Setup Katwax. Luisteren?

Started by katwax, May 28, 2011, 21:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Quote from: holco on August 27, 2019, 19:01:54
Is het mogelijk om de BXT en de Three apart te meten plus nog een full range meting van beide en dat in een scherm te plaatsen (met legend), zie voorbeeld.


Je kan wel de BXT disabled zetten, maar je kan niet de Three disabled zetten.
Zal later deze week uitvoeren, maar dan met en zonder BXT, BXT alleen gaat niet volgens mij (kan het is navragen).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

holco

Ik heb geen idee hoe het een en ander aan elkaar aangesloten zit, maar kan onderling de fase omgedraaid worden?

Meting met en zonder BXT geeft ook wel wat duidelijkheid.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

katwax

Quote from: Contour on August 27, 2019, 19:03:20
Ik hoop dat de mannen van Kii vooral beschikken over goede oortjes, aan dit soort metingen heb je hoogstens een zeer grove richtlijn.

Groetjes Walter
Dit volg ik niet helemaal, welke metingen moeten er dan gebeuren? Zoals eerder gemeld is het de dealer die komt meten en bespreken/bekijken wat er qua akoestiek beter kan.
Wat men van Kii heeft gedaan is de boundry instellingen gedaan en preset 2 aangemaakt (gespeeld met de Contour instellingen). Nu bij de laatste was de mededeling dat hiermee verder gespeeld kan worden en dat dit ook vaak te maken heeft met welk nummer je speelt (hoe het is opgenomen etc).

Nu ik weet niet hoeveel waarde de 1/3 smoothing heeft (verbloemt dit of niet), maar als dit een indicatie is dan vind ik het persoonlijk nog niet zo'n verkeerde meting wetende dat ik buiten een tapijt niets heb gedaan aan akoestiek.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Belangrijkste is dat je tevreden bent. Ik vind dat je laag een wat rare move maakt. Maar als je tevreden bent...niets meer aan doen.

Overigens is een DIRAC in principe niet nodig want de aanpassingen kunnen toch ook in de speaker gedaan worden ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: holco on August 27, 2019, 19:13:38
Ik heb geen idee hoe het een en ander aan elkaar aangesloten zit, maar kan onderling de fase omgedraaid worden?

Meting met en zonder BXT geeft ook wel wat duidelijkheid.
Ja fase kan je omdraaien via de Control, als je daarmee Polarity bedoelt toch deze kan op: True, Inverse, mid(L+R), side(L-R), Swap (L-R) -> geen idee wat dat doet eigenlijk :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

#255
Quote from: chansig on August 27, 2019, 19:16:47
Belangrijkste is dat je tevreden bent. Ik vind dat je laag een wat rare move maakt. Maar als je tevreden bent...niets meer aan doen.

Overigens is een DIRAC in principe niet nodig want de aanpassingen kunnen toch ook in de speaker gedaan worden ?

Gr. Hans
Volgens mij wel, je kan zeer veel aanpassen via de Control. Contour settings is bv enkel bass aangepast in preset 2, maar zou mij moeten verdiepen erin. Is nu 2.8db bassfreq 840.5

Het gaat om die piek en dal tussen 40 en 70?
Wat mij opvalt is dat in de preset 2 dit dal tussen 60 en 70 minder is
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

holco

Ik bedoelde onderling, dus enkel de fase van de BXT bijvoorbeeld

Quote from: katwax on August 27, 2019, 19:19:02
Ja fase kan je omdraaien via de Control, als je daarmee Polarity bedoelt toch deze kan op: True, Inverse, mid(L+R), side(L-R), Swap (L-R) -> geen idee wat dat doet eigenlijk :)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

In mijn speakers kan je handmatig correcties invoeren. Zelfde als bij de mini dsp. Dirac doet dit automatisch als ik me niet vergis. Mijn ARC (in de streamer) doet dit ook automatisch. Dus ik gebruik het in mijn speakers niet.

Bij mij kan dat dan op 24 verschillende plekken in het frequentiegebied.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Dirac werkt met FIR filters (tijdsdomijn)

Quote from: chansig on August 27, 2019, 19:29:26
In mijn speakers kan je handmatig correcties invoeren. Zelfde als bij de mini dsp. Dirac doet dit automatisch als ik me niet vergis. Mijn ARC (in de streamer) doet dit ook automatisch. Dus ik gebruik het in mijn speakers niet.

Bij mij kan dat dan op 24 verschillende plekken in het frequentiegebied.

Gr. Hans
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

Je hebt wel iemand nodig met goede oortjes om het geluid, na meting en correctie, te beoordelen. Anders eindig je met een set die zo vlak meet als een lineaal, en toch niet goed klinkt. En ja, dat gebeurd stiekum best snel. De mensen met gouden oortjes zijn in staat om een setje van 200 euro en een paar akoestische panelen zo op te stellen dat het menig high end set naar huis speelt.

Groetjes Walter

chansig

Quote from: holco on August 27, 2019, 19:33:10
Dirac werkt met FIR filters (tijdsdomijn)

Ah oke...

Ondertussen in de Dutch & Dutch speaker... :D





Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: holco on August 27, 2019, 19:33:10
Dirac werkt met FIR filters (tijdsdomijn)
Dirac zelf zeggen dat ze met mixed phase een combinatie van FIR en IIR filters werken. Uiteindelijk zou het tot FR en tijdsverbeteringen als fasecorrect gedrag moeten leiden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: holco on August 27, 2019, 19:27:54
Ik bedoelde onderling, dus enkel de fase van de BXT bijvoorbeeld
Dat ga ik moeten navragen :)

Quote from: chansig on August 27, 2019, 19:29:26
In mijn speakers kan je handmatig correcties invoeren. Zelfde als bij de mini dsp. Dirac doet dit automatisch als ik me niet vergis. Mijn ARC (in de streamer) doet dit ook automatisch. Dus ik gebruik het in mijn speakers niet.

Bij mij kan dat dan op 24 verschillende plekken in het frequentiegebied.

Gr. Hans
Als ik het goed begrepen heb kan je bij de advanced instellingen van de Kii elke freq aanpassen. De contour instellingen zijn vergelijkbaar met die 24 die jij opgeeft volgens mij, alleen zit er niets voorgeprogrameerd in, dus is het zelf te bedenken. Komt dus neer op studeren/weten waarmee je bezig bent, maar daar moet ik nog werk van maken. Bij Kii hebben ze wel de ambitie om hier iets voor op te zetten zodat er meer uitleg zou komen over al deze settings.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: holco on August 27, 2019, 19:27:54
Ik bedoelde onderling, dus enkel de fase van de BXT bijvoorbeeld

Heb de vragen gesteld ivm fase en meten van enkel BXT. Heb ook inneens metingen doorgegeven kwestie dat men zelf conclusies kan trekken.
Zodra ik antwoord heb kom ik erop terug, voorlopig laat ik alles zoals het is :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: holco on August 27, 2019, 19:27:54
Ik bedoelde onderling, dus enkel de fase van de BXT bijvoorbeeld
Ik heb reeds reactie gekregen.
De BXT kan niet los gebruikt worden zonder Three -> you cannot measure the BXT on it´s own. It´s not a subwoofer

Over het uit fase zijn, vraagt men om de duiden waarom je dit denkt, heb hen dezelfde screenshots gestuurd.
Reactie op de metingen zelf:
those measurements look absolutely stunning for a nearly untreated living room

Ondertussen ben ik met dealer aan het praten om te bekijken wanneer deze metingen kan doen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

holco

Zoals ik al eerder zij ziet het er helemaal niet slecht uit, maar je hebt een flinke piek op 40hz en het lijkt of de three te vroeg afvalt, dat kan meerdere oorzaken hebben.

Quote from: katwax on August 27, 2019, 18:45:22
trappen van 5db
smoothing 1/3

Rode zijn die met preset 1 (flat) (Ja net nieuwe meting gedaan, omdat ik het wou weten)
Groene preset 2 (meer laag)



<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

katwax

Allo heeft vorige week de USbridge Sig beschikbaar gemaakt, alleen is de case nog niet verkrijgbaar.
Ik overweeg om deze toch in huis te halen zodra deze beschikbaar komt met case en dan inneens de Shanti voeding erbij.

Echter heb ik in het verleden wel eens test gedaan met MicroRendu tov van de setup met daphile op een minipc en kon toen geen grote verbeteringen waarnemen.
Pro's:
-mini pc is met fan (hoewel die in kast staat en ik hem niet hoor)
-mini pc produceert redelijk wat warmte in de kast
-verbruik tov van mini pc zal lager zijn
-in theorie zal het een zuiverder signaal opleveren

Con's:
-het is een uitgave, dus er moet een meerwaarde zijn en die kan ik niet garanderen (weegt niet op tov het minder verbruik)
-heb de indruk dat de Control de inkomende Noise al zeer goed achter zich laat en dat de dac's in de three een zeer zuiver signaal binnen krijgen
-het blijft een rpi setup en voor de prijs kan ik ook een deftig fanless nuc plaatsen die toch wat meer rekenkracht met zich meebrengt
-daphile is enkel beschikbaar voor x86 systemen en weet niet of Moode/Volumio/Dietpi zelfde prestaties leveren (zou kiezen voor Moode)

Het is ook niet dat het beter moet, want telkens er muziek door het systeem komt is het genieten, het is de vraag zou het het iets opleveren natuurlijk :)

Misschien is het ook beter om gewoon te wachten tot ik akoestiek verder bekeken heb voor ik iets anders doe.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Ga voorlopig toch geen USbridge Sig toevoegen vooral na deze comment van de engineer, vooral het stuk in het vet:
USbridge is feed 5V and outputs 5V on the USB port . As such, "cleaning" is mostly done via passive filtering . So if you feed your DAC from USB port of USBridge you need a quiet PSU to feed Usbridge

Some DACs have USB + PSU in the same cable , but better DACs have separated data and power..

The above is differential noise .

Usbridge has common mode noise filtering on all inputs including ethernet ,so your DAC will be feed less CM noise

Data integrity was also important . Please check the USB hub physical location as close to the " USB DAC" output..

Earthing is a big part of USBridge. Gnd and earth are separated and connected together using capacitors and resistors in a few places. This protects against the leakage currents .

At last , USB data path has some good common mode noise choke and the USB hub ic is feed using LDOs decreasing noise on USB bus.

Even the CPU itself (USB host) is feed LDOs so the USB data arrives at USB hub with low noise..

Frankly speaking , all of the above should not matter much in a digital system (and it doesn't in a pure digital system ) but somehow when connected to a DAC( analog output) a change in sound quality is quite obvious .

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on October 18, 2019, 12:06:13
... Earthing is a big part of USBridge. Gnd and earth are separated and connected together using capacitors and resistors in a few places. This protects against the leakage currents .
Discutabel ...  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Kingpin on October 18, 2019, 12:41:33
Discutabel ...  ::)
Ik ga ervan uit dat ze weten waarmee ze bezig zijn, zeker als je iets "Signature" wil benoemen.
Jij bent van mening dat het beetje "kort door de bocht is" of is zijn stelling volledig fout?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on October 18, 2019, 12:45:42
Ik ga ervan uit dat ze weten waarmee ze bezig zijn, zeker als je iets "Signature" wil benoemen.
Jij bent van mening dat het beetje "kort door de bocht is" of is zijn stelling volledig fout?
Grounding van verschillende delen altijd naar 1 punt centreren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Quote from: katwax on October 18, 2019, 12:45:42
Ik ga ervan uit dat ze weten waarmee ze bezig zijn, zeker als je iets "Signature" wil benoemen.
Jij bent van mening dat het beetje "kort door de bocht is" of is zijn stelling volledig fout?

Signature betekent niets anders dan zijnde de handtekening van de ontwerper.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

katwax

Quote from: scrutinizer on October 18, 2019, 13:54:44
Signature betekent niets anders dan zijnde de handtekening van de ontwerper.
En dus dat je dit als ontwerper dit als beste ziet dat je kan maken in die "lijn".
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

scrutinizer

Quote from: katwax on October 18, 2019, 15:56:36
En dus dat je dit als ontwerper dit als beste ziet dat je kan maken in die "lijn".

Idd....Als een ontwerper. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

katwax

Terwijl we wachten op wat ik mogelijk met akoestiek ga doen, maar muziek luisteren :)
Zo ondekte ik weer een mooie om het laag aan de tand te voelen

Drunk in Love - Beyoncé, JAY Z


Klinkt zeer gecontroleerd en toch diep.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543