Subsysteem met 4x 15"

Started by CaptainJack, April 11, 2011, 14:37:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

 O0

Lijkt wel een cd-singeltje, zo'n 8cm cd, die er bij staat...   :P

Roger Black


mansm

verhuur je ze ook voor mensen die overlastgevende buren hebben :P

Zelf gelukkig geen last van


Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


skyfox

Mondieu, wat een kanjers zijn dat geworden!!  :worship: GROOOOOT!!!  :police:

Hoe lang laat je ze inspelen en waarmee/hoe laat je ze inspelen? Neem aan dat het inspelen gebeurd voordat je deze giganten naar de klant verplaatst?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

CaptainJack

In dit geval spelen ze gewoon in bij de klant thuis met alles wat hij maar wil.
Na een maandje tot 6 weken gaan we dan verder met instellen etc.

Maar ik kan zeggen dat de eerste indruk overweldigend was.
De subs kunnen met gemak de rest bijhouden en ik denk dat de klant nog wel even zoet is met alles wat trilt en resoneert op te zoeken in de HT ruimte :angel:

Momenteel heb ik de versterker hier staan om deze stiller te maken. De fan maakt echt een bizar lawaai. Meer over de versterker later.

morca

Werk je de kisten trouwens ook nog verder af,of doet de eigenaar dit zelf,ben wel benieuwd hoe dit verder afgewerkt word.
Wat doe je nou met zo,n amp die te hard draait,probeer je dan een stillere fan met minder toeren maar meer luchtverplaatsing?

Former member 78

Wauw, erg mooi spul!!!
Ben ook erg benieuwd met wat voor versterker het aangestuurd gaat worden.


skyfox

De versterker heb ik al een ideetje van... Maar ik laat het aan Jack om daarop te antwoorden.

Wel ben ik razend benieuwd hoe deze subs afgewerkt gaan worden. Ik ben zelf ook aan het nadenken over een afwerking en ik wil graag afwijken van de reguliere houtfineer of gespoten afwerkingen. Heb al een ideetje, maar die hou ik nog even voor mezelf  :hehe:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

CaptainJack

Afwerking heb ik de hand niet in deze keer.
Dat doet de eigenaar zelf dus dat is voor mij ook afwachten.

De versterker is een Behringer EP2000 die ik momenteel dus hier heb om de fan noise weg te werken.




Ejorne

Quote from: CaptainJack on April 18, 2011, 09:53:43
De versterker is een Behringer EP2000 die ik momenteel dus hier heb om de fan noise weg te werken.

Is het eenvoudig om de fan te vervangen?
En op hoeveel volt draait die?

Zou het volstaan om fanless te draaien bij normaal geluidsniveau? Die dingen zijn normaal bedoeld/geschikt om uren achtereen te rammen, neem ik aan.
En dan een schakelaar op de fan te zetten zodat het ding ook ff kan rammen als dat een keer nodig is...

CaptainJack

Bij de Behringer is het helemaal niet moeilijk om de fan te vervangen. Een voldoende stille fan vinden is meer werk.
In het geval van de Behringer is het een 24V DC fan.
Ik zou niet zomaar zonder fan gaan draaien. De interne koelprofielen zijn zo geplaatst dat de beste koeling via een fan wordt bereikt, deze blaast dan constant koude lucht tussen de lamellen van beide koelprofielen door. Zonder deze constante luchtstroom kunnen de profielen hun warmte niet goed kwijt.
Ik post binnenkort wel wat foto's van de versterker.

Ejorne

Quote from: CaptainJack on April 19, 2011, 09:30:00
Ik post binnenkort wel wat foto's van de versterker.

Dat zou mooi zijn.  8)

Ejorne

#38
Ik heb wat zitten rondkijken naar andere Behringer EP gebruikers die hun fan hebben gemod.

Wat ik erg raar vind is dat de fan oorspronkelijk kennelijk de lucht in de amp blaast om het aan de voorkant via een filter naar buiten te laten gaan.
Dus het stof wordt netjes binnenin bewaard nadat het langs de electronica is geblazen.

Ik vind het dan ook een zeer logische actie, wat door vrijwel iedereen gedaan wordt, om de fan om te draaien zodat het stof buiten de kast wordt gehouden. Met als extra voordeel dat het eventuele stof met een stofzuiger makkelijk vanaf het filter kan worden gezogen.

Verder zie ik sommige de fan vervangen en andere een weerstand plaatsen. Allebei zou ook wel een mooie optie zijn misschien?

HJ

#39
erg mooi deze set ;)
ga je met externe versterking werken?  er was nog een pagina om door te lezen :-[

CaptainJack

Zo nog even update wat betreft de versterker.
Deze is nu zowat muis stil en het is nagenoeg niet te zien dat de versterker gemodificeerd is.

Fan is vervangen door een veeeeeeeeeeeeeeeeeel stillere. Aan de "blaas" richting heb ik verder niets veranderd daar ik zeker wil zijn dat er altijd voldoende koele lucht door de koelblokken zal stromen. Wel heb ik ervoor gezorgd dat er geen stof door de fan de kast in geblazen kan worden.
Ik heb een stukje polyester watten opgenomen in het "ijzeren tunneltje" direct achter de fan, deze watten werken nu als een soort lucht filter.

Op de foto's :
- De versterker na de modificatie.
- De watten in het "tunneltje" vanaf de binnenkant van de versterker.
- De watten in het tunneltje gezien vanaf de buiten kant, je ziet de witte watten door de fan heen.

Geen foto's van tijdens de modificatie, vergeten te maken....

skyfox

Ziet er netjes uit!!  :thumbs-up:

Grappig eigenlijk dat er in het binnenwerk van zo'n versterker maar weinig componenten zitten...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

CaptainJack

Het is ook niet meer dan een eindtrap.
Geen toonregeling, bron keuze etc. etc.

Ejorne

Welke fan is het geworden? En was het een kwestie van stekkertjes pluggen of moet er een kabeltje aan geloven?

Ik denk dat ik ook maar eens aan de behringer moet. Misschien dan ook gelijk terug naar een behringer pEQ om even mooi bij hetzelfde merk te blijven...  8)

mansm

Met die watten loop je dan niet het risico dat als stof zich ophoopt daar tegen aan dat er geen lucht meer door komt?

Was het niet handiger geweest om iets van een makkelijk verwisselbaar filter aan de buitenkant te maken?

CaptainJack

Valt wel mee ik weet waar de versterker komt te staan en het is mogelijk om met een stofzuiger op een lagere zuigkracht ingesteld de stof via de achterkant van de versterker op te zuigen.

Ejorne

#46
Maar zou het verschil tussen een blazende of zuigende ventilator zoveel verschil in luchtstroming geven?
Ik vond het eigenlijk wel een heel goed idee van die gasten die de fan omdraaiden. En een beetje een raar ontwerp van Behringer om het niet op deze manier te plaatsen. Of zouden ze voor ogen hebben dat dat stoffilter in het front na een jaar paar maanden verstopt raakt om zodoende na garantieperiode de klant weer een nieuwe te laten kopen omdat de versterker te warm is geworden?  :P


En zie ik het nu goed? Zit er een Papst fan in? Die zijn doorgaans wel mooi stil he? Maar ik heb weleens vernomen dat de levensduur niet zo lang is als de kogellager fans. En dat stof in de glijlagers kunnen zorgen voor wat extra geluidsproductie. Maar goed, zo'n fan zal niet veel meer dan een paar euro kosten dus eventueel opnieuw vervangen zal de kop niet kosten...

CaptainJack

Quote from: Ejorne on May  4, 2011, 12:21:49
Maar zou het verschil tussen een blazende of zuigende ventilator zoveel verschil in luchtstroming geven?
Ik vond het eigenlijk wel een heel goed idee van die gasten die de fan omdraaiden. En een beetje een raar ontwerp van Behringer om het niet op deze manier te plaatsen. Of zouden ze voor ogen hebben dat dat stoffilter in het front na een jaar paar maanden verstopt raakt om zodoende na garantieperiode de klant weer een nieuwe te laten kopen omdat de versterker te warm is geworden?  :P


En zie ik het nu goed? Zit er een Papst fan in? Die zijn doorgaans wel mooi stil he? Maar ik heb weleens vernomen dat de levensduur niet zo lang is als de kogellager fans. En dat stof in de glijlagers kunnen zorgen voor wat extra geluidsproductie. Maar goed, zo'n fan zal niet veel meer dan een paar euro kosten dus eventueel opnieuw vervangen zal de kop niet kosten...
Het kan verschil maken, hoeft niet. Ik heb er in ieder geval voor gekozen om de lucht circulatie zoals Behringer het ontworpen heeft in stand te houden.
De papst fan is inderdaad heerlijk stil en ik verwacht geen problemen met de levensduur.

addy

Mijn zoektocht naar een sub is eindelijk beeindigd en uitermate geslaagd.
Topicstarter Jacco is gisteren nog bij me langs geweest om de Behringer versterker aan te sluiten,
er is een stillere fan ingezet.
Tja, de subs,... geen woorden voor, moet je beleven, het laag en de kracht van dit stel subs is verpletterend,
zoiets nog nooit gehoord.
Gelukkig heb ik een aparte ruimte zodat de buren niet veel merken van het geweld, hebben gisteren nog even
Terminator 4 opgezet, de scene bij het tankstation waar zo'n enorme robot opstaat, de geluids maar vooral
de drukgolven zijn weergaloos. Broekspijpjes en de betonnen vloer lijken te bewegen.
Subs staan 3 meter achter het filmscherm, zit er in totaal 7/8 meter vandaan.

De kwaliteit van het product samen met een nette prijs hebben mij volledig overtuigd, zou ik niet tevreden zijn is
Jacco het ook niet, hij geeft een heel goede service en backup.apparts

Ik denk dat veel mensen die zoeken naar iets zich te kort doen als ze hem niet eens vragen.

Jacco, nogmaals bedankt, en we houden contact aangaande het vervangen van mijn 5 oude Philips MFB speakers.


CaptainJack

Bedankt voor de lovende woorden Ad!

Zoals ik gisteren in ons gesprek al aangaf was het goed dat ik eerst de situatie was komen bekijken bij jou thuis omdat je toch niet een doorsnee home cinema systeem hebt staan. De 4x 15 zijn ook geen overbodige luxe maar precies wat jij nodig hebt om de MFB's goed aan te vullen.

Ik ben al aan het bedenken wat de MFB's kan vervangen met de tijd.

8)