Setup Katwax. Luisteren?

Started by katwax, May 28, 2011, 21:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Quote from: chansig on April 21, 2021, 11:07:17
Mooi spul he ? Wij hebben het nu al een jaartje of 7 hangen en inmiddels ook in de serre. Een van de beste uitgave's overall. De rust in je ruimte neemt enorm toe. Zeker bij ons, want de ruimte was keihard.

Gr. Hans
Yep rust en stilte, alsof er een drukte wegvalt als je de ruimte in komt. Zei gisteren tegen mijn vrouw dat we misschien de keuken beter inneens ook hadden laten doen, maar weet niet of dat wel aan te raden is ivm stoom etc die vrij komt.

Waarom verhuis je dan naar de zolder met je spullen als je dit hebt in je woonkamer?

Quote from: papaleo on April 21, 2021, 12:23:53
Kwa looks  8)
Kwa acoustics  :music:
Super strak... :thumbs-up:
Thanks Leo, dat was alvast de bedoeling
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Quote from: katwax on April 21, 2021, 13:22:52
Waarom verhuis je dan naar de zolder met je spullen als je dit hebt in je woonkamer?


Omdat ik daar helemaal los kan gaan als het gaat om demping etc. Het plafond beneden was ook nodig omdat het plafond wat erin zat er niet uitzag.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: chansig on April 21, 2021, 13:34:11
Omdat ik daar helemaal los kan gaan als het gaat om demping etc. Het plafond beneden was ook nodig omdat het plafond wat erin zat er niet uitzag.

Gr. Hans
Snap ik, zover als jouw mag ik niet gaan in de woonkamer vrees ik en natuurlijk experimenteren zit er ook niet echt in.
Hier was plafond ook toe aan op zijn minst een likje verf, dus die kosten heb ik uitgespaard  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Hebben ze je nog schoonmaaktips gegeven ? Kan ik die ook overnemen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: chansig on April 21, 2021, 16:16:47
Hebben ze je nog schoonmaaktips gegeven ? Kan ik die ook overnemen. :D

Gr. Hans
Tuurlijk, niet vuilmaken  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Hier zijn het voornamelijk de vliegen die het eea vies maken.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: chansig on April 21, 2021, 19:43:38
Hier zijn het voornamelijk de vliegen die het eea vies maken.

Gr. Hans
Weet niet welk type je hebt, maar bij mij is het polyester en deze mag je gewoon afwassen.
Men moet toch nog komen om de indirecte verlichting verder in orde te brengen, ze hadden een fout onderdeel gekregen, zal het dan ook is vragen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Geert (gvc)

Quote from: katwax on April 22, 2021, 09:45:55
Weet niet welk type je hebt, maar bij mij is het polyester en deze mag je gewoon afwassen.
Dus nu nog een mooi nieuw plastic salon en je kan gewoon de spuit erop zetten 😜
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Quote from: Geert (gvc) on April 22, 2021, 09:48:01
Dus nu nog een mooi nieuw plastic salon en je kan gewoon de spuit erop zetten 😜
Hogedruk dan, alleen even enkele componenten afdekken :)
Ps leer kan ook tegen water, dus dat zit goed   ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Mooi geworden Katwax, strak!
Fijn dat de ruimte nu al een verbetering is qua rust, daar ga je heel veel plezier aan beleven.

Is je vrouw ook zo van de audio, dat ze het achter de luisterplek ook wil aanpakken?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Kempenaartjes

#560
Mooi! En waarschijnlijk functioneel  ;D

katwax

Quote from: brt on April 22, 2021, 15:07:09
Mooi geworden Katwax, strak!
Fijn dat de ruimte nu al een verbetering is qua rust, daar ga je heel veel plezier aan beleven.

Is je vrouw ook zo van de audio, dat ze het achter de luisterplek ook wil aanpakken?
Vrouw is niet tegen de audio, dat is mooi meegenomen.
Het zit zo ik ben al enkele jaren bezig over de akoestiek aanpakken en heb af en toe wel eens zaken geplaatst in de woonkamer die ze niet wil aanvaarden. Enige tijd terug was er even spraken van de zolder in te richten als luisterruimte, maar na enkele afwegingen hebben we besloten het in de woonkamer te laten. Ik heb deze gelegenheid aangegrepen om dan toch te investeren in akoestiek van de woonkamer, met als compromis dat het WAF approved is.
WAF approved wil in mijn geval zeggen, zo goed mogeijk geintegreerd (onzichtbaar?) in de woonkamer.
Plafond bv zou je gewoon wol tegen kunnen hangen (no go), ander optie is werken met panelen (overwogen) of verstoppen (spanplafond).
Panelen kwam dan naar boven dat ze graag licht erin had, wat ivm stof, het blijft visueel toch nog altijd opvallen, ... -> dus spanplafond

Tevens voor de muur zelfde afweging, ook daar komt spanwand naar voren om bepaalde reden:
-niet alle panelen zijn dezeflde dikte, zie je niet als je ze wegstopt
-niet alles is even mooi of past bij elkaar, als je specifieke frequenties wil aanpakken kan je niet altijd dezelfde afwerking (merk) nemen
-je moet niet extra betalen voor de afwerking van het akoestische materiaal. prijs voor simpele wol tov een afgewerkt paneel met zelfde functie kan zeer groot zijn
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kempenaartjes

Ooit schreef je iets over een akoestieke aanpak......even niet op het toetsenbord kijken, maar omhoog en roep boeh ;)

brt

Quote from: katwax on April 22, 2021, 17:58:45
Vrouw is niet tegen de audio, dat is mooi meegenomen.
Het zit zo ik ben al enkele jaren bezig over de akoestiek aanpakken en heb af en toe wel eens zaken geplaatst in de woonkamer die ze niet wil aanvaarden. Enige tijd terug was er even spraken van de zolder in te richten als luisterruimte, maar na enkele afwegingen hebben we besloten het in de woonkamer te laten. Ik heb deze gelegenheid aangegrepen om dan toch te investeren in akoestiek van de woonkamer, met als compromis dat het WAF approved is.
WAF approved wil in mijn geval zeggen, zo goed mogeijk geintegreerd (onzichtbaar?) in de woonkamer.
Plafond bv zou je gewoon wol tegen kunnen hangen (no go), ander optie is werken met panelen (overwogen) of verstoppen (spanplafond).
Panelen kwam dan naar boven dat ze graag licht erin had, wat ivm stof, het blijft visueel toch nog altijd opvallen, ... -> dus spanplafond

Tevens voor de muur zelfde afweging, ook daar komt spanwand naar voren om bepaalde reden:
-niet alle panelen zijn dezeflde dikte, zie je niet als je ze wegstopt
-niet alles is even mooi of past bij elkaar, als je specifieke frequenties wil aanpakken kan je niet altijd dezelfde afwerking (merk) nemen
-je moet niet extra betalen voor de afwerking van het akoestische materiaal. prijs voor simpele wol tov een afgewerkt paneel met zelfde functie kan zeer groot zijn

Goede afwegingen en benadering. Heb hier gelukkig geen harde ruimte en daar ook het nodige voor gedaan, maar zo'n oplossing als jij nu hebt zou anders zeker een goede optie zijn.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

katwax

Quote from: brt on April 22, 2021, 20:30:36
Goede afwegingen en benadering. Heb hier gelukkig geen harde ruimte en daar ook het nodige voor gedaan, maar zo'n oplossing als jij nu hebt zou anders zeker een goede optie zijn.
Wat versta je onder hard, het is niet zo dat het voordien een galmbak was, maar een gewone standaard huiskamer. Mogelijk zelfs "beter" dan de baksteen ruimtes aangezien het houtskelet is en dus gipsplaten.
Hetgeen wij nu mee bezig zijn is ingrijpend en heeft zijn prijskaartje, dus je kan het niet even snel testen. Komt neer op meten, inlezen en vertrouwen hebben in de experts en ervaringen van andere audioliefhebbers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Quote from: katwax on April 23, 2021, 10:16:46
Wat versta je onder hard, het is niet zo dat het voordien een galmbak was, maar een gewone standaard huiskamer. Mogelijk zelfs "beter" dan de baksteen ruimtes aangezien het houtskelet is en dus gipsplaten.
Hetgeen wij nu mee bezig zijn is ingrijpend en heeft zijn prijskaartje, dus je kan het niet even snel testen. Komt neer op meten, inlezen en vertrouwen hebben in de experts en ervaringen van andere audioliefhebbers.

Harde ruimte bedoel ik mee veel steen en nauwelijks dempende materialen. Ik zie daar wonderbaarlijk genoeg best veel van langskomen op dit forum.

Heb hier ook een houten vloer, veel gispplaten, een dubbel vloerkleed, gevoerde gordijnen etc. Dat maakt de ruimte akoestisch erg fijn.
Tuurlijk zal het beter kunnen, maar dat is idd niet snel te testen en ik ervaar - mede door een goede luisterpositie en vrije opstelling vd speakers - geen belemmeringen. Tenminste, niet genoeg om hier heel veel geld aan uit te gaan geven aan demping of reflectievermindering.

Maar dat het er beter van wordt, zo'n plafond als jij nu hebt, dat geloof ik meteen.

Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Tabcam

Quote from: brt on April 24, 2021, 17:11:14
Harde ruimte bedoel ik mee veel steen en nauwelijks dempende materialen. Ik zie daar wonderbaarlijk genoeg best veel van langskomen op dit forum.
...
Je bedoeld gewoon zo'n ruimte zoals ik heb  :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Gisteren de luidsprekers trachten beter te plaatsen, gewoon met meter en laser, volgende week heb ik tijd om er wat meer tijd in te steken.
Ondertussen genieten van muziek, toch wel een duidelijke verbetering, ook tijdens kijken van TV valt op hoeveel verstaanbaarder spraak is geworden.

MAAR gisteren merkte ik ook een soort galm op, iets wat voordien minder uitgesproken was. Is dit dan omdat er daarvoor meer weerkaatsing was dat er zoveel verstoring was dat die galm minder uitgesproken was of door het verwijderen van de zetel?
Dit is een duidelijk teken dat de geplande verdere aanpassingen (de achterwand) nodig zal zijn.

In de loop van komende week heb ik tijd om rustig te meten, want ben wel benieuwd hoe deze akoestische aanpassing zich nu vertaalt in de meting.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Quote from: TabCam on April 24, 2021, 20:12:27
Je bedoeld gewoon zo'n ruimte zoals ik heb  :tongue2:.

Ik doelde niet specifiek op jou Douwe ;)
Maar jij hebt niet het schoolvoorbeeld van een goed gedempte woonkamer, dat zijn we wel eens denk ik.
En als ik het goed begreep heb jij dit ook nog steeds op je lijstje staan om dit aan te pakken maar heb je ook de speakers erop uitgezocht toch?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Tabcam

Quote from: brt on April 26, 2021, 11:23:39
Ik doelde niet specifiek op jou Douwe ;)
Maar jij hebt niet het schoolvoorbeeld van een goed gedempte woonkamer, dat zijn we wel eens denk ik.
En als ik het goed begreep heb jij dit ook nog steeds op je lijstje staan om dit aan te pakken maar heb je ook de speakers erop uitgezocht toch?
Ik weet dat ik een veel te harde ruimte heb en ik wil nog een akoestisch paneel achter de bank en zit nog te dubben over een akoestisch spanplafond omdat plafondpanelen niet mogen.

Totnogtoe zijn de PAP's een redelijk alternatief. Heb gisteren een meting gedaan wat zowel laat zien dat het best beroerd is. Zal ze in mijn eigen topic posten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: TabCam on April 26, 2021, 17:35:47
Ik weet dat ik een veel te harde ruimte heb en ik wil nog een akoestisch paneel achter de bank en zit nog te dubben over een akoestisch spanplafond omdat plafondpanelen niet mogen.
Ik ken dat, hoewel mijn vrouw in eerste instantie panelen wou ipv "saai" plafond, maar na wat verder nadenken verdween deze optie als sneeuw voor de zon :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Wat doet de plafond als we meten :

SPL 1/6 smooth:
Groen is voor plafond en rood na



RT60 - T30
Oker voor plafond en groen met akoestische plafond


Conclusie die ik hieruit trek.
Als ik naar de SPL kijk (deze is zonder filters, bultje op 40 trek je zo recht met filter). Zie ik dat de dips kleiner zijn geworden

Op de RT daar zie je echter het grote verschil en voor zover ik het begrijp is dit ook de verklaring waarom stemmen en details duidelijker zijn. Het zit nu onder de 500 grens, dit is wat je wil. Alles wat boven de 500 kwam vanaf 200Hz is tot 8Khz is volledig onder de grens van 500 getrokken.
Als je enkele pagina's terug kijkt naar de resultaten met enkele panelen, dan zie je daar dat kleine veranderingen in de graph toen al een hoorbaar effect hadden, als je dan nu kijkt naar de graph dan is het niet moeilijk om te begrijpen dat het verschil zeer duidelijk is in het geluid.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Geert (gvc)

Mooi resultaat, maar het verrast me dat het plafond zo weinig doet in het hoog. Wellicht omdat het een vrij gesloten kunststof doek is. Ideaal is je reverb time over het grootste deel van het spectrum redelijk gelijk, maar hier verdubbelt hij richting het hoog.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Quote from: Geert (gvc) on April 27, 2021, 14:53:00
Mooi resultaat, maar het verrast me dat het plafond zo weinig doet in het hoog. Wellicht omdat het een vrij gesloten kunststof doek is. Ideaal is je reverb time over het grootste deel van het spectrum redelijk gelijk, maar hier verdubbelt hij richting het hoog.
Je bedoelt dan vanaf 2K? Zou dit te maken kunnen hebben met het liniare gedrag dat Bruno zegt te bekomen het de BXT erbij en is dit dan een aandachtpunt voor de achterwand?

Ik had bv een filter ingesteld, -2.4db vanaf 2.5Khz. Deze gaf voor het plafond een "leuker" geluid, nu vind ik het verwaarloosbaar en heb ik die af gezet.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543