb) (met het oog op: is het nu al dan niet beter dan RED en consoorten) Viel me gewoon op dat de subway scènes platte kak waren, en niet scherp. (maar ik heb achteraf gelezen dat Libatique zelf de focus heeft gedaan dus dat verklaart het al :-)

celerontje

The Hurt Locker niet gezien? Is ook op Super16 gedraaid. ;) (niet dat je die zo nodig hoeft te zien, die leden van de Academy hebben iets zitten roken of zo :D)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

ja die heb ik ook gezien. leuke film wel, en alleszins meer verdiende winnaar dan avatar, maar ik vind sowieso de oscars een hoop bullshit.

zag er ook heel mooi uit. woestijn + grain gaan best wel goed samen :-)

Gaeje

sowieso lijkt daar in de US de motivatie om op 16 te draaien meer voort te komen uit het feit dat ze op schouder draaien, dan wel om de look. Zowel Black Swan als hurt locker hadden behoorlijke beweeglijke cameravoering.
Terwijl je nu toch best mobiel 35mm camera's hebt ook. (ik denk aan de Aaton, en de arricam LT) Maar misschien mogen ze daar in de us niet op draaien van de jongens van panavision ;-)

celerontje

The Fighter (misschien wel een beetje vergelijkbaar qua stijl) is met de Aaton Penelope op 35mm 2-perf geschoten, dus dat had ook nog gekund. Eventueel had je op Expression stock kunnen filmen om het meer grainy te maken, zoals Children of Men ook heeft gedaan. (ik vind die film het perfecte voorbeeld van tegelijkertijd rauwheid en mooie beeldkwaliteit)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Mordante

Quote from: celerontje on May 29, 2011, 14:36:45
:o Wat krijgen we nou?

Ik vind het een prachtige film!

@Gaeje:
Vond je die DSLR shots echt opvallen?
Ik heb Black Swan in de bios (35mm) gezien het integreerde prima met het Super16 materiaal. (men heeft uiteraard grain toegevoegd)

DSLR, 16mm, 35mm, grain, artifects? waar hebben jullie het over?

quattronl

Quote from: Mordante on July  2, 2013, 09:37:25
DSLR, 16mm, 35mm, grain, artifects? waar hebben jullie het over?
Technische blabla, komt vaker voor op een forum waar men het wel eens over apparaatjes en specs heeft :D

Maar ok, bij termen als RED en DoP was ik 'm ook even kwijt.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

AbZ

Heb mij uitstekend vermaakt met deze film
en werd totaal niet afgeleid door de technische kant.