Audio Physic topic

Started by Joris1971, April 11, 2011, 21:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

carlo

Mmm..heb zelf verschillende versies van de AP tempo gehad maar de tempo VI vind ik toch gemakkelijker voor allround luisteraars dan de tempo 25, de tempo 25 weer wel heel mooi met klassiek
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

Peerless Monster

Quote from: studiostevus on July 27, 2011, 12:24:01
Ik heb de hhct nog niet gehoord, maar in het algemeen ben ik geen fan van 'metalen tweeters'...

Zou kunnen dat je geen fan bent. Maar ik denk dat je niet weet dat innovatie ook niet stilstaat. Ook niet met metalen tweeters... Ga maar eens luisteren, je zal terugkomen van je mening...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Perfectionist

Quote from: Peerless Monster on July 30, 2011, 18:04:32
Zou kunnen dat je geen fan bent. Maar ik denk dat je niet weet dat innovatie ook niet stilstaat. Ook niet met metalen tweeters... Ga maar eens luisteren, je zal terugkomen van je mening...

Dat denk ik ook. Een nadeel van aluminium conusmateriaal is dat het vervelende resonanties en opbreekverschijnselen in de hogere frequentiebanden, zo boven de 10kHz, heeft. Echter door de gebruikte filters bij AP worden die effectief te lijf gegaan. Verder is een rode o-ring voor demping op de rand van de conus aangebracht om resonanties verder de kop in te drukken. Verder is er geen meebewegende stofkap in het centrum van de conus, maar een vaste faseplug, die het afstraalgedrag van de 25 verbeterd.

Als deze nadelen goed worden opgelost zijn er de enorme voordelen van aluminium speakerunits (zowel de nieuwe tweeter in de 25 als de HHCT), ze klinken namelijk erg precies en strak.
Een beter forum begint bij jezelf.

WillyP

Ik zou zeggen, het gaat toch om het klinkend resultaat? Zowel van soft domes als van metalen domes heb ik fraaie en minder fraaie voorbeelden gehoord.

De Tempo VI heb ik gehoord en vind ik zeker fraai, maar de Tempo 25 vind ik echt beter. Bij de Tempo 25 lijkt het net alsof de midden- en hoge tonen speaker met elkaar versmolten zijn, midden en hoog klinken als een geheel. En inderdaad, ik luister vooral naar klassieke muziek.

Groet,

Willy

peterbr

Hoi Willy,

Ik wil binnenkort ook is de tempo 25 beluisteren. Ik luister voornamelijk naar klassiek en jazz. Het lijkt er dus op dat dat wel een mooie combi is.
Met wat voor electronica draai je? Ik draai zelf met Primare I32/CD32.

Thx.

Kingpin

Quote from: peterbr on July 31, 2011, 12:59:02
Hoi Willy,

Ik wil binnenkort ook is de tempo 25 beluisteren. Ik luister voornamelijk naar klassiek en jazz. Het lijkt er dus op dat dat wel een mooie combi is.
Met wat voor electronica draai je? Ik draai zelf met Primare I32/CD32.

Thx.
Primare en AP gaan heel goed ... zeker voor klassiek, neigt een beetje naar de warme kant.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Perfectionist

#156
Quote from: peterbr on July 31, 2011, 12:59:02
Hoi Willy,

Ik wil binnenkort ook is de tempo 25 beluisteren. Ik luister voornamelijk naar klassiek en jazz. Het lijkt er dus op dat dat wel een mooie combi is.
Met wat voor electronica draai je? Ik draai zelf met Primare I32/CD32.

Thx.

Ik combineer met Arcam maar dat matcht ook goed in mijn ogen. Ik denk, dat zoals hier eerder gesteld, dat de Tempo VI iets allrounder is. Ik twijfelde nogal tussen de VI en de 25, uiteindelijk voor de laatste gekozen, met de afspraak dat ik deze na verloop van tijd altijd kan omruilen voor de VI.

Zelf ga ik binnenkort ook Primare (aparte eind A33.2 icm pre 30) proberen op de Tempo's. Ben benieuwd hoe dat klinkt.

Heeft trouwens iemand ervaring met Electrocompagniet. Mij werd aangeraden de ECI 5 (Mk11) eens uit te proberen. Net zoveel autoriteit en muzikaliteit als de Primare, maar meer detail.
Een beter forum begint bij jezelf.

WillyP

Quote from: peterbr on July 31, 2011, 12:59:02
Hoi Willy,

Ik wil binnenkort ook is de tempo 25 beluisteren. Ik luister voornamelijk naar klassiek en jazz. Het lijkt er dus op dat dat wel een mooie combi is.
Met wat voor electronica draai je? Ik draai zelf met Primare I32/CD32.

Thx.

Uiteindelijk heb ik niet de Tempo 25 gekocht maar een andere speaker uit het gamma van Audio Physic. Deze wordt aangestuurd door elektronica van Tag McLaren.

Groet,

Willy

Robbert54

#158
Momenteel heb ik de CM1's van B&W zijn er ook mensen die weten de Yara II classic zich verhoudt tot de CM's?? Ik zoek vooral wat muzikalere speakers
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

johanbicke

Weet er iemand wat klankmatig het verschil is tussen de yara classic II en de sitara ?
bluesound node :: van den hul the first metal screen :: rega elex-r :: the chord company odyssey 2 :: dynaudio excite 14 :: sub a*bnb 10 :: supra lorad mk2 2.5

studiostevus

Zo, de nieuwe set (Tempo 2LE + Rhea sub) is eindelijk aangekomen. Helaas is mijn huidige luisteropstelling zowel visueel als auditief verre van optimaal voor de sub. Ik zal dus wat moeten gaan schuiven.

De sub wordt normaal gesproken via een low-end draadje aan de versterker aangesloten, gewoon aan de uitgangen waar ook de normale speakers aan zitten. Volgens audio physic heeft de kwaliteit van de kabel geen invloed op het geluid, door de hoge impedantie van de actieve sub.

De opstelling zal dusdanig worden, dat de versterker aan de ene kant van de kamer komt, en de speakers+sub aan de andere kant. Ik heb mooie lege leidingen onder de vloer lopen, dus ik krijg signaal van de ene naar de andere kant. Echter, er lopen maar 2 pijpen onder de vloer door, en eigenlijk heb ik er 3 nodig.


Maar nu komt de vraag: is het mogelijk om in plaats van de sub aan te sluiten op de versterker, de sub op de speakers aan te sluiten? Dit lost namelijk mijn probleem op dat ik maar plaats heb voor 2 kabels onder de vloer.

Any ideas?

Dirk

Quote from: studiostevus on August  7, 2011, 15:11:48
Maar nu komt de vraag: is het mogelijk om in plaats van de sub aan te sluiten op de versterker, de sub op de speakers aan te sluiten? Dit lost namelijk mijn probleem op dat ik maar plaats heb voor 2 kabels onder de vloer.

Any ideas?
ik zou denken van wel, je speakers of sub gaan daar (ook na x-meter luidsprekerkabel) niets van merken, dus lijkt me geen enkel probleem.
maar als ik het goed heb moet je wel het high-level signaal van de beide uitgangen (dus L+R) halen, of niet ?
wslk zal de Rhea er intern wel een submix van maken, maar ik zou het niet mono doen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

studiostevus

Ja klopt, een lijntje leggen van beide speakers dus

Dank!

botsen

Kan iemand me trouwens uitleggen wat de room gain doet bij Audio Physic subwoofers?\

Ik merk dat het geluid vetter klinkt als je m hoger zet. Wordt er een bepaalde frequentie extra geboost of zo?

studiostevus

Ik heb instellingen voor Raumgrosse en Raumharte... Ik ben ook benieuwd wat deze precies doen.

johnhifi

Quote from: studiostevus on August  9, 2011, 10:47:59
Ik heb instellingen voor Raumgrosse en Raumharte... Ik ben ook benieuwd wat deze precies doen.

Compenseren voor de grootte en hardheid van de ruimte...?
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Kingpin

Quote from: botsen on August  8, 2011, 21:02:18
Kan iemand me trouwens uitleggen wat de room gain doet bij Audio Physic subwoofers?\

Ik merk dat het geluid vetter klinkt als je m hoger zet. Wordt er een bepaalde frequentie extra geboost of zo?
Volgens mij was het iets om staande golven te beperken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

botsen

Quote from: botsen on August  8, 2011, 21:02:18
Kan iemand me trouwens uitleggen wat de room gain doet bij Audio Physic subwoofers?\

Ik merk dat het geluid vetter klinkt als je m hoger zet. Wordt er een bepaalde frequentie extra geboost of zo?

Heb me inmiddels een beetje verdiept in wat room gain is. Afhankelijk van de ruimte  worden de laagste tonen door de ruimte het meest versterkt; hiervoor kan blijkbaar gecorrigeerd worden, waarschijnlijk door een bepaalde afval in de laagste tonen. Of deze afval dan sneller of minder snel is door de knop op de sub naar max te draaien weet ik echter nog niet

mtissink

Gisteren bij H**o voor het eerst AP's mogen beluisteren. Zooo!  :pompom:
Dit kwam toch wel erg in de buurt wat ik bij mijn B&W's mis!
Nog maar eens goed over nadenken!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Peerless Monster

Quote from: mtissink on August 13, 2011, 12:58:12
Gisteren bij H**o voor het eerst AP's mogen beluisteren. Zooo!  :pompom:
Dit kwam toch wel erg in de buurt wat ik bij mijn B&W's mis!
Nog maar eens goed over nadenken!

Je bedoelt dat je muziek mist met B&W?
Hahaha dat was natuurlijk een grap, maar AP klinkt errug open voorbij B&W en dat moet je ook maar net liggen.
Ieder zijn meug zeg maar ;D Maar goed dat je het beluisterd hebt. Maar bedenk dat AP niet heilig is ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Perfectionist

#170
Quote from: mtissink on August 13, 2011, 12:58:12
Gisteren bij H**o voor het eerst AP's mogen beluisteren. Zooo!  :pompom:
Dit kwam toch wel erg in de buurt wat ik bij mijn B&W's mis!
Nog maar eens goed over nadenken!

Welk type en op welke versterking?
Een beter forum begint bij jezelf.

mtissink

#171
Quote from: Perfectionist on August 13, 2011, 13:07:36
Welk type en op welke versterking?

Allereerst de (denk ik) de Yara II Superior. Dit op een Denon PMA1510AE. Hier ging het ons om het direct vergelijk (dmv schakelpaneel) met B&W CM8 en 9.
Dit puur voor het AP geluid te ervaren.

Vervolgens in de 'higher-end'-ruimte op een Denon PMA2010AE de Virgo's. Deze vergeleken met de B&W 804.
Tot slot ook nog even kort naar de Avanti's geluisterd.

Quote from: Peerless Monster on August 13, 2011, 13:01:57
Maar bedenk dat AP niet heilig is ;D
Nee, en B&W ook niet kom ik steeds vaker achter...

Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Perfectionist

Quote from: mtissink on August 13, 2011, 13:39:59
Allereerst de (denk ik) de Yara II Superior. Dit op een Denon PMA1510AE. Hier ging het ons om het direct vergelijk (dmv schakelpaneel) met B&W CM8 en 9.
Dit puur voor het AP geluid te ervaren.

Vervolgens in de 'higher-end'-ruimte op een Denon PMA2010AE de Virgo's. Deze vergeleken met de B&W 804.
Tot slot ook nog even kort naar de Avanti's geluisterd.
Nee, en B&W ook niet kom ik steeds vaker achter...



AP heeft een bijzonder geluid, waar je van houdt of niet. Ik denk dat B&W meer de algemene smaak zal bedienen, maar dat is hoe ik het inschat.
Een beter forum begint bij jezelf.

mtissink

Quote from: Perfectionist on August 13, 2011, 13:45:32
AP heeft een bijzonder geluid, waar je van houdt of niet. Ik denk dat B&W meer de algemene smaak zal bedienen, maar dat is hoe ik het inschat.
Ik was ontzettend te spreken over de openheid en helderheid van het geluid.
De stemmen in de muziek (bijv Mark Knopfler / Blof) kwamen naar ons idee meer tot hun recht en door het scherpere fijner om naar te luisteren.
De muziek klinkt lichter en rustiger.
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Perfectionist

#174
Quote from: mtissink on August 13, 2011, 13:48:33
Ik was ontzettend te spreken over de openheid en helderheid van het geluid.
De stemmen in de muziek (bijv Mark Knopfler / Blof) kwamen naar ons idee meer tot hun recht en door het scherpere fijner om naar te luisteren.
De muziek klinkt lichter en rustiger.


Openheid herken ik, daar kun je ruimtelijkheid nog aan toevoegen, vooral dat laatste met de meeste opnames kun je de instrumenten in de ruimte plaatsen.

De ervaren helderheid die je noemt komt zeker door het gebruik van de metalen middentonen en tweeterunit (de HHCM en HHCT). Het kan dan iets te helder zijn en je moet m.i. goed combineren met kabels en versterker omdat het anders te kan zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.