Audio Physic topic

Started by Joris1971, April 11, 2011, 21:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Topic gesplitst vanuit verkooptopic, voor alle Audio Physic liefhebbers


Volgens de AP site is de ideale opstelling

Speakers 2.40 m uit elkaar
- 50 cm vd zijwanden af
- 1.30 meter uit de muur
- 2 meter van de luidsprekers vandaan zitten.

Dan zit je er wel erg dicht op.. Maar bedoelen ze die 2 meter nu gemeten zittend op de luisterplek met van oor naar spaker dus in feite diagonaal gemeten, of bedoelen ze de bank 2 meter vd luidsprekers vandaan?

Peerless Monster

Quote from: Joris1971 on April 11, 2011, 21:20:33
Volgens de AP site is de ideale opstelling

Speakers 2.40 m uit elkaar
- 50 cm vd zijwanden af
- 1.30 meter uit de muur
- 2 meter van de luidsprekers vandaan zitten.

Dan zit je er wel erg dicht op.. Maar bedoelen ze die 2 meter nu gemeten zittend op de luisterplek met van oor naar spaker dus in feite diagonaal gemeten, of bedoelen ze de bank 2 meter vd luidsprekers vandaan?

Zo staan ze bij mij ook ongeveer.
Alleen zit ik er 3,5/4 meter vandaan En ik heb een prachtig beeld...
Beter dan met mijn ex-Ushers ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m

Quote from: Joris1971 on April 11, 2011, 21:20:33
Volgens de AP site is de ideale opstelling

Speakers 2.40 m uit elkaar
- 50 cm vd zijwanden af
- 1.30 meter uit de muur
- 2 meter van de luidsprekers vandaan zitten.

Dan zit je er wel erg dicht op.. Maar bedoelen ze die 2 meter nu gemeten zittend op de luisterplek met van oor naar spaker dus in feite diagonaal gemeten, of bedoelen ze de bank 2 meter vd luidsprekers vandaan?

Luisterplek 2 meter van de luidsprekers waardoor diagonaal de afstand tot je oren groter of gelijk is aan die 240 cm.

Kingpin

Afstand tussen de frontspeakers = max 1.2x de afstand tussen de zitpositie en 1 speaker, dit geeft de mooiste soundstage en ideale individuele instrumenten plaatsing.
Ik vind 2m40 als je er 3.5-4 meter vanaf zit vrij kort, heb je al eens geprobeerd om deze verder uit elkaar te zetten?
Het is even stoeien voordat je de juiste verhouding hebt en uiteraard niet alleen de formule die ik hierboven heb gezet, er spelen veel meer  zaken als plaatsing achtewand en zijwanden etc.
Ik speel in de breedte van de woonkamer en heb daardoor nagenoeg geen reflecties van de zijwanden, mijn luisterpositie tov 1 speaker is 3 meter en de frontspeakers onderling staan 3m20 van elkaar ... ongekend  :worship:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Peerless Monster

Quote from: Kingpin on April 11, 2011, 21:40:49
Afstand tussen de frontspeakers = max 1.2x de afstand tussen de zitpositie en 1 speaker, dit geeft de mooiste soundstage en ideale individuele instrumenten plaatsing.
Ik vind 2m40 als je er 3.5-4 meter vanaf zit vrij kort, heb je al eens geprobeerd om deze verder uit elkaar te zetten?
Het is even stoeien voordat je de juiste verhouding hebt en uiteraard niet alleen de formule die ik hierboven heb gezet, er spelen veel meer  zaken als plaatsing achtewand en zijwanden etc.
Ik speel in de breedte van de woonkamer en heb daardoor nagenoeg geen reflecties van de zijwanden, mijn luisterpositie tov 1 speaker is 3 meter en de frontspeakers onderling staan 3m20 van elkaar ... ongekend  :worship:

? Als het werkt, dan werkt het toch? ;D
Ik zei al ik heb een mooi beeld en het enorm, maar dan ook enorm breed beeld (echt meters opzij).
Deze speakers zijn errug errug goed daarin. Ongelofelijk.
Alleen mis ik een basextentie die ik met de Ushers wel had...
Maar ja die waren ook 3 keer zo groot...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kingpin

Quote from: Peerless Monster on April 11, 2011, 21:54:21
? Als het werkt, dan werkt het toch? ;D
Ik zei al ik heb een mooi beeld en het enorm, maar dan ook enorm breed beeld (echt meters opzij).
Deze speakers zijn errug errug goed daarin. Ongelofelijk.
Dat kan ik beamen, heb ook zelden andere speakers zo'n soundstage neer zien zetten.

Quote
Alleen mis ik een basextentie die ik met de Ushers wel had...
Maar ja die waren ook 3 keer zo groot...
Dat lost m'n Velo op  :D
En dat gaat heel erg goed, soms switch ik tussen full range zodat m'n sub niet meedoet en small zetting (60Hz gefilterd) en dan hoor je letterlijk geen verschil zo goed integreerd de sub.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Peerless Monster

Quote from: Kingpin on April 11, 2011, 22:24:18
Dat kan ik beamen, heb ook zelden andere speakers zo'n soundstage neer zien zetten.
Dat lost m'n Velo op  :D
En dat gaat heel erg goed, soms switch ik tussen full range zodat m'n sub niet meedoet en small zetting (60Hz gefilterd) en dan hoor je letterlijk geen verschil zo goed integreerd de sub.

Dan mag je ook kennismaken met mijn Acoustats. Nog velen malen groter!!
Maar we kapen iemand zijn topic... Excuus!! Wel gratis upje voor dezelfde speakers als ik heb...

Een AP fan...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

xlr8

#7
Ik heb nu zelf een set Virgo's staan en moet idd zeggen ze lusten wel kwaliteit maar behoeft geen gigantische reserve vermogens als versterking, een goede dempingsfactor zoals een goed integraded ontwerp vaak heeft is al genoeg voor audiofiel luisteren (dus geen house party's op oorlogssterkte)
Ik had hiervoor een mooie set Mirage om9 die in principe nog met een batterijtje waren aan te sturen, het verschil met de Virgo's liet zich kenmerken doordat de volumeknop toch wel een een dikke centimeter naar rechts moest om dezelfde geluidsdruk te krijgen... maar dan klinkt het ook als een klok !          

Toevallig kreeg ik zojuist een PM van een forumgenoot hoe de speakers bevielen en leek me mss goed dit ff te delen, hieronder dan ook mijn bevindingen na een aantal dagen weekend tweaken en draaien, schuiven toe-in / toe-out etc...

Mijn vorige Mirages gaven toch meer holografie, openheid en transparantie.
De Physic's zijn wel uiterst precies en de luisterpositie is heel nauw, zit je goed in de sweetspot dan timmert het een brede buhne  :worship: de laagweergave is strakker maar wel 'dunner'...    
Het stukje podiumsuggestie wat de Mirages deden is bij de Physic's meer rechts / links gepand daar de Mirages een soundscape had waar je bijvoorbeeld met een verrekijker in kon kijken  ;D (Logisch daar de Mirage OM9 een bipolair principe is)
Al met al: anders maar wel lekker direct en dat is ff wennen.
De gemoedrust in deze is dat mijn dearly beloved Mirages netjes in de slaapkamer geparkeerd staan en er nog altijd op kan teruggrijpen ;)

Toevoeging:
Dat het laag omschreven wordt als 'dunner' is na langer luisteren (én wennen) een gewaarwording van uitstekende controle en precisie. 'kdurf haast wel te zeggen dat ik zelden zo'n schoon en realistisch laag uit een 'box'-speaker heb ervaren, het meest in de buurt komende zijn de grotere full-range Magnepans die ook volledig vrij zijn van eigen resonantie en basreflex principes daar het magnetostaten zijn.
Mijn voorlopige conclusie is dan ook dat de Virgo's een waanzinnig mooi breed stereobeeld neerzetten in combinatie met een directe en zeer precieze weergave waardoor je steeds meer getriggerd wordt om je hele CD collectie weer opnieuw te beluisteren ...euh, sorry ik bedoel TE BELEVEN !

 

Peerless Monster

Quote from: xlr8 on April 18, 2011, 13:30:02
Ik heb nu zelf een set Virgo's staan en moet idd zeggen ze lusten wel kwaliteit maar behoeft geen gigantische reserve vermogens als versterking, een goede dempingsfactor zoals een goed integraded ontwerp vaak heeft is al genoeg voor audiofiel luisteren (dus geen house party's op oorlogssterkte)
Ik had hiervoor een mooie set Mirage om9 die in principe nog met een batterijtje waren aan te sturen, het verschil met de Virgo's liet zich kenmerken doordat de volumeknop toch wel een een dikke centimeter naar rechts moest om dezelfde geluidsdruk te krijgen... maar dan klinkt het ook als een klok !         

Toevallig kreeg ik zojuist een PM van een forumgenoot hoe de speakers bevielen en leek me mss goed dit ff te delen, hieronder dan ook mijn bevindingen na een aantal dagen weekend tweaken en draaien, schuiven toe-in / toe-out etc...

Mijn vorige Mirages gaven toch meer holografie, openheid en transparantie.
De Physic's zijn wel uiterst precies en de luisterpositie is heel nauw, zit je goed in de sweetspot dan timmert het een brede buhne  :worship: de laagweergave is strakker maar wel 'dunner'...   
Het stukje podiumsuggestie wat de Mirages deden is bij de Physic's meer rechts / links gepand daar de Mirages een soundscape had waar je bijvoorbeeld met een verrekijker in kon kijken  ;D (Logisch daar de Mirage OM9 een bipolair principe is)
Al met al: anders maar wel lekker direct en dat is ff wennen.
De gemoedrust in deze is dat mijn dearly beloved Mirages netjes in de slaapkamer geparkeerd staan en er nog altijd op kan teruggrijpen ;)

Toevoeging:
Dat het laag omschreven wordt als 'dunner' is na langer luisteren (én wennen) een gewaarwording van uitstekende controle en precisie. 'kdurf haast wel te zeggen dat ik zelden zo'n schoon en realistisch laag uit een 'box'-speaker heb ervaren, het meest in de buurt komende zijn de grotere full-range Magnepans die ook volledig vrij zijn van eigen resonantie en basreflex principes daar het magnetostaten zijn.
Mijn voorlopige conclusie is dan ook dat de Virgo's een waanzinnig mooi breed stereobeeld neerzetten in combinatie met een directe en zeer precieze weergave waardoor je steeds meer getriggerd wordt om je hele CD collectie weer opnieuw te beluisteren ...euh, sorry ik bedoel TE BELEVEN !

   

Goed verwoord Ron, deze speakers verdienen dit soort woorden!
Een beleving ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Ghanzzzzz

Ooit word ik ook nog lid van de AP-club..
Vooral de oudere AP's, GEWELDIG!

Perfectionist

De nieuwe ook, sinds kort de Audio Physic Tempo 25, in een woord geweldig.
Een beter forum begint bij jezelf.

mimic

Vanwaar in het zelfbouwtopic?

Anyway, ik doe ook vrolijk mee met de AP fanclub :)

P.s. ik zoek nog een mooie versterker voor mijn Avanti`s!
KEF LS50W - Velodyne DD12

Peerless Monster

Ik zoek nog mooi avanti's voor mijn Plinius ;D
Fun een eigen topic... Na jaren te zijn verknocht aan de bombastische Ushers over naar de AP giganten... ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

mimic

 :wub:

Plinius, ik had er nog nooit echt naar gekeken maar mooi spul zeg!
KEF LS50W - Velodyne DD12

Peerless Monster

Quote from: mimic on April 18, 2011, 19:52:48
:wub:

Plinius, ik had er nog nooit echt naar gekeken maar mooi spul zeg!

Oh zo een mooie combi. Maar met een tweak helemaal niet te versmaden... ;D
Ik draai al vrij lang met de 9200... Nog niks beters voor mezelf gevonden...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Perfectionist

Sorry mensen, bij verplaatsen net het verkeerde board bij het verplaatsen aangetikt. Staat nu goed.
Een beter forum begint bij jezelf.

RayD

En even iets anders: welke luidsprekerkabels werken goed met (de oude) AP's, zoals Virgo en Avanti? Ik heb nu Kimber 8TC, maar ik vraag mij of er niet nog meer precisie te vinden is. Zal vast meer geld kosten, maar ja.....

mimic

Natuurlijk afhankelijk van de rest van de keten maar; ik ben nieuwsgierig!
KEF LS50W - Velodyne DD12

BuSpu

Het lijkt of AP ineens wel hot is op het forum, goeie zaak  ;)

Peerless Monster

Quote from: RayD on April 18, 2011, 21:58:33
En even iets anders: welke luidsprekerkabels werken goed met (de oude) AP's, zoals Virgo en Avanti? Ik heb nu Kimber 8TC, maar ik vraag mij of er niet nog meer precisie te vinden is. Zal vast meer geld kosten, maar ja.....

Heavens Gate Ultra Silence... Goud en silver... Heerlijke combi...
Nadeel: prijs. ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

RayD

#20
De Heavens Gate's zijn wel erg duur, zelfs nog duurder dan de speakers zelf (in vergelijk met de oude - 2e hands - AP's natuurlijk), dus vallen voor mij buiten een "gezonde" verhouding in kosten tussen speakers en kabels.

Is het aan te raden dan voor zilveren kabels te kiezen, of juist voor de betere koperen (duurdere Kimbers)? AP gebruikt zelf intern Wireworld, maar ik weet niet of daarmee ook hun speakerkabels bijvoorbeeld een goede match zijn (die volgens mij ook van koper zijn). Overigens is mijn vraag even niet voor de Virgo's, die iets warmer zijn dan bijv. Avanti's. Bij de laatste zal een al te analytische kabel sneller te veel van het goede zijn.

Mimic: wat zijn jouw ervaringen tot nu toe met de AP Avanti Centuries?

Wookie

Quote from: RayD on April 18, 2011, 21:58:33
En even iets anders: welke luidsprekerkabels werken goed met (de oude) AP's, zoals Virgo en Avanti? Ik heb nu Kimber 8TC, maar ik vraag mij of er niet nog meer precisie te vinden is. Zal vast meer geld kosten, maar ja.....

Of heel goedkoop ;)
Ik draai nu al een tijdje met solidcore 1.2mm trafodraad op de Virgo II tot volle  tevredenheid :headbanging: :music:

Peerless Monster

Quote from: Wookie on April 18, 2011, 23:22:50
Of heel goedkoop ;)
Ik draai nu al een tijdje met solidcore 1.2mm trafodraad op de Virgo II tot volle  tevredenheid :headbanging: :music:

Ha mooi! ;D
Zeker die Virgo's ;). Welke kleur?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

#23
...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

xlr8

#24
Quote from: Ghanzzzzz on April 18, 2011, 18:49:58
Ooit word ik ook nog lid van de AP-club..
Vooral de oudere AP's, GEWELDIG!

idd, alles wat nog onder het regime van Herr Joachim Gerhard ontworpen en ter wereld is gezet klinkt waanzinnig mooi  :clapping:
Schitterende vent ook, erg idealistisch en een strever pur sang. Ik heb vanuit de branche eens een keer met 'm geboomd over geluidsreproduktie aanhangend de akoestische parameters van bepaalde ontwerpen, ongelooflijk dat enthousiasme en stukje Duitse vastberadenheid... chapeau !

Maar goed, kabels; voor nu haal ik de zilveren LS kabels er even vanaf daar ik het geheel toch wel erg 'in your face' vind worden, het zijn oudere Siltech's (geen idee welk type) en vervang ze zodadelijk voor een set 4 mm OFC koper en hoop hiermee een ronder top end mee te krijgen.

Wat me wel nog bijstaat is dat destijds de eerste Audio Physic Sparks na een heel weekend tweaken & experimenteren met -tig verschillende
kabels een set MIT MH-750 die speakers een boost gaven dat je het idee had vanaf een goede integraded naar 2 monoblokken te gaan, niet te geloven wat dat snoerke voor en wereld van verschil maakte! Opeens stond daar een volwassen speaker met een afgrond diepe laagweergave muziek te maken inclusief een gigantisch panorama en plaatsing van de uitvoerenden dat iedereen ter plekke werkelijk met de bek open zat te luisteren... de cd was van Dead can Dance 'spirit chaser' en het betreffende nummer een mix van ambient/ethno en wereldmuziek uitgevoerd door Lisa Gerrard waarbij de betrokkenheid en emotie tot in je nekharen te voelen was, zoiets vergeet je nooit meer  :worship:  
Enkel kostte die kabel met al die kastjes eraan bijna hetzelfde als 1 Spark  :D  mjah, zoals een groot Duitse wijsheer me ooit eens toefluisterde: "Wenn schon, denn schon.... Man gönnt sich ja sonst nichts"    

amen.