Powerplant ja of nee?

Started by Joris1971, May 7, 2011, 13:33:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Hoor verschillende verhalen over powerplants, de een vind het geweldig, de ander helemaal niks.

Graag jullie reden(en) waarom wel of waarom niet

Gr. Joris

S@m

Nee, omdat in mijn beleving er meestal nauwelijks tot geen verschil hoorbaar is en voor hetzelfde geld van zo'n powerplant mooiere upgrades te bedenken zijn (die wel klankmatige verschillen/verbeteringen laten horen).

S@m

Jij hebt zelf zo'n ding Joris, dus laat maar lezen wat je er zelf van denkt...

apogeefreak

Nee.  Ik heb net eens al mijn supra snoeren en stekkerdoos door nette fabrieksnoeren vervangen en guess what. Geen enkel verschil. Leverde me mooi weer een paar honderd euro op voor andere doeleinden. Mijn ongezouten mening. De powerplant maakt niets uit. De snoeren maken niets uit. De versterker moet aan een aantal minimum eisen voldoen waar bijna iedere versterker wel aan voldoet. Als loopwerk kun je best een pc nemen met een of ander dacje. De koptelefoonuitgang is ook prima maar kan een beetje ruis veroorzaken. Ten slotte al je opgespaarde geld stoppen in speakers want daar is er vervorming als de hell!
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Ejorne

Quote from: apogeefreak on May  7, 2011, 14:48:35
De koptelefoonuitgang is ook prima maar kan een beetje ruis veroorzaken.

Welke koptelefoonuitgang bedoel je?

apogeefreak

Quote from: Ejorne on May  7, 2011, 14:51:56
Welke koptelefoonuitgang bedoel je?
Die aan de andere kant van het draadje dat van je oren naar de pc loopt als je er een koptelefoon op aan sluit  :D Hihi.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Joris1971

#6
Quote from: apogeefreak on May  7, 2011, 14:48:35
Nee.  Ik heb net eens al mijn supra snoeren en stekkerdoos door nette fabrieksnoeren vervangen en guess what. Geen enkel verschil. Leverde me mooi weer een paar honderd euro op voor andere doeleinden. Mijn ongezouten mening. De powerplant maakt niets uit. De snoeren maken niets uit. De versterker moet aan een aantal minimum eisen voldoen waar bijna iedere versterker wel aan voldoet. Als loopwerk kun je best een pc nemen met een of ander dacje. De koptelefoonuitgang is ook prima maar kan een beetje ruis veroorzaken. Ten slotte al je opgespaarde geld stoppen in speakers want daar is er vervorming als de hell!

Wat doe je dan op een forum als deze, als het jouwziens allemaal niks uitmaakt..?

Ejorne

Quote from: Joris1971 on May  7, 2011, 15:34:59
Wat doe je dan op een forum als deze, als het jouwziens allemaa niks uitmaakt..

Er is toch ook zat te vinden en te vertellen over speakers?
En ook is discussie met een 'tegenpartij' mogelijk, als iedereen dezelfde gedachten erop nahoudt dan is een forum ook niet heel interessant meer...

Maar er is mi ook nog meer onder de horizon van de ht naast speakers...

scrutinizer

Quote from: apogeefreak on May  7, 2011, 14:48:35
Nee.  Ik heb net eens al mijn supra snoeren en stekkerdoos door nette fabrieksnoeren vervangen en guess what. Geen enkel verschil. Leverde me mooi weer een paar honderd euro op voor andere doeleinden. Mijn ongezouten mening. De powerplant maakt niets uit. De snoeren maken niets uit. De versterker moet aan een aantal minimum eisen voldoen waar bijna iedere versterker wel aan voldoet. Als loopwerk kun je best een pc nemen met een of ander dacje. De koptelefoonuitgang is ook prima maar kan een beetje ruis veroorzaken. Ten slotte al je opgespaarde geld stoppen in speakers want daar is er vervorming als de hell!

We've got a live one here ......

;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

paaj

Wow... ik ga het niet over stroomfilters hebben want daar heb ik geen ervaring mee maar dat is wel een lekker gepeperde mening..
Als je koptelefoonuitgang ruis geeft vindt je dat prima?! De hoofdtelefoon uitgang van mijn macbook...  nee dank je... :unsure:

Persoonlijk heb ik alleen betere voedingen gehad, geen filter of je moet een Monster stekkerblok meerekenen (gewonnen...). De voeding upgrade voor DAC (VDA2) en hoofdtelefoon versterker (Graham Slee Solo) is geen zuinig verschil...  zeker audiofiele termen waardig (rust, strakheid etc.). Daar kan ik me na een DIY Hypex avontuur wel wat bij voorstellen, waar de zoem in voeding en geluid veranderde met de plaatsing van een softstart module.
De voeding los van de kast zorgt voor veel minder storing in het output pad. Wel een andere oorzaak dan een stroomfilter natuurlijk.

Tenzij Arcam niet voldoet in versterking (of Hypex ultiem veel beter is) heb ik zeker wel verschil ervaren in versterkers trouwens, maar ik ben het met je eens dat speakers het meest invloed hebben op het geheel.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

apogeefreak

Quote from: paaj on May  7, 2011, 17:11:01
Wow... ik ga het niet over stroomfilters hebben want daar heb ik geen ervaring mee maar dat is wel een lekker gepeperde mening..
Als je koptelefoonuitgang ruis geeft vindt je dat prima?! De hoofdtelefoon uitgang van mijn macbook...  nee dank je... :unsure:
Niet waarneembare ruis ;) Alleen met vol volume van de versterker was de ruis waarneembaar in vergelijking met een echte dac uitgang. Daarom was de koptelefoon van mijn mac voldoende.

Even voor de duidelijkheid. Geluid bestaat voor mij uit frequenties en vervorming. Dat kun je allemaal meten en danis mijn stelling niet overdreven. Ik laat een heel klein kiertje open voor voelbaarheid van hogefrequenties en als gevolg daarvan waarneembaarheid van harmonische vervorming in een versterker. Maar goed mogelijk dat de deur daar ook op slot gaat :)

Wat de verwensingen naar andere duistere plaatsen dan dit forum betreft. Daar ga ik niet op in, vind het ook een beetje kinderachtig (is dat het woord? Ja). En we got a life one. Weer dat engelse spraakgebrek he? :) (zie de smiley) Nu graag redenen waarop jouw visie bouwt maar die heb je lekkuh nie....!
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

S@m

Quote from: Joris1971 on May  7, 2011, 15:34:59
Wat doe je dan op een forum als deze, als het jouwziens allemaal niks uitmaakt..?

Kom op Joris, schrijf eens een stukje met je eigen ervaring...!

apogeefreak

Quote from: Ejorne on May  7, 2011, 15:37:41
Er is toch ook zat te vinden en te vertellen over speakers?
En ook is discussie met een 'tegenpartij' mogelijk, als iedereen dezelfde gedachten erop nahoudt dan is een forum ook niet heel interessant meer...

Maar er is mi ook nog meer onder de horizon van de ht naast speakers...

Bedankt! Dat vond ik ook. Het is mijn mening, ik heb er over nagedacht dan moet ik het kunnen vertellen. Zal jullie er echt niet mee doodknuppelen ;) Heb jij een andere visie dan is dat toch prima!
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

S@m


paaj

Quote from: apogeefreak on May  7, 2011, 17:20:48
Niet waarneembare ruis ;) Alleen met vol volume van de versterker was de ruis waarneembaar in vergelijking met een echte dac uitgang. Daarom was de koptelefoon van mijn mac voldoende.

Ok, als 'echte' bron heb ik hem nooit gebruikt, ik gebruik hem voor de hoofdtelefoon en dat is echt geen pretje ;). Te snel te luid, en veel ruis van processor of harde schijf.

In je verdere visie ga ik grotendeels met je mee, sceptisch over kabels iets minder over DAC en versterker, maar je verwoordt het nogal onsubtiel en dat gaat tegen je werken ;)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

scrutinizer

#16
Quote from: apogeefreak on May  7, 2011, 17:20:48
Niet waarneembare ruis ;) Alleen met vol volume van de versterker was de ruis waarneembaar in vergelijking met een echte dac uitgang. Daarom was de koptelefoon van mijn mac voldoende.

Even voor de duidelijkheid. Geluid bestaat voor mij uit frequenties en vervorming. Dat kun je allemaal meten en danis mijn stelling niet overdreven. Ik laat een heel klein kiertje open voor voelbaarheid van hogefrequenties en als gevolg daarvan waarneembaarheid van harmonische vervorming in een versterker. Maar goed mogelijk dat de deur daar ook op slot gaat :)

Wat de verwensingen naar andere duistere plaatsen dan dit forum betreft. Daar ga ik niet op in, vind het ook een beetje kinderachtig (is dat het woord? Ja). En we got a life one. Weer dat engelse spraakgebrek he? :) (zie de smiley) Nu graag redenen waarop jouw visie bouwt maar die heb je lekkuh nie....!

Aangezien het Engelse spraakprobleem in dit geval aan jouw zijde ligt, zo ook is de gedachte dat een power supply geheel ongevoelig is voor hoogfrequent, DC en harmonische componenten vanuit de socket dat.
Als jij je prettig voelt bij het stellig quoten, van wat je elders hebt opgepakt, als zijnde de waarheid en dit als olifant door de porseleinkast hier poneert. Moet je ook niet  :alien: kijken als je wat gekante opmerkingen krijgt.

On topic:

Ik heb meerdere, 'oude' versie Power Plants in gebruik/gebruik gehad. En kan me niet voorstellen dat deze eigenschappen zoals bijv. de verschillende Waveform patronen of zelfs gewoon de sinusfrequentie verhoging van 50 naar bijv. >90hz niet als zodanig opgepakt worden.
Het zal aan de beperking van mijn setje liggen. :(

Maar buiten de uitvalgevoeligheid en het inefficiënte verbruik van het apparaat, ben IK happy enough deze on track te houden.

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

apogeefreak

On Topic!

Volgens mij zit in de voeding van je apparatuur een gelijkrichter die alle frequenties gelijk met de dc grond maakt  :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Ai. Zou bijna willen dat die gelijkrichter er niet in zat want ik vind hem wel hard en dit is zielig :(  :confused: Weet je wat, ik haal hem er bij mij uit en dan mogen jullie bij mij luisteren naar de hoge frequenties van het lichtnet! Is dat wat? Of zullen we het over Bose hebben  :sleepy:
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

scrutinizer

#19
 ::)

Er zijn manieren om de efficiëntie van een psu te verbeteren door toename van frequentie en toevoeging van harmonische (Crest factor).

Ik was aan het twijfelen.... maar geef toch de voorkeur aandacht te geven aan het gestampvoet en geroep van mijn 8 maanden oude zoontje. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

bmateijsen

Quote from: apogeefreak on May  7, 2011, 18:52:57
Ai. Zou bijna willen dat die gelijkrichter er niet in zat want ik vind hem wel hard en dit is zielig :(  :confused: Weet je wat, ik haal hem er bij mij uit en dan mogen jullie bij mij luisteren naar de hoge frequenties van het lichtnet! Is dat wat? Of zullen we het over Bose hebben  :sleepy:

Maak een showcase aan, en laat eens zien wat voor set je hebt!

apogeefreak

Ach weet je. Zo lang de ontwerpers van mening zijn dat hoge frequenties geen rol spelen na gelijkrichting die voor hun werk toegang hebben tot de meest geavanceerde onderzoek gegevens. Wie zijn wij dan als amateur om met dure termen te gooien. Zou zeggen houd het bij je zoontje  ;)
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Quote from: bmateijsen on May  7, 2011, 19:08:43
Maak een showcase aan, en laat eens zien wat voor set je hebt!

Ik heb een Bose waveradio... ;)

(en nog wat apogees)
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Ejorne

Quote from: apogeefreak on May  7, 2011, 19:16:21
Ach weet je. Zo lang de ontwerpers van mening zijn dat hoge frequenties geen rol spelen na gelijkrichting die voor hun werk toegang hebben tot de meest geavanceerde onderzoek gegevens. Wie zijn wij dan als amateur om met dure termen te gooien. Zou zeggen houd het bij je zoontje  ;)

Ik ben bang dat de ontwerper onderhevig is aan veel meer invloeden dan alleen zijn technische (beperkte?) kennis.

Veel 'onderzoeken' tonen aan dat er wel degelijk verschillen meetbaar zijn tussen allerhande 'audiofiele' dingetjes, zoals een interlinkje. Probleem is alleen dat men aanneemt dat het niet hoorbaar is omdat een dbt niet heeft kunnen aantonen dat dit verschil wel waargenomen kan worden. Tja, over de dbt (en het nut op audio gebied daarvan) zullen we niet snel uitgepraat zijn...

bmateijsen

Quote from: apogeefreak on May  7, 2011, 19:29:41
Ik heb een Bose waveradio... ;)

Cool! ;D

Quote(en nog wat apogees)

Ik ben wel benieuwd, dus laat zien, laat zien! 8).