Frontfire vs. downfire Subwoofer

Started by demandt, October 23, 2003, 10:35:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

demandt

Ik wil een subwoofer aanschaffen voor mijn 5.1 set. Ik heb verschillende subwoofers reeds gehoord (MAGNAT Alpha, Yamaha YST SW800) doch ik ben er nog niet uit.

Aangezien ik nog geen subwoofer heb kunnen horen welke werkt volgens het frontfire principe, wil ik jullie vragen wat de eigenschappen zijn van een frontfire subwoofer tov subwoofers met het downfire principe.

Ik heb een marmeren vloer thuis en ik wil de subwoofer 70% gebruiken voor muziek dvd´s en 30% voor films.

Is het zo dat frontfire subwoofers muzikaler zijn ???

Wie geeft mij een goed advies.

Major_Ton

Mijn sub staat neighbour-firing ;D ;D ;D


Serieus, voor muziekaal gebruik zou ik een gesloten frontfire sub nemen.

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

tan1415

Nope.
Maakt volgens mij niet uit.
Volgens mij is het voordeel van een downfiring sub ,dat het de geluid beter/automatisch verspreid. Een frontfiring sub kan vrij direct klinken. Je Hoort waar het zit.
Welke subs/price range ben je aan het kijken?

DrBoom

Eigenlijk is daar moeilijk een lijn in te trekken of je nu best een gesloten/bass reflex en front/downfiring neemt.
Neem nu Rel ST reeks, zijn erg muzikale subwoofers en ze zijn downfiring en bassreflex.
Zet daartegen bijvoorbeeld de ASW800 van B&W, da's dan weer gesloten en frontfiring.
Welke is nu de beste ?
Dat kan niemand je vertellen, moet je eigenlijk voor jezelf uitmaken wat jij het beste vindt klinken.
De subs die je nu toevallig daar opnoemt zijn wel niet de meest muzikale die er zijn, integendeel zelfs.
De Yamaha is een notoire film-sub met veel power, maar weinig definitie in het laag, en volgens mij geldt hetzelfde voor Magnat.

Ik vermoed dat je ergens rond de €500-700 iets aan't zoeken bent aan de hand van de modellen die je opnoemt.
Een paar modellen in die prijsrange zijn bijvoorbeeld de B&W ASW600/650, Rel Quake II en MJ Acoustics Pro 50.
Er zullen er heus nog wel zijn maar deze schoten me zonet te binnen :)