PrimaLuna ProLogue Premium, of toch wat anders?

Started by tonus, May 26, 2011, 21:13:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tonus

Ik heb al eerder gevraagd naar de ervaringen met de 'nieuwe' premium serie van PrimaLuna, maar daar kreeg ik niet veel respons op, misschien omdat ik per ongeluk in het hometheater subforum had geplaatst... Ik heb ondertussen de premium geluisterd en vergeleken met een prologue 1 en een dialogue 2, beide van de vorige serie. De premium beviel het beste, die wist mij het meest bij de muziek te betrekken, zowel met EL34 als met KT88 buizen. (eigenlijk jammer, want de andere twee waren demo modellen en aantrekkelijk geprijst....) Ik heb als transistor alternatief ook naar Audia Flight Three geluisterd, die zit in dezelfde hoek wat karakter, ook vloeiend en homogeen en niet te analytisch. Zou ik prima mee vooruit kunnen, maar.... geen vonk zoals bij de primaluna, daar dacht ik vaak, wat klinkt die stem mooi. Dat ik tegelijkertijd wat laag en definitie miste vond ik niet meer erg. Nu is mijn vraag, iemand nog een goed alternatief dat ik gehoord moet hebben voordat ik voor de PrimaLuna ga? Ben benieuwd.

dre73

primaluna maakt mooie spullen,dus wie houdt je tegen? ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

tonus

ware liefde op het eerste gezicht, tsja dat is verdacht

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

tonus

nee, dat niet. Ik heb wel mijn eigen versterker (marantz 7001 KI) en cd-speler (tjoeb reference met tubeclock en upsampler) meegenomen als referentie. Volgende stap zou inderdaad thuis luisteren zijn. Maar dan moet ik eerst nog ruimte regelen, nu staat de tjoeb op de versterker en dat gaat straks niet meer lukken ;). Maar ik ben als tijdelijke oplossing een ikea kastje aan het inkorten zodat het allemaal kan passen.

solitaire

Unison Research Unico serie al beluisterd ?




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

tonus

nee, maar dat lijkt me wel een goed idee. Ik heb ff snel eerste review dat google mij gaf gelezen (www.hifi.nl) en wat ze schrijven spreekt me wel aan. Hoogstens groots geluidsbeeld, dat kan te veel van het goede betekenen. Maar zelf luisteren is het beste idee. Wolf, heb jij ervaring met de primaluna? Premium of iets anders?

Wijx wondere wereld

geef de versterker van Ivo een kans. Ik heb m maar kort beluisterd en dat viel helemaal niet tegen
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112057.0
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

tonus

Die ken ik niet, het is in iedergeval een andere prijsklasse, de primaluna premium kost iets meer dan 2000 euro. Maar ik wil best wel wat overhouden hoor ;), maar zuid holland ligt niet in de buurt van Nijmegen... dus iets te ver voor een luistersessie

koosnaampje-audiofiel

Klipsch, Denon.

Wijx wondere wereld

Quote from: tonus on May 27, 2011, 15:13:52
Die ken ik niet, het is in iedergeval een andere prijsklasse, de primaluna premium kost iets meer dan 2000 euro. Maar ik wil best wel wat overhouden hoor ;), maar zuid holland ligt niet in de buurt van Nijmegen... dus iets te ver voor een luistersessie

nieuwprijs zegt helemaal niets. Ik heb nog de meeste plezier beleefd aan een Lindemann versterker die stukken goedkoper was als de voorgaande versterkers. Voldoet overigens niet aan je eisen.

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

tonus

bedankt voor de goeie tips!

Quote from: Wijx wondere wereld on May 27, 2011, 16:40:49
nieuwprijs zegt helemaal niets. Ik heb nog de meeste plezier beleefd aan een Lindemann versterker die stukken goedkoper was als de voorgaande versterkers. Voldoet overigens niet aan je eisen.



eens, nieuwprijs zegt in ieder geval niet alles, maar over de Pentagon kan ik helaas maar erg weinig info vinden

Quote from: koosnaampje-audiofiel on May 27, 2011, 15:18:26
Er staat ook een Manley Stingray te koop op HT.... ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112031.0



die had ik wel gezien, het lijkt wel een ruimteschip. Alleen die heeft voor mij als praktisch nadeel dat buizen niet afschermd zijn. Ik heb twee kleine dochtertjes rondrennen. Afgaand op de reviews op internet zou hij me geluidstechnisch wel kunnen bevallen.


solitaire

Quote from: tonus on May 26, 2011, 22:18:09
nee, maar dat lijkt me wel een goed idee. Ik heb ff snel eerste review dat google mij gaf gelezen (www.hifi.nl) en wat ze schrijven spreekt me wel aan. Hoogstens groots geluidsbeeld, dat kan te veel van het goede betekenen. Maar zelf luisteren is het beste idee. Wolf, heb jij ervaring met de primaluna? Premium of iets anders?

Ja, met Prologue en Dialogue uitvoeringen, maar niet met een Premium. Alletwee zeer beluisterenswaardig, echter de laag/mid weergave van de Pl is licht romantisch, imo. wat te contourloos/flabby (en zeer beinvloedbaar door de aan te sluiten speaker); de Dialogue is wat straffer/moderner (klinkt als heeft 'ie een beter gedimensioneerde voeding).

De Unico noemde ik omdat het een klankmatig mooie tussenoplossing kan zijn tussen de twee karakters (buizen  / transistor) die je in je post aanhaalde.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Get

Overweeg ook de Euphya Alliance 280. Ik heb ook een Unico gehad met een buizenupgrade en buizendempers, maar dat is echt een andere orde. In mijn set klinken stemmen nu als nooit tevoren. De Euphya is wel prijzig (2500). Bij de zaak waar ik hem als demo heb gekocht hadden ze ook een Heed Obelisk SI + X2. Dat was ook een demo en kostte 1350. Die zou buizenachtiger klinken dan de Euphya en de verkoper vond die prettiger klinken. Je kunt de versterkers thuis luisteren. De verkoper komt de versterker(s) brengen voor 30 euro (tot 100 km, wordt in mindering gebracht bij aankopen boven 200 euro), luistert mee en heeft evt. tweaks.
JMR Offrande Supreme - Ecosse MS2.3 - Euphya Alliance 280 -  Furutech G-320Ag - C.E.C. TL51XR - L.A.T. IC-200 Mark II  - Dual CS731Q - Audio Technica AT33ML - Luxman T-115 - vdHul Integration Hybrid

peterrr

Ga gewoon voor iets van Pl, je wilt het al heel lang merk ik.

Dan zal een ander merk toch niet je kunnen bekoren gewoon omdat je al zolang van pl iets wilt. 


Ik ken dat gevoel  ;)

Grt peterr

( forever Pl)
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

tonus

Erg leuk om de reacties te lezen en de alternatieven na te trekken op internet. Ik ga in ieder geval nog proberen ergens die Unison te luisteren, liefst in een winkel waar ze ook nog iets anders hebben.

Quote from: solitaire on May 27, 2011, 18:13:36
Ja, met Prologue en Dialogue uitvoeringen, maar niet met een Premium. Alletwee zeer beluisterenswaardig, echter de laag/mid weergave van de Pl is licht romantisch, imo. wat te contourloos/flabby (en zeer beinvloedbaar door de aan te sluiten speaker); de Dialogue is wat straffer/moderner (klinkt als heeft 'ie een beter gedimensioneerde voeding).

mooi gezegd, een licht romantisch laag/mid, dat spreekt mij toch wel aan ;D, (contourloos is dan weer een beetje jammer), en ik had het in mijn luisteraantekeningen niet zo beschreven, maar dat was wel een verschil met de Audia.

Quote from: peterrr on May 27, 2011, 21:14:03
Ga gewoon voor iets van Pl, je wilt het al heel lang merk ik.

Dan zal een ander merk toch niet je kunnen bekoren gewoon omdat je al zolang van pl iets wilt. 


Ik ken dat gevoel  ;)

Grt peterr

( forever Pl)

misschien sla je de spijker wel op de kop ;), ik vind een primaluna ook mooi om te zien (ook niet onbelangerijk!). Maar ik wil toch nog wel een luisterpoging wagen, misschien is een Unison 'best of both worlds'

Get

Welke Unico praten we over? Er zijn er 5.
JMR Offrande Supreme - Ecosse MS2.3 - Euphya Alliance 280 -  Furutech G-320Ag - C.E.C. TL51XR - L.A.T. IC-200 Mark II  - Dual CS731Q - Audio Technica AT33ML - Luxman T-115 - vdHul Integration Hybrid

tonus

Een geintegreerde versterker uit de unico serie, dus primo, nuovo of secondo. Ik heb geen exacte prijzen gevonden. Max budget rond de 2000 euro. Die P serie vind ik er erg mooi uitzien (los van of hij goed klinkt), maar zal wel buiten budget vallen.

peterrr

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=111608.0


Ik weet niet of hij hem nog heeft maarre... Koopje

En wil je kt 88 erin...no problem dan heb je een two  ;)


Grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Get

Quote from: tonus on May 28, 2011, 17:51:16
Die P serie vind ik er erg mooi uitzien (los van of hij goed klinkt), maar zal wel buiten budget vallen.

P-serie? Ik kan die niet vinden, tenzij je de piccolo bedoelt. Ik had nog de originele Unico en kon daar makkelijk aan mooie buisjes voor komen, maar toen ik de Nuovo overwoog kwam ik erachter dat hetzelfde merk (Tesla) niet te krijgen is vrijwel en als je 'm al vind dat ie dan vaak nep is (Unico : ECC82 - nieuwe Unico's ECC83). Iets om rekening mee te houden voor je een buizenversterker/hybride aanschaft.
JMR Offrande Supreme - Ecosse MS2.3 - Euphya Alliance 280 -  Furutech G-320Ag - C.E.C. TL51XR - L.A.T. IC-200 Mark II  - Dual CS731Q - Audio Technica AT33ML - Luxman T-115 - vdHul Integration Hybrid

solitaire

Zonder nou de Unico verder te willen pluggen ('k wilde eigenlijk alleen een 'balletje opgooien', en het aan de lezer @ google over te laten welke indrukken en alternatives er oppoppen): prijs-nivo 2010

En als een merk wel ~82 maar niet de ~83 die je nodig hebt maakt, is het voordeel imo. dat je weer lekker op zoektocht mag (echter dan naar een best-of ecc83) :D




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Geen idee of de verkoper je eea. kan laten beluisteren, maar ook een optie is

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112529.msg1953170#msg1953170

Geen buizen of transistorgeluid (ook niet de ontkenning van een buis of een transistor ...); jouw TS lezende wellicht een optie, en ruim binnen budget.




W.


PS, 'k wil trouwens serieus niet de indruk gaan wekken dat alles beter is dan een Pl ...  ;) want die zijn echt wel lekker (natuurlijk mede afhankelijk van gebruikte speakers)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Get

Quote from: solitaire on May 28, 2011, 18:44:24

En als een merk wel ~82 maar niet de ~83 die je nodig hebt maakt, is het voordeel imo. dat je weer lekker op zoektocht mag (echter dan naar een best-of ecc83) :D
Wolf

Het probleem is alleen dat je in principe het liefst een Telefunken wilt (ymmv), maar die zijn onbetaalbaar. Bij de 802s kun je dan voor de Tesla gaan die vrijwel identiek is, maar voor de 803s gaat dat niet op want niet te vinden. Je kunt natuurlijk wel ergens achteraf nog een Telefunken ECC803S voor een belachelijke prijs vinden, maar dan heb je erg veel geluk (ik had dat maanden geleden btw, maar ik heb ze al doorverkocht).


Lavardin is erg interessant btw. Nooit gehoord, dat dan weer niet.
JMR Offrande Supreme - Ecosse MS2.3 - Euphya Alliance 280 -  Furutech G-320Ag - C.E.C. TL51XR - L.A.T. IC-200 Mark II  - Dual CS731Q - Audio Technica AT33ML - Luxman T-115 - vdHul Integration Hybrid

tonus

Quote from: peterrr on May 28, 2011, 17:57:24
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=111608.0


Ik weet niet of hij hem nog heeft maarre... Koopje

En wil je kt 88 erin...no problem dan heb je een two  ;)


Grt peterr

ja, is een goede aanbieding, ik vind de premium beter klinken dan de vorige serie dialogue. De vraag is meer dan 500 euro beter? (en een ritje naar Belgie...)
Ik ben ondertussen toch benieuwd geworden, en ga zeker nog andere versterkers luisteren. Moet ik wel nog even tijd voor vrij maken, en dat valt niet altijd mee.

Quote from: Get on May 28, 2011, 18:29:15
P-serie? Ik kan die niet vinden, tenzij je de piccolo bedoelt. Ik had nog de originele Unico en kon daar makkelijk aan mooie buisjes voor komen, maar toen ik de Nuovo overwoog kwam ik erachter dat hetzelfde merk (Tesla) niet te krijgen is vrijwel en als je 'm al vind dat ie dan vaak nep is (Unico : ECC82 - nieuwe Unico's ECC83). Iets om rekening mee te houden voor je een buizenversterker/hybride aanschaft.

ik bedoel de P40 en P70 en die kost nieuw bij wenw 3450 (P40), dus ruim boven budget. En je opmerking over de beschikbaarheid van ecc83 neem ik mee, ik heb in mijn tjoeb ook met verschillende buisjes gespeeld en dat vind ik erg leuk. Dan moet er natuurlijk wel wat te vinden zijn

en Lavardin ga ik nog opzoeken....
wordt vervolgd  ;D

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.