The Temple of Dude

Started by TheDude32, May 12, 2011, 10:25:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheDude32

Hallo allen,

Na een topic op een ander forum, ga ik hier ook maar eens wat posten aangezien dit forum nog meer gespitst is om Home Cinema.
Mijn verhaal in het kort: mijn vrouw en ik hebben een appartement gekocht en krijgen 1 juni de sleutel. We hebben een slaapkamer over en willen deze omtoveren tot dedicated home theater. Het appartementencomplex is gebouwd in 2004, dus volgens mij is de basis isolatie in orde. Toch moeten we uiteraard het één en ander gaan aanpassen om optimaal en zonder klachten van buren films te kunnen kijken.

Het meest ideale is natuurlijk een kamer in kamer, maar daar komt het eerste en eigenlijk enige probleem om de hoek kijken, de ruimte is niet heel erg groot: 2.77m breed en 4.77m lang. Als we er dus een kamer in kamer gaan bouwen, wordt hij ongeveer 2.50 breed. We hebben al twee heerlijke luie stoelen, maar deze zijn samen 1.80 breed, wat inhoud dat je zo'n 35cm van de muur zit waar de rear speaker zit (we willen een 7.1 opstelling). Dat lijkt me wat kort.

Dus dan keuzes maken en misschien kunnen jullie hierin helpen:

1. Geen kamer in kamer, maar op een andere manier zo goed mogelijk isoleren.
2. Wel een kamer in kamer, maar kleinere en misschien minder comfortabele stoelen.
3. Wel een kamer is kamer, ook de lekkere stoelen, maar geen 7.1 opstelling
4. Het is met 35cm best te doen, maar dan met dipole speakers?

Wat zouden jullie doen?

Dan even kort wat info over mijn apparatuur:
Onkyo 607 receiver
Mivoc SW 1100 subwoofer
Epson EW3200 beamer
PS3 als blu ray speler
Wharfedale Diamond 10 CM center
Oude Wharfedale 425 fronts (maar deze worden vervangen door de Wharfedale Diamond 10.5 of 10.7 fronts)

Ik moet nog aanschaffen:
Projectiescherm
Goede rear en rear back speakers (ik denk de Wharfedale Diamond 10.1 of 10.2 als rears)

Hier wat foto's van de ruimte en de bedoeling:







Die laatste is dus een beetje het idee, maar dan zonder de kamer in kamer afmetingen.
Oh en die zwarte dingen zijn een soort pilaren/dvd opbergers die ik in gedachten had.



audiosurfer

Als ik mocht kiezen zou ik liever voor goede isolatie gaan dan voor 7.1.
7.1 is m.i. alleen maar de moeite als je het echt goed kan doen, en dus een grotere ruimte hebt, anders voldoet 5.1 echt wel!
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

roland p

Ik zou de rear speakers in de hoeken zetten, naast de deur is mooi plek zo te zien. De surrounds zou je wat hoger kunnen plaatsen zodat hij niet in je oor staat te tetteren. Rear zou ik dan ook op die hoogte houden zodat je met pan's geen hoogteverschillen gaat horen.

Bipool wordt ook wel eens gebruikt. De woofers/tweeters worden dan in tegenfase gezet zodat je net voor de speaker een nul-gebied hebt. Ik heb dit zelf echter nooit geprobeerd maar het lijkt me zeker een optie.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

TheDude32

Quote from: roland p on May 12, 2011, 15:02:07
Bipool wordt ook wel eens gebruikt. De woofers/tweeters worden dan in tegenfase gezet zodat je net voor de speaker een nul-gebied hebt. Ik heb dit zelf echter nooit geprobeerd maar het lijkt me zeker een optie.

Dit zou dan natuurlijk altijd een latere aanpassingen kunnen zijn. Misschien een zaak vinden waar ik ze eventueel zou kunnen/mogen ruilen mocht het resultaat niet naar wens zijn.

Het probleem wat er alleen nog wel is, is dat de deur naar binnen draait. Daardoor kan ik dus volgens mij geen tweede deur in de kamer in kamer plaatsen. Heeft iemand hier wel een ervaring mee gehad? Anders zou de deur natuurlijk een zwakke isolatie plek zijn. Misschien proberen de hele deur eruit te halen en 180 graden draaien? Geen idee of dat uberhaupt kan bouwtechnisch trouwens.