Audio Physic topic

Started by Joris1971, April 11, 2011, 21:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: Peerless Monster on October 25, 2017, 20:09:59
Nou en? Moet ik dan gaan verhuizen? 😄
Volgens de site van ap kan het prima 😊.
Heb een nee thuis. Dus nee. 😂
No offense, bedoel ermee aan te geven dat zulke speakers echt veel ruimte nodig hebben om tot hun recht te komen.
Ik kan niet weten hoe groot jou ruimte is, ik geef alleen maar advies. Wat je ermee doet moet natuurlijk ieder voorzich weten, kan alleen maar mijn ervaring delen met AP.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

blue-eyes

#626
We gaan op dit forum veelal uit van het optimale. Is het optimale niet bereikbaar moeten we het niet doen is vaak het advies....
Bijzonder.

Wellicht benut je dan idd niet het volledige mogelijkheden, niet de volledige kwaliteiten. Maar kan 80% al niet super zijn en vele malen mooier dan 90% hier heeft?
En als je met name alleen het laag wat mist maar je toch geen belang bij laag hebt, etc. Redenen genoeg te bedenken. Iedereen heeft redenen.

Relativeren is een groot goed :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kingpin

Misschien kijk ik er dan wellicht anders tegenaan.
Ik hoor liever een kleinere speaker die wel goed integreert in een ruimte dan een grotere speaker die niet onder controle te krijgen is, dat wil nogal eens het geval zijn met AP is mijn ervaring.

En 'optimaal', ach concessies moeten we inderdaad allemaal doen ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

WillyP

In mijn woonkamer (van 27 m2) kwam de Virgo 25 volledig tot zijn recht. Geen problemen met het laag bij een afstand van zo'n 50 cm tot de achterwand. De importeur is bij mij thuis geweest en gaf aan dat de Avantera ook nog zou kunnen, maar dat dan de grens wel bereikt was. Niet erg, want de Cardeas vond ik te groot en te duur. Ook als ik hem kon betalen, zou zijn aanwezigheid teveel opvallen in mijn huiskamer.

De Cardeas valt af in het laag, dus het zou kunnen dat hij niet heel ver van de achterwand hoeft te staan, maar het blijven natuurlijk grote luidsprekers.

Hier vind je de test in Stereoplay. Link:

http://www.audiophysic.de/download/cardeas/stereoplay_2009_12_cardeas.pdf

Groet,

Willy


Peerless Monster

Oh jongens ik bedoelde het ook niet verkeerd. We maken allemaal keuzes en ik blijf bij mijn Genesis.
Zeker gezien mijn volgende aankopen, dat wel redelijk het huwelijk maakt.
De APs zijn wel prachtig en ik moet me nu niet laten leiden door mijn ogen en het geheim van het alles maar willen hebben tentoonspreiden... 😂
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Mijn inschatting is dat veel mensen hun speakers verkeerd plaatsen. Of omdat ze niet beter weten of omdat ze de ruimte niet hebben. En iedere speaker is afhankelijk van plaatsing en mogelijkheden. Daarin is AP niet bijzonder, anders, gevoeliger.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Roksan

Quote from: WillyP on October 26, 2017, 12:17:26
In mijn woonkamer (van 27 m2) kwam de Virgo 25 volledig tot zijn recht. Geen problemen met het laag bij een afstand van zo'n 50 cm tot de achterwand. De importeur is bij mij thuis geweest en gaf aan dat de Avantera ook nog zou kunnen, maar dat dan de grens wel bereikt was. Niet erg, want de Cardeas vond ik te groot en te duur. Ook als ik hem kon betalen, zou zijn aanwezigheid teveel opvallen in mijn huiskamer.

De Cardeas valt af in het laag, dus het zou kunnen dat hij niet heel ver van de achterwand hoeft te staan, maar het blijven natuurlijk grote luidsprekers.

Hier vind je de test in Stereoplay. Link:

http://www.audiophysic.de/download/cardeas/stereoplay_2009_12_cardeas.pdf

Groet,

Willy

In deze test geven ze juist aan dat ze meer geschikt zijn voor kleinere ruimtes tot 50 m2 en dat dichtbij de wand geen probleem is vanwege de slankere bas weergave.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

solitaire

Quote from: Roksan on October 31, 2017, 18:56:35
In deze test geven ze juist aan dat ze meer geschikt zijn voor kleinere ruimtes tot 50 m2 en dat dichtbij de wand geen probleem is vanwege de slankere bas weergave.

'klein' is subjectief

klein is 5 x 9 meter ? 

volgens de test wel ("kleinere ruimtes tot 50 m2")

volgens mij is dat al middel-groot ....




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

RoGEK

Ik heb in mijn 24m2 woonkamer toch behoorlijk moeten schuiven om de Audio Physic Tempo VI's fatsoenlijk te laten klinken.

In de hoek waar eerst alles stond ( ht en stereo) stonden ze niet vrij genoeg en klonken ze heel wollig in het laag.
Na het vrij maken van de hoek waar de eettafel stond en ze daar te plaatsen klinken e wel goed.

Plaatsing is echt cruciaal maar dat geld met alle sets.

In de HT hoek staat nu een setje Yara's welke het daar weer perfect doen ivm hun slankere laag.

- Stereo: Marantz PM-11S1, Marantz SA-15S1, Marantz NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Audio Physic Celsius center II, XTZ SUB 12.17
- Woonkamer: Panasonic TX-55FZW835, Marantz NR1609, Boston A250, Boston A225C, Boston A25, Boston ASW250

Kerkhoffd

Tempo's zijn best lastig inderdaad. Net als de andere luidsprekers uit de Hi-end reeks. Plaats en richting van de bass port maakt in het ontwerp dan ook veel uit als je de modellen onderling vergelijkt. Toen ik met Tempo's speelde, hadden die behoorlijk meer ruimte nodig dan tegenwoordig mijn huidige set Virgo's.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

audiotechneut

Ik heb sinds kort Audio Physic Spark 2 luidsprekers. Ik heb lange tijd gespeeld met de Tempo 2, op papier een beter luidspreker dan deze Spark 2. Deze Spark 2 bevalt mij echter beter. Hij is meer in balans en heeft wat meer laag dan de Tempo wat je niet zou verwachten van zo'n slank ontwerp. Ook heb ik de Scorpio's gehad. Het laag van de Scorpio's is echter zo massaal dat het niet onder controle te krijgen was in mijn kamer.
Gek genoeg vind ik de Spark 2 de beste Audio Physic die ik tot nu toe ken. Nog van de hand van de meester zelf. De woofer heeft een dubbele spreekspoel wat gecombineerd met de kleine diameter het gedrag uiterst dynamisch maakt, zeg maar vergelijkbaar met een minimonitor. Hierdoor komt het geluidsbeeld helemaal los van de luidsprekers. Toppie hoor.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

denoontje

Quote from: audiotechneut on March 17, 2018, 10:16:39
Ik heb sinds kort Audio Physic Spark 2 luidsprekers. Ik heb lange tijd gespeeld met de Tempo 2, op papier een beter luidspreker dan deze Spark 2. Deze Spark 2 bevalt mij echter beter. Hij is meer in balans en heeft wat meer laag dan de Tempo wat je niet zou verwachten van zo'n slank ontwerp. Ook heb ik de Scorpio's gehad. Het laag van de Scorpio's is echter zo massaal dat het niet onder controle te krijgen was in mijn kamer.
Gek genoeg vind ik de Spark 2 de beste Audio Physic die ik tot nu toe ken. Nog van de hand van de meester zelf. De woofer heeft een dubbele spreekspoel wat gecombineerd met de kleine diameter het gedrag uiterst dynamisch maakt, zeg maar vergelijkbaar met een minimonitor. Hierdoor komt het geluidsbeeld helemaal los van de luidsprekers. Toppie hoor.


feli

Heb idd dezelfde ervaring met de scorpio's.....
snel weer teruggebracht....

Kingpin

Quote from: audiotechneut on March 17, 2018, 10:16:39
Ik heb sinds kort Audio Physic Spark 2 luidsprekers. Ik heb lange tijd gespeeld met de Tempo 2, op papier een beter luidspreker dan deze Spark 2. Deze Spark 2 bevalt mij echter beter. Hij is meer in balans en heeft wat meer laag dan de Tempo wat je niet zou verwachten van zo'n slank ontwerp. Ook heb ik de Scorpio's gehad. Het laag van de Scorpio's is echter zo massaal dat het niet onder controle te krijgen was in mijn kamer.
Gek genoeg vind ik de Spark 2 de beste Audio Physic die ik tot nu toe ken. Nog van de hand van de meester zelf. De woofer heeft een dubbele spreekspoel wat gecombineerd met de kleine diameter het gedrag uiterst dynamisch maakt, zeg maar vergelijkbaar met een minimonitor. Hierdoor komt het geluidsbeeld helemaal los van de luidsprekers. Toppie hoor.
Ik heb dezelfde ervaring. Mooi homogeen plaatje zet deze Spark neer.
Niet de beste die ik heb gehoort, die staat nu bij mij op zolder, en dat is een werelds verschil, en ik heb best wat AP's gehad.
Mijn Sparks draaien in de woonkamer op een Naim setje en soms vraag je je echt af wat je nog meer wil .... beter kan altijd, maar dit speelt met elke muzieksoort zo relaxed en voor de prijs wat ze tegenwoordig kosten een nobrainer.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

KayaRahnee

Welke Audio Physic speakers (zeker ook oudere types) hebben een rustig hoog en zijn geschikt voor kleinere ruimte?
Afmetingen kamer:
LxBxH: 5.60m. x 3.70m. x 2.45m.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kingpin

Die uit de tijd van Joachim Gerhard en de eerste series van Manfred.
De latere modellen zijn meer geïnd op het hoog.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

BORA

#640
Heb nog een mooie set Virgo's Mk2 te koop staan op mp.
Ooit hier nog 's hier op Ht forum overgenomen.

Jaren met plezier naar geluisterd.

Ik zie nu, ouwe post.........never mind  :confused:

Peerless Monster

#641
Quote from: BORA on July 16, 2021, 21:22:19
Heb nog een mooie set Virgo's Mk2 te koop staan op mp.
Ooit hier nog 's hier op Ht forum overgenomen.

Jaren met plezier naar geluisterd.

Ik zie nu, ouwe post.........never mind  :confused:

Geeft toch niet?
Heb jij dan toevallig mijn oude mkii's gekocht?

Gewoon een toevalligheid hoor...

Niet dus zie ik. Ze zijn zwart.
Blijven erg mooie speakers. Ook om te zien.

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

BORA

Nee heb ze destijds van RayD overgenomen.
Geen idee of hij nog actief is hier.

Maar het blijven hele fijne speakers.

Daniël Stuurman

Quote from: Kerkhoffd on August 31, 2016, 00:09:24
Gefeliciteerd! Prachtige luidsprekers. Zowel om te zien als om te horen.

Heb zelf ervaring opgedaan met de VCF II onder Tempo's en Virgo's en heb de VCF V Magnetic gehoord onder Cardeas. Heb nu zelf met de Virgo's het beste resultaat door te koppelen (met de originele spikes), maar als je wilt ontkoppelen zijn de VCF pootjes - die speciaal voor AP luidsprekers ontwikkeld zijn - naar mijn mening erg goed.

Heb de AP Tempo's (25) gehoord op Naim SuperUniti en Primare i32. Virgo's ook met Primare en Naim NAC-N272 en NAP250DR, maar ze zijn pas echt aan het zingen met de Devialet. Devialet geeft een heel ander geluid dan Naim, maar voor mij was Devialet met AP hands down de winnende combinatie. Zal zeker ook smaak gebonden zijn, dus misschien vind jij het helemaal niets.

Sorry dat ik even reageer op een oud onderwerp, maar ik zag in je omschrijving dat je nu toch ontkoppeld heb middels IsoAcoustics Gaia II, bevalt deze dus beter dan de andere oplossingen? Mijn vorige Elac FS 407 klonken op laminaat (over plavuizen) beter op IsoAcoustics dan op SoundCares. Nu heb ik de Scorpio 25 op VCF maar niet de Magnetics...

Kerkhoffd

Dat is inderdaad een post van 'lang geleden'. De IsoAcoustics Gaia geven wat mij betreft in mijn situatie inderdaad het beste resultaat. De VCF vond ik maar beperkt van toegevoegde waarde als het gaat om ontkoppelen. Destijds was koppelen daarom de betere van de twee. De magnetic deed het iets beter, maar voor mijn gevoel was ook daar het effect niet waarnaar ik op zoek was.

Als je in de gelegenheid bent, zou ik de Scorpio's (in mijn ervaring niet de makkelijkste luidsprekers om bijvoorbeeld het laag goed bij onder controle te houden) zeker op Gaia's proberen. Ik vermoed dat dat je t.o.v. de vcf nog een verbetering zal opleveren.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Daniël Stuurman

#645
Dank je voor je antwoord! Ik las inderdaad dat het laag problematisch zou kunnen zijn, gelukkig is dat niet het geval (misschien ook door Rivasono panelen op het plafond), maar het laag is wel aanwezig bij bepaalde nummers (gek genoeg niet bij nummers waar je dat wel zou verwachten). Misschien is het voordeel van de Gaia dat ze wel zijdelingse beweging toestaan maar geen voorwaartse beweging en de VCF wel? Dat maakt ze trouwens wel lastig te stellen, want doordat het logo aan de voorkant moet, gaat stellen per hele draai op het schroefdraad (M8 neem ik aan?).

Ervaar je nog andere verbeteringen dan alleen het laag? Bij de Elac was de verbetering (ten opzichte van de SoundCares) dat ruimtelijkheid, diepte en stereobeeld beter waren en stemmen rotsvast leken te staan. Bij de VCF merk ik wel dat de bank en trap meer resoneren, maar 4 x 17 cm is ook anders dan 2 x 15 cm. Ik dacht eerst dat de Magnetic daarin beter zou zijn, maar voor dat geld heb ik ook Gaia III's...

Kerkhoffd

De Gaia's hebben inderdaad veel meer positieve effecten dan het bedwingen van alleen het laag. Ik herken jouw beschrijving van het effect ook op het gebied van ruimtelijkheid, stage, detaillering etc. Direct hoorbaar ten voordele van de Gaia's ten opzichte van spikes én de VCF (zowel de normale als de magnetic). Hoe dat komt? Geen idee, maar voor mij was er geen twijfel toen ik de Gaia's thuis hoorde. Er zit een counter moer op de outriggers van de Virgo's en vast ook van de Scorpio die het eenvoudiger maakt om de Gaia's met logo naar voren vastste zetten. Voor de Virgo had ik trouwens wel de (niet standaard) langere M8 boutjes nodig van IsoAcoustics. Te verkrijgen via de importeur. Gaia's zijn m.i. een hele verbetering ten opzichte van de andere oplossingen die ik geprobeerd heb. Zeer aan te raden.

Maar helemaal goed vergelijken kan ik niet. De Virgo's hebben een ander karakter dan de Scorpio en Tempo. Niet alleen is de Virgo een luidspreker uit (destijds) de referenz klasse van AP (en de Scorpio en Tempo uit de Hi-end klasse), maar door de downfiring poort, de andere bezetting en de tuning was het laag ook strakker in mijn setup. Ik had destijds voor de Virgo's de tempo, en de stap naar Virgo was fors. Het experiment met de Gaia's is niet uitgevoerd met de Tempo's maar met de Virgo's. De Scorpio heb ik thuis nooit aangedurfd aangezien de Tempo's al een beetje bass heavy waren met mijn toenmalige setup. Dat gezegd hebbende wel een heel fijn, en ondergewaardeerd merk AP. En de Scorpio een hele mooie luidspreker als je er de ruimte voor hebt en de akoestiek het toelaat. Het blijft voor mij een aanname, maar als ik het effect van de Gaia's hoor op de Virgo's, dan waren gaia's verwacht ik ook een goede oplossing geweest. Veel luisterplezier.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Daniël Stuurman

Dank je voor de uitgebreide toelichting, ik ga voor de Gaia's! Ik heb blijkbaar de III nodig (mijn speakers lijken veel zwaarder dan 27 kg), die had ik ingeruild, dus ik vragen of ze nog te koop zijn. Ik heb inderdaad outriggers, lijkt eigenlijk wel het zelfde als de Tempo 25. Ik las wel dat de Scorpio 25 meer in balans is dan de Scorpio waarop die gebaseerd is, maar kan me voorstellen dat de nieuwere Virgo's meer coherent zijn en makkelijker te plaatsen. Voor het mooie zou ik nu mijn uitbouw moeten hebben, kunnen ze verder uit elkaar én van de zijmuur (en bij een schuifpui ook iets verder van de achterwand). 😋

Kerkhoffd

#648
De 25 is inderdaad een stap voorwaarts t.o.v. de originele eerdere versies. Ook bij de Scorpio als ik de ontwikkelingen goed gevolgd heb. Was bij de Virgo 25 plus ook zo t.o.v. de 25 en de Virgo (zonder 25j daar weer voor. Doen ze bij AP goed.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Kingpin

De 'gewone' Scorpios kreeg ik hier ook niet onder 'controle'.
Teveel 'bass' heavy.
Of de '25' een stap voorwaarts zijn ... daar zijn de meningen over verdeelt ::)
Feit is dat ze allen zeer muzikaal klinken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack