Asynchrone USB DAC - Arcam rDac, Cambridge DacMagic, HRT Streamer

Started by Hopjesvla, May 25, 2011, 20:09:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PuNkEnStEiN

Volgens mij is die discussie al in volle hevigheid elders op het forum gevoerd. Hoewel ook ik altijd mijn twijfels heb, denk ik niet dat het zinnig is om ook in dit topic de kabeldiscussie weer te beginnen...  ;)
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

garmtz

Quote from: Hopjesvla on June  2, 2011, 10:27:05
Kan iemand dat wetenschappelijk verklaren misschien? Ik zie vaak staan dat het allemaal echt uitmaakt, maar feitelijk gezien zou dat niet moeten kunnen volgens mij. Op het moment dat een rijtje 1-tjes en 0-etjes netjes getimed aangeleverd worden is het wat het is toch? Begrijp niet wat daaraan te interpreteren valt.

Als mijn gehoor zegt dat het geluid hoorbaar opknapt, is er dus blijkbaar iets 'mis' met de 'eentje en nulletjes'. Zoals twani zegt, de mythes van beide 'kampen' zijn zeer hardnekkig. Gewoon luisteren geeft altijd uitsluitsel. Helemaal niet proberen is potentieel laten liggen.

garmtz

Quote from: PuNkEnStEiN on June  2, 2011, 11:06:22
Volgens mij is die discussie al in volle hevigheid elders op het forum gevoerd. Hoewel ook ik altijd mijn twijfels heb, denk ik niet dat het zinnig is om ook in dit topic de kabeldiscussie weer te beginnen...  ;)

Ik ga ook geen discussie aan, mijn standpunt is namelijk duidelijk: er zijn hoorbare verschillen tussen USB kabels, ook bij asynchrone transmissie. Suck it and see zeg ik aan allen die dit niet geloven (er wordt echter helaas maar weinig echt geëxperimenteerd door de sceptici).

zoldar

Daar kun je pagina 's en fora mee vol schrijven. Makkelijker is om een aantal van die wonderdraden mee naar huis te nemem en luisteren of het voor jou een verbetering oplevert. Ik ben ook geen believer totdat ik mooiere muziek uit de speakers hoor komen.

Any way veel plezier met de rDAC! kijk ook eens op de site van "the well tempered computer". goed advies over instellingen van windows of andere OS en muziek programma s . allemaal om bit perfect output te krijgen uit de pc. Download meteen de gratis demo van HDtracks. Staan mooie nummers op in 24/96 resolutie.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

atie

Quote from: Hopjesvla on May 27, 2011, 18:53:41
Ik heb nooit gezegd dat ik geen high-end geluid wil. Dat wil ik zeker! (en heb ik voor mijn gevoel nu ook)

Wat ik wel zeg is dat in mijn opinie het audiofiel maken van de Mac mini niet nodig is als je met een asynchrone DAC werkt. Correct me if i'm wrong; maar bij een lossless audiobestand geeft de mac bit perfect een stream over naar de DAC via USB. Alleen de timing is niet super, daar deze niet gebouwd is om prioriteit te geven aan de timing van het aanleveren van de bits (wat jitter kan veroorzaken). Daar komt de asynchroniteit van de DAC om de hoek zeilen; die zit erop. Deze legt de bitjes netjes op tijd en zet ze om. Check hier ook wat de baas van Classé over een vergelijkbare case zegt; hij geeft aan dat een iPhone als loopwerk de allerbeste CD speler voorbij speelt met hun nieuwe voorversterker. Zelfs hun vlaggenschip de 502: http://www.youtube.com/watch?v=kGuWvOQMcFY&hd=1 Natuurlijk is het WC eend die WC eend adviseert, maar wat hij zegt klinkt logisch.

Correct me if i'm wrong, maar de audiofiliteit van de Mac mini (loopwerk) maakt dan toch niets uit? Al heb je een braadpan met lossless audioplayer die over USB bitperfect de muziek aan de DAC geeft..

Zijn we sync? ;)

Ik ben toch wel erg benieuwd naar wat men/je met "het audiofiel maken van de Mac mini" bedoeld.

Verwijzen naar andere threads mag ook hoor, ik zie ze niet zo gauw.

Verder vraag ik me af wat de geluidskaart er nu precies mee van doen heeft, puur een lacune in mijn kennis hierover, maar ik dacht dat deze te maken had met de omzetting naar analoog?

En als laatste:waaruit blijkt nu dat USB-asycn. superieur is aan toslink?

Berust dat alleen op de genoemde jitter?

Daar ik op termijn een macmini wil gaan gebruiken als "muziekcentrum " stel ik me via deze graag op de hoogte

garmtz

Quote from: atie on June  3, 2011, 13:51:08
Ik ben toch wel erg benieuwd naar wat men/je met "het audiofiel maken van de Mac mini" bedoeld.

Ik denk programma's als PureMusic. En geloof me, het is HEEL nodig, ook met een async dac.

QuoteEn als laatste:waaruit blijkt nu dat USB-asycn. superieur is aan toslink?

Berust dat alleen op de genoemde jitter?

Ja. De klok in de DAC wordt de baas, in plaats van dat de klok uit het aangeboden digitale signaal moet worden geëxtraheerd.

atie

Quote from: garmtz on June  3, 2011, 14:19:29
Ik denk programma's als PureMusic. En geloof me, het is HEEL nodig, ook met een async dac.


Dat PM verbetering geeft zijn we het over eens, zie mijn topic hierover, maar....is dat alles?

Quote from: garmtz on June  3, 2011, 14:19:29

Ja. De klok in de DAC wordt de baas, in plaats van dat de klok uit het aangeboden digitale signaal moet worden geëxtraheerd.


er zijn toch ook andere manieren van jitterreductie?

[/quote]

twani

Quote from: twani on May 25, 2011, 21:23:53
Hifi Addict weet hier veel van  ;), zie zijn verkooptopic (pag 2)in de rubriek versterkers :  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112050.0

Groet,
Theo
Atie, hier is ie nog een keertje.....

atie

Quote from: twani on June  3, 2011, 17:02:47
Atie, hier is ie nog een keertje.....

bedankt twani, gelezen, heel kort door de bocht is de boodschap dus eigenlijk:
Linn Ds rules, er is niets zo goed als een Linn DS, zelfs audiofiel gemaakte macminis ic een erg goede dac niet.

ik hoop dat ooit zelf te mogen beoordelen....
groet

twani

Alle uitspraken vwb. de kwaliteit van Linn  DS zijn voor je eigen rekening, heb je slechts proberen te helpen aan iemand die je veel over het "uit een Mac peuteren van hifi-waardige klanken" kan vertellen, meer niet...............................................dat wil je toch graag?

Hopjesvla

Sta altijd open voor ieders mening en heb om het zelf maar mee te maken een Audioquest USB kabel besteld; gaan we het verschil 's opzoeken. Ben ontzettend benieuwd!

Ik heb er persoonlijk alleen een beetje moeite mee zomaar te geloven omdat ik de wetenschappelijke achtergrond niet kan staven.. Bij analoog is het duidelijk, daar is elke vorm van storing van invloed op het interpreteren van het signaal.
Maar bij een digitaal signaal (zeker over een afstand van minder dan een meter) begrijp ik niet hoe het ene bitje het andere niet is. Het is óf een 1, óf een 0. En er wordt nog een pariteitsbitje meegestuurd om ervoor te zorgen dat er geen misverstanden over het aantal 1-tjes en 0-etjes in een byte kunnen onststaan, dus in theorie foutloos. En daar het niet om 0,9 en 0,1 gaat, maar over 1 en 0 begrijp ik niet helemaal waar het mogelijke verschil uit kan komen.

Maar goed, zoals gezegd sta ik altijd open voor nieuwe inzichten en gaan we het gewoon proberen.

twani

Goed plan, moet wel de rest in de keten ook kloppen, indien daar iets niet 100% is zal die éne kable het verschil ook niet maken.
Voordeel in jouw geval is ook nog eens dat indien de kabel (in jouw beleving) niets voor je doet, je deze makkelijk op het forum weer kunt verkopen, het lijkt mij op dit moment best een actueel kabeltje te zijn ;)

Hopjesvla

Och, met die paar tientjes die de kabel kost kan ik sowieso geen buil vallen, dus laat 'm lekker zitten of ik wat hoor of niet. De rest van m'n set is van een goed niveau, enige 'zwakke schakel' is de Onkyo 905 die ik als voorversterker / processor gebruik. Audio gaat in pure modus, dat zou dan niet al teveel invloed mogen hebben (eindtrap is Classé CA-2200 en de speakers B&W 802Di, goede interlinks en goede bi-amp speakerkabels). Oh ja, ik heb ook standaard AC kabels, schijnt voor sommigen een doodzonde te zijn. Maar goed, is vast ook weer een hele discussie ;)

Dit is wel een interessante discussie trouwens om even te lezen betreffende dit verhaal. Staan wel wat interessante zaken in:
http://www.alpha-audio.nl/2010/11/investeren-in-usb-ja-of-nee/

ajbeefde

Ik kwam een stukje over de USB kabel op het net tegen hetgeen een Audio dealer op zijn website heeft staan.

"De grote verrassing

Omdat wij toch druk bezig waren met de DAC-jes was het ook een mooie gelegenheid om de speciale USB kabels van Audioquest uit te proberen.

Als eerste moet ik nu vertellen dat wij het verschil tussen USB kabels als belachelijk ervaren, onze printer print niet mooier met een speciale kabel en ook worden onze digitale foto's niet veel beter met zo'n kabel.

Aldus werd de standaard kabel met een redelijke hoeveelheid vooroordeel vervangen door een Audioquest Cinnamon USB kabel (€ 59,- voor 1,5 meter) en gingen wij als ervaren luisteraars zitten om ons vooroordeel bevestigd te krijgen. Dus niet!

Hoewel ik totaal geen reden kan aanvoeren waarom een Audioquest kabel een beter geluidsbeeld geeft dan een standaard kabel (met dezelfde lengte en gouden plugjes) was het verschil overduidelijk aanwezig. Een betere controle in het laag, mooier stereobeeld en een over het geheel aangenamere klank.

Hier moet dus nader onderzoek naar worden gedaan. Voorlopig ga ik er maar vanuit dat een betere kabel minder storing op het digitale signaal geeft. Een storing die waarschijnlijk de asynchrone signaalverwerking van beide DAC's een beetje door de war gooit."


Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

twani

Quote from: Hopjesvla on June  6, 2011, 10:26:15
Och, met die paar tientjes die de kabel kost kan ik sowieso geen buil vallen, dus laat 'm lekker zitten of ik wat hoor of niet. De rest van m'n set is van een goed niveau, enige 'zwakke schakel' is de Onkyo 905 die ik als voorversterker / processor gebruik. Audio gaat in pure modus, dat zou dan niet al teveel invloed mogen hebben (eindtrap is Classé CA-2200 en de speakers B&W 802Di, goede interlinks en goede bi-amp speakerkabels). Oh ja, ik heb ook standaard AC kabels, schijnt voor sommigen een doodzonde te zijn. Maar goed, is vast ook weer een hele discussie ;)

Dit is wel een interessante discussie trouwens om even te lezen betreffende dit verhaal. Staan wel wat interessante zaken in:
http://www.alpha-audio.nl/2010/11/investeren-in-usb-ja-of-nee/
Indien je van het onzekere gevoel over jouw standaard netkables af wil zou je ook Erik van "Jouw Hifi" kunnen vragen om een paar mooie netkabels (Erik maakt ze zelf erg netjes) voor je te maken, dit voor "Down to Earth" prijzen overigens.
Dan heb je goed verzorgt materiaal waarmee je je niet getild hoeft te voelen door de fabrikanten van peperdure highendige kabels voor buitenaardse prijzen.


atie

Quote from: twani on June  5, 2011, 21:46:54
Alle uitspraken vwb. de kwaliteit van Linn  DS zijn voor je eigen rekening, heb je slechts proberen te helpen aan iemand die je veel over het "uit een Mac peuteren van hifi-waardige klanken" kan vertellen, meer niet...............................................dat wil je toch graag?

sorry hoor...en bedankt voor de verwijzing ,op mijn vraag wat audiofiel maken van een Macmini inhoudt.Ik had nl geen idee.
maar, zo staat het er toch?de operatie viel toch zwaar tegen?

garmtz

Het audiofiel maken van een Mac Mini bestaat uit een aantal zeer simpele stappen:

- Gebruik niet iTunes om te rippen, maar XLD, juist geconfigureerd
- Gebruik Pure Music/Amarra
- Gebruik een goede USB kabel

Veel meer kun je niet doen.

RubenV.

Quote from: Hopjesvla on June  6, 2011, 10:26:15
Och, met die paar tientjes die de kabel kost kan ik sowieso geen buil vallen, dus laat 'm lekker zitten of ik wat hoor of niet. De rest van m'n set is van een goed niveau, enige 'zwakke schakel' is de Onkyo 905 die ik als voorversterker / processor gebruik. Audio gaat in pure modus, dat zou dan niet al teveel invloed mogen hebben (eindtrap is Classé CA-2200 en de speakers B&W 802Di, goede interlinks en goede bi-amp speakerkabels). Oh ja, ik heb ook standaard AC kabels, schijnt voor sommigen een doodzonde te zijn. Maar goed, is vast ook weer een hele discussie ;)

Dit is wel een interessante discussie trouwens om even te lezen betreffende dit verhaal. Staan wel wat interessante zaken in:
http://www.alpha-audio.nl/2010/11/investeren-in-usb-ja-of-nee/

Ik gebruik zelf ook mijn pc'tje om mijn setje van muziek te voorzien. Vandaar dat ik heel benieuwd ben hoe die audioquest kabel je bevalt, en na een maandje zul je er vast wel uit zijn of het verschil maakt of niet  8)
Ik ben iig erg benieuwd!
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie