Van speelkelder tot HT/Lounge.

Started by sjorsbeans, March 7, 2012, 16:11:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjorsbeans

Hallo iedereen,

Ik ben net nieuw op dit forum dus zal maar even beginnen met mezelf voor te stellen. Ik ben sjors boonen, ben 20 jaar en kom uit limburg.

Door de jaren heen heeft het idee van een eigen thuisbioscoop / Lounge door mijn hoofd gerateld. Echter kreeg ik geen goedkeuring van mijn pa en daardoor is het project steeds uitgesteld. Nu heb ik goedkeuring van mijn pa op de voorwaarden dat het goed wordt aangepakt. Zo stelt hij enkelen eisen;

- Leidingen aan het plafond e.d. zullen altijd (relatief makkelijk) bereikbaar moeten blijven i.v.m. lekkages etc etc,
- De ruimte zal iets van geluidsisolatie moeten hebben zodat er minder geluid doordring naar boven wat mijn vader zijn rust zou verstoren. ( niet 100% geluiddicht natuurlijk)

Mijn plan voor deze ruimte is dat wanneer ik op een doordeweekse dag een film wil kijken dit met al het comfort kan doen van een echte bioscoop, en in de weekenden hier een lekkere pot bier kan drinken met mijn kameraden en eventueel een feest kan geven.

Aangezien jullie de meeste ervaring hebben op dit gebied vraag ik graag advies op het gebied van;

- Isolatie/Afwerking van het plafond
- Soort vloer, tegels/hout/beton/matten ( er zijn 2 afvoerputten in de grond gemonteerd)
- Kleur, ik heb even rondgekeken en vele van jullie gebruiken donkere kleuren voor een thuis bioscoop. Dit is natuurlijk ideaal voor een bioscoop maar lijkt me minder relax als lounge om een pot bier te drinken.
- (optioneel) Afzuiging, ivm hitte/rook feesten. Zelf zat ik er aan te denken om 2 van die grote industrie ventilatoren te monteren op de plaats waar nu het raampje zit.

Graag hoor ik wat jullie met deze ruimte zouden doen en hoe dit allemaal aan te pakken zodat mijn vader dit (hopelijk) goedkeurt!


Afmetingen kelderruimte : 7m Lang 4m Breed en 2,30m Hoog (tot aan het beton, dus leidingen wegdenken.

Foto;s










Ik heb de foto's even wat groter geupload! Bedankt voor de tips!


Alvast Bedankt!

high-q

Welkom hier op het forum!

Ik heb net je foto's even bekeken en dat zou best wel eens een leuke ruimte kunnen worden. Het gaat denk ik alleen wel wat lastig worden door de leidingen die over je plafond heen lopen. Je hebt niet heel erg veel hoogte, maar ik gok dat je wel redelijk wat in moet leveren qua hoogte als er niks verlegd gaat worden.

Als ik jou was zou ik eens flink door andere Privé HT topics heen klikken om ideeen op te doen. Heel veel plezier met je onderzoeksfase en uiteindelijk met bouwen!
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Start to HT

Superplan!
Met die ruimte kun je zeker wat doen. Ik ga deze zeker volgen!

larzie

#3
Je had de link naar de foto's zelf moeten nemen om ze in je topic te posten. Om je te helpen bij deze:









Als je in safari bijvoorbeeld rechtermuisknop op het plaatje klikt kun je deze openen in een nieuw scherm. Dan heb je de link naar de foto zelf.  :pompom:






Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

sjorsbeans

Quote from: high-q on March  7, 2012, 20:01:43
Welkom hier op het forum!

Ik heb net je foto's even bekeken en dat zou best wel eens een leuke ruimte kunnen worden. Het gaat denk ik alleen wel wat lastig worden door de leidingen die over je plafond heen lopen. Je hebt niet heel erg veel hoogte, maar ik gok dat je wel redelijk wat in moet leveren qua hoogte als er niks verlegd gaat worden.

Als ik jou was zou ik eens flink door andere Privé HT topics heen klikken om ideeen op te doen. Heel veel plezier met je onderzoeksfase en uiteindelijk met bouwen!

Thnx, nou ik heb al aardig wat Privé HT gezien , zo ook die van jou ziet er goed uit!

De laagste leiding (riool, die moet aflopen dus die kan niet verhangen worden:P) die hangt @ 2,10m en dit is dan ook meteen het allergrootste probleem waar ik op stuiter. Ik weet nog niet of het het beste is om dan het hele plafond tot deze hoogte gelijk te maken. Daar moet ik nog even over brainstormen.

Vroeger heeft er een laken tegen het plafond gehangen om zo de leidingen af te dekken en er toch makkelijk bij te kunnen mocht er ooit iets gebeuren. Dit is natuurlijk ook een optie maar dan weet ik niet of het mogelijk is om isolatie aan te brengen.

Ik zal proberen om snel met een tekening te komen. Als iemand nog leuke suggesties/ideeën heeft dan zijn deze natuurlijk altijd welkom!

sjorsbeans

Quote from: larzie on March  7, 2012, 20:27:14
Als je in safari bijvoorbeeld rechtermuisknop op het plaatje klikt kun je deze openen in een nieuw scherm. Dan heb je de link naar de foto zelf.  :pompom:

Bedankt Larzie, ik heb het meteen even veranderd!

rallufff

Ik ben benieuwd wat je van deze ruimte gaat maken Sjors.

Best een lastige ruimte met al die leidingen.

Succes  ;).
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'

larzie

Mooi eerst de bekabeling leggen waar je denkt dat het moet komen, plafond mooi verlagen... goede akoestische platen tegen de muur en je bent al heel wat leidingen kwijt denk ik :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Walter_PPK

Het beste kun je toch het plafond aftimmeren. Dwz een rachelwerk aanbrengen waartussen je de isolatie kunt monteren. Op de plaatsen waar je nog bij moet kunnen zou je een leuk kunnen voorzien welke met een kliksysteem te verwijderen is. Wanneer je het plafond een matte donkere kleur geeft valt de geringe hoogte en ook de panelen niet zo op.
Door de aftimmering kun je wat spelen met de verlichting door bv de aftimmering in het midden naar boven te laten verspringen als dat mogelijk is.
Misschien eens beginnen met alle leidingen op te meten en in een tekening te zetten. Google sketchup is ook een erg handige tool om 1 en ander te visualiseren.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer