Audio Physic topic

Started by Joris1971, April 11, 2011, 21:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Perfectionist

Quote from: mark235 on June 20, 2014, 14:30:23
Niemand die wat meer kan zeggen over de verhouding tussen de 25 lijn en lijn daarvoor??

Erg persoonlijk natuurlijk, maar ik heb toen zowel de Tempo Vi als de 25 geluisterd. Zou de een niet beter of slechter willen noemen. De VI is wat uitgesprokener, wat meer punch, de 25 wat ingetogener en preciezer. Maar beide hebben het prachtige AP karakter van een ruimtelijke weergave, waarbij je de luidspreker gewoon vergeet.
Een beter forum begint bij jezelf.

cardas49

Dank je, daar kan ik wel wat mee. Herken de eigenschappen die je noemt vanuit mijn luistersessie met de Tempo 25. Heb de 6 nog niet gehoord, vandaar de vraag.

Denk dat de 25 meer is wat ik zoek dan de 6.

Heb je de step 25 toevallig ook gehoord?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

#402
Ondertussen een Step 25 aangeschaft. Mooie speaker  8)
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Kingpin

Idd, had het gelezen tussen m'n bouwklussen door vandaag.
Mooi verslag.
Ga je deze nog aanvullen met een goede sub?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cardas49

Quote from: Kingpin on July  6, 2014, 19:34:38
Idd, had het gelezen tussen m'n bouwklussen door vandaag.
Mooi verslag.
Ga je deze nog aanvullen met een goede sub?

Thanks. Het leuke is dat ik nu eindelijk een speaker heb die zonder (grote) problemen zijn hele bereik kan weergeven in mijn huiskamer, en de behoefte voor meer laag is er niet meteen.

Ik heb de Monolith al wel even aangezet en alles onder de 80Hz laten doen. Die crossover is niet ideaal maar een vast gegeven door mijn oude AV processor. Eigenlijk klonk dat opmerkelijk goed, ondanks dat de Monolith niet het laatste woord in subtiliteit is. Met een Velodyne zal het vast beter worden, maar denk niet dat daar direct mijn prio gaat liggen. Eerder weer bij een andere speaker, of center / surrounds, als deze Step langer gaat blijven.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

WillyP

Wie heeft er al ervaring met de Avantera of liever nog de Avantera+ en kan daar over vertellen? Is deze moeilijk op te stellen?

Groet,

Willy

Kerkhoffd

Invader heeft de avantera op Devialet. Prachtige luidspreker lijkt me. Zou zelf al heel blij zijn als ik ooit de stap naar Virgo 25 kan maken.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Invader

#407
Klopt, ik ben nog steeds in het bezit van de Avantera's en dat is veelzeggend. Ik heb nogal wat verschillende speakers gehad de laatste jaren (zeg maar onderdeel van de hobby) en deze Avantera's staan er nu al weer geruime tijd. Ter info, hiervoor gehad B&W CM7, Dynaudio Confidence C1 (mk1), Audio Physic Scorpio II; in die volgorde. En in een verder verleden ervaring gehad met Audio Physic Tempo 3 en Dali Mentor 6.

Voor mij was het mogelijk om de Scorpio 2 met de Avantera's te vergelijken, beiden op de Devialet. Vanuit dat vergelijk probeer ik het verder te omschrijven. Hoewel beiden gelijk opgebouwd zijn wat betreft driverbezetting, is het verschil enorm... in het voordeel van de Avantera. Deels kan dit vermoed ik verklaard worden door de nieuwe driver versies in de Avantera (met name de nieuwe HHCT2 tweeter), maar belangrijker lijkt mij dat de Avantera aanzienlijk beter is opgebouwd (13kg zwaarder dan Scorpio II) en dit moet natuurlijk ook gezien de vraagprijs en positionering van AP in hun gamma. En waar leidt dit dan toe?

- de Avantera heeft een aanzienlijk betere integratie tussen laag, midden en hoog. Met name tussen midden en hoog is dit echt grandioos en dit leidt er bij mij toe dat het hoog bijna niet losstaand ervaart... totdat het benodigd is, wow! Blijkbaar hebben eerdere ervaringen met andere speakers er voor gezorgd dat ik hoog als iets losstaands ben gaan ervaren/analyseren. Vanuit die conditionering lijkt de Avantera dus aanvankelijk wat weinig te fonkelen in het hoog. Vergis je echter niet, de Avantera loopt verder door dan de Scorpio en menig andere speaker.
- het laag: hoewel beiden ongeveer gelijk gespecificeerd zijn, is direct duidelijk dat de Avantera hier met een groter gemak de lagere frequenties haalt. De Avantera articuleert hierbij in het laag ook beter.
- positionering: zowel de scorpio's als de avantera's hebben een aanzienlijke ruimte nodig om echt tot hun recht te komen. Absoluut ook groter dan mijn ruimte (3,87 x 5,80m), waarbij ik in de lengte luister. Gek genoeg is de plaatsing van de avantera in mijn ruimte makkelijker gebleken dan de scorpio. Met name het laag weet z'n weg beter te vinden. Waarom heb ik dan eigenlijk gekozen voor de avantera's? Twee redenen: een goede deal kunnen krijgen en wij gaan eerdaags verhuizen naar een grotere woning. Luisterruimte/woonkamer wordt dan 5,75 x 11,2m! Dus op de groei zeg maar  ;)

In de luisterruimte schuilt voor mij ook direct de grootste upgrade, zeker gezien de AP formule voor de opstelling van speakers t.b.v. het stereobeeld. Dit laatste is bij mij namelijk echt niet goed genoeg nu. De speakers staan ongeveer 2,25m uit elkaar (tweeter tot tweeter) en ik zit op 3,35m van het midden tussen de speakers. Eigenlijk moeten ze ten minste nog een meter meer afstand van elkaar hebben en meer ingedraaid worden. In de nieuwe ruimte dus geen enkel probleem!

@WillyP: hopelijk heeft dit geholpen. Kun je wat vertellen over jouw situatie/ruimte?
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Kingpin

Quote from: Invader on July 20, 2014, 16:23:16
- positionering: zowel de scorpio's als de avantera's hebben een aanzienlijke ruimte nodig om echt tot hun recht te komen. Absoluut ook groter dan mijn ruimte (3,87 x 5,80m), waarbij ik in de lengte luister. Gek genoeg is de plaatsing van de avantera in mijn ruimte makkelijker gebleken dan de scorpio. Met name het laag weet z'n weg beter te vinden. Waarom heb ik dan eigenlijk gekozen voor de avantera's? Twee redenen: een goede deal kunnen krijgen en wij gaan eerdaags verhuizen naar een grotere woning. Luisterruimte/woonkamer wordt dan 5,75 x 11,2m! Dus op de groei zeg maar  ;)

In de luisterruimte schuilt voor mij ook direct de grootste upgrade, zeker gezien de AP formule voor de opstelling van speakers t.b.v. het stereobeeld. Dit laatste is bij mij namelijk echt niet goed genoeg nu. De speakers staan ongeveer 2,25m uit elkaar (tweeter tot tweeter) en ik zit op 3,35m van het midden tussen de speakers. Eigenlijk moeten ze ten minste nog een meter meer afstand van elkaar hebben en meer ingedraaid worden. In de nieuwe ruimte dus geen enkel probleem!
Tjonge jonge dan weet je niet wat je straks gaat overkomen in je nieuwe ruimte ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

WillyP

Quote from: Invader on July 20, 2014, 16:23:16
Klopt, ik ben nog steeds in het bezit van de Avantera's en dat is veelzeggend. Ik heb nogal wat verschillende speakers gehad de laatste jaren (zeg maar onderdeel van de hobby) en deze Avantera's staan er nu al weer geruime tijd. Ter info, hiervoor gehad B&W CM7, Dynaudio Confidence C1 (mk1), Audio Physic Scorpio II; in die volgorde. En in een verder verleden ervaring gehad met Audio Physic Tempo 3 en Dali Mentor 6.

@WillyP: hopelijk heeft dit geholpen. Kun je wat vertellen over jouw situatie/ruimte?
Invader, dank voor je uitvoerige antwoord!

Oorspronkelijk zou ik gaan voor de Tempo 25, maar ik vond dat ik er te weinig op vooruitging ten opzichte van mijn toenmalige luidsprekers (JBL Ti-6K). Zo kwam ik uit op de Virgo 25. Deze vond ik wel een flinke stap vooruit.

Mijn huiskamer is ongeveer 5 m bij 5,50 m. De luidsprekers staan op zo'n 60 cm van de achterwand en op een meter ten opzichte van de zijwanden. Ze staan meer dan drie meter uit elkaar, licht ingedraaid.

In tegenstelling tot wat ik hier vaak lees, zijn de Audio Physic's bij mij helemaal niet kritisch in de opstelling. Als ik ze verder van de achterwand plaats, klinkt het laag wat strakker, maar dat is erg onhandig, dan staan ze bijna midden in de huiskamer, dus laat ik het zo.

De Avantera heb ik nooit gehoord, maar ook bij de Virgo klinken midden en hoog als één geheel. De Virgo bevalt me erg goed, die blijft voorlopig, maar natuurlijk kijk ik af en toe wel eens rond. Ik heb goede berichten gehoord over de Plus-+ serie van Audio Physic, vandaar mijn belangstelling.

Dynaudio lijkt me ook wel wat, maar die heb jij nu juist weggedaan. Hoe laat zich het klankbeeld van Dynaudio vergelijken met dat van Audio Physic?

Groet,

Willy

Kerkhoffd

Ik lees geïnteresseerd mee. Voor mij is weliswaar de Virgo - gezien de afmeting van mijn luisterruimte (5x4) - waarschijnlijk de beste optie, maar ook ik ben zeer tevreden over AP en kijk af en toe stiekem verder. De stap naar Referenz serie is volgens mij een mooie en de baspoort aan de onderzijde van Avantera en Virgo maakt plaatsing en controle van de lage tonen mogelijk wat makkelijker dan de Tempo welke de baspoort aan de achterzijde heeft.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Marantz 81

Quote from: Sjaudio on June 20, 2014, 14:51:57
Mooie luidsprekers! En die vloer, prachtig gewoon!

Bedankt ik vondt ze ook heel mooi , ik heb ze verkocht en mijn Dynaudio Focus 220 weer terug geplaatst de opstelling in mijn ruimte veranderd en een betere versterker aangeschaft

het klonk erg goed met de sitara,s maar het is niet mijn smaak mis de kracht en dynamiek die dynaudio wel laat horen in mijn situatie lieten de sitara,s en iets breder stereo beeld horen maar ook meer aanwijsbaar de dynaudio,s laten meer diepte horen en alsof ze er niet staan

Kingpin

Quote from: Marantz 81 on August 25, 2014, 09:34:36
... in mijn situatie lieten de sitara,s en iets breder stereo beeld horen maar ook meer aanwijsbaar de dynaudio,s laten meer diepte horen en alsof ze er niet staan
Vreemd, AP's staan juist bekend om hun "verdwijning", misschien toch niet goed opgesteld ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Mr.M

Klein vraagje aan de ap kenners.

Zou je voor een step 25 gaan met sub of een tempo 5???
**UNDER CONSTRUCTION**

Kingpin

Quote from: maz on August 25, 2014, 20:42:13
Klein vraagje aan de ap kenners.

Zou je voor een step 25 gaan met sub of een tempo 5???
Ligt eraan welke sub en hoe goed deze integreert in z'n geheel.

Mijn Brilons met Luna I sub combineert zo goed dat deze werkelijk naadloos aansluit op m'n monitoren, beter dan mijn Velodyne.
Voordeel van mijn Luna I sub is dat deze beduidend lager gaat dan een vloerstaander zonder "aanwezig" te zijn, dat red je met een vloerstaander niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Mr.M

My gaat meer om muzikaliteit en betrokkenheid met muziek.

Op mp staat een tempo 5 v0oor 1250,is dat een redelijk prijs? Ben totaal onbekend met nieuwprijzen van ap en dagwaardes..
Verder heb ik ook geen ervaring met tempo 5.
De 25 en sittara heb ik wel gehoord en de 25 was een stuk voller in geluid dan de sitarra.

De step heb ik niet gehoord maar blijkt een goed speaker te zijn..

**UNDER CONSTRUCTION**

Mr.M

Ik heb momenteel de quad L2 sub. Hoe goed ze  met ap matchen weet ik niet maar het is een redelijk goed sub in mijn ervaring.
**UNDER CONSTRUCTION**

Marantz 81

#417
Quote from: Kingpin on August 25, 2014, 12:53:59
Vreemd, AP's staan juist bekend om hun "verdwijning", misschien toch niet goed opgesteld ;)

Heb aardig wat speakers en apparatuur versleten  ;D en honderenden uren besteed aan opstelling enzv na de dynaudio focus 220 vindt ik de Sitara de beste echt een hele goed speaker maar naar mijn mening een speaker die heel erg zijn best doet om alle details te laten horen en het zo aanwijsbaar is met andere woorden niet mijn smaak en durf ook gerust te stellen dat dynaudio,s gewoon beter zijn

Kingpin

Quote from: Marantz 81 on August 25, 2014, 22:25:22
... maar naar mijn mening een speaker die heel erg zijn best doet om alle details te laten horen en het zo aanwijsbaar is met andere woorden niet mijn smaak en durf ook gerust te stellen dat dynaudio,s gewoon beter zijn
Ligt ook een beetje aan de bron/versterking hoe dit uitpakt, maar persoonlijk vindt ik ook dat AP de laatste jaren de nadruk hierop legt, vooral met de nieuwe drivers.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: maz on August 25, 2014, 21:31:12
My gaat meer om muzikaliteit en betrokkenheid met muziek.

Op mp staat een tempo 5 v0oor 1250,is dat een redelijk prijs? Ben totaal onbekend met nieuwprijzen van ap en dagwaardes..
Verder heb ik ook geen ervaring met tempo 5.
De 25 en sittara heb ik wel gehoord en de 25 was een stuk voller in geluid dan de sitarra.

De step heb ik niet gehoord maar blijkt een goed speaker te zijn..
Tempo is een mooie speaker alleen de bass drivers zitten wel aan de zijkant, houd daar rekening mee dat je ze ook goed vrij kunt zetten.
In mijn geval kreeg ik deze speakers wbt bass niet onder controle, in deze opstelling:



De Tempo 5 heeft andere drivers dan de 25, de laatste zal ook "frisser" klinken met nadruk op meer detail.
Wbt prijs denk ik dat de Tempo wel goed geprijsd is, alhoewel ik in Duitsland een setje Tempo 6 in kersenkleur zie staan voor 100 euro meer bij een dealer met volle garantie.
Muzikaal gezien krijg je ze beide wel aan het zingen, zal meer een smaakkwestie zijn.
Voorwaarde is wel dat ze "vrij" kunnen staan in de breedte. Maar volgens mij had je de opstelling van AP al gelezen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Marantz 81

Quote from: Kingpin on August 25, 2014, 22:30:31

Ligt ook een beetje aan de bron/versterking hoe dit uitpakt, maar persoonlijk vindt ik ook dat AP de laatste jaren de nadruk hierop legt, vooral met de nieuwe drivers.

Ja dat maakt echt een groot verschil de apparatuur ook de acoustiek waarin je ze beluisterd en die is toch velaal niet ideaal in een woonkamer (in mijn vergelijk is alles hetzelfde geweest en heb het lang volgehouden met de AP,s omdat ze zo goed waren ) de ideale speaker bestaat ook niet je bent zo afhankelijk van de acoustiek en verder is het ook persoonlijke smaak

Wat het belangrijkste is dat je van de muziek kunt genieten naar jou persoonlijke smaak kwa installatie als geheel

Kingpin

Quote from: Marantz 81 on August 25, 2014, 22:48:00
Wat het belangrijkste is dat je van de muziek kunt genieten naar jou persoonlijke smaak kwa installatie als geheel
Helemaal mee eens.

@Maz: is dit je huidige woonkamer waar de AP's komen te staan op de plaats van de speakers in het plaatje (wat zijn het Kharma's ....!).

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Mr.M

Ja dit is mijn woonkamer . dat zijn inderdaad mijn kharmas geweest, daarna heb ik nog de harbeth super hl5 gehad en nu heb ik een compleet quad L2 set welke ik met inruil op de harbeths heb gekregen.
De uiterlijk van de harbeths waren my te lomp en stylloos, ik heb alrtijd zwak gehad voor ap nadat ik de tempo 25 had gehoord een aantal kaar terug. Alleen was altijd bang dat het te bonkerig wordt in mijn kamer ivm de zij woofers.
Ik kan vrij veel ruimte achter de speakers laten +- tot 1,5 zonder dat het lastig wordt ,maar de zijwanden ??? Kamer is nog geen 4 meter breed namelijk...
**UNDER CONSTRUCTION**

Kingpin

Quote from: maz on August 26, 2014, 14:12:48
Ik kan vrij veel ruimte achter de speakers laten +- tot 1,5 zonder dat het lastig wordt ,maar de zijwanden ??? Kamer is nog geen 4 meter breed namelijk...
Ik ben bang dat de zijwoofers het geheel "dicht" laten lopen.
Zo te zien aan je zitafstand, zit je verder van de speakers af dan dat de speakers uit elkaar staan of niet?
Dat is voor AP niet de ideale opstelling. Vuistregels is wbt afstanden: speakerafstand = 1,2x luisterafstand tot 1 speaker.
Vb: luisterafstand tot speaker is 2m dan is de ideale speakerafstand onderling 2,4m .
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Mr.M

Quote from: Kingpin on August 26, 2014, 14:50:12
Ik ben bang dat de zijwoofers het geheel "dicht" laten lopen.
Zo te zien aan je zitafstand, zit je verder van de speakers af dan dat de speakers uit elkaar staan of niet?
Dat is voor AP niet de ideale opstelling. Vuistregels is wbt afstanden: speakerafstand = 1,2x luisterafstand tot 1 speaker.
Vb: luisterafstand tot speaker is 2m dan is de ideale speakerafstand onderling 2,4m .
De ap nearfield opstelling gaat bij mij niet op.
Zit 3 .5 meter vandaan!!!!! Daar is mijn breedte niet genoeg voor.dat is dus de reden geweest dat ik toen de tempo heb gelaten denk ik.
Ik denk dat ik beter een mooie monitor kan  kopen icmsub ipv vloerstaande .. Hmmmm

Ps. Mooie ruimte heb je king...
**UNDER CONSTRUCTION**