subwoofers weer op de grond

Started by yorkie13, April 11, 2011, 13:09:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Gisteren een begin gemaakt om een 2de subwoofer te maken welke op hoogte moet komen.

Na eerder met 2 xls200 subwoofers wat testen gedaan te hebben, heb ik besloten het wat serieuzer aan te pakken.

Er wordt nu als hoofd subwoofer een BK xxls400 ingezet, welke links van de linker front luidspreker komt.
De subwoofer op hoogte dient van de grond te komen, en wel dusdanig dat deze rechts of linksachter de luisterpositie komt.


De hoogte zal rond de 1,5 m zijn waarop de 12 inch  woofer komt, dit ivm het wel of niet aanspreken van bepaalde roommodes.
De 2de subwoofer zal met een DSP worden afgeregeld, en vooral het veranderen van de fase zal van invloed zijn op het laag.

Het gebied wat ik wil aanpakken is tussen 20 en 50 hz, waarin o.a. de piek van 33 hz aanwezig is.

De kast zal een 42 liter inhoud hebben en de gebruikte woofer is de Peerless xxls12 type 830845.

Aansturing wordt verzorgt door een 500 watt amp plate.

yorkie13

hier een aantal paramerters voor de xxls12 woofer

xxls12  830845

Z - Nominal Impedance   8 ohm
Pe - Power Handling   350W (175 continuous)
SPL - Sensitivity   86.7 dB/watt@1m
Re - Voice coil resistance   5.9 ohm
Fs - Resonant frequency   21.5 hz
Qms - Mechanical Q   9.68
Qes - Electrical Q   0.47
Qts - Total Q   0.45
Vas - Equivalent volume   162.5 litres
Xmax - Maximum excursion   12.5 mm
Sd - Cone Area   466 sq cm
EBP - Efficiency Bandwidth Product   46 - Best in sealed

yorkie13

Voorlopig de testkast even op 1m hoogte in de boekenkast geplaatst.
De xxls12 woofer moet eerst nog zeker een 50 uur inspelen om serieus te gaan testen.

de subwoofer bevindt zich rechts schuin achter de luisterplek.



Martijnst1990

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken :)

Leuk om te zien, dat die woofer echt precies in de kast past zo, of was dat al uitgemeten? ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

de kast past idd heel mooi en heeft nagenoeg dezelfde netto inhoud als de xxls400.

Kast is gebouwd van 25 mm MDF met de nodige bracing.

Onder de subwoofer liggen 4 x 1 cm dikke rubber blokken voor de ontkoppeling.

morca

Antigeluid gebruiken om een piek of dal aan te pakken?
Hele klus denk ik en heb ook sterk mijn bedenkingen erbij hoe goed je dit krijgt,en ik bedoel niet meetbaar maar echt duidelijk hoorbaar een verbetering.
Daarbij is iets proberen te dempen met een negative uitslag ertegenover wel eens heel moeilijk ,denk dat je gauw het geluidsbeeld vernageld omdat het perfect uit fase moet zijn en percies passend in je dal of piek,en daarbij zullen vast andere acoustische en weerkaatsingen vd 2e woofer in je kamer er voor zorgen dat je berekende instelling niet meteen zo mooi een dal of piek aan zal pakken als je wilt
Maar allee ik heb er geen ervaring me dus kom weer even meekijken wat je bevindingen zijn

denk trouwens dat je de 2e niet te hard moet zetten om een bepaalde piek aan te pakken

ben benieuwd of je meettechtisch maar ook op het gehoor veel verbetering ziet/hoord

Succes Ralf

yorkie13

Net even de eerste korte testjes gedaan , en zeker weten dat het werkt.

Ik wil de 2de subwoofer gebruiken op een dip op 60 hz op te heffen.

pieken hoop ik weg te kunnen werken met DSP in dien nodig.

De 2de subwoofer staat idd iets zachter, en zal door de hoogte waarop deze speelt een bepaald roommode specifiek aanspreken.

Dit is juist de bedoeling van het experiment.

morca

Quote from: RA SUBS on April 11, 2011, 21:20:10
Net even de eerste korte testjes gedaan , en zeker weten dat het werkt.

Ik wil de 2de subwoofer gebruiken op een dip op 60 hz op te heffen.

pieken hoop ik weg te kunnen werken met DSP in dien nodig.

De 2de subwoofer staat idd iets zachter, en zal door de hoogte waarop deze speelt een bepaald roommode specifiek aanspreken.

Dit is juist de bedoeling van het experiment.
Hoe stel je die 2e sub in,met de dsp of alleen met de faseknop,ik had het idee dat je je dip nabouwd op de dsp en dan uit fase zet,of zie ik dat verkeerd.
Heb er geen ervaring mee dus ben wel benieuwd wat het met je meting doet,ik heb ook nog een paar subjes over :D
Hoewel ik me hier nog niet aan ga wagen ,ben nog aan het wachten op de amp voor mijn gepoorte filmsub.
beter 1 ding tegelijk doen :)

yorkie13

hier een meting met de dip bij 60 hz , welke ik wil gaan aanpakken.


yorkie13

net wat aan het schuiven geweest. en beide subwoofers stereo aangesloten, duidelijk 3 db meer druk in het laag.

nog wel de dip op 60 hz

Martijn_H

probeer ook met de fase te spelen van de extra sub..

Je sub kan natuurlijk ook veel kleiner zijn, zodat je hem op een evt gunstigere locatie kan hangen. Dan laat je hem minder sublaag doen en pas vanaf 40Hz opkomen.

Zelf heb ik ook goede resultaten behaald met een sub op 170cm hoogte.

Ejorne

Quote from: RA SUBS on April 11, 2011, 19:20:31
Onder de subwoofer liggen 4 x 1 cm dikke rubber blokken voor de ontkoppeling.

Ziet er wel leuk uit. En die ontkoppeling lijkt mij ook wel praktisch, anders kun je straks de volgorde van de boeken in de kast weer goed zetten...  :P

yorkie13

!,7 m, is dat dan midden van de woofer ?

Als ik de subwoofer namelijk 2 vakken omhoog verplaats dan zit ik ongeveer op 1,7 m midden van de woofer.

Ik kan alleen het low cut off onder de 40 hz voor de 2de subwoofer lastig regelen.


Martijn_H

Ja dat was gezien vanaf het midden van de woofer, ik had maar 1 verdieping om hem op te kunnen zetten..

Ik bedoelde te zeggen dat je een dergelijke sub ook heel klein kan bouwen als je er niet teveel 20Hz uit wil pompen. Dan pak je alleen de dip aan op 60Hz. Helemaal krijg je hem niet weg, maar het werkt goed! Momenteel staan mijn subs weer op de vloer, omdat ik verhuisd ben en dat meet minder optimaal.

yorkie13

Dat heb ik eigenlijk al een beetje gedaan.

de 1ste subwoofer is een BK xxls400 en die heeft een Linkwitz Transform op 20 hz .

de 2de "hoogte subwoofer " heeft geen LT of boost in het laag , en begint al af te vallen net onder de 40 hz .

Dus dat heb ik al redelijk voor elkaar.

yorkie13

Net de 2de subwoofer verplaatst en van 1,2 naar 1,7 m hoogte verplaatst.

Eens kijken of dat met pasen de eieren van tafel kan spelen :D

Eric Desart

Quote from: RA SUBS on April 12, 2011, 09:58:45
net wat aan het schuiven geweest. en beide subwoofers stereo aangesloten, duidelijk 3 db meer druk in het laag.

nog wel de dip op 60 hz

Ik denk dat het nuttig is deze post en inbegrepen animaties te bekijken.
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4208#4208

Je kan ofwel spelen met de fase van speakers ten koste van het feit dat je anti-geluid op je ruimte los laat, of je kan gebruik maken van de natuurlijke faserelatie met de polariteiten van betrokken mode zelf.

Hier is betrokken animatie zelf (copyright)
Animatie inzake Ruimtemoden, hun 0-lijnen en gerelateerde polariteit

Dus het eerste wat je normaal doet is opzoeken met welke mode je te maken hebt, wat je of met een mode calculator (werkt niet steeds in complexere omstandigheden, maar is zeker een hulpmiddel) of dat modaal gedrag/patroon opzoeken met REW en een microfoon (makkelijker is met 2 microfoons).
Je kan dus evengoed anti-geluid exclusief op die mode loslaten zonder de fase van je speakers te wijzigen. Zeker bij subs waar je nogal wat flexibiliteit in plaatsing hebt is dit vaak een dankbare weg.

Edit: wat tekst bijgevoegd.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

yorkie13

Dus als ik het goed begrijp moet ik proberen uit te vinden welke roommode ik aan wil pakken ?

het zijn er nogal een aantal

Een nadeel is dat de luisterruimte in de praktijk helaas geen rechthoekige ruimte is.

verder heb ik sterk het idee dat de dip bij 60 hz wel eens veroorzaakt kan worden door de inham rechts van de luisterpositie.

deze is 6,1 m lang, en 1,25 m breed.

ik heb daarom ook de subwoofer welke op 1,7 m hoogte geplaatst is, in deze inham gezet.

in de komende weken wil ik dat dan eens andersom doen.


Eric Desart

Quote from: RA SUBS on April 28, 2011, 13:07:24
Dus als ik het goed begrijp moet ik proberen uit te vinden welke roommode ik aan wil pakken ?

het zijn er nogal een aantal

1) Een nadeel is dat de luisterruimte in de praktijk helaas geen rechthoekige ruimte is.

verder heb ik sterk het idee dat de dip bij 60 hz wel eens veroorzaakt kan worden door de inham rechts van de luisterpositie.

1) Dit maakt niet zoveel uit. Ik weet welke gekke vormen modale patronen kunnen hebben.
Een manier om dat patroon te zoeken is een zuivere toon uit te sturen op de exacte frequentie van die dip (en eventueel met die frequentie een beetje te spelen). Hierdoor sluit je alle verwarrende informatie uit van de interferentie van modes op elkaar en kan je ook zien of het hier over gewone wandreflecties gaat (boundery interference) of het wel degelijk een mode betreft. Per definitie hebben aangrenzende zones van een mode een omgekeerde polariteit.

Dergelijke zuivere toon kan je makkelijk genereren met een toongenerator.
Een waar ik graag mee speel is degene dit in dit freeware programma zit: http://www.all-freeware.com/results/dssf3/basic
Dit is eigenlijk Trialware waarbij een aantal functies uitvallen na 30 dagen, de toongenerator blijft echter functioneel (en sommige andere dingen).

Even iets verduidelijken:
Dit forum houdt in dat bij het enteren van een post je een eigendomsoverdracht doet aan de community (het forum).
Ik denk er nog niet aan. Deze animatie is en blijft van mij = Copyright (je hebt geen idee van het werk dat dat vraagt).
Om die reden heb ik hier een link gezet en BEWUST de animatie zelf niet geënterd. Gelieve deze terug te verwijderen. Met betrokken link, die je wel of niet kan herhalen of quoten, vindt iedereen die geïnteresseerd is deze animatie.
In het andere forum dat ik linkte staat wel een verkleinde versie, maar dat is uitsluitend omdat daar de normale wettelijke copyright en auteursrechten en citaatrecht gelden/toegepast worden.
Berichten en bijlagen in fora komen helemaal niet automatisch in het publiek domein, tenzij de regels hier anders over beslissen, en zelfs dan kan je soms de juridische aanvechtbaarheid in vraag stellen.
Dit is niet bedoeld als discussiepunt. Ik ben behoorlijk op de hoogte van dergelijke dingen.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

yorkie13

geen punt, animatie is weg

wil jij dan ook de link weghalen, is daar verder ook geen discussie over mogelijk

Eric Desart

Quote from: RA SUBS on April 28, 2011, 16:11:59
geen punt, animatie is weg

wil jij dan ook de link weghalen, is daar verder ook geen discussie over mogelijk

RA SUBS,

Ik bedoel dit niet slecht .....

Die link mag daar rustig blijven, zoals ook jij die link kan hernemen.
Mits andere regels zou ik het ook leuker vinden om ze hier te tonen.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

yorkie13

van mij mag deze echt weg, ga je lekker ergens anders in een eigen topic je animaties vertonen.

je komt er immers zelf mee.............

Eric Desart

Quote from: RA SUBS on April 28, 2011, 16:30:56
van mij mag deze echt weg, ga je lekker ergens anders in een eigen topic je animaties vertonen.

je komt er immers zelf mee.............

Je zou ook eens kunnen zien wat je WEL krijgt eerder dan wat je dwars zit.
En als bedrijf is het nuttig regels inzake auteursrecht, citaatrecht en Fair Use (of de Nederlandse versie) te kennen.

Er zijn trouwens nog andere mensen ook voor wie het wel nuttig is (wat het voor jou ook was).
Als de administrators dit willen verwijderen is het OK voor mij, ik kom hier niet op terug.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

yorkie13

#24
Als je nu lekker je animaties gaat maken, ga ik me weer met subwoofers bezig houden.
Ieder zijn ding.