Audio Physic topic

Started by Joris1971, April 11, 2011, 21:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kurtje

Inderdaad, daarom dat ik benieuwd ben naar her type spike en wat het verschil is met de originele.
Naim SuperUniti - Audio Physic Avanti - E.A.T. Major C

Atoll - Advance Acoustic - Kimber Cable - Supra Cables - Panasonic - ...

Soxwox

Hoi allen, ook ik ben trotse eigenaar van een set AP-speakers, nl. de Virgo 25. Ik was ooit met een set Yara begonnen, en hoewel die zeer aardig spelen, is de upgrade zeker de moeite waard geweest:  meer laag, een rustiger hoog en ook een iets betere natuurgetrouwheid van timbres  (bijv. piano heeft de typische combinatie van rondheid én percussiviteit (wat een woord)). Versterking gebeurt door LFD, streaming met bluesound en een externe dac van t+a (dac 8 dsd), luidsprekerkabels zijn de Hidiamond d7.
Het kan altijd beter, maar ik ben al een zeer tevreden luisteraar...  ;D

Kerkhoffd

Gefeliciteerd! Prachtige luidsprekers. Als je ze iets vrijer in de ruimte kunt zetten zul je verrast zijn over het effect ;-)
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Soxwox

Tja,  met een uk van twee,  een (weliswaar heel flinke) dochter van vijf,  een nabijgelegen speelhoek en last but not least een vrouw die het wat leefbaar /onopvallend wil houden...  vrees ik dat dit nog niet voor morgen zal zijn.   :sarcasm:
Volgende project: de Yara's verkopen,  wat blijkbaar heel moeilijk is,  en de versterker upgraden...
Grtn. Pieter

Kurtje

Het ziet er zeer mooi uit ... en zo klonkt het waarschijnlijk ook.   :headbanging:
Geniet ervan!!!
Naim SuperUniti - Audio Physic Avanti - E.A.T. Major C

Atoll - Advance Acoustic - Kimber Cable - Supra Cables - Panasonic - ...

Kingpin

Mooie geheel zo, prachtige speakers !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

shimaan

Prachtige luidsprekers! :smile:

Stonden ook op mijn lijstje, maar uiteindelijk gekozen voor de Avanti's (ook in wit).
"Logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal" - Albert Einstein

WillyP

#582
Die zijn natuurlijk ook schitterend! Met welke electronica combineer je ze? Ik gok Moon...

Groet,

WillyP





Edit: verkeerd gelezen.

Soxwox

Quote from: Shimaan on November 10, 2016, 11:06:30
Prachtige luidsprekers! :smile:

Stonden ook op mijn lijstje, maar uiteindelijk gekozen voor de Avanti's (ook in wit).

Zijn inderdaad ook heel knap. Ook de nieuwe Codex is mjam... maar als ik nog eens upgrade (niet de komende vijf jaar) zal het vermoedelijk naar een ander merk zijn... Vivid Giya bekoort mij nl. gigantisch... alleen die prijs he 😭.

En euh, als iemand iemand kent die interesse heeft in de Yara's (zilveren uitvoering), laat het mij ajb weten. Ze moeten echt weg, dus ze mogen  aan een uiterst aantrekkelijke prijs de deur uit...

Peerless Monster

Quote from: Soxwox on November 10, 2016, 18:59:24
Zijn inderdaad ook heel knap. Ook de nieuwe Codex is mjam... maar als ik nog eens upgrade (niet de komende vijf jaar) zal het vermoedelijk naar een ander merk zijn... Vivid Giya bekoort mij nl. gigantisch... alleen die prijs he 😭.

En euh, als iemand iemand kent die interesse heeft in de Yara's (zilveren uitvoering), laat het mij ajb weten. Ze moeten echt weg, dus ze mogen  aan een uiterst aantrekkelijke prijs de deur uit...

Je kan ze in de marktsectie te koop zetten?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

BJF

Pas sinds kort lid van het forum, te weinig posts en geen donateur. Nog niet dus.
NAD M10 V2
Elac FS247

Peerless Monster

Quote from: BJF on November 11, 2016, 08:10:44
Pas sinds kort lid van het forum, te weinig posts en geen donateur. Nog niet dus.

Daar kan hij aan werken lijkt me. 😄
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Soxwox


Peerless Monster

Post eerst hier maar eens wat foto's ;)  :devil:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Soxwox

Quote from: Peerless Monster on November 11, 2016, 09:56:56
Post eerst hier maar eens wat foto's ;)  :devil:

U vraagt, wij draaien !  8)
Crappy kwaliteit, want was met foon in low light...  en nu zitten ze mooi in de doos...
Cheers!

Peerless Monster

Quote from: Soxwox on November 11, 2016, 21:05:36
U vraagt, wij draaien !  8)
Crappy kwaliteit, want was met foon in low light...  en nu zitten ze mooi in de doos...
Cheers!

En nu nog meer posten he ;).
Je hebt er nog een aantal te gaan om in de marktsectie je gang te kunnen gaan :)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

blue-eyes

#591
heren en dames kenners,

deze week het hele topic doorgelezen. Op aanraden van Mr. Perfectionist. Ik heb altijd met een scheef oogje naar AP gekeken, maar nooit concreet gemaakt. Op dit moment overweeg ik in mijn hernieuwde zoektocht AP mee te nemen. Ergo, sterk overweeg een paar aan te schaffen om te testen.
Ik ben gewoon 2e hands aan te schaffen, in de praktijk van de afgelopen 15 jaar vaak particulier. Dat impliceert direct een moeilijkheid. Immers luisteren bij de verkoper zegt imo niets, behalve dat ze technisch OK zijn.
Je kan dus een "miskoop" doen omdat de gekochte speakers niet per definitie ook goed klinken in jouw eigen set, in je eigen ruimte.
Om zaken uit te sluiten, of te bedenken is het goed voor onderzoek te doen, et voilà, daarom zijn we hier!




Ik lees in dit topic met name dat de plaatsing erg precies komt, houdt rekening met een brede opstelling (factor 1,21) tov de zit positie. Daar tegen over zie ik erg veel positieve reacties op AP, maar lang niet allemaal gebonden aan de vereiste breedte!

- Hoe strikt is dan deze "normering"? Mijn kamer is L-vormig, luisterhoek 8 * 4,5 meter. Totale oppervlak woonkamer / keuken >60 m2.


Gezien de afmeting van de kamer, de woofers aan de zijkant.

- Is de Virgo dan überhaupt wel een optie? Is het beter om dan bijv. voor de Tempo te gaan, of de Avanti?


Nieuw versus oude modellen.

- Is er iets generieks te zeggen over de klankverschillen tussen de nieuwe modellen en de oudere versies, bijv. Tempo V vs 30th Anniversary vs VI versie? Ik zie voorstanders van oud, maar ook van nieuw! En, is dat voor alle modellen zo te stellen?


Rear speakers en center speakers. Het meest ideaal is identieke speakers voor en achter. Ik heb daar de ruimte voor.

- Zijn er lijnen die goed met elkaar matchen? Zijn bijv. verschillende types Tempo goed met elkaar te matchen?
- De reference center, deze is gemaakt voor alle lijnen uit de reverence serie?


Alvast dank, Eisse
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kerkhoffd

Alhoewel ik mezelf zeker geen kenner durf te noemen kan ik wel mijn ervaring delen. Zeker aangezien ik noodgedwongen ook afwijk van de ideale plaatsing zoals gepropageerd door Audio Physics zelf. Mijn luisterruimte is redelijk vergelijkbaar met die van Blue Eyes. Een meter of 4 breed en 9,5 meter lang. Luidsprekers staan aan de korte zijde. Op 2,75 m uit elkaar binnenzijde gemeten en een cm of 80 uit de achterwand. In de directe luisterdriehoek is de 3D bubble fantastisch. In de rest van de ruimte klinkt het ook helemaal prima, dus daar hoeft geen hindernis te zijn voor aanschaf van Audio Physics luidsprekers.

Ik ben begonnen met een Tempo VI en daarna overgestapt op de Virgo's. Deze luidsprekers komen uit twee verschillende series (Virgo is Reference Serie) en de Virgo heeft bovendien de baspoort aan de onderzijde van de luidsprekerkast. Dat laatste was van groot effect op hoe de luidsprekers presteerden in mijn setting. De Virgo presteert ook daardoor een klasse hoger, waar de Tempo in mijn ruimte wat bass-heavy was.

En of je voorkeur ligt bij oudere of nieuwere modellen is vooral ook een kwestie van combineren en match met de rest van je set. Luisteren zou voor nieuwe modellen ook kunnen als dealers bijvoorbeeld ex-demo modellen verkopen. Dan is thuis luisteren vaak ook een realistische optie. Iets dat lastiger is als je particulier koopt.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

blue-eyes

#593
Ik sta zeker niet negatief tegenover dealers, (tweedehands) kopen bij dealers, in tegendeel. Meerwaarde is evident, service, etc. etc.
Anderzijds merk ik wel dat ik tot nu toe weinig heb gekocht bij de dealers igv luidsprekers. Apparatuur en bekabeling wel.
10.000 euro tweedehands is kwalitatief, generaliserend gesproken meer kwaliteit dan 10.000 euro nieuw.
Zie daar mijn argument om 2e hands te kopen.
Nadeel is evident en benoemd.

Ik heb altijd vrij exclusieve sets gehad om bovenstaande redenen, en ja, een redelijk gevulde schatkist.

Ik kan bijv voor 8000 euro Wilson Benesch kopen, maar voor 8000 euro tweedehands AP heb je een echt serieuze set wat nieuw meer dan het dubbele kost.


Ik wil voor mezelf ook zuiver zijn. Ik ga niet naar de dealer om te luisteren als ik al bij voorbaat weet dat ik daar niet ga kopen. Als ik geen koopplannen heb ga ik rustig naar een dealer om te luisteren, dat is voor de toekomst, informatief. Maar bij binnenkomst in de winkel vertel ik dat ook zo, en vraag of dan even mag luisteren. Niet altijd ben ik dan welkom. Dat snap ik prima. Maar dat is zelden. Na je uitleg mag je altijd wel luisteren, je zou mij eens over kunnen halen.
Ik vind het not done naar de dealer te gaan om te luisteren en bij gebleken geschiktheid gauw Google te checken op de goedkoopste of snel het 2e handse setje op dit forum snel te kopen.

Thx voor je uitleg!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kerkhoffd

Snap ik Blue Eyes. Mijn Virgo's zijn ook ex-demo, en dat scheelt inderdaad een hele slok op een borrel afgezet tegen de nieuwprijs. Ik bedoelde dan ook alleen dat je ex-demo bij dealers meer mogelijkheden hebt om ook thuis te luisteren. Dealers kunnen niet leven van kopers die bij hen enkel komen luisteren en vervolgens elders (particulier) de geluisterde waar aanschaffen.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

blue-eyes

Quote from: Kerkhoffd on November 25, 2016, 15:45:25
Snap ik Blue Eyes. Mijn Virgo's zijn ook ex-demo, en dat scheelt inderdaad een hele slok op een borrel afgezet tegen de nieuwprijs. Ik bedoelde dan ook alleen dat je ex-demo bij dealers meer mogelijkheden hebt om ook thuis te luisteren. Dealers kunnen niet leven van kopers die bij hen enkel komen luisteren en vervolgens elders (particulier) de geluisterde waar aanschaffen.

Precies!
Dus wees als koper daar ook fair in.


Achter de schermen praat ik wel vaker met dealers. En soms leidt dat tot handel. Ook in mijn zoektocht naar andere speakers kan er maar zo een dealer oppoppen :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kingpin

@Blue-Eyes: je haalt 2 dingen aan: plaatsing en oud vs nieuw.
Misschien heb je er wat aan.

Plaatsing
De formule zul je ongetwijfeld van de AP website hebben of van mij, dat weet ik niet.
Heb daar zelf met Joachim (oprichter AP) wel eens over gediscussieerd.
Later ... nu hij Suesskind heeft, gaat hij daar nog veel verder in. De man heeft daar ook ontzettend veel (praktijk)ervaring in en moet zeggen zijn filosofie klopt heel aardig met de toepassing.
Zijn laatste opstelling gaat heel ver en vergt veel meetwerk, ik heb dat ook uitgevoerd en moet zeggen dat het een heel rare gewaarwording is.
Heeft alemaal te maken met 1e reflecties en hoe het brein hierop reageerd in een bepaalde tijd.
Uiteindelijk heb ik daar zelf wat in teruggebracht zoals de 1.2x formule wat ik persoonlijk beter vind.

Als je de ruimte hebt zou ik de formule aanhouden. Lijkt in eerste instantie raar als je speakers 3,4 meter uit elkaar ziet staan en je nauwelijks 3meter ervanaf zit.
De sweetspot wordt daardoor erg klein, maar als je 'm voor jezelf hebt zou ik het doen, die soundstage krijg je nooit als je ze in een andere verhouding opsteld.


Oud vs nieuw
Jij geeft eigenlijk al de nieuwe aan  ;)
Oud wordt vaak bedoeld met de ontwerpen van Joachim, en nieuw, huidig die van Manfred.
Tja je hebt voor en tegenstanders, mijn persoonlijke voorkeur zijn de modellen van Joachim omdat de huidige meer de nadruk op het hoog (detail) hebben liggen.
Aan de andere kant worden de modellen van Joachim nu ook wel weer wat ouder en hebben meestal wel weer revisie nodig (filter componenten, etc).
Het heeft ook een beetje met de rest van de keten te maken.
Ik heb veel versies en types gehad, maar als je het kunt betalen en het pakt in jou situatie goed uit zou ik voor een model uit de reference lijn gaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

blue-eyes

#597
Thx Kingpin, en natuurlijk heb ik er wat aan ;)

Ik zit zelf op 3.50 meter van de speakers. Ze kunnen verder naar voren, maar dan zeker in geval van vloerstaanders komt de rechterspeaker tegen de bank aan te staan. Nu zit er nog 50 cm tussen. En nee dat kan niet anders. De speakers staan nu ongeveer ook 3,50 uit elkaar, dan nog verder opzij, maar totale breedte is 4 - 4,5 meter, maar ik wil de TV (niet verplaatsbaar) wel in het midden van de speakers houden.
Zie foto, oude opstelling. Nu staat de rechterspeaker stijf tegen de sub aan, de linker speaker verder naar links. 50 cm voor de sub is een grote hoekbank (4 bij 4 zitplaatsen).

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

diceman

BE,

Heb je een PM gestuurd.

Wellicht kan je er iets mee.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey