Kwaliteit streamen via Airplay

Started by StereoNewbie, May 20, 2011, 14:14:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StereoNewbie

Ongetwijfeld vaker gevraagd hier, maar kan er niks over vinden...


Op het moment aan het orienteren op hifi gebied... op zoek naar een mooie (2e hands) 2.0 opstelling. Ik en mijn vriendin zijn helemaal Apple en hebben een spotify premium account / Itunes / etc, en ook onze cd's zetten we in itunes.

Nu heb ik een Airport Express gekocht die nu op een waardeloos kermis minisetje is aangesloten, zo streamen we alles via Airplay. Straks in het nieuwe huis willen we de Airport Express aansluiten op onze stereoversterker!

Mijn vragen:
- Hoe is de geluidskwaliteit als we op deze wijze onze muziek streamen? (Spotify premium is 320k), heeft het zin te investeren in high end?
- Stereoversterkers/receivers zijn vaak enkel analoog, hoe is de kwaliteit van de DAC van de Airport Express? Of kan ik beter een versterker met digitale ingang gaan zoeken?


mansm

Hoe sluit je de airport express aan op je audio set. Volgens mij zit er ook een optische aansluiting op, als je die gebruikt. Dan is het wel ok.

Als je je eigen cd's ript, doe je dat dan met een tool als EAC/dbpoweramp (beide windows, ken de mac alternatieven niet) of met itunes. De laatste is niet echt een geweldige ripper.

Roger Black

Ja voor het geld werkt dit perfect. De Dac van de Airport is niet veel dus ik zou een versterker met digitale aansluiting zoeken of een aparte DAC er tussen zetten, dit hoeft ook niet duur te zijn.

Kjelt

En als je digitaal gaat dan niet de volumeregeling van de app gebuiken maar vd versterker. Anders ga je vreselijk inboeten op resolutie en dat hoor je!

StereoNewbie

Quote from: Kjelt on May 20, 2011, 16:32:11
En als je digitaal gaat dan niet de volumeregeling van de app gebuiken maar vd versterker. Anders ga je vreselijk inboeten op resolutie en dat hoor je!

Hmm goeie tip idd, maar "hoe hard" moet ik hem dan op de laptop/iphone zetten?

mansm

Quote from: StereoNewbie on May 20, 2011, 19:26:02
Hmm goeie tip idd, maar "hoe hard" moet ik hem dan op de laptop/iphone zetten?

maximaal

danielo

Meeste antwoorden al gezien maar als je nog meer vragen hebt is er een topic over dit soort dingen :

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110430.0

De vraag welke dac en welke ontvanger je in de toekomst wil gebruiken (appletv, airport express of wat anders) en of je alleen audio
of toch ook video en apps wil kan je daar allemaal kwijt.

Verder verwachten we dat over 2 weken apple weer met nieuwe dingen komt zeker op het gebied van airplay.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

yorkie13

hier de volgende oplossing

Ipad  > via airplay naar Airport expres > optisch naar een dacmigac van cambridge

volume op Ipad idd op maximaal, werkt prima

lees net dat Apple contracten gesloten heeft met Sony en Warner Bros om ook streaming diensten aan te gaan bieden

gaat een hoop gebeuren op dat vlak dus...........

StereoNewbie

En daarom neem ik de Iphone en de Macbook --> Airport Express als de basis ;)

Dan hoef ik niet perse de trends te volgen middels dure uitgaves aan receivers en andere apparatuur die vd laatste snufjes zijn voorzien. Nee gewoon een goede stereo van 2 vloerstaanders en een goede versterker (of voor/eind combinatie). Hooguit nog een Extra DAC. En dat moet het dan zijn :)

CineSmurf

Quote from: Kjelt on May 20, 2011, 16:32:11
En als je digitaal gaat dan niet de volumeregeling van de app gebuiken maar vd versterker. Anders ga je vreselijk inboeten op resolutie en dat hoor je!

Heel belangrijk dit!

Ik heb een Imerge systeem (wat ouderwetser, maar hele goede kwaliteit en indertijd flink geprijst). Ik hoorde aanvankelijk verschil tussen de airplay en mijn Imerge soundserver, tot ik het volume op maximaal zette. Toen exact gelijk, echt geen verschil.

Ik heb de airport digitaal op een dacmagic aangesloten en die analoog op een rotel set.

Enige probleem wat ik af en toe heb is dat er toch even een hikje in het geluid heb. Dat is veel minder geworden sinds ik de airport met een vaste kabel heb aangesloten en de wifi functie uitstaat.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Peerless Monster

Afgezien van flink wat hikjes (wifi), gisteren ontzettend genoten van onze favoriete muziek op de iPhone. Zat me te verbazen soms hoe goed het kan klinken. Je hoort uiteraard nog veel verschil, maar als je lekker aan het luisteren bent, heb je daar geen erg in...
Ik zou lekker niet moeilijk doen investeer in je stereo versterker en speakers. De bron wordt toch elke keer weer anders...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Erik

#11
Quote from: Kjelt on May 20, 2011, 16:32:11
En als je digitaal gaat dan niet de volumeregeling van de app gebuiken maar vd versterker. Anders ga je vreselijk inboeten op resolutie en dat hoor je!
Huh hoe kan je resolutie veranderen als je de volume oplaag draait? Leg eens uit aub.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

#12
Quote from: Erik on June  5, 2011, 02:06:34
Huh hoe kan je resolutie veranderen als je de volume oplaag draait? Leg eens uit aub.

Je kan geen volume regelen als je digitaal bent zonder verlies in resolutie. Om deze reden wil je volume altijd op een analoge manier doen.

Stel je hebt 16bits om mee te spelen dan heb je 65000 levels van geen geluid tot maximaal. Laten we zeggen 0dB tot 100dB uit je speakers. Indien je het digitaal zachter wilt zetten op 25% dan kan je alleen daar ingrijpen dus je geluid levels niet tussen 0 en 65000 doen maar tussen 0 en 16000. Nu heb je maar 1/4 van mogelijkheden (resolutie). 25% geeft een 6dB in geluid reductie op je geluid dat is niet eens zoveel dus stel je wilt het echt zachter zetten dan wil je 20dB dan kan je alleen ongeveer levels 0 tot 2000 gebruiken een enorm verlies in resolutie. Immers al je muziek moet nu vertolkt worden in 2000 stapjes in plaats van de 65000.

Indien je analoog blijft zal het aantal levels (65000) gelijk blijven maar veranderen we alleen hoeveel spanning elk level geeft aan dus bv 65000*1mV of 65000*0.01mV.

Indien je je volume aanpast dan kan je ipod alleen digitaal iets doen het stuurt (helaas) niet alle data meer en een volume als hint naar de eind volume knop (dat zou fijn zijn) maar zo werkt het helaas niet.

Hopelijk beetje duidelijk zo in de vroege morgen :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg, het is erg duidelijk :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Zou er nog verschil zijn tussen het streamen tussen een iphone3g en een ipad1, vind een iphone toch wat lichter en lekkerder te bedienen dan een ipad op de bank.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

hifi | Roderick


danielo

Quote from: Erik on June  5, 2011, 13:13:54
Zou er nog verschil zijn tussen het streamen tussen een iphone3g en een ipad1, vind een iphone toch wat lichter en lekkerder te bedienen dan een ipad op de bank.

Volgens mij doet een iPhone of 3G geen AirPlay dat werkt pas vanaf een 3GS

Daniel.

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Oh dat zou kunnen kon al geen instelling ervoor vinden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill