Iemand in het bezit van Audio Research Reference pre- amps?

Started by vik, May 7, 2011, 09:56:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Is er iemand hier op het forum in het bezit van de Audio Research Reference 3 of 5 serie pre- amps? Of de nieuwe LS 27?


Aangezien ik gevallen ben voor de sound van dit merk wil ik misschien de stap gaan maken naar 1 van deze voor versterkers maar heb enkele vragen.

Ook heb ik helaas een paar beperkingen:

De eindversterking mag in totaal gewicht niet te zwaar zijn. Rond de 25-30 kg maximaal.  (in mono blokken of stereo) en de eind versterker moet behoorlijk wat vermogen hebben voor mijn Elac FS 609 CE aan te sturen.

Dit zijn de eindversterkers die ik op het oog heb en al een aantal keren voorbij heb zien komen samen met Audio Research wat een mooie match schijnt te zijn.


De Bryston 4B SST2

De Boulder 850 mono block    (http://www.boulderamp.com/pdf/850DataSheet.pdf)


En dan nog de vraag: hoe zit het met de hitte die Audio Research pre- amps afgeven?







Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

garmtz

Ben helaas geen AR vv gebruiker, maar ik zou ook zeker ook de Bel Canto REF 1000M/500M monoblokken overwegen. Heb zelden versterkers meegemaakt met zo'n extreem goede prijs/kwaliteitsverhouding. Deze spelen ver boven hun prijsklasse en de eigen vv en bronnen van het merk doen de blokjes niet echt eer aan vind ik.

vik

Quote from: garmtz on May 10, 2011, 12:15:43
Ben helaas geen AR vv gebruiker, maar ik zou ook zeker ook de Bel Canto REF 1000M/500M monoblokken overwegen. Heb zelden versterkers meegemaakt met zo'n extreem goede prijs/kwaliteitsverhouding. Deze spelen ver boven hun prijsklasse en de eigen vv en bronnen van het merk doen de blokjes niet echt eer aan vind ik.

Bedankt voor de tip! Ik ga even op onderzoek uit.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Midcall

Ik heb wel wat ervaring met ARC (pre) amps, dus vraag maar, wellicht dat ik je kan helpen.

Ze geven aardig wat warmte af (logisch, het zijn buizen voorversterkers), je kan ze daarom niet strak in een kast zetten en zeker 20 cm of meer vrij houden aan de bovenkant.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

vik

Quote from: Midcall on May 18, 2011, 08:22:36
Ik heb wel wat ervaring met ARC (pre) amps, dus vraag maar, wellicht dat ik je kan helpen.

Ze geven aardig wat warmte af (logisch, het zijn buizen voorversterkers), je kan ze daarom niet strak in een kast zetten en zeker 20 cm of meer vrij houden aan de bovenkant.

Ik heb geprobeerd je een pm te sturen maar volgens mij zit je inbox vol.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kwabbernoot

Quote from: garmtz on May 10, 2011, 12:15:43
Ben helaas geen AR vv gebruiker, maar ik zou ook zeker ook de Bel Canto REF 1000M/500M monoblokken overwegen. Heb zelden versterkers meegemaakt met zo'n extreem goede prijs/kwaliteitsverhouding. Deze spelen ver boven hun prijsklasse en de eigen vv en bronnen van het merk doen de blokjes niet echt eer aan vind ik.

Het gaat mij geen reet aan natuurlijk maar de TS geeft aan gevallen te zijn voor het geluid van ARC. Waarom ga je dan een ander merk aanraden? Of is dat nu één van die nadelen van een commercieel forum? Ik heb nog twee monoblokken van ARC te koop. Helaas zijn deze 27,7 kilo per stuk. Die ga ik dan toch ook niet aanraden?

Groeten...

PS: Zo teruglezend komt het nogal enigszins agressief over. Dat was nu niet direct de bedoeling. Maar ik vraag mij echt af wat je overhaalt om zo'n antwoord te geven op de vraag van TS. Daarnaast blijkt Vik blij te zijn met je antwoord dus waar gaat het eigenlijk nog om.

bmateijsen

Garmt geeft een mogelijk extra alternatief, waarvan hij denkt dat als eindversterker ook goed kan werken met zijn luidsprekers. Meer niet... n.b. wij hebben niets staan van Bel Canto in de winkel.

Quote from: Kwabbernoot on June  8, 2011, 20:26:00
Het gaat mij geen reet aan natuurlijk maar de TS geeft aan gevallen te zijn voor het geluid van ARC. Waarom ga je dan een ander merk aanraden? Of is dat nu één van die nadelen van een commercieel forum? Ik heb nog twee monoblokken van ARC te koop. Helaas zijn deze 27,7 kilo per stuk. Die ga ik dan toch ook niet aanraden?

Groeten...

PS: Zo teruglezend komt het nogal enigszins agressief over. Dat was nu niet direct de bedoeling. Maar ik vraag mij echt af wat je overhaalt om zo'n antwoord te geven op de vraag van TS. Daarnaast blijkt Vik blij te zijn met je antwoord dus waar gaat het eigenlijk nog om.

fastfreddy

Ik ben zelf in bezit van de LS 26 en PH5 phono preamp en kan zeggen dat met de hitte valt het mee. Natuurlijk kan je niet in een gesloten kast plaatsen om dat de amp warm wordt maar als je een paar cm rondom laat bent er geen probleem.

Een klassiek combernatie is een buizen voorversterker en een transistor eind versterker, zelf gebruik ik een Musical Fidelity A5 cr eindversterker. Ik denk dat de Bryston 4B SST2 die je op het oog heeft een goed match zal zijn.

Wat betreft welke model jij kiest hangt een beetje af van hoeveel geld je hebt om te besteden.
De LS27 is nieuwe en je zal waarschijnlijk de volle prijs moeten betalen, (afhankelijk van jouw onderhandelings capaciteiten). De Ref 3 is een wat oudermodel is is af en toe op de tweedehands markt te vinden. De Ref 5 staat bij een aantaal dealers  en is misschien voor een demo prijs te kopen.

Persoonlijk als ik het geld voor had zou ik voor de Ref 5 gaan.

vik

Thanks for the input guys!  ;)

Dan heb ik nog een vraag:

Hoe doen ARC tube pre-amps het met electronische muziek? Ik luister veel Lounge plus house, mijn vriendin veel muziek met vocals zoals Norah Jones, dat doet de ARC DSI 200 die ik nu heb heel goed, maar dat is geen tube pre-amp.

Ik lees op internet dat de ARC LS 27 pre-amp ergens tussen de Reference 3 en de Reference 5 moet zitten, maar er is nog weinig te vinden.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Midcall

Quote from: vik on June  9, 2011, 10:40:38
Ik lees op internet dat de ARC LS 27 pre-amp ergens tussen de Reference 3 en de Reference 5 moet zitten, maar er is nog weinig te vinden.
Dat is verkooppraat. De LS-27 is in niets beter dan een Reference 3, wat de Ref 3 tot een aantrekkelijker alternatief maakt voor de mensen die de Ref 5 te duur vinden. Maar die is alleen verkrijgbaar via de 2e hands markt en dus niet interessant voor de dealers / Audio Research want voor die mensen is nu juist die LS-27 bedoeld. Zelfde zag je destijds toen de Ref 3 uitkwam en de LS-26, waarvan ook werd geroepen dat deze beter was dan de Reference 2 mk II. Dat wordt dan onderstreept met mededelingen dat de LS-26 wel heel dicht in de buurt komt van de Ref 3. Ook dat zie je nu met de LS-27, die nagenoeg gelijk zou zijn met een Ref 5. Trap hier niet in, de Reference modellen van ARC zijn echt een klasse beter en kan/wil je er niet zo veel geld aan uitgeven, koop (indien het in je budget past) het voorgaande Reference model 2e hands, dan ben je het beste uit.

De Ref pre-amps van Audio Research behoren tot de beste voorversterkers in de wereld. Ik zou me geen enkele zorgen maken of ze iets wel/niet goed kunnen weergeven, zoals lounge/house, dat zit wel goed hoor.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

vik

Quote from: Midcall on June  9, 2011, 14:42:55
Dat is verkooppraat. De LS-27 is in niets beter dan een Reference 3, wat de Ref 3 tot een aantrekkelijker alternatief maakt voor de mensen die de Ref 5 te duur vinden. Maar die is alleen verkrijgbaar via de 2e hands markt en dus niet interessant voor de dealers / Audio Research want voor die mensen is nu juist die LS-27 bedoeld. Zelfde zag je destijds toen de Ref 3 uitkwam en de LS-26, waarvan ook werd geroepen dat deze beter was dan de Reference 2 mk II. Dat wordt dan onderstreept met mededelingen dat de LS-26 wel heel dicht in de buurt komt van de Ref 3. Ook dat zie je nu met de LS-27, die nagenoeg gelijk zou zijn met een Ref 5. Trap hier niet in, de Reference modellen van ARC zijn echt een klasse beter en kan/wil je er niet zo veel geld aan uitgeven, koop (indien het in je budget past) het voorgaande Reference model 2e hands, dan ben je het beste uit.

De Ref pre-amps van Audio Research behoren tot de beste voorversterkers in de wereld. Ik zou me geen enkele zorgen maken of ze iets wel/niet goed kunnen weergeven, zoals lounge/house, dat zit wel goed hoor.

Daar heb je wel een punt.

Wat is de Reference 3 special edition of limited edition dan precies? Die zag ik ook te koop staan voor een mooi bedrag.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RubenV.

Quote from: vik on June  9, 2011, 10:40:38
Thanks for the input guys!  ;)

Dan heb ik nog een vraag:

Hoe doen ARC tube pre-amps het met electronische muziek? Ik luister veel Lounge plus house


Ik luister behoorlijk wat elektronische muziek (zeer uiteenlopende stylen ook) en dat gaat al meer dan prima met een AR LS17. Een model dat een trapje hoger staat op de AR ladder zal het wellicht alleen nog maar mooier weergeven.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Midcall

Quote from: vik on June  9, 2011, 15:12:42
Wat is de Reference 3 special edition of limited edition dan precies? Die zag ik ook te koop staan voor een mooi bedrag.
Die ken ik eerlijk gezegd niet. Ik weet dat er een ontwerpfout zat in de oorspronkelijke Ref 3. Het duurde niet lang voor ARC deze heeft gecorrigeerd en die paar reeds geproduceerde/verkochte modellen zijn nagenoeg allemaal gefixed. Sommigen noemen dit 'nieuwe' model ook wel een de Ref 3 Mk.2, maar verschilt niet van de alle andere Ref 3's die er geproduceerd zijn.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

vik

Bedankt voor de reakties.

Nu ga ik een beetje "off my own topic""  ;) :


Ik ga eens kijken wat ik in de toekomst ga doen qua ARC pre amp,  ik denk dat ik Reference 3 ook prachtig zal vinden.

Heb ik nog een vraag:  ik heb een ARC DSI 200 versterker en in de handleiding staat aangegeven (net zoals bij veel ARC versterkers) dat de inspeel tijd 600 uur is.

Ik denk dat ik er net 130 uur op heb zitten.  Zou ik dit proces kunnen versnellen door hem gewoon continue aan te laten staan incl. af en toe spelen natuurlijk. Ik kan in mijn geval niet continue een burn in cd laten spelen aangezien ik alles in de huiskamer heb staan en natuurlijk de buren.

Bedankt weer!  ;)


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Mordante

Ik zou heb heb gebruik van een buizen pre met een SS eind versterker wel even goed opletten op de output en input impedance. Ik ben geen techneut maar sommige tube pre amps hebben een wat hoge output impedance. Als je dit hangt aan een SS power amp met een relatief lage input impedance zou dat misschien niet helemaal ideaal zijn.

fugazi_2009

Quote from: vik on June 16, 2011, 12:38:48
Ik denk dat ik er net 130 uur op heb zitten.  Zou ik dit proces kunnen versnellen door hem gewoon continue aan te laten staan incl. af en toe spelen natuurlijk.

Mijn dealer zei juist niet continu aan laten staan, en alleen aan als je echt gaat spelen. Tuurlijk duurt het dan langer qua uren, maar zou uiteindelijk beter moeten zijn.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Dirk

Quote from: fugazi_2009 on July 28, 2011, 13:56:04
Mijn dealer zei juist niet continu aan laten staan, en alleen aan als je echt gaat spelen. Tuurlijk duurt het dan langer qua uren, maar zou uiteindelijk beter moeten zijn.
of ze met normale muziek (dus geen burn in cd) wel dag en nacht aan laten staan ?
heb ik ook gedaan sinds vorige woensdag om m'n speakers in te spelen, die staan maw ook 's nachts (dan wat rustiger) verder te spelen...en zitten nu aan zo'n 150u  (ik kijk immers af en toe nog ff tv, dan gaat de set kort op pauze ;))
'k kan me niet inbeelden wat er slecht aan is om dit ook met een ARC te doen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

vik

Quote from: fugazi_2009 on July 28, 2011, 13:56:04
Mijn dealer zei juist niet continu aan laten staan, en alleen aan als je echt gaat spelen. Tuurlijk duurt het dan langer qua uren, maar zou uiteindelijk beter moeten zijn.

Thanks  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Midcall

Ik heb vandaag een doos met een berg 6N6P's gekocht. Eens kijken wat dat doet als ik de 6H30's in mijn Reference 3 hiermee vervang. Kan alleen geen info vinden of er matching moet zijn tussen de buizen en zo ja, welke buizen onderling gematcht moet worden.

Door het gebrek aan info hierover lijkt matching niet noodzakelijk, net zoals dat ook niet hoeft met mijn VT200 versterker, maar zekerheid heb ik nog niet helaas.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

fugazi_2009

Quote from: Dynky on July 28, 2011, 16:25:13
of ze met normale muziek (dus geen burn in cd) wel dag en nacht aan laten staan ?
heb ik ook gedaan sinds vorige woensdag om m'n speakers in te spelen, die staan maw ook 's nachts (dan wat rustiger) verder te spelen...en zitten nu aan zo'n 150u  (ik kijk immers af en toe nog ff tv, dan gaat de set kort op pauze ;))
'k kan me niet inbeelden wat er slecht aan is om dit ook met een ARC te doen.

Klopt, maar Vik gaf juist aan dat het bij niet altijd aan kon staan. Dat is bij mij ook zo en dan gaat die bij mij in standby. Als jij hem natuurlijk een uurtje ongebruikt aan laat staan is natuurlijk absoluut geen probleem. Het dus meer het feit dat continu aan laten staan blijkbaar dus niet de beste oplossing is.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Midcall

Quote from: fugazi_2009 on July 29, 2011, 19:10:23
Klopt, maar Vik gaf juist aan dat het bij niet altijd aan kon staan. Dat is bij mij ook zo en dan gaat die bij mij in standby. Als jij hem natuurlijk een uurtje ongebruikt aan laat staan is natuurlijk absoluut geen probleem. Het dus meer het feit dat continu aan laten staan blijkbaar dus niet de beste oplossing is.
Aan laten staan kan geen kwaad en zal je inspeelduur 'verkorten'. Maar 600 uur vindt ik eerlijk gezegd ernstig overdreven, na zo'n 100 tot 150 uur heb ik niets meer van de typische inspeelverschijnselen vernomen en waren al mijn Audio Research apparaten wel ingespeeld.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -