Hoe groot impact geluid van voorversterker op eindversterker?

Started by Erik, October 23, 2003, 09:09:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Vraagje, kan een minder goede goede voorversterker het uiteindelijke geluid maken of breken? Moeten de beide componenenten gelijkwaardig zijn?

voorbeeldje: stel dat je een perfect klinkende  eindversterker hebt en je koppelt daar bv een goedkope yamaha voorversterker aan van 200 euro.  Yamaha heeft scheller geluid qua muziek.
Heeft een voorversteker dan zoveel invloed dat hij de rest van de set ook naar het schelle kan trekken? Maw hoe groot is de invloed van een VV op totale geluid?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

patrick_vdb

Hi,

De pre/pro heeft een grotere invloed op het geluid dan de eindversterker (of de speaker moet al helemaal niet in relatie staan tot de gebruikte versterking, maw de versterking is te zwak voor de speaker).

Mvrgr

Patrick


garmtz

Eigenlijk hetzelfde als wat Patrick zegt, mnaargoed:

De voorversterker is belangrijker en heeft meer invloed dan de eindversterker. Als de eindversterker in staat is de speakers goed aan te sturen zonder moeite, zijn de klankverschillen subtiel te noemen. Bij voorversterkers kunnen grote verschillen optreden. Detail verloren vroeg in de keten komt nooit meer terug. Eigenlijk is de bron dus het belangrijkste!

Martin_M

De kwaliteit van de voorversterker is heel belangrijk.
In het gunstigste geval mag de voorversterker helemaal niets aan het geluid toevoegen. Alleen volume regelen en bron schakelen, meer niet (Een surround processor doet natuurlijk nog veel meer ;) ).

In m'n prille HT-upgrade-pad had ik eens mono-eindversterkers gekocht en zocht naar een voorversterker/processor. Ik had nog een Yamaha prologic processor staan en wilde deze er tijdelijk voor gebruiken.
Maar je wilt niet weten hoe alleen in stereo het geluid al werd gedegradeerd. Het was gewoon knap hoeveel je met alleen een input, output en een volumeknop (want meer gebruikten we toen niet van de Yamaha) kan verprutsen. Natuurlijk was het prijs/kwaliteit verschil er natuurlijk ook maar we zijn toen heel snel op zoek gegaan naar een voortrap die beter in verhouding lag.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

J.A.F._Doorhof

De pre-amp/processor is zeker zeer belangrijk voor het uiteindelijke geluid, maar vlak ook de eindversterkers niet uit, Garmt geeft aan dat het verschil subtiel is, maar persoonlijk ben ik van mening dat het verschil meer dan subtiel is.

Als ik in procenten zou moeten aangeven voor de invloed op de sound is dat :
Pre-amp 70%
Eindversterking 30%.

Dan hebben we natuurlijk ook nog de bekabeling tussen de pre-amp en de eindversterking, speakers, kamer, speakerkabel etc. etc. etc.  
:cwm28:

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ja, ik zeg wel subtiel, maar dat is natuurlijk relatief. Als de verschillen echter groot zijn (vooral op hogere volumes), ligt het vaak meer aan gebrek aan vermogen dan aan pure kwaliteit van de eindversterker.

Ik wil maar aangeven dat eindversterkers met voldoende vermogen minder verschil uitmaken dan verschillende voorversterkers.

patrick_vdb

Hi,

Ik lig met m'n gedachten wel in hetzelfde stramien als Garmt maar wil idd ook de invloed van een degelijke versterking niet uitvlakken. Subtiele verschillen zijn voor sommigen juist zeer wezenlijke (en dus grote) verschillen ;)

Maar, voor Erik, belangrijk is dat de pre/pro en de gebruikte eindversterking kwalitatief op dezelfde lijn liggen en elkaar aanvullen opdat een complete synergie ontstaat (en dit kun je gerust in de gehele keten doortrekken). Zit er ergens is scheef in de balans dan zul je dit zeker terug merken in de uiteindelijke weergave.

Mvrgr

Patrick

garmtz

Ja, de grap is dat soms kleine verbeteringen precies in de juiste richting in de eindversterking veel meer positieve impact kunnen hebben dan een verandering ergens anders...

Erik van Voorst (in memoriam)

..Ik ben het met Frank eens...

Praktijkvoorbeeld:...ik heb eerst eens een paar setjes diodes vervangen in mijn buizenvoorversterker AudioResearch..ik viel werkelijk van mijn stoel...het geluid knalde eruit (knalde is hier positief gebruikt ;D)

Ik wilde nog zo een super modificatie doen en deed hetzelfde bij de AudioResearch eindbak..ik ervaarde dit veel meer als een puntje op de ..i..

Dat allereerste fragiele signaaltje moet de allerbeste bewerking krijgen in zijn eerste stadium .... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!