subwoofers weer op de grond

Started by yorkie13, April 11, 2011, 13:09:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Ik begrijp totáál niet wat hier aan de hand is. Een aantal posts zijn aangepast en nu is het niet meer duidelijk waar de vijandigheid over is ontstaan.

Eric Desart heeft je simpele doch doeltreffende tips gegeven. Het is inderdaad zaak eerst te achterhalen waar de dip door veroorzaakt wordt. Vervolgens kun je op zoek gaan naar een oplossing. Doorgaans zijn de lagere orde modes het sterkst. De dip die jij op ong. 60 hz (=5,7 meter) hebt zitten, is ook betrekkelijk diep. Er bestaat een goede kans dat dit de eerste orde verticale staande golf is. Die zou je kunnen oplossen door een sub tegen het plafond te plaatsen en deze in te stellen met identieke fase :devil:.
Je zou misschien een 3D-schets van je ruimte kunnen maken, waarin je aangeeft waar de luidsprekers staan en wat de luisterplek is. Verder is het handig om te weten hoe de wanden geconstrueerd zijn (beton, gips, hout etc.).
Dutch & Dutch

yorkie13

#26
ik zal een poging wagen aan de hand van een simpele schets van de ruimte



<----------------------------------------------------------5,1 m------------------------------------------------->
sub1


                            dipool L                 <2,4 m>                                     dipool R

                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                 6.1m








                                                       stoel
                                                                                                             
                                                                                                                          sub 2
                                                                                                          ----------------------
                                                                                                            wandje van 1,25m
dipools staan 1,2 m de kamer in en 2,4 m uit elkaar

stoel staat een 3,6 m van de dipolen

de inham van 6 m zit rechts

achterwand is gipswand met veel glas en tuindeur

linker en rechter wand beton

vloer is van massief hout, zwevend gelegd en met groot hoogpolig kleed






morca

Wat is nou je bedoeling Ralf?Ik gaf je pas ook al wat tips in een ander topic toen ik in de midden van een discussie van jou en ABZ kwam,daar ging je je niet op in
Eric lijkt me de juiste persoon voor een goeie tip en je brand hem af,en daarna ga je het voor Keyser weer duidelijk uittekenen
Wil je nou geen help of alleen geen accoustische hulp omdat je hier niks aan kan of wilt doen?
Ik denk dat je ruimte veel te veel galm heeft en zou daar eerst eens iets aan doen :-X

squeek

Quote from: Eric Desart on April 28, 2011, 16:01:23
Even iets verduidelijken:
Dit forum houdt in dat bij het enteren van een post je een eigendomsoverdracht doet aan de community (het forum).
Ik denk er nog niet aan. Deze animatie is en blijft van mij = Copyright (je hebt geen idee van het werk dat dat vraagt).
Om die reden heb ik hier een link gezet en BEWUST de animatie zelf niet geënterd. Gelieve deze terug te verwijderen. Met betrokken link, die je wel of niet kan herhalen of quoten, vindt iedereen die geïnteresseerd is deze animatie.
In het andere forum dat ik linkte staat wel een verkleinde versie, maar dat is uitsluitend omdat daar de normale wettelijke copyright en auteursrechten en citaatrecht gelden/toegepast worden.
Berichten en bijlagen in fora komen helemaal niet automatisch in het publiek domein, tenzij de regels hier anders over beslissen, en zelfs dan kan je soms de juridische aanvechtbaarheid in vraag stellen.
Dit is niet bedoeld als discussiepunt. Ik ben behoorlijk op de hoogte van dergelijke dingen.

Als je zo gaat beginnen posten kan je beter niet meer posten. We leggen hier geen beslag op een filmpje of animatie dat je post. De regel van posts die overgedragen worden aan het forum is ingeroepen omdat sommige users in het verleden soms 10000 posts hadden, en plots door omstandigheden het forum beu waren en hun account wilde deleten. Hierbij met de vraag om al hun posts te verwijderen. Je snapt zelf ook dat een user met zoveel postings in erg veel topics terecht is gekomen en bij het verwijderen van de posts dat de topics onleesbaar zouden worden. Dit kan niet toegestaan worden. Er is dus geen eigendomsoverdracht! Je hebt steeds de mogelijkheid om posts te veranderen als deze je niet aanstaat. Maar ze worden niet weggehaald. Dit is een HT forum, geen juridisch forum! We zijn in je bovenstaande uitleg dan ook totaal niet geïnteresseerd.

On topic vanaf dit punt!
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Martijn M

Je 'schets' maakt het voor mij niet helemaal duidelijk.

Hoe dan ook, ik denk dat het de eerste-orde verticale mode is die je parten speelt. Dan zou je het probleem op de eerder beschreven wijze moeten kunnen oplossen.
Dutch & Dutch

yorkie13

#30
De 2de subwoofer krijgt een 10 m kabel en dat wordt weer schuiven .

vanmorgen met fase aan het spelen geweest, met onderstaand resultaat.

paars is met beide subwoofers met gelijke fase.

goud is met de 2de subwoofer uit fase, in dit geval bijna 90 gr.

Dit is overigens met de Behringer DSP in bypass, maar ziet er nu al veelbelovend uit.

Grappig is dat de dip nu meer richting 70 hz zit.

JDM

Quote from: morca on April 28, 2011, 20:57:27
Wat is nou je bedoeling Ralf?Ik gaf je pas ook al wat tips in een ander topic toen ik in de midden van een discussie van jou en ABZ kwam,daar ging je je niet op in
Eric lijkt me de juiste persoon voor een goeie tip en je brand hem af,en daarna ga je het voor Keyser weer duidelijk uittekenen
Wil je nou geen help of alleen geen accoustische hulp omdat je hier niks aan kan of wilt doen?
Ik denk dat je ruimte veel te veel galm heeft en zou daar eerst eens iets aan doen :-X

Ik begrijp het ook niet helemaal

yorkie13

#32
Was gewoon een experiment met laag toevoegen aan dipool luidsprekers,
echter deze zijn reeds van de hand gedaan.

Er staat nu gewoon weer een eenvoudige set bestaande uit buizen voor/eindversterker.
een paar B&W monitors en slechts 1 subwoofer erbij.

De manier waarop die meneer met zijn animaties zich manifesteerde vond ik wat minder.

verdere bijdrages, op en aanmerkingen worden wel degelijk op prijs gesteld.