Audio Physic topic

Started by Joris1971, April 11, 2011, 21:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

carlo

De Spark II vond ik tot nu toe mijn mooist klinkende AP luidspreker :)
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

s.t.

Heeft iemand ervaring met de luna sub als aanvulling op de Tempo 25? Meer voor stereo muziek dan voor film. (maar natuurlijk ook graag wat het brengt bij film kijken). Ik vraag mij af of een sub echt nodig is bij deze speaker.

Kingpin

Quote from: s.t. on April 23, 2012, 11:41:01
Heeft iemand ervaring met de luna sub als aanvulling op de Tempo 25? Meer voor stereo muziek dan voor film. (maar natuurlijk ook graag wat het brengt bij film kijken). Ik vraag mij af of een sub echt nodig is bij deze speaker.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118246.msg2159691#msg2159691

Welke Luna bedoel je (type)?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

WillyP

#278
Inderdaad, dat is een goede vraag.

Er is een heel oude Luna, met twee eenheden boven elkaar, er is een Luna II, vrij hoog en smal met twee eenheden links en rechts en er is een nieuwe subwoofer in aantocht en die gaat ook weer Luna heten, die heeft één eenheid die naar beneden straalt.

De laatste is de opvolger van de sub in de Yara lijn en is veel goedkoper dan de eerdere modellen en staat al op de website van Audio Physic, maar nog niet op de site van More Music. Een vertegenwoordiger had hier hoge verwachtingen van en dacht dat deze in april leverbaar zou zijn. Van deze Luna zullen nog niet veel testen zijn, lijkt me.

Groet,

Willy

s.t.

Ik bedoelde eigenlijk de nieuwe Luna die nu op de website staat. Maar daar ben ik blijkbaar te vroeg mee :). Binnenkort dan zelf eens gaan luisteren.

Kingpin

Quote from: s.t. on April 24, 2012, 14:49:59
Ik bedoelde eigenlijk de nieuwe Luna die nu op de website staat. Maar daar ben ik blijkbaar te vroeg mee :). Binnenkort dan zelf eens gaan luisteren.
Muzikaal gezien niet te vergelijken met de eerste Luna's.
Zoals gezegd, de laatste is gebasseerd op de Yara's.

Moeilijk te zeggen of een sub een meerwaarde heeft in jou geval. De Tempo's vind ik zelf al een vrij moeilijke bas hebben, of je moet ze makkelijk kunnen plaatsen. Vooral in stereo met sub zal dit best moeilijk kunnen worden.
Ik zou gewoon eens een sub uitproberen en kijken wat je er zelf van vind.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

botsen

Quote from: Kingpin on April 24, 2012, 16:59:49
Muzikaal gezien niet te vergelijken met de eerste Luna's.
Zoals gezegd, de laatste is gebasseerd op de Yara's.


Je bedoelt dat de eerdere luna s muzikaler zijn, oftewel dat de naam nu gebruikt wordt voor een minder product?

Daar gaat de waarde van mijn oude luna  :(

WillyP

Dat is nog maar de vraag.

De vertegenwoordiger van More Music die ik sprak gaf aan dat de nieuwe Luna in een aantal opzichten beter was dan de Luna II. Zo zou deze onder meer sneller zijn.

Er zijn nog een aantal demo exemplaren van de Luna II in omloop in Nederland en toen ik vroeg of het de moeite was om er daar een van te kopen, adviseerde hij om te wachten op de komst van de nieuwe Luna.

Groet,

Willy

botsen

Dus de nieuwe is beter en niemand wil straks mijn oude nog hebben.

Daar gaat de waarde van mijn oude luna  :(   ;D

WillyP

Niet zo somber. Volgens de vertegenwoordiger was de nieuwe op een aantal punten beter, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat hij op alle punten beter is. Ik moet nog zien dat de nieuwe Luna ook zo diep gaat.

De Luna II is in veel opzichten een prachtige sub, dat is heus niet ineens veranderd.

Groet,

Willy

Kingpin

Quote from: botsen on April 24, 2012, 18:53:26
Je bedoelt dat de eerdere luna s muzikaler zijn, oftewel dat de naam nu gebruikt wordt voor een minder product?

Daar gaat de waarde van mijn oude luna  :(
De I en II zijn muzikaler. III is gebasseerd op de yara principe.
Waarom dezelfde naam gebruikt wordt in 3 verschillende modellen is me een raadsel.
De I is niet zo heel erg krachtig en komt tekort bij grotere kamers, maar is heel erg muzikaal en gaat heel erg diep en strak, zeker bij high level aansluiting waar deze sub eigenlijk voor is ontworpen.
Bij meting bij mij thuis gaat deze way down tot 16Hz strak, daar waar mijn Velodyne al veel eerder ophoud.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

s.t.

Ik vraag mij af welke problemen jij hebt gehad met de bas? Mijn kamer kan redelijk moeilijk zijn voor laag maar bij de Tempo25 had ik eigenlijk geen probleem met de plaatsing.

Voor de laatste Luna vertel je dat het gebaseerd is op Yara principe. Heb je daar meer uitleg over?

Kingpin

Quote from: s.t. on April 29, 2012, 12:54:39
Ik vraag mij af welke problemen jij hebt gehad met de bas? Mijn kamer kan redelijk moeilijk zijn voor laag maar bij de Tempo25 had ik eigenlijk geen probleem met de plaatsing.
Thuis heb ik de Scorpio's en Tempo's gehad (meen de IV) maar kreeg de bass (laag) niet onder controle, veels te overheersend omdat beide subs naar elkaar toe zijn gericht en ik daartussen nog een meubel, sub en tv heb staan kreeg ik het bij mij niet onder controle.
Wat niet wil zeggen dat het bij jou ook zo is natuurlijk.
Enigste wat bij mij beter was waren de beduidend goedkopere Sparks omdat deze de units naar voren hebben gericht.

Quote
Voor de laatste Luna vertel je dat het gebaseerd is op Yara principe. Heb je daar meer uitleg over?
De nieuwe Luna III is net als bij de Yara een downfire principe.



Height 400 mm / 15.8"
Width 360 mm / 14.2"
Depth 360 mm / 14.2"
Weight 19 kg
Impedance 600/30.000 Ohm
Frequency range 30 - 150 Hz


De Luna II heeft de units aan de zijkant zitten


Woofer: 250mm woofer actief
300mm woofer passief
Crossover(variabel):  45 Hz - 120Hz
Versterker: 180Watt met volumeregelaar
Frequentie bereik:  18 Hz - 120 Hz (-3dB) 
Phase (variable): 0° - 180°
Gewicht: 34 kg 
Hoogte: 630 mm 
Breedte: 260 mm 
Diepte: 460 mm
   

De Luna I heeft 2 8" peerless woofers aan de voorkant zitten (frontfire)

 
Hoogte : 625 mm
Breedte : 260 mm
Diepte : 390 mm
Gewicht : 27 kg
Vermogen : 150 Watt
Maximale druk in ruimtes van 30m2 en 2,5m hoogte : 92dB/10Hz; größer 104dB ab 30Hz
Frequentieberiek : 10 Hz - 2 kHz (-3dB) regelbaar op : 35 Hz, 46 Hz, 61 Hz, 80 Hz of 105 Hz
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Perfectionist

Hier met de Tempo ook geen problemen met het laag, Tempo vraagt wel ruimte, zoveel mogelijke vrije plaatsing, maar dan heb je een strak gedefinieerde bas, zeker bij de 25.
Een beter forum begint bij jezelf.

Kingpin

Quote from: Perfectionist on April 29, 2012, 14:18:54
Hier met de Tempo ook geen problemen met het laag, Tempo vraagt wel ruimte, zoveel mogelijke vrije plaatsing, maar dan heb je een strak gedefinieerde bas, zeker bij de 25.
De 25 heeft wel een anders afgesteld filter voor het laag dan voorgaande types, en dat is te horen (maar ja die hadden ze destijds niet  :D).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

s.t.

#290
Mooie samenvatting over de subs. Ben nu wel nieuwsgierig geworden naar de Luna. Binnenkort maar eens gaan kijken hoe duur die is en importeren.

Dan is de vraag hoe aan te sluiten. Line out vanuit de voorversterker (die je normaal gebruikt als eind trap) of doorlussen vanachter een speaker?

Kingpin

Quote from: s.t. on April 30, 2012, 07:38:53
Mooie samenvatting over de subs. Ben nu wel nieuwsgierig geworden naar de Luna. Binnenkort maar eens gaan kijken hoe duur die is en importeren.
Ik zou eerst gaan luisteren en zeker de verschillen in frontfire en downfire aanhoren voordat ik een sub zou aanschaffen.
Of eventueel 2e hands kijken. De huidige Yara kost meen ik rond de €900,- de Luna III zal hier wel dik boven liggen.
De Rhea die qua specs nog minder is als de Luna I kost nu net zoveel als destijds de Luna I, €2700,- vanafprijs.

Quote
Dan is de vraag hoe aan te sluiten. Line out vanuit de voorversterker (die je normaal gebruikt als eind trap) of doorlussen vanachter een speaker?
Voor stereo zou ik highlevel aansluiten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

s.t.

Quote from: Kingpin on April 30, 2012, 10:15:49
Ik zou eerst gaan luisteren en zeker de verschillen in frontfire en downfire aanhoren voordat ik een sub zou aanschaffen.
Of eventueel 2e hands kijken. De huidige Yara kost meen ik rond de €900,- de Luna III zal hier wel dik boven liggen.
De Rhea die qua specs nog minder is als de Luna I kost nu net zoveel als destijds de Luna I, €2700,- vanafprijs.
Voor stereo zou ik highlevel aansluiten.

Terwijl de rhea in de reference line valt en de Luna in de high end line. De Luna II zal we iets boven de Yara zitten omdat er ook versterking inzit. Daarentegen zit er ook minder units in. Zit nu op de website van Audio Physic te klikken en zie nu ook de Sky high alsoptie om surround in woonkamer te maken. Nu eerst mijn majik center verkopen en dan uitbreiden met de celsius, Lina en Sky high. Kan alvast gaan sparen.

WillyP

De vertegenwoordiger schatte dat de Luna III (zo zullen we hem maar noemen) omstreeks de 1000 Euro ging kosten. De aanleiding was dat de versterking van de Yara niet helemaal voldeed.

Voor 1000 Euro is er heel veel keus, maar ik kan me voorstellen dat je als eigenaar van Audio Physic ook graag een sub van hetzelfde merk wil aanschaffen. Tenzij deze achter de bank verdwijnt misschien.

De Rhea II is niet mis, maar de prijs ook niet. Uiteindelijk een andere afweging gemaakt en toch niet gekocht.

Groet,

Willy

Kingpin

#294
Voor €1000,- euro is er idd veel te koop, zeker op 2ehands gebied waar je dan beduidend in een hogere klasse speelt, maar dat is een afweging die jezelf maakt natuurlijk.
Heb zelf downfire en frontfire subs gehad en voor muziek vind ik persoonlijk de frontfire subs de betere.
Over de Luna II met de units aan de zijkant kan ik niets over zeggen aangezien ik deze nooit heb beluisterd.
Wel weet ik uit reviews dat deze 'vrij' moeten kunnen staan om goed te presteren en niet dat de units ergens tegenaan staan te blazen.

De Rhea zit in de prijsklasse van de Velo DD series en de Luna I.
Voordeel van de Luna vindt ik de homogeniteit/klankkleur met de rest van de keten die beter is als bv van mijn Velo (geen DD maar SPL 15", ook niet mis). Daarentegen heeft de Velo weer andere betere eigenschappen.
Muzikaal gezien integreerd de Luna I bij mij thuis beter dan de Velo op muziek gebied, homogener qua klankkleur, strakker in het laag (gemeten, dus curvers bewijzen het). Dit komt ook door het principe van AP tov Velo die bij highlevel aansluiten verschilt (laagohmig tov hoogohmig)
Voor film denk ik dat m'n Luna tov de Velo echt tekort komt, das echt retestrak en spl waar de Luna never aan kan tippen.
Dat verschil heb ik ook ondervonden tijdens de luistertest van de Luna I in verschillende (qua grootte) ruimtes.

Keuzes :D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

botsen

De Luna I is eventueel ook 2e hands te koop


bij mij  ;D

(heb nu grotere frontspeakers en dat kan ook zonder sub)

sweatsockpimp

Potdomme....
Heb destijds de Luna II geluisterd en was zwaar onder de indruk...de demo moest nog 1300 eetjes kosten en kwam ook thuis niet door de commissie :police: (63cm hoog :P)...
Heb nu dus net een BK XLS400 FF besteld (nog niet binnen)....
Als ik geweten had dat de Luna eraan kwam had ik die toch ook wel even afgew8....
Boenicke W5 SE / Naim Uniti Atom / OPPO UDP-205 multiregion / Philips 55OLED804 / PS 4 / Synology DS 213

Kingpin

Al iemand eens uitgebreid wezen stoeien met 'plaatsing' zoals AP het bedoeld heeft, hier hoor ik toch heel weinig over binnen dit forum?

Even in het kort gezegd:
Formule: speakerafstand onderling (de fronts) = 1,21 x luisterafstand tot 1 speaker.

Waarbij de ideale afstand ligt op 2,35m luisterafstand waardoor de speakers 2,85m van elkaar verwijderd zijn.
Indraaiing (toe-in) zover indraaien totdat je nog net de binnenzijde van de kast kan zien.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

BuSpu

Quote from: Kingpin on May  9, 2012, 00:31:37
Even in het kort gezegd:
Formule: speakerafstand onderling (de fronts) = 1,21 x luisterafstand tot 1 speaker.

Waarbij de ideale afstand ligt op 2,35m luisterafstand waardoor de speakers 2,85m van elkaar verwijderd zijn.
Indraaiing (toe-in) zover indraaien totdat je nog net de binnenzijde van de kast kan zien.
Je zit dus iets dichterbij dan de standaard stereo opstelling.

Kingpin

#299
Quote from: BuSpu on May  9, 2012, 08:32:19
Je zit dus iets dichterbij dan de standaard stereo opstelling.
Is dat zo? Ik zit 3m van de luidspreker.

Na nog eens goed de tekst gelezen te hebben van Joachim Gerhard wbt toe-in verhaal heb ik deze gisteren eens toegepast.
Het verhaal in het duits was me niet geheel duidelijk en heb de toe-in op gehoor afgesteld.
QuoteDie von uns bevorzugte Einwinkelung, sodass die Innenflächen der Box gerade noch sichtbar sind, bietet etwas mehr Fokus (vergleichbar mit der Scharfeinstel- lung einer Kamera). Die von manchem Hörer bevorzug- te parallele Aufstellung klingt etwas stärker nach dem Raum, in dem die Boxen spielen. Beides ist legitim und regt zu Experimenten an.
Deze begreep ik niet helemaal, gelukkig ook in het engels:
QuoteOur preferred angle position, so that the inner area of the boxes is just visible, provides a little more focus (com- parable to the focus settings on a camera). The parallel placement preferred by some listeners sounds somewhat more like the room in which the boxes are played. Both are legitimate and offer room for experimentation.

Gisteren de toe-in zo geplaatst dat de binnenzijkant van de speaker nog net zichtbaar is, en na wat tweaken optimaal ingesteld.
In eerste instantie zou je denken dat dit een te direct geluid zou geven omdat de units nagenoeg na je toe staan, het tegendeel is waar.
Het geluid is welliswaar 'anders' maar niet overheersend, detail neemt toe alsmede de diepte.
Op dit moment lijkt het geheel meer in evenwicht, aankomende tijd nog maar eens goed luisteren op deze manier, kan niet zeggen dat het verkeerd klinkt wel 'anders'.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack