Setup Katwax. Luisteren?

Started by katwax, May 28, 2011, 21:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Je hebt serieus veel laag tussen 10 en 20Hz en het loopt heel gelijk. Het lijkt erop dat je zelfs een bultje hebt op rond 10Hz. Ben benieuwd wat de output is tussen 0 en 10.. Je hoog lijkt op te lopen naar 20Khz.. Het kán, maar het is wel een beetje raar?

De meeste mensen vinden het lekker klinken als het laag een paar dB gelijkmatig harder klinkt dan het hoog.





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Ja, en je ziet weliswaar geen grote verschillen maar ze zijn er wel. Eigenlijk lijkt het zelfs beter.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: doorofnight on September  6, 2020, 15:29:31
Je hebt serieus veel laag tussen 10 en 20Hz en het loopt heel gelijk. Het lijkt erop dat je zelfs een bultje hebt op rond 10Hz. Ben benieuwd wat de output is tussen 0 en 10.. Je hoog lijkt op te lopen naar 20Khz.. Het kán, maar het is wel een beetje raar?

De meeste mensen vinden het lekker klinken als het laag een paar dB gelijkmatig harder klinkt dan het hoog.
Heb pas gemeten vanaf 5hz, kan nog wel is meten vanaf 0 als je dat graag wil :)

Hier alvast van 0 tot 10hz


Dat van het hoog iets te verlagen had ik nogal meegekregen, kan wel een tone control opzetten die de treblle verminderd, vanaf hoeveel? 3Khz en dan -5db?

Quote from: TabCam on September  6, 2020, 15:58:16
Ja, en je ziet weliswaar geen grote verschillen maar ze zijn er wel. Eigenlijk lijkt het zelfs beter.
Verschil tussen 55db en 75db bedoel je? 75db ziet er inderdaad vlakker uit. Vreemde is als ik de overlay maak dat hij de foto dan altijd op een interval van 10db zet, ook al staat die bij mij op 5db (zag het nu pas)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: katwax on September  6, 2020, 16:19:21
...
Verschil tussen 55db en 75db bedoel je? 75db ziet er inderdaad vlakker uit. Vreemde is als ik de overlay maak dat hij de foto dan altijd op een interval van 10db zet, ook al staat die bij mij op 5db (zag het nu pas)
Klopt. Hij loopt zelfs niet af, in het hele hoog zelfs op maar zover hoor ik niet echt. Hoe ver is je MLP van de luidsprekers vandaan? Normaal verwacht ik een licht aflopende lijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: TabCam on September  6, 2020, 16:24:28
Klopt. Hij loopt zelfs niet af, in het hele hoog zelfs op maar zover hoor ik niet echt. Hoe ver is je MLP van de luidsprekers vandaan? Normaal verwacht ik een licht aflopende lijn.
MLP? Het punt waar de microfoon zich bevindt tov van de luidsprekers is +- 320cm

Als ik het bekijk gaat het boven de 20Khz inneens stuk omhoog, maar volgens mij kom ik nog niet tot 20Khz voor mijn oren het opgeven :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Main Listening Position, ofwel je luisterzitplaats :P. Normaal wordt ergens tussen de 6 en 10 dB afval richting 20 kHz met verschillen vooral in het basgebied. Komt het door de filters dat er helemaal geen afval in zit?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: TabCam on September  6, 2020, 18:53:29
Main Listening Position, ofwel je luisterzitplaats :P. Normaal wordt ergens tussen de 6 en 10 dB afval richting 20 kHz met verschillen vooral in het basgebied. Komt het door de filters dat er helemaal geen afval in zit?
Ok, ja dus 320cm. Op overlay zie je het verschil tussen met of zonder filters. Zo en zo zijn er geen filters actief buiten in het laag.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

#357
Gisteren ben ik bij Pura Audio geweest. Pura Audio was al verdeler van Dutch&Dutch, maar sinds kort ook Kii en heeft zeer recent het Kii Three BXT system toegevoegd.
Mijn eerste insteek was om de Dutch&Dutch 8c nu toch een te horen, wordt vaak vergeleken met Kii Three en je leest de wildste verhalen ivm de verschillen.
Het feit dat Roel nu ook het BXT system heeft gaf mij tevens de mogelijkheid om deze is in een andere setup te horen.

Laat mij eerst en vooral beginnen met te melden dat Roel van Pura Audio een zeer aangenaam persoon is met liefde voor audio en een heldere kijk hierop, ook kent hij beide speakers zeer goed qua instel mogelijkheden etc, wat zeer belangrijk is om ze correct in te stellen.
Overweeg je actief en heb je het budget dan kan ik Pura Audio enkel maar aanbevelen.

Roel had ervoor gezorgd dat de Kii Three en de Dutch&Dutch 8c broedelijk naast elkaar stonden en aangesloten op een VV waarop beide waren aangesloten zodat je makkelijk kon switchen tussen de systemen. Tevens had hij de naamgeving zo gedaan dat ik niet wist wat er aan het spelen was.
Er zijn wel wat nummers voorbij gekomen, waarbij ik rijkeljik heb geswitched tussen beide systemen, dankzij het streamen kon ik makkelijk even terug in het nummer etc, dus kon beide aan de tand voelen.
Er waren nummers bij waar ik het 1 systeem beter vond voor het laag en het ander voor het mid of hoog. Verschil was er zeker waar te nemen, maar om dan te zeggen dat A beter was dan B, niet voor mij.
Wel kwamen beide te kort tov wat ik gewoon ben van het BXT system.

Omdat ze naast elkaar stonden en ik de Dutch&Dutch toch kwam luisteren heeft Roel de Kii Three dan ook even opzij gezet zodat de Dutch&Dutch "vrij" stond en dus zijn cariode ten volle kon gebruiken. Werd het hierdoor beter, moeilijk te zeggen, slechter zeker niet en ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat beide systemen een top keuze zijn en dat er geen foute keuze is als het enkel over geluid gaat.
En toch zou ik voor de Kii Three gaan om volgende reden:
-looks: de Kii Three ziet er gewoon mooier uit, is wat minder aanwezig en heeft de ronde vormen. De Dutch&Dutch is gewoon groter, zowel hoogte als breedte en vierkant. Dit heeft een reden en dat is dat de woofer van de Dutch&Dutch groter is.
-Kii Control: bij de Dutch&Dutch heb je 2 mogelijke aansluitingen, zelfde als de Kii Three, echter indien je de Control erbij neemt krijg je plots meer aansluitingen, een volume control en een hoop instel mogelijkheden. Nu een deel hiervan zit bij de Dutch&Dutch in de app, maar je blijft met de ingangen.
-BXT uitbreiding: bij de Dutch&Dutch stopt het er is geen optie om een stap verder te gaan, dit hoeft geen beperking te zijn, maar wil je de optie open houden is dit wel mogelijk met de Kii Three

Bovenstaande kan evengoed een reden zijn om nu niet voor de Kii Three te gaan, looks is persoonlijk, zonder Kii Control is naar mijn gevoel de Kii beperkter dan de Dutch&Dutch want daar kan je via de app werken en als er den optie niet is om uit te breiden kom je ook niet in de verleiding.

Daarna was het afzakken om het Kii Three BXT system bij Roel eens te beluisteren, andere setting en de ruimte is akoestisch ook aangepakt.
Direct even wat nummers spelen die we daarvoor ook hebben afgespeeld. Big smile, dit is toch nog een ander niveau, maar daar zit natuurlijk een (stevige) prijs aan vast. Er is ook de ruimte, maar Roel heeft alle systemen gemeten en afgesteld zodat ze op hun "beste" preseteren.
Er is de controle in het laag die veel verder gaat er is laag is het laag en ook het mid komt klinkt beter. Tov van de systemen boven is het alsof zowel het laag als het mid uit meer lagen bestaat (breder wordt, groter, ...) moeilijk te omschrijven maar zo makkelijk om te horen.
Wel is mij duidelijk geworden dat ik thuis nog wel wat winst kan halen aan mijn kamer akoestisch te verbeteren. Het laag heb ik nu onder controle met de filters, nu wordt het tijd om mij te concetreren op de muur direct achter mij om de weerkaatsingen van het mid/hoog te verminderen, dit gaat het stereo beeld verbeteren.

Conclusie:
-Kii BXT system blijft
-er is geen foute keuze tussen de Kii Three of Dutch&Dutch 8c qua geluid
-ik moet nu de akoestiek (muur achter mij aanpakken)
-Pura Audio (Roel) is een top persoon en kan ik enkel maar aanraden

Ps heb ondertussen ook zoals Doorofnight en Roel aangaven vanaf 2,5Khz een tone control gezet van -2,5db dit klinkt inderdaad aangenamer.
Ook ben ik aan het testen met paneel qua demping (wordt vervolgd)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

Voor die laatste % in de laagweergave kan je de D&D's toch aanvullen met extra subwoofers?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Heel herkenbaar @Katwax. Bij de thuisdemo merkte ik ook dat de Dutch & Dutch 8c dezelfde connector / ingang gebruikt voor zowel AES/EBU als de analoge input. Dat was in mijn situatie met integratie in een HT set niet handig en is de Kii Control wel een werkbare oplossing..

Qua looks heb je gelijk, heel persoonlijk. Zelf vind ik de Dutch & Dutch wel wat hebben maar de Kii Three vind ik ook erg mooi en veel moderner uit zien. Groot was mijn verbazing dat ik een veto van mijn vriendin voor de Kii Three kreeg :nopompom:. Want mijn conclusie na het aangename bezoek bij Roel / Pura Audio was ook dat ik met beide oplossingen goed zou kunnen leven!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: doorofnight on September 13, 2020, 17:08:10
Voor die laatste % in de laagweergave kan je de D&D's toch aanvullen met extra subwoofers?
Dat denk ik niet eerlijk gezegd, zoals ik aangeef doet de BXT meer dan wat laag toevoegen. Ik zou zeggen ga eens luisteren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: TabCam on September 13, 2020, 17:29:46
Qua looks heb je gelijk, heel persoonlijk. Zelf vind ik de Dutch & Dutch wel wat hebben maar de Kii Three vind ik ook erg mooi en veel moderner uit zien. Groot was mijn verbazing dat ik een veto van mijn vriendin voor de Kii Three kreeg :nopompom:. Want mijn conclusie na het aangename bezoek bij Roel / Pura Audio was ook dat ik met beide oplossingen goed zou kunnen leven!
Vreemd, ik zou net denken dat de Kii Three wat meer bij vrouwen in de smaak zou vallen. Mijn vrouw vindt de Dutch&Dutch helemaal niet mooi.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

De Kii's staan zeker op mijn verlanglijstje om te beluisteren maar ik heb momenteel niet de intentie om veel geld uit te geven aan andere LS en dan wil ik Pura Audio niet vermoeien met mijn nieuwsgierigheid. Het komt vanzelf.

NB: de 8C heeft een subwoofer output (iedere monitor 1). Als je zou willen kan hier naadloos subs bij aansluiten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: katwax on September 13, 2020, 18:10:22
Dat denk ik niet eerlijk gezegd, zoals ik aangeef doet de BXT meer dan wat laag toevoegen. Ik zou zeggen ga eens luisteren.

Ik beweer nergens dat het enige doel van een subwoofer is het toevoegen van wat laag. Ik weet uit eigen ervaring dat het hele geluidsbeeld opknapt van echt goede laagweergave door subs. Dat zal voor de BXT en voor de D&D niet anders zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Contour

De D&D hebben op zich al volwaardige subs achterop zitten.

chansig

Quote from: doorofnight on September 13, 2020, 18:18:53
Ik beweer nergens dat het enige doel van een subwoofer is het toevoegen van wat laag. Ik weet uit eigen ervaring dat het hele geluidsbeeld opknapt van echt goede laagweergave door subs. Dat zal voor de BXT en voor de D&D niet anders zijn.

Eens en met 17.000 euro voor de BXT lijkt mij de keuze redelijk simpel.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: chansig on September 14, 2020, 15:30:16
Eens en met 17.000 euro voor de BXT lijkt mij de keuze redelijk simpel.

Gr. Hans
Is dat de prijs ondertussen? Dan was de introductieprijs een koopje :)
Ik zie niet wat er zo simpel aan is, hoe werkt het bij de Dutch&Dutch als je er een sub aan koppeld? Hoeveel van het werk doet de Dutch&Dutch hierin?
Tevens geen idee wat je zou nodig hebben om op zelfde niveau van de BXT te komen, enkel een subje toevoegen gaat volgens mij het niet oplossen :)

Het ging mij er ook om mijn ervaring te delen met het luisteren bij Pura Audio, hij heeft geen Dutch&Dutch met subs staan, dus ik kan er geen oordeel over velgen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Ik heb het gevoel dat je het wat ingewikkeld vindt dat...

Dat maakt het uitwisselen van meningen altijd wat ingewikkeld. Ik vind de toevoeging van het BXT systeem een mooie...maar erg duur. Je schreef dat het meer doet dan alleen laag toevoegen. Geen idee wat het meer doet...maar uiteindelijk is dat ook niet meer dan dat hij doet...toevoegen van frequenties. Dat kan mijn inziens ook prima met 1 of meerdere subs.

Voor de prijs van de BXT kan je helemaal los gaan en er bij wijze van spreken 10 kopen en die zo neerzetten dat je een magistraal laag hebt met een enorme output. Lekker hoor....heb er hier 4 gehad. Je weet niet wat je overkomt. Uiteindelijk is het totale overkill maar wel leuk.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: chansig on September 14, 2020, 16:32:27
Ik heb het gevoel dat je het wat ingewikkeld vindt dat...

Dat maakt het uitwisselen van meningen altijd wat ingewikkeld. Ik vind de toevoeging van het BXT systeem een mooie...maar erg duur. Je schreef dat het meer doet dan alleen laag toevoegen. Geen idee wat het meer doet...maar uiteindelijk is dat ook niet meer dan dat hij doet...toevoegen van frequenties. Dat kan mijn inziens ook prima met 1 of meerdere subs.

Voor de prijs van de BXT kan je helemaal los gaan en er bij wijze van spreken 10 kopen en die zo neerzetten dat je een magistraal laag hebt met een enorme output. Lekker hoor....heb er hier 4 gehad. Je weet niet wat je overkomt. Uiteindelijk is het totale overkill maar wel leuk.

Gr. Hans
Het is toch net wat moeilijker dan gewoon paar subs neerpoten. Het is toch niet voor niets dat je leest dat men de sub niet mooi kan inregelen met de stereo set. Is dit dan iets dat de Dutch&Dutch volledig voor zijn rekening neemt zoals de Kii Control doet als je de BXT aansluit?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Het "neerpoten" van een sub is niet zo heel ingewikkeld.  Zeker als je ruimte hebt cq plaatsingsmogelijkheden. Als dit het geval is dan gaat het redelijk vanzelf.

Om heel eerlijk te zijn denk ik ook dat uitspraken als: Ik kon een gescheiden laag/hoog horen, ik kon de sub plaatsen...niet voortkomen uit wat men daadwerkelijk hoort.

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#370
Quote from: katwax on September 14, 2020, 16:22:51
Is dat de prijs ondertussen? Dan was de introductieprijs een koopje :)
Ik zie niet wat er zo simpel aan is, hoe werkt het bij de Dutch&Dutch als je er een sub aan koppeld? Hoeveel van het werk doet de Dutch&Dutch hierin?
Tevens geen idee wat je zou nodig hebben om op zelfde niveau van de BXT te komen, enkel een subje toevoegen gaat volgens mij het niet oplossen :)

Het ging mij er ook om mijn ervaring te delen met het luisteren bij Pura Audio, hij heeft geen Dutch&Dutch met subs staan, dus ik kan er geen oordeel over velgen.

Om eerlijk te zijn, denk ik dat een D&D 8C met bijvoorbeeld twee (of vier zoals ik heb) JL-Audio subs beter zal klinken dan de Kii BXT, om de simpele reden dat de subs in de hoeken kunnen staan waar ze beter performen dan de BXT's onder de monitoren. Subs, dus ook de BXT, doen het vaak beter op plekken waar de monitoren/fronts niet moeten staan.

Wat dat betreft is het een idee om de BXT modules in de hoeken te zetten en de Kii monitoren verder in de kamer, gewoon op een stand.





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Geen van jullie beide heeft het Kii Three BXT system al ooit gaan beluisteren, dus lijkt het mij moeilijk om te weten wat het toevoegd. Tevens vind ik het moeilijk om geluid te beschrijven, voelt een beetje als een kleur uitleggen aan een blinde.

Maar het verschil tussende BXT en een sub:
-BXT is pas omnidirectioneel vanaf 60hz, sub is voor zijn hele freq omidirectioneel -> dit gaat invloed hebben op de plaatsing en het meedoen van je ruimte
-BXT wordt ook in het mid ingezet dus boven het laag, waar een sub enkel in het laag werkt
-Visueel is de BXT mooi aan te sluiten bij de Kii Three, dit is toch ook belangrijk punt want subs mooi verwerken is toch vaak een kunst
-geen extra kabels nodig, aangezien de bxt gebruik maakt van dezelfde kabels als de Kii Three
-bij het toevoegen van de BXT module wordt deze als 1 geheel gezien en blijft alles in de Kii Control hetzelfde qua bediening
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Top. Ik haak af als je het niet erg vindt. Anders ook  :D

Gr. Hand
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#373
Quote from: katwax on September 15, 2020, 11:03:16
Geen van jullie beide heeft het Kii Three BXT system al ooit gaan beluisteren, dus lijkt het mij moeilijk om te weten wat het toevoegd. Tevens vind ik het moeilijk om geluid te beschrijven, voelt een beetje als een kleur uitleggen aan een blinde.

Maar het verschil tussende BXT en een sub:
-BXT is pas omnidirectioneel vanaf 60hz, sub is voor zijn hele freq omidirectioneel -> dit gaat invloed hebben op de plaatsing en het meedoen van je ruimte
-BXT wordt ook in het mid ingezet dus boven het laag, waar een sub enkel in het laag werkt
-Visueel is de BXT mooi aan te sluiten bij de Kii Three, dit is toch ook belangrijk punt want subs mooi verwerken is toch vaak een kunst
-geen extra kabels nodig, aangezien de bxt gebruik maakt van dezelfde kabels als de Kii Three
-bij het toevoegen van de BXT module wordt deze als 1 geheel gezien en blijft alles in de Kii Control hetzelfde qua bediening

Nee, ik geloof wel in controlled directivity van subwoofers en ik ging te makkelijk voorbij aan het cardioide (directionele) gedrag van de BXT modules. Ik heb hier een tijdje naar dipool subs geluisterd, dat vond ik ook fijner klinken. 

ook leuk:

https://www.youtube.com/watch?v=LpalU3sdJV8&feature=youtu.be
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543