Downfiring subwoofer met 1 x 12"

Started by CaptainJack, April 19, 2011, 20:19:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CaptainJack

Doel van dit project is een mooie subwoofer die kleiner eruit ziet dan hij werkelijk is.
Deze subwoofer moet voornamelijk lekker het laag aanvullen bij muziek weergave.

In dit geval heb ik gekozen voor downfiring omdat zodat een 12" woofer kon worden gebruikt zonder dat de kast direct heel groot lijkt omdat je tegen een 30cm woofer aan kijkt.
De zijkanten van de subkast worden gebogen om de kast er wat vriendelijker uit te laten zien.

Als subwoofer zal een Beyma 12" woofer worden ingezet aan gestuurd door een 300W Plate amp met BASH technologie.

Foto's van de Beyma 12" :

CaptainJack

Foto's van de BASH plate amp :


FFF

Je bent goed bezig met de subwoofer topics.
Die 4x15 lijkt me heerlijk maar dat is toch iets te in onze woonkamer, deze ga ik even in de gaten houden.
Wellicht kan je ook iets zeggen over de prijzen van de onderdelen? Misschien dat ik op termijn nog eens een stereo setje wil nabouwen  ;)

CaptainJack

Eerst een binnenwerk gemaakt en daarna de buitenkant.


Former member 78

Ziet er alweer goed uit!

Zit zelf ook vaak te denken om een sub te bouwen.
Zo iets als in jouw andere topic.

botsen


yorkie13

Wat is de reden om hier voor een downfiring subwoofer te kiezen ?

Interficior

Quote from: CaptainJack on April 19, 2011, 20:19:07
In dit geval heb ik gekozen voor downfiring omdat zodat een 12" woofer kon worden gebruikt zonder dat de kast direct heel groot lijkt omdat je tegen een 30cm woofer aan kijkt.
Take it or lease it

yorkie13

Puur naar de toepassing van muziek kijkende kan ik me in een aantal dingen wel vinden:

-Gelsloten subwoofer
- voldoende power van de gebruikte amp
-minimaal wel 12 inch voor serieus laag

mijn keuze zou in deze toch wel FF zijn, ik heb daar gewoon met het afstellen en de plaatsing van de subwoofer
betere ervaringen mee.


Deze 12 inch beyma 12BR70 is best wel een goed betaalbare woofer met mooie specs.

Specificaties:
- 12" professionele bas luidspreker
- nominale diameter: 300 mm
- nominale impedantie: 8 Ohm
- vermogen: 125W RMS
- program power: 250W
- gevoeligheid: 94.5 dB 2.83V @ 1m @ 2p
- frequentiebereik: 25 - 4000 Hz
- voice coil diameter: 52 mm
- BL Factor: 13.3 N/A
- bewegende massa: 65 gr
- spreekspoel lengte: 19 mm
- luchtspleet hoogte: 7 mm
- X schade (piek): 25 mm
- gewicht: 4.15 kg

misschien ook leuk om wat simulaties te plaatsen van deze woofer.
Gaat er nog Eq gebruikt worden in het laag ?

Ejorne

Beyma, nog niet eerder van gehoord. Ze hebben wel een paar mooie spullen in het assortiment. Ook een 12" sub 12XMAX met een behoorlijke stootrand (of hoe heet zo'n ding eigenlijk in vaktermen?) De bijbehorende xmax van 12mm vind ik dan weer aan de magere kant, gezien het uiterlijk van die rand. Maar X damage wordt dan weer op 60mm peak to peak gezet wat op mij overkomt als een xmax van <30mm.

"May be the best car subwoofer in the world!"
Maar die 12XMAX is wel een behoorlijk stukje duurder dan deze gebruikte Beyma, zie ik.


yorkie13

#10
Hier toegepast door BD-design

maar liefst 32 x MAX8)>>> wel 16 per kanaal dus

CaptainJack

RA subs: Klant is koning en in dit geval moest het een downfire worden...
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar front fire.

Beyma is een zeer bekende Spaanse fabrikant van luidsprekers al moet daarbij vermeld worden dat ze meer in de PA en Studio gebruikt worden dan voor home.
De 12BR70 vind ik een heel leuk woofertje dat lekker speelt.

De aangegeven car subwoofer is niet zo'n bijzondere woofer. Je ziet ook direct in de reaktie van Ejorne hoe sterk het uiterlijk van een woofer de klant kan sturen, een dikke of brede surround betekent nog niet direct dat het een waanzinnige woofer is of dat de woofer een bijzonder grootte uitslag kan maken... "May be the best car subwoofer in the world" -> I DON'T THINK SO!!! ;D

By the way: Beyma heeft al meer dan een jaar geleden de productie van caraudio woofers en speakers volledig opgeheven.

Bart_M

Beyma heeft idd een paar leuke woofers in het assortiment. Ik heb niet alle specs van deze gezien, maar ga ervan uit dat hij niet afgrond diep gaat, maar wel een hoge gevoeligheid heeft waardoor je hem goed kan boosten in het laag.

CaptainJack

Deze gaat inderdaad niet afgrond diep maar dat is in dit geval ook helemaal niet nodig.


Ejorne

Quote from: RA SUBS on April 20, 2011, 10:24:37
Hier toegepast door BD-design

maar liefst 32 x MAX8)>>> wel 16 per kanaal dus

Daar heb je wel een vrij grote auto voor nodig...  :P

yorkie13

Duidelijk, ben wel benieuwd naar de netto inhoud van het ontwerp, of wil je daar niet te veel over kwijt  :D

Ejorne

Quote from: CaptainJack on April 20, 2011, 10:33:52
Je ziet ook direct in de reaktie van Ejorne hoe sterk het uiterlijk van een woofer de klant kan sturen, een dikke of brede surround betekent nog niet direct dat het een waanzinnige woofer is of dat de woofer een bijzonder grootte uitslag kan maken... "May be the best car subwoofer in the world" -> I DON'T THINK SO!!! ;D

Welke kant ben ik dan uitgestuurd? Ik merkte inderdaad de forse stootrand op maar daarbij ook de bijbehorende 'magere' opgegeven xmax. Wat die x-damage dan precies is weet ik niet. Tevens noem ik de sub 'een fors stukje duurder' wat niet direct aangeeft dat ik het een super goede subwoofer vind of denk te vinden. En de quote is uiteraard ook niet van mij afkomstig.  ;)

Maar goed, uiterlijk doet een mens natuurlijk wel vaak een 'bijbehorende' conclusie maken. 

CaptainJack

Ik gaf slechts aan dat met jou eerste reaktie betreffende de surround je direct kan merken hoe een sterke invloed het uiterlijk op een klant heeft.
Ik had ook gelezen dat jij twijfels had bij de uitslag en de quote begreep ik ook wel dat deze uitspraak niet van jou is.  ;)

Interficior

Quote from: Ejorne on April 20, 2011, 10:44:01
Welke kant ben ik dan uitgestuurd? Ik merkte inderdaad de forse stootrand op maar daarbij ook de bijbehorende 'magere' opgegeven xmax. Wat die x-damage dan precies is weet ik niet. Tevens noem ik de sub 'een fors stukje duurder' wat niet direct aangeeft dat ik het een super goede subwoofer vind of denk te vinden. En de quote is uiteraard ook niet van mij afkomstig.  ;)
Naar aanleiding van je vorige "vraag", de stootrand wordt een surround genoemd. Soms ook ophanging trouwens, maar daar kan verwarring ontstaan vanwege dat ikzelf de spider (dat veelal gele geribbelde ding) ook bij de ophanging zou rekenen.

Over de Xdamage: dat gaat over de maximale slag voordat er schade ontstaat aan de spreekspoel (of de surround zou uitscheuren, vandaar dat deze zo groot is). Dit komt vrijwel altijd neer op de afstand van de onderkant van de spreekspoel tot aan de onderste poolplaat (de "achterkant" dus). Deze kun je vergroten door je achterste poolplaat te "bumpen".



Voor PA-speakers is het belangrijk een grote Xdamage te hebben omdat je tijdens een sterke impuls je woofers in ieder geval heel wilt houden, vervorming is op zo'n moment minder belangrijk.

CaptainJack: wat een gave sub gaat dit worden! O0
Take it or lease it

CaptainJack


Interficior

Quote from: CaptainJack on April 20, 2011, 11:23:39
THX Interficior
Alhoewel ik wel aanneem dat 'ie allang af is, gezien de tijd dat je je avatar al hebt. :D
Take it or lease it

Ejorne

Quote from: Interficior on April 20, 2011, 11:13:30
Naar aanleiding van je vorige "vraag", de stootrand wordt een surround genoemd. Soms ook ophanging trouwens, maar daar kan verwarring ontstaan vanwege dat ikzelf de spider (dat veelal gele geribbelde ding) ook bij de ophanging zou rekenen.

Over de Xdamage: dat gaat over de maximale slag voordat er schade ontstaat aan de spreekspoel (of de surround zou uitscheuren, vandaar dat deze zo groot is). Dit komt vrijwel altijd neer op de afstand van de onderkant van de spreekspoel tot aan de onderste poolplaat (de "achterkant" dus). Deze kun je vergroten door je achterste poolplaat te "bumpen".



Voor PA-speakers is het belangrijk een grote Xdamage te hebben omdat je tijdens een sterke impuls je woofers in ieder geval heel wilt houden, vervorming is op zo'n moment minder belangrijk.

Thanks for de uitleg. Duidelijk.

Quote from: Interficior on April 20, 2011, 11:13:30
CaptainJack: wat een gave sub gaat dit worden! O0

Inderdaad. Ziet er erg gaaf uit!

CaptainJack

@ Interficior : Sssst niet door vertelllen  ;)

Ejorne

Zijn die ronde zijkanten uit 1 stuk en ingezaagd zodat de ronding gemaakt kan worden?
Ik kan het op de foto niet goed zien maar zoals ik het zie lijkt het op die manier gedaan.


CaptainJack

Quote from: Ejorne on April 20, 2011, 11:44:19
Zijn die ronde zijkanten uit 1 stuk en ingezaagd zodat de ronding gemaakt kan worden?
Ik kan het op de foto niet goed zien maar zoals ik het zie lijkt het op die manier gedaan.


Ja inderdaad.