Setup Katwax. Luisteren?

Started by katwax, May 28, 2011, 21:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: katwax on April 10, 2022, 21:37:16
Ja zal hem is de vraag stellen. Nu als ik het goed begrijp heeft dit ook te maken met hoe groot de ruimte is en in dit geval zal een kleinere ruimte minder van deze toestellen nodig hebben.

Ik ga morgen of overmorgen nog is meten in de andere hoeken en deze waterfalls is vergelijken. Het zal niet zo makkelijk zijn als hoek 1 + hoek 2 om dan te weten wat het effect van 2 zou zijn :)

Inderdaad, er kan wel degelijk verschil zitten tussen verschillende "hoeken" onderling
Mischien een goed idee eens te wat metingen te maken in de verschillende hoeken.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rob_Dingen

Het is het geld in ieder geval niet waard en als je kijkt hoe kleine woofer er inzit kan die nooit heel veel weg nemen of alleen als je rustig draait.
Neem aan dat de mic op de luisterplaats zit en je de beste plek voor de absorber hebt gekozen.
De beste plek kun je kiezen door roze ruis op te zetten en dan te luisteren waar de meeste energie zich ophoogt, ook dicht bij de grond waar de unit komt te staan.
Een lege kast met een pijp er in is ook een bas absorber en om de 40Hz te dempen heb je een niet zo heel grote kast nodig.
Die zou je op een paar plaatsen in kunnen zetten.
Dit soort problemen is wat ik bedoel als je het midden en hoog te veel dempt in een woonkamer ga daar niet te ver in want het laag word een steeds groter probleem.
Wat ik me ook afvraag wat gebeurt er met muziek bij zo'n actieve absorber.
Laat zeggen dat er niets anders is in de muziek als 30Hz knijpt hij die dan ook af?

Rob

katwax

Quote from: Rob_Dingen on April 11, 2022, 13:44:49
Het is het geld in ieder geval niet waard en als je kijkt hoe kleine woofer er inzit kan die nooit heel veel weg nemen of alleen als je rustig draait.
Neem aan dat de mic op de luisterplaats zit en je de beste plek voor de absorber hebt gekozen.
De beste plek kun je kiezen door roze ruis op te zetten en dan te luisteren waar de meeste energie zich ophoogt, ook dicht bij de grond waar de unit komt te staan.
Een lege kast met een pijp er in is ook een bas absorber en om de 40Hz te dempen heb je een niet zo heel grote kast nodig.
Die zou je op een paar plaatsen in kunnen zetten.
Dit soort problemen is wat ik bedoel als je het midden en hoog te veel dempt in een woonkamer ga daar niet te ver in want het laag word een steeds groter probleem.
Wat ik me ook afvraag wat gebeurt er met muziek bij zo'n actieve absorber.
Laat zeggen dat er niets anders is in de muziek als 30Hz knijpt hij die dan ook af?

Rob
Rob,

Dat met pinknoise heb ik gedaan op 40Hz en de Avaa stond op 1 van 3 plaatsen waar de roomode het meest aanwezig is. Zoals je kan zien doet de Avaa weinig op die 40 Hz.
Met die kast ga ik is verder in verdiepen, iets anders wat me is aangeraden zijn resonatoren die de 40 hz aanpakken.

Wat heeft het dempen van mid en hoog dan als invloed op het sublaag? Dat is toch freq die niet aangeraakt wordt?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on April 12, 2022, 11:24:17
Met die kast ga ik is verder in verdiepen, iets anders wat me is aangeraden zijn resonatoren die de 40 hz aanpakken.

Wat heeft het dempen van mid en hoog dan als invloed op het sublaag? Dat is toch freq die niet aangeraakt wordt?
Resonatoren weet ik niet wat dat zijn maar denk hetzelfde als wat ik bedoel.
Je kunt een kast maken met een inhoud van 40L en een PVC pijp van rond 100mm 29cm lang n de kast monteren en je hebt een bastrap op 40Hz.
Door wat demping er in te duwen word het wat breedbandige maar de Q gaat omlaag.
Die zou je eens 3 kunnen maken van spaanplaat en pvc pijp dat experiment kost niet veel.
Door de pvc pijp langer og korter te maken kun je de afstem frequentie beïnvloeden.

Door het mid hoog te dempen maak je het verschil tussen laag en midhoog groter waardoor het meer hoorbaar word.
Terwijl je vaak meer last van het laag hebt als het midgoog in een woonkamer of alles moet kaal en hard zijn.
Bekijk de RT waarde daar verandert niks in het laag maar wel alles boven de 500Hz.

Rob

katwax

Quote from: Rob_Dingen on April 12, 2022, 14:58:11
Resonatoren weet ik niet wat dat zijn maar denk hetzelfde als wat ik bedoel.
Je kunt een kast maken met een inhoud van 40L en een PVC pijp van rond 100mm 29cm lang n de kast monteren en je hebt een bastrap op 40Hz.
Door wat demping er in te duwen word het wat breedbandige maar de Q gaat omlaag.
Die zou je eens 3 kunnen maken van spaanplaat en pvc pijp dat experiment kost niet veel.
Door de pvc pijp langer og korter te maken kun je de afstem frequentie beïnvloeden.

Door het mid hoog te dempen maak je het verschil tussen laag en midhoog groter waardoor het meer hoorbaar word.
Terwijl je vaak meer last van het laag hebt als het midgoog in een woonkamer of alles moet kaal en hard zijn.
Bekijk de RT waarde daar verandert niks in het laag maar wel alles boven de 500Hz.

Rob
Rob,

Heb je ergens documentatie over welke lengte van buis, welke freq aanspreekt?

Die resonatoren gaat om deze -> https://gikacoustics.eu/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t40/

Ok ik denk dat ik begrjip wat je bedoelt door het onder controle hebben van mid en hoog wordt het niet onder controle hebben van het laag duidelijker, maar:
-Als ik het goed begrepen heb zijn we als mensen in het laag veel minder gevoelig aan die RT dan in mid of hoog, dus is dit minder storend. Klopt dit?
-het gaat bij mij trouwens voornamelijk over sub-bass (sublaag), alles boven 100 hz is vrij goed onder controle
-RT in REW is niet zo betrouwbaar in het echte laag dacht ik, tot waar is het betrouwbaar?

Topt RT zonder Avaa
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

3 hoeken zijn mogelijk (4de hoek staat radiator)

Hoek1


Hoek2


Hoek3 (waar ik origineel hem gezet had)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Het lijkt erop dat ik foute hoek had gekozen, misschien nog is meten dan :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on April 12, 2022, 15:36:15
Heb je ergens documentatie over welke lengte van buis, welke freq aanspreekt?
Dat is de berekening van een basreflex kast voor een speaker.
De inhoud i.c.m de basreflex pijp zorgt voor de resonantie.
De maat die ik door gegeven heb is voor 40Hz.

Quote from: katwax on April 12, 2022, 15:36:15
Die resonatoren gaat om deze -> https://gikacoustics.eu/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t40/
Dat is inderdaad een ander systeem het membraan i.c.m de diepte en absorptie bepalen de resonantie wat veel moeilijker is om te maken.
Een kastje van 40L spaanplaat is zo gemaakt en een paar meter pvc bij van 100mm en aan de slag.
Maak je de pijp korter gaat de resonantie frequentie omhoog en langer gaat de resonantie frequentie omlaag.
Het probleem in het laag is dat je altijd veel middelen nodig hebt om het te onderdrukken.

Quote from: katwax on April 12, 2022, 15:36:15
Ok ik denk dat ik begrjip wat je bedoelt door het onder controle hebben van mid en hoog wordt het niet onder controle hebben van het laag duidelijker, maar:
-Als ik het goed begrepen heb zijn we als mensen in het laag veel minder gevoelig aan die RT dan in mid of hoog, dus is dit minder storend. Klopt dit?
-het gaat bij mij trouwens voornamelijk over sub-bass (sublaag), alles boven 100 hz is vrij goed onder controle
-RT in REW is niet zo betrouwbaar in het echte laag dacht ik, tot waar is het betrouwbaar?
Dat klopt de rt tijd in het laag mag oplopen en we zijn minder gevoelig voor laag.
Maar hoe je het ook wend of keert je brengt het niveau van mid en hoog omlaag waardoor het verschil groter word.
Eerlijk gezegd vind ik je RT er niet zo goed uitziet, je mist veel energie rond de 200Hz en een dip op 500Hz en boven de 3kHz heb je teveel demping.
Je kunt een goede RT meting hetzelfde interpreteren als de frequentie karakteristiek van een speaker die zou behoorlijk vlak moeten zijn of flauw aflopend zonder grote pieken of dalen.
Maar zoals ik al vaker gezegd heb is het niet makkelijk om goed de RT tijd te meten.
Normaal gebeurd dat met een bol met speakers midden in de ruimte en op een behoorlijk volume zodat je ruim boven de ruisvloer en omgeving geluid blijft.
Dus als je een goede RT30 meting wil doen maak je een meting zonder signaal en een met signaal die moet dan minstens 35dB boven de ruis en omgeving geluid zijn.
REW is wel betrouwbaar met een goede meting.
Toen ik in mijn ruimte gemeten heb heb ik de speaker in een hoek gezet.
Hieronder een curve van een soundtrack room waar je weinig reflectie wil en de bij behorende marges.

Rob

katwax

Rob,

Ik vind het toch een hele verbetering, maar mogelijk is de RT inderdaad niet correct gemeten, als ik de T30 bekijk is die 500 dip weer weg


Dit is de Waterfall voor de akoestische aanpassingen en hier zie je toch veel issues (daar waar alles tot vanvoor loopt)


Dit is erna



Puur naar waterfalls gekeken is het na de aanpassingen toch veel beter en het klinkt ook veel rijker.

Maar terug naar de Avaa, ik ga nu nog op 1 andere plaatst hem neerzetten, want is toch vrij groot verschil tussen de hoeken, de vraag of het genoeg is lijkt me dan weer niet.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Ik kan ook niks zeggen over klinken, probeerde alleen uit te leggen hoe je moet meten en hoe je de grafiek moet lezen.
In de ideale wereld is de bovenkant van de waterval vlak en de voorkant van de waterval vlak.
Ik heb in mijn ruimte behoorlijke bastraps van 1x1 meter daardoor loopt het laag bij mij niet zo hard op als bij jou.
Als je naar de waterval verschillen kijkt zie je ook dat je veel minder hoog ten opzichte van het midden gebied hebt.
En bij de onderste zie je een probleem bij 500Hz wat weer tegen gesproken word door je eerste RT60 grafiek met de dip op 500Hz.
Ook de demping op 40Hz vind ik raar, waar komt dat vandaan.
Dus nieuwe metingen op de juiste manier zou niet verkeerd zijn.
Maar als je tevreden bent hoef je natuurlijk niks te doen.

Rob

katwax

Quote from: Rob_Dingen on April 13, 2022, 19:59:35
Ik kan ook niks zeggen over klinken, probeerde alleen uit te leggen hoe je moet meten en hoe je de grafiek moet lezen.
In de ideale wereld is de bovenkant van de waterval vlak en de voorkant van de waterval vlak.
Ik heb in mijn ruimte behoorlijke bastraps van 1x1 meter daardoor loopt het laag bij mij niet zo hard op als bij jou.
Als je naar de waterval verschillen kijkt zie je ook dat je veel minder hoog ten opzichte van het midden gebied hebt.
En bij de onderste zie je een probleem bij 500Hz wat weer tegen gesproken word door je eerste RT60 grafiek met de dip op 500Hz.
Ook de demping op 40Hz vind ik raar, waar komt dat vandaan.
Dus nieuwe metingen op de juiste manier zou niet verkeerd zijn.
Maar als je tevreden bent hoef je natuurlijk niks te doen.

Rob
Bovenkant vlak -> dat zou dan ook willen zeggen dat SPL vlak is toch?
Voorkant gelijk bedoel je? want vlak gaat die nooit zijn aangezien dit 3D is toch?

Demping in 40hz is DSP, kan niet direct 1 vinden zonder DSP


Heb nu eigenlijk het gevoel dat ik met de Avaa iets aan het zoeken dat niet stoort of wat door DSP opgelost is. Hoewel DSP niets doet met decay.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Na nog wat testen in andere hoeken en luisteren heb ik besloten dat de Avaa C20 niet (genoeg) meerwaarde biedt om de aankoop te rechtvaardigen.
De voorgestelde basstrap met de buizen zal ik zeker in de komende tijd is proberen.

Voorlopig maar gewoon verder muziek luisteren  :o
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jahtari

Jammer dat het onvoldoende werkt. Zou ideaal zijn, zo'n relatief klein kastje tegenover 2 kuub demping zoals bij mij.  :blush:

In elk geval leuk om hier mee te lezen naar je ervaringen ermee.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

katwax

Quote from: jahtari on April 13, 2022, 21:34:32
Jammer dat het onvoldoende werkt. Zou ideaal zijn, zo'n relatief klein kastje tegenover 2 kuub demping zoals bij mij.  :blush:

In elk geval leuk om hier mee te lezen naar je ervaringen ermee.
Het zou inderdaad heel fijn zijn geweest, maar het doet relatief weinig voor het geld. Mogelijk zou toevoegen van een 2de het beter maken, echter die is zo en zo niet op stock. Kans is dan groot dat de return voor deze niet meer geldig is en daarvoor vind ik de prijs beetje te hoog om met iets te zitten waar ik weinig aan heb.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on April 13, 2022, 20:41:13
Bovenkant vlak -> dat zou dan ook willen zeggen dat SPL vlak is toch?
Voorkant gelijk bedoel je? want vlak gaat die nooit zijn aangezien dit 3D is toch?
Bovenkant vlak beteken vlakke frequentie karakteristiek.
En onderkant zeg maar recht beteken de zelfde RT waardes.

Rob

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

katwax

Ja dacht dat de afbeelding genoeg zou zijn :)
Vergelijk moet nog gebeuren, maar qua gebruiksgemak heeft het al bewezen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Het gaat dus om de Bluesound Node N130 (Node 3).
Voornaamste reden om toch een andere Streamer te nemen is:
-Amazon Music HD
-2 huisgenoten die niet zo te vrede zijn van de Spotify connect integratie op LMS

De N130 is, voor zover ik kon vinden, het enige toestel dat via USB out werkt EN Amzon Music EN Spotify
Compromis is wel geen native DSD ondersteuning, convert DSD naar flac.

Vergelijk met de Allo moet ik nog doen. Gebruiksgemak is alvast een plus voor de Node
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bebatoli

Gebruik je Qobuz, dat is toch makkelijk te bedienen.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

katwax

Quote from: Bebatoli on November  9, 2022, 11:19:48
Gebruik je Qobuz, dat is toch makkelijk te bedienen.
Juist en Qobuz, die was ik vergeten vermelden

Wat bedoel je met makkelijk te bedienen? Het gaat mij vooral om de integraties.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bebatoli

Quote from: katwax on November  9, 2022, 11:23:34
Wat bedoel je met makkelijk te bedienen? Het gaat mij vooral om de integraties.

Ik was niet duidelijk, ik heb zelf een Bluesound Node2i en een NAD M50, beide hebben Bluos als bediening en die vind ik erg prettig in gebruik.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

katwax

Quote from: Bebatoli on November  9, 2022, 11:36:37
Ik was niet duidelijk, ik heb zelf een Bluesound Node2i en een NAD M50, beide hebben Bluos als bediening en die vind ik erg prettig in gebruik.
Inderdaad, dat is voornaamste reden om deze Bluesound te gebruiken de integratie van de services.
Spotify connect bv op deze Bluesound heeft optie om met meerdere tegellijk af te spelen op zelfde toestel, ook werkt dit vlotter met verschillende profielen.
Ook de Qobuz integratie werkt fijn.

Amazon etc moet ik nog testen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Vandaag even de tijd nemen om de Allo Signature USBridge te vergelijken met de Bluesound Node (N130).
Even snel USB switchen is echter niet zo "snel" als je zou denken:
-moet mij verplaatsen
-de LMS op de Allo vereist restart van de player services om usb dac te herkennen

Wat ik wil vaststellen is of de Node het evengoed of beter doet dan de Allo qua geluid.
Lijstje met 4 nummers via Qobuz op beide in queue gezet
Beide zijn via ethernet aangesloten op zelfde switch

Na 30min switchen en beluisteren kom ik tot de conclusie dat geen van beide moet onderdoen voor de andere. Dit had ik ook verwacht, dus mogelijk was ik niet 100% zuiver gestart met de test, maar duidelijke verschillen zouden mij toch moeten opvallen.
Ook weet ik reeds dat het voor mij weinig nut heeft dan om de voeding van de Node te verbeteren, want die is aangesloten met de standaard voeding, waar de USBridge is aangesloten op de Shanti voeding.

Omdat ik Amazon HD nog moet testen zal dus de Node zeker nog blijven staan, moest mijn vrouw tijd ervoor willen nemen wil ik haar nog wel eens laten luisteren. Heb de indruk dat zij sneller verschillen waarneemt en ze is veel minder ermee bezig dus heeft minder vooroordelen. Langs de andere kant is zij wel 1 van de partijen die heeft aangezet om het gebruiksgemak te verhogen, waarbij de Node toch duidelijk de overhand heeft   :butbut:
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543