Downfiring subwoofer met 1 x 12"

Started by CaptainJack, April 19, 2011, 20:19:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: CaptainJack on April 20, 2011, 11:50:10
Ja inderdaad.

Ik had het zelf waarschijnlijk nooit zo verzonnen. Bang dat het zou breken. Maar het kan dus wel.
Ik zie weleens dat er dunne plaatjes gebogen op elkaar worden gelijmd maar dit is misschien wel veel makkelijker.

Is er een formule voor de diepte, dikte en afstand tussen de zaagsneden? 

yorkie13

heb je ook wat grafiekjes van metingen aan deze subwoofer ?

Koen K

#27
Quote from: Ejorne on April 20, 2011, 12:17:32
Is er een formule voor de diepte, dikte en afstand tussen de zaagsneden? 

Zelf maken  ;)  De diepte moet simpelweg diep genoeg zijn voor het MDF om in de straal gebogen te kunnen worden. Als je iets van 4 mm materiaal overlaat is het vermoedelijk goed genoeg te buigen.

Het aantal van en de afstand tussen de zaagsneden is afhankelijk van de straal die je wilt hebben, de lengte van het paneel en de dikte van de zaag. Ik heb een excel-sheet voor je gemaakt waarmee je het kunt uitrekenen.

Klikkerdeklik

Ejorne

Quote from: Koen K on April 20, 2011, 13:14:30
Zelf maken  ;)  De diepte moet simpelweg diep genoeg zijn voor het MDF om in de straal gebogen te kunnen worden. Als je iets van 4 mm materiaal overlaat is het vermoedelijk goed genoeg te buigen.

Het aantal van en de afstand tussen de zaagsneden is afhankelijk van de straal die je wilt hebben, de lengte van het paneel en de dikte van de zaag. Ik heb een excel-sheet voor je gemaakt waarmee je het kunt uitrekenen.

Klikkerdeklik

Thanks! Ik zal er vanavond eens even naar kijken.  8)

morca

Quote from: CaptainJack on April 20, 2011, 11:41:35
@ Interficior : Sssst niet door vertelllen  ;)
We hadden niks gezien.....echt niet :-X
:D Denk ik ga het niet zeggen,mooi gebouwd trouwens die ronding zo leer ik weer eens wat  :thumbs-up:
Had niet verwacht zo een ronding te maken,ziet er erg gaaf uit.

CaptainJack

Het eerste gedeelte van de afwerking klaar: Echt hout op voor en achterkant en in de lak. De overige delen (MDF) worden wit.

Koen K

Gaaf zeg! Als ik dit zo zie denk ik dat ik mijn eigen subs maar eens een keertje over moet doen  ;)

skyfox

Wauw, dat ziet er echt heel gaaf uit met die gebogen panelen!  :thumbs-up:

Ben bang dat mijn sub niet veel meer wordt dan een vierkante doos met afgeronde hoekjes en randen...  :confused:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Hahahaha je maakt er een paar een beetje gek hierboven  :D
Erg mooi gemaakt man,dan is die van mij ook maar een doos terwijl mijn exstiefvader hem gemaakt heeft,ik had een veel mooier model moeten verzinnen aangezien hij standbouwer is
Ach ook wel weer een uitdaging om het zelf te gaan doen,al een paar hele leuke bouwtips van je langs zien komen.

CaptainJack

nog een paar foto's van de binnenkant en het aanbrengen van de demping.

Former member 78


morca

Erg mooi,die bracing heb je mooi gemaakt.
Die demping aan de binnenkant heb ik nog nooit geprobeerd,brengt dat meer strakheid of meer of minder laag,of is het puur om het geluid zo min mogelijk door kastresonantie,s te laten beinvloeden?

Waar ga je deze sub mee aansturen,mooie 2e sub word het zo,ik mag voor die van mijn ook wel eens wat maken als de DS 4 erbij komt het is niet echt fraai nu.
Ik zit erover te denken om allebij de alpine,s ook maar in een gesloten kist te bouwen,de DS4 stuurt ze allebij wel goed aan vermoed ik.

CaptainJack

Zo ziet de sub er helemaal klaar uit.
Echthout voor en achter en de overige delen hoogglans wit.

CaptainJack

en een plaatje van de onderkant en closeup bij de woofer.

skyfox

Heb net een grote fout gemaakt. Heb dit topic aan vrouwlief laten zien. Nu wil ze ook gebogen panelen... Haar eerste reactie: "WOW! Ziet er echt super mooi uit!!"  :worship:

Dus... I'm doomed.  :crazy:

@Jack: wat kost dat nou, als ik zo'n doosje voor m'n 15" woofer door je laat fabrieken? Woofer en plate-amp zijn reeds besteld/in huis...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Jack ziet er goed uit,maar zitten daar geen sneetjes in je surround vd woofer op die laatste foto?

Skyfox  :nowink: volgende keer niks meer zeggen als nodig,hoe meer ze zich ermee bemoeit hoe erger.
Zometeen wil ze ook nog een downfire,dat pakt niet zo goed uit in jouw kamer weet ik wel haast zeker.

Vrijgezel heeft zijn nadelen ,maar ook voordelen,ik weet al ong hoe mijn volgende woofer eruit komt te zien.
En weet ook 300 % zeker dat ie zo word,geen gezeur of dat ie niet daar maar daar moet staan. :D

Maar die ronde kanten zijn wel mooi die zitten ook in mijn hoofd voor de volgende,maar eens kijken hoe ik dat moet doen.
Denk met de cirkelzaag maar die heb ik niet :(




Tinuz97

Jezus,mooi ding.....
Mijn Peerless is......verry ugly  :withstupid:

maxtrash

Quote from: CaptainJack on April 26, 2011, 07:41:30
Zo ziet de sub er helemaal klaar uit.
Echthout voor en achter en de overige delen hoogglans wit.

echt heel erg strak, en ziet er (mooier dan) professioneel uit!

CaptainJack

Dank allen voor de lovende reakties.

De sub is inderdaad heel goed uit de verf gekomen ;D

@Morca, nee hoor zijn geen scheurtjes in de surround.

morca

Dacht dat er een klein sneetje te zien is,verder niks bijzonders.
Echt gaaf hoor dat gebogen plaat,als ik toch eens de spullen had om dat te doen.
Mooi wit met echt hout,uniek. :thumbs-up: