Setup Katwax. Luisteren?

Started by katwax, May 28, 2011, 21:16:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geert (gvc)

#575
De reverb time gaat vanaf 400Hz bijna lineair omhoog tot aan de 3kHz en blijft daar vrij constant. Je ziet daar ook dat de reverb time in verhouding tot de initiële meting maar zeer beperkt gereduceerd wordt. Waar je rond de 600hz 300ms wint is dat bij 5kHz maar 100ms. Dat doek reflecteert dus hoge frequenties. Gelukkig is dat iets dat nog gemakkelijk bij te sturen is met de achterwand.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Bedankt voor de input, was altijd de bedoeling om bij de achterwand meer gerichte freq aan te pakken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Ok dus die "galm" die nu waarneem is blijkbaar iets vrij "simpel", is flutter die tussen muur achter luisterplek en muur achter luidsprekers kaatst.
Test was vrij simpel, neem een laken/deken en hoe het tegen de mogelijke vlakken (links, achter, voor, ...) 1 persoon zit op de plek waar het duidelijk waarneembaar is, bij mij was dit op luisterplek en gewoon in handen klappen. Zodra men het laken tegen de muur achter luisterplek houden of tussen de luidsprekers verdwijnt dit.
Deze muren zijn nu vrij vlak, dus makkelijk aan te pakken door iets met wat relief aan te brengen (of paneeltje). Bij mij zal dit dus achter de luisterplek worden.

Vraag voor de experts, zal dit invloed hebben op de meting waar we in het hoog nu de hogere reverb zien? (denk het wel, maar meten was niet aan de orde dit weekend terwijl andere laken omhoog hielden  ;D)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Geert (gvc)

#578
Als je een aantal vierkante meter voorziet dan ga je dat kunnen meten ja. Ordegrootte 5 vierkante meter is wel een minimum schat ik om een merkbaar (hoorbaar) verschil te maken.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Quote from: Geert (gvc) on May 11, 2021, 15:14:23
Als je een aantal vierkante meter voorziet dan ga je dat kunnen meten ja. Ordegrootte 5 vierkante meter is wel een minimum schat ik om een merkbaar (hoorbaar) verschil te maken.
Ik heb heel de muur, maar de flutter was al weg met een laken van 90x180 (1 persoons)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Geert (gvc)

Qua flutterecho kan dat laken al helpen, maar de vraag was wat meetbaar was qua reverb time in het hoog. Als je daar de reverb time wat meer in lijn wil brengen met het middengebied dan is er iets meer dan een lakentje nodig.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Quote from: Geert (gvc) on May 11, 2021, 15:39:11
Qua flutterecho kan dat laken al helpen, maar de vraag was wat meetbaar was qua reverb time in het hoog. Als je daar de reverb time wat meer in lijn wil brengen met het middengebied dan is er iets meer dan een lakentje nodig.
Ok got it :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

roeleken

Ik wil ook achter m'n luisterplek een paneel, denk iets van 2 meter breed bij 1 meter hoog. Wat kan ik het beste nemen? Het is om de refectie wat te dempen. Zit zelf een goede meter er vandaan.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

katwax

Quote from: roeleken on May 21, 2021, 00:23:18
Ik wil ook achter m'n luisterplek een paneel, denk iets van 2 meter breed bij 1 meter hoog. Wat kan ik het beste nemen? Het is om de refectie wat te dempen. Zit zelf een goede meter er vandaan.
Als je maar meter vandaan zit zou ik zo en zo kiezen voor absorberen, geen diffusie. Wil je dempen in bepaald gebied of zo breed mogelijk? In dit geval is meten weten natuurlijk :)
De reflectie die je wil aanpakken is vooral om de uitdooftijd naar beneden te krijgen of zit je eerder met een bepaalde echo?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Koen K

Quote from: roeleken on May 21, 2021, 00:23:18
Ik wil ook achter m'n luisterplek een paneel, denk iets van 2 meter breed bij 1 meter hoog. Wat kan ik het beste nemen? Het is om de refectie wat te dempen. Zit zelf een goede meter er vandaan.

Het simpelste antwoord: Akotherm, zo dik als esthetisch aanvaardbaar is.


katwax

De D40 en D20 (100) zijn inderdaad breedbanderig. Een transparant doek erover (als het visueel mooi moet zijn) en je komt al een heel eind :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

roeleken

Quote from: katwax on May 21, 2021, 10:41:26
Als je maar meter vandaan zit zou ik zo en zo kiezen voor absorberen, geen diffusie. Wil je dempen in bepaald gebied of zo breed mogelijk? In dit geval is meten weten natuurlijk :)
De reflectie die je wil aanpakken is vooral om de uitdooftijd naar beneden te krijgen of zit je eerder met een bepaalde echo?
Hoi, het is niet perse in een bepaald gebied, het is inderdaad om de uitdooftijd te verkorten. Denk dat het iets meer rust brengt.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Dirk

Akotherm is zeer interessant omdat het in zowel zwart als wit te verkrijgen is en zelfs in een variant die "afgewerkt" is en dus niet eens meer hoeft overspannen te worden door een stofje.
Akoestisch gezien is het eveneens een topper omdat het zeer breedbandig en gelijkmatig werkt, da's een must voor dergelijke absorbers achter de luisterplek.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jean Sibelius

Quote from: Dirk on May 22, 2021, 19:00:10
Akotherm is zeer interessant omdat het in zowel zwart als wit te verkrijgen is en zelfs in een variant die "afgewerkt" is en dus niet eens meer hoeft overspannen te worden door een stofje.
Akoestisch gezien is het eveneens een topper omdat het zeer breedbandig en gelijkmatig werkt, da's een must voor dergelijke absorbers achter de luisterplek.

En het is ook nog eens superfijn materiaal om mee te werken en om te verwerken :)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

roeleken

https://www.akoestiekwinkel.nl/flamex-facet-akoestische-panelen#description-target 
Zag deze, deze hoeft inderdaad niet afgewerkt te worden, denk dat ik aan één paneel al genoeg heb.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

katwax

Quote from: roeleken on May 22, 2021, 20:10:06
https://www.akoestiekwinkel.nl/flamex-facet-akoestische-panelen#description-target 
Zag deze, deze hoeft inderdaad niet afgewerkt te worden, denk dat ik aan één paneel al genoeg heb.
1 paneel van 60x60? Als er mij iets in duidelijk geworden is dat oppervlakte nodig is. 1 paneel zal wel iets brengen zeker op eerste reflectiepunt, maar als je echt goed wil verminderen dan zal je toch wat meer oppervlakte nodig hebben.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

roeleken

Hoi, nee 120 bij 60, zit eigenlijk maar een halve meter met m'n hoofd van de muur af. Dacht deze op oorhoogte achter me te plakken.  Maar misschien idd beter meer panelen.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

katwax

Quote from: roeleken on May 22, 2021, 20:26:48
Hoi, nee 120 bij 60, zit eigenlijk maar een halve meter met m'n hoofd van de muur af. Dacht deze op oorhoogte achter me te plakken.  Maar misschien idd beter meer panelen.
Je mag geluid niet zien als iets rechtlijnig, geluid heeft een snel van 343 meter per seconde en de oppervlakte die het raakt gaat het op kaatsen als het niet geabsorbeerd wordt. Dus als je 1sec geluid zou weergeven in je ruimte met lijntjes zou je een choas zien dus hoe meer oppervlakte hoe meer van deze lijnen zouden verdwijnen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dura

Quote from: roeleken on May 21, 2021, 00:23:18
Ik wil ook achter m'n luisterplek een paneel, denk iets van 2 meter breed bij 1 meter hoog. Wat kan ik het beste nemen? Het is om de refectie wat te dempen. Zit zelf een goede meter er vandaan.
Er zijn we shops die lijsten leveren waarin je een poster op doek kan klemmen, met daarachter geluidsabsorberend spul, soort glaswol of zo. Je kunt je eigen foto uploaden, of een afbeelding selecteren.
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat als ik een link post de hele post zonder enige opgave van reden verwijderd wordt, zal een mod zijn die de belangen van forum sponsors verdedigd ( geen idee welke) dus Google wat en stuur me anders een PM.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Dirk

Zo'n fotoframes zijn idd ook een optie, maar wel aardig wat duurder dan de hierboven gelinkte Flamex paneeltjes.
Heb ze zelf vele jaren terug ook nog gehad van Zilenz punt nl  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Volgende stap in de akoestische verbetering, had ondertussen deze upgrade al een maand in huis, met dank aan Dirk. Het gaat om VicWallpaper VMT.

Wat ik wou aanpakken:
Probleem dat hoorbaar werd na spanplafond was een flutter, dit zou ook de oorzaak zijn van de hoger delay in het hoog. Vaststellen welke wanden de oorzaak hiervan was snel gedaan en dit was tussen wand achter luidsprekers en wand achter luisterplek. Bedoeling in fase 2 was altijd al de wand achter de luisterplek.

Oplossing:
VicWallpaper was ideale keuze omdat ik geen extra demping in het mid wil, enkel het hoog moest beter worden en die flutter moest verdwijnen. De "behang" heeft dan ook structuur.

Resultaat:
De flutter is weg.
MAAR het is zelf beter dan verwacht, het is alsof het hoog is opgekuist. Niet dat ik daarvoor moest luisteren naar een soep in het hoog, maar dit is gewoon beter, mooier en weer een grote stap voorwaarts.

De start -> eerste paneel.


halfweg


eindresultaat




Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: DofN on September 21, 2021, 18:01:35
Goed dat je het zo groots aanpakt!
Als ik enkel de flutter wil aanpakken had ik het ook kunnen oplossen met enkele kaders achter de luisterplek, maar effect is dan kleiner.
Akoestische maatregelen hebben oppervalkte nodig en geluid springt alle kanten op, niet enkel je luisterplek.
De integratie in woonkamer is natuurlijk ook belangrijk en bij zulke oplossingen weten de meeste mensen niet eens dat het voor het geluid is :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Mooi resultaat! Blij dat het zowel akoestisch als qua "look & feel" aan alle verwachtingen voldoet  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

kermy

Wat kost zoiets per vierkante meter? En hoe verwerkt je het?


Met vriendelijke groet,

Kermy